bicless
Forumsvar skapade
-
Grovt sätt kan man säga att RDM ger extra hållbarhet och enklare riggning på segel upp till 7 kvm. Sen är det lite mer manövervänligt vid vattenstarter mm. Riggen känns enklare greppa och bolla runt med.
SDM funkar ofta bättre än rdm på större segel.
-
Jag har just den extra sådan 170-230 race version. Jag har 2 demo och behöver bara en. Den jag säljer är i nyskick med full garanti. Hör av dig vid intresse.
-
-
Yes….. just nu toksnöar det dock utanför fönstret.
-
Jag har satt mono på bommarna som går upp till ca 2,1 meter, dvs ca upp till 6,5. kvm.
-
shit , dags att flytta till Linköping 🙂
-
Kass och byig vind på roxen gissar jag.
Jag skulle tagit nått brett och kort. Jag har kört AHD freerace en hel del i sth området i sommar och den typen av bräda är grym för ojämna förhållanden, planar tidigt, håller planing bra i jipp. Lätt att svänga för att vara så bred. Det finns denna typ av bräda från alla märken
Sen kommer de gå utmärkt köra på roxen med en vanlig freeride men då måste du gå upp så mycket i volym för att få bredd och det gör brädan tungre och tråkigare i den typen av segling.
Leta kvoten typ
115 liter bredd 71cm eller mer
130 liter bredd 75cm eller merSå borde det hjälpa till ringa in brädor som ger bra och kul segling för insjö i mellansverige.
-
Jag tycker det är ett plus slippa sitta på backen med kutrygg och en förlängare inkörd i fotsulan :). Sen har mina aldrig pajjat, men prylar helt utan mekanik kan nog tåla mer stryk. Det är helt otroligt att ingen annan tar efter north modell, kanske patentskyddad. Det är ju en av de prylarna jag verkligen tycker tagit ett rejält kliv i utvecklingen sista 5 åren och ger stor förbättring för användaren. De flesta nyheter är ju bara marknadsföringstrams.
-
Jag har kört dakine mono hela säsongen på mindre segel. Jag vill ofta ha vario på större segel och då funkar ju inte mono. För mig har det bara varit bara positivt. Lättare kroka i och ur, mindre risk att den skruvar sig, mindre risk att fastna, den håller profilen/öglan kanon hela tiden. Känns som det är enklare hitta rätt position på dem med då man har färre variabler labba med. Finns inget att anmärka. Fler och fler kommer köpa mono för varje säsong tror jag. Jag är lite skeptisk till mono på stora segel även för att de kanske är vanligare med tungpunktsförflyttning bakåt vid vindbyar på dessa. Dock bara hypotes och inget jag testat.
-
bicless
Medlem3 februari, 2013 vid 22:00 som svar på: I vilken temperatur kan jag köra med det här?Blir de för tjocka får du kramp i underarmarna rätt snabbt. Du måste komma runt bommen ordentligt. Därför köper många dakine cold water mitts för den är väldigt tunn på insidan. Jag har inte heller fått nån annan än CWM att funkar bra för vindsurf. Funkar ion bra på vattnet 1 timme så rapportera för många letar efter alternativ till dakinevanten.
-
Det är ju en del mekaniska delar i en XT eller XTR så man får räkna med lite service om man vill att den skall funka perfekt år ut och år in. Men jag tycker det är värt det. Jag rotar alltid fram XTR förlängaren i riggbagen och blir småsur om jag glömt den vilket talar för att den är väldigt beroende framkallande. 15min service per säsong och sen går Rigg och Trim som en dans så det är helt klart värt det.
-
Prel resultat från icecup i helgen var
Issurf slalom. 1:a Feodor Gurvits, 2:a Stefan Söderlind, 3:a Anders Bergström
Kitewing slalom. 1:a Alexander Larsson, 2:a Carl James, 3:a Peter Klingvall.Issurf course. 1:a Feodor Gurvits, 2:a Henrik Mård. 3:a Anders Bergström
Kitewing course. 1:a Peter Klingvall, 2:A Alexander Larsson, 3:a Magnus NordströmFullständiga resultat här
http://www.facebook.com/groups/icecupsweden/ -
Är den någon som har lite bilder eller filmer från helgen så lägg gärna upp.
Icecup eventet i sth blev lyckat tycker jag. Jag hängde kring baslägret hela dagen med rätt många friåkare och prova påare. Tror alla prylar var utlånade konstant 11-15. Kul.
-
Proggen för morgondagen 6-8m/s. Perfekt för issegling. Hoppas det kommer många. Jag gissar på 50 tävlande och 50 övriga. Vi har 3 finländare som åkt hit för detta. Kul.
-
Båt kostar ju extremt mycket mindre än flyg och vindsurfkgrejer är skrymmande så alla surfföretag har väldig fokus på just båt. Det är väldigt ovanligt att nått skickas med flyg.
Kiteföretagen har inte alla samma fokus på båt, just på grund av att de inte är lika skrymmande så prisskilnaden blir inte lika stor. Det är ju extra enkelt vara miljövänlig när ekonomiska incitament går hand i hand med miljövänliga. Det som slår mig är att endast en av alla leverantören vi jobbar med har miljöcertifiering i fabriken och det är DR Tuba. Jag har tidigare arbetat som inköpare för Både Bosch och Siemens och där var grundkrav ISO14001 och EMAS för att få leverera minsta skruv till oss. Surfbranchen är liten och certifiering och kontroll mycket mindre. Men bra att detta tas upp, alla leverantörer vi kontaktat hittills är positiva och har lovat ligga på sina fabriker.