bicless
Forumsvar skapade
-
Det ser inte rätt ut på den bilden. Maila mig bilden bosse så reder vi ut det. Gärna hur du riggat också. Sailloft mäter luff som mast + avstånd från nedre mastkant till nedhalshjul på seglet när du riggat. Info@surfspot.se
-
Tror det. Maila mig så kan jag kolla. Bicles
-
Atan har mellanhög och lågversion av mistral och madisson. Mellanhöga med roundtoe heter Miboot och låga heter sunfast, låg med split toe heter Madi. De är såklart inte dyrare än högversionen, tvärt om något billigare. Jag vet inte om nån svensk butik lagerför dem. Vi lagerför dem inte de versionerna men vi säljer kanske 10 per år på kundorder.
Nu är ju jag partisk i målet men om det skall diskuteras bra skor så måste Ascan Thermo nämnas (som är vår mest sålda våtskor). Ascan är riktigt varma och har en ny skönare variant av gummiblandning i sulan som greppar utan att krulla sig. Funkar kanon för vindsurf och kitesurf. Den finns även i split toe, den är tydligen tysklands mest sålda sko. Jag har en spit toe variant hemma just nu för test.
Atan (altså inte ascan) har latexblandning i sulan som ger ruskig värme, tror det omöjligen går att frysa 6,5 mm versionen, 3:an funkar i stort sätt året runt för de flesta. Jämför man ascan och atan så är atans styrkor bra känsla, varm, mycke smidig i och ur stropparna. Minus är att den slits snabbt och vissa tycker den är för mjuk/mockasinig. Ascans styrka är att den är nästan lika varm som Atan (funkar en novemberdag), mjukare känsla än standardsula men inte lika mjuk som atan. Mer support i sulan än atan och mer skydd mot dlig botten vilket gör att många som provar väljer den. Håller klart längre men inte riktigt lika imponerade i och ur stroppen som atan är.
Såg nu Dude frågade om surfspot och Madisson ovan. Vi har den på lager men tyvärr stängt torsdag. Sitter i en bil på väg till Öland.
-
För att få bättre passform i boxen kan man spraya basen på fenan med färg, blir som spackel, sen ser man där färgen skrapas när man sätter i fenan i boxen. Skrapas den inte är det glapp och man sprayar ett lager till. Det kan behövas lite fint sandpapper också om man sprayat för mycket.
-
Vill du ha tokbra botten, kolla in Sailloft Quad. Har du nära stockholm har jag testsegel. Duktiga freestylekillar som Julien Mas mfl har fått upp ögonen för dem. Här ser du Adrian Beholz som är en ung tysk talang. http://vimeo.com/60476245# Hallelulia.
-
Jag håller med pellegrin, du får med tjoff tjoff och mindre dunk dunk om du flyttar bak mastfoten. Testa det. Det brukar underlätta för att få flyt i choppiga förhållanden.
-
Det kasnke är ett sådant här http://www.surfspot.se/goya-6-2-2006-begagnad.html
Det riggas på 460. Om du har 70% kol idag kommer inte 100% hjälpa. Tror inte sdm hjälper heller. Det bör nog vara 460 för att få styvare rigg. För lätta personer borde 430 funka. -
Måste man vara bonde eller går borgare bra? 🙂
-
Vi (surfspot) kommer också dit med ett släp med grejer man kan testa gratis om man vill. Förutsatt jag får tag på ett hyrsläp för vårt egna klarade inte besiktningen.
-
Det är väl igentligen bara NP som avskaffat 75-85% segmentet. Varför fattar jag inte. Den kolhalten är superpopulär och man får normalt sätt mycket färre mastbrott än 100%.
-
De flesta lattor består av Rod-Tub-Rod. Dvs tjock bit i mitten (tublatta) och smala på sidorna (rod latta). Mellan dessa sitter det såkallade Ferrule (övergångar). Skall man byta så skall man försöka matcha något sånär så de tjocka och smala är lika långa som orginal. Är lattan totalt 200cm brukar det bli kanske 80cm rod, 100cm tub, 20cm rod. Man kan köpa löst Rod, Tub och Ferrule. Om du meckar ihop en latta själv och får små avvikelse mot orginal så märks knappast på vattnet. Stora avvikelser gör skillnad i buken. Mjuk latta används för att ge bättre lättvind. Styv för bättre hårdvind. Men det är ju en del parametrar som samspelar som vanligt.
-
Ser fram emot nästa säsong och hoppas det kan blir ännu bättre än i år. Det som känns lite udda nu är att planera issurf när hjärnan ställer om till flytande vatten.
-
Kolla här vilken sjuk spread det är på 460 masterna. http://www.seabreeze.com.au/forums/Windsurfing/General/Mast-stiffness-and-bend-curve-measurements/
Neil Pryde X9 är mycket flextop (15) och Neil Pryde X6 är snudd på hardtop (11). Jag har sett lika stor spread i alla tabeller jag tagit del av.
Vad jag menar är att det är ingen större ide vara petig med att märket skall matcha mellan segel och mast när märkena ändå inte är så petiga med kurvan sina egna master. Undantag race.
-
För fullblodsslalom är tabellen inte perfekt, men för freeride, freestyle och wave är den helt ok.
Problemet är ju att märkena inte har exakt samma böjkurva på alla sina master. Kolla in sailworks som exempel http://www.sailworks.com/pdfs/Sailworks-Mast-Spex.pdf
Curve delta avgör om masten är FT, CC eller HT. Högt värde är FT, Lågt HT och CC i mitten. Deras 460 100% har 11,9. Deras 460 75% har 13,8.
Så spreaden inom märket gör att den kan avvika mer än om du köper ett helt annat märke. 13,8 är snudd på flextop och 11,9 är constant curve och snarare något åt hardop än flextop. Så ser det ut hos nästan alla märken vad jag förstått. Sen tillkommer toleranser på det och de är rätt stora. Dvs testar du 10st 100% master av samma märke får du en spread på böjkurvan även på dem.
-
Att köpa samma märke hjälper ju inte alltid heller om man skall vara helt safe, då får man matcha både märke och årsmodell.
De flesta har ju ibland justerat kurva mellan årsmodeller. Naish, Severn, North, NP har gjort det och tror även de andra gjort justeringar. Trenden lite mjukare toppar än tidigare. Både Naish och Severn gör lite mjukare toppar på masten sista åren. Sailloft och Unifiber har mastflexmätarmaskin så vi får en hel del sån info från dem.Men håller med i stort, skall man köpa fullblod slalom och inte vill krångla så är det enklaste och säkrast köpa orginalmast samma årsmodell.
För freeride, wave finns klart större utrymme för alternativ då luffkurvan är mycket mindre och därmed mastkurvan klart mindre avgörande.