bicless
Forumsvar skapade
-
blacken tror jag har kanonis. Vi får se närmare helgen vilken plats arrangören anser har bäst is.
Mattias
-
@McRill 704967 wrote:
Så mycket har jag förstått att piratbrädan (ice-carve) är snabbast, men den andra svänger bättre. Piratbrädan går också bättre på varierande och sämre underlag, behöver inte vara blankis. Är det så? Är grejjorna de säljer på Surfspot bra, eller var köper man?
Man kan köpa både 4 medars och piraten hos oss. Vi har en variant på piraten som heter RAD, den är snarlik men har lite annan design, kommer från samma fabrik.
Priset inkluderar moms och man har alla garantier, reklamationsrätt mm som när en privatperson köper av en butik.
Vill man testköra kommer jag kanske vara ute på söndag här i Stockholm, annars är det ett bra tillfälle hooka up på nått av de icecup event som går av stapeln. I alla fall om man bor i Mellansverige.
Mvh
Bicless
-
Jag såg att frågan kom upp om vilka leverantörer som är miljövänligare än andra. Jag har ingen riktig koll på det men skall lyfta frågan. De flesta fabriker borde ha EMAS och ISO 14001 certifiering mm men säkert inte alla. Och dessa tar oftast bara upp det mest grundläggande gällande vilka ämnen man använder sig av och hur man återvinner dem mm. Generellt tror jag fabrikerna är helkassa på detta.
Vi har i alla fall infört möjlighet få miljöfrakter. Litet steg men alltid nått.
http://www.surfspot.se/news/cat/kopinfo/post/vad_kostar_frakten -
Det är ju en sportartikel, ingen modeassesoar. Tag den som sitter bäst även om den är ful. Snygg och obekväm kommer du ångra.
-
Ja, 2010 är ok. Kolla skicket bara och ev pyspunka.
-
Du la samma inlägg isseglingsforumet också så skrev ett svar där.
-
Du kommer kliva i och ur bindningen mer än vid vanlig piståkning så därför kan det vara bra lägga lite extra fokus på just bindningen. Valet står mellan standard, flow och hybrid. Flow är populärast eftersom de är enkla kliva i och ur. Man kliver i bakifrån, ungefär som man kliver i en stropp och kan snabbt låsas. Men du kan bara kliva i bakifrån och i vissa situationer kan det vara en nackdel. Standarbindning kan man kliva i från fler vinklar men är oftast lite omständigare spänna fast så välj gärna en modell som är enkel om du har möjlighet. En del modifierar sina standardbindingar och tar bort bakdelen för att få enklare access och skönare stans vid snowkiting. Hybrider försöker kombinera det positiva från standardbindning och flowbindning med att man skall kunna kliva i både från framsida eller baksida så vill man köpa en helt ny binding för detta ändamål så kolla in dem. När det gäller själva brädan funkar en vanlig twintip bra men du får stabilare gång om du kör på en med lite mindre midja. Ca 165cm brukar passa åkare av längd 175-185. Man klarar sig utmärkt med en vanlig snowboard men det finns såklart kitespecifika snowboards.
-
Hej
Advance Rhea är en foil vilket gör den bra som snowkite, men den är troligen gammal, ca 2000-2003, den fanns både med och utan depower. Om den du skall köpa är utan depower så kan du köpa en ny typ HQ Powerkite Scout 2013 för billigare pris så då är det skitdyrt med 3500.-. Om den är med depower så är det lite bättre men fortfarande lite väl dyrt.
Naish cult är en inflatable som du kan använda både sommar och vinter. Eftersom den är begagnad är det viktigt kolla den inte har pyspunka. Bästa är att låta den stå över natten uppblås och se om den tappar luft. Men det är några nackdelar använda en uppblåsbar på vintern. Blåsa upp en kite och pilla på lock på ventiler i -10 grader är inte så kul. Krashar du kiten med leading edge rakt ner i backen finns klart större risk att den går sönder än en foil. När kiten är uppblåst tar den vind. En foil är bara rulla ihop eller slänga snö på så är den helt platt och tar ingen vind. Enklare hantera på ett blåsigt fjäll. 4200:- är ok pris om den är hyfsat ny och i bra skick.
-
Piraten är snabb som attan bara det blåser lite, den är något trögare än 4 medars på blankis så kräver lite mer vind. Mattias i Norrköping brukar köra ifrån det mesta när han är ute med sin. Dock har han röda RAD versionen och den kanske är lite snabbare i lacken 🙂
Piraten / RAd kännetecknas av att den ser ut lite som en snowboard men mycket styvare, den har stålkanter och en metallskena bak. Väldigt lik vindsurfingbräda i seglings stance.
Men visst kan man bygga rysligt snabba 3 eller 4 medars också. Vi får se i vintern vem som kör snabbast.
-
Cool film, Men nästan alla som kör speed idag var ju med 1993 också. Nåra är ju till och med i filmen. Jag gillar nostalgi men Ludderacet var riktigt kul det med. Och nu kör man över 50 avg så visst går det snabbare.
-
bicless
Medlem6 december, 2012 vid 09:39 som svar på: Ny inom issurfing, behöver tips, råd… u name it.Här kommer lite fler tips
Gällande skydd
Börja med hjälm och knäskydd. Du kan ta ett par billiga i början
Sen när du seglat ett tag kommer du märka vad som behövs. I år kör jag både vadderade shorts, ryggskydd, axelskydd, armbågsskydd och revbensskydd och knäskydd. Men knappast nått du behöver första provåken i 10-15 knop. Men vill du utmana, träna jippar mm så blir man snabbt sugen på mycket skydd efter ha fått några blåmärken.Gällande testa
Flera har ju redan erbjudit sig testa ovan. Även vi kan låna ut både 4 medars och pirat/Rad versionen om vi är på isen samtidigt som dig. Segling sker när det finns stabil is och någolunda is i stockholmsområdet. Vill man ha ett fast datum så är närmaste 12-13:e Jan icecup event i Kvicksund så då lär det finnas en del isselare där och även provgrejer.Om du bygger ihop nått själv och ger dig ut så tänk på att köra ungefär samma issäkerhet som vid långfärdsgrillor, dvs med dobbar, rätt kläder, säkerhetslina, sällskap.
Gällande mälaren
Det borde funka kanon. Men bra köra med andra så innan du lärt känna några mälarseglare (det finns garanterat sådana) så kan du köra med oss som är aktiva här på surfzones isurfdel. Många av oss kör drevviken och älta på södra sidan. en del ner åt muskö. En del i uppsala.
Jag vet det finns issurfare även i västa stockholm men har inga namn i huvudet.