bicless
Forumsvar skapade
-
bicless
Medlem14 augusti, 2013 vid 20:45 som svar på: Tyresö Windsurfing Club – hur ser framtiden ut?Behövs uppslutning för att få behålla plätt och container så hojta till, säkert fler här på surfzone som är intresserade av att klubben finns kvar och har en plats att surfa, rigga mm.
-
Att man skall köpa rätt typ eller längd av mastförlängare för att masten skall hålla har jag aldrig varit med om. De skall ju vara byggda både för korta och långa förlängare. Bra att du fick en ny mast, det skall man nog definitivt ha i detta fall.
-
Du kanske tänkter på isonic eller formula som har bladtunn laminat. Futuran har tjockare laminat och är inte särskilt känslig.
-
Om luffen är 449 skall masten inklusive förlängning vara 449. 460 är således för långt och seglet hamnar uppe i luften, så vill ingen ha det. Därför har man 430 mast + 19 förlängning. eller 20-21 förlängning kan också krävas, det får man finjustera när man riggar.
-
Välj hellre en bräda ni tror är lite för enkel jämfört med en som kanske är lite för svår. Det är min erfarenhet efter att stött på många i eran sits sista åren, de som väljer för svår tröttnar eller vill byta till enklare. De som väljer enklare fastnar i sporten och kör vidare, kanske kompletterar nått år senare med svårare bräda men ofta behåller man stora centerbordsbrädan som lättvindsbräda. Så köp stor (minst 170 liter) bred (minst 75cm) bräda med nedfällbart centerbord.
-
Nu är jag ju part i målet men här har du ett liknande paket med väldigt lyxig bräda och segel. 2013 på allt och hög nivå på alla delar. http://www.surfspot.se/komplett-set-niva-2-5-2013-freeridepaket-6.html
-
Tung = billig att bygga. En budgetkonstruktion som E-tech skall vara klart billigare än futura som ju gjors i wood sandwich annars är det uppochnervända världen.
-
Men är det verkligen bra att man skall behöva mecka så mycket med cambers eller lattor för att få det att funka. Du verkar ha en ängels tålamod David, de flesta skulle nog blivit skitförbannade när de köper nya grejer som inte funkar.
-
Till brorsan borde en Naon eller motsvarande från andra märken funka. Brädor jag testat som är lättseglade och som tar chopp bra är AHD Fast forward (särskilt 130 är till och med helt ok i vitvatten), RRD Z-ride, Exocet Scross. Om du vill ha nått snabbare och mer avancerat till dig själv så kolla in exempelvis AHD freerace och Starboard futura. Mycket komfort och bra fartpotential. Båda klarar chopp bra.
-
Det tillverkas inte conic feno sen rätt många år vad jag vet. Och de adaprar som fanns har jag inte sett på många år heller. Du kan ju modda om en annan fena med borr, fil och lite epoxy. Jag tror annars det komemr gå fint använda en halvgammal bräda på dina segel. Tungpunkten flyttades fram en del på slutet på 90 talet och början på 2000 talet så det kan bli lite missmatch med gamla segel och ny bräda men väljer du ungefär samma tidsepok +/- 5 år borde du kunna få till det.
-
Ja, de är mycket mer tekniska att segla. Sikta på freeride. 72-85 bred. Formula är 100 bred.
-
Hej
Gummijointen kan du byta om du har alla andra grejer. Det finns på närmaste surfbutik typ SurfSPot :). Om du saknar delarna som sakll sitta i brädan så kan man inte köpa dem längre.
Överväger du uppgradera till en mordenare bräda får du en roligare pryl, lättare, mer lättsvängd, mer lättplanad. Föreslår att du leter efter nått som är minst 75 brett och max 12 år gammalt (dvs tillverkat på 2000-talet). Alla surfbutiker har denna typ av bräda från sitt märke (Fanatic, AHD, Starboard, JP, RRD, Exocet, Goya). Själva märket spelar mindre roll bara brädan är modern och har rätt bredd. Kolla in köp och sälj här på surfzone också.
-
Om du har M8 gänga eller M10 gänga så finns båda varianter få tag på här http://www.surfspot.se/classic-boge-joint.html
Behöver man även gängstifte eller annat för att bygga upp sin mastfot igen finns detta. Just nu på sommaren när alla garagebrädor kommer ut säljs det enorma mängde powerjointar, stift, pin, raceboardtappar och andra delar för att mecka liv i de gamla brädorna.
-
Skönt att det finsn folk som kan sin sak, jag har ofta undrat hur man skall få isär limmade lattor utan att pajja skiten. De sitter ofta med kolfibertub och övergång och sen rod på cam segel och man vill ha så många hela delar som möjligt när man skall byta nått. Nu vet jag.
-
Låter som en lite större bräda inte skulle skada om han inte kommit igång riktigt. Men det beror ju på vart han befinner sig kunskapsmässigt. Väger man 75 kan man säkert dra rigg på den men man kan ju inte stå och fundera på hur man skall bete sig sen. Den är för liten för det.