bicless
Forumsvar skapade
-
Jag tror du får svårt hitta enkel med inbyggd huva men det kanske finns nån tillverkare som gör det.
Inbyggd huva är ett behov som uppstått väldigt mycket från vågsurf. Man head divar under vågen på vägen ut och behöver ha mycket mer täthet och värme på huvudet än vid vindsurf och kitesurf. Vågsurfaren behöver ha mer förslitningsskydd så man kommer åt fenor mm och ligger mot brädan och skavar mer. Därför gör man dem i dubbelneopren.
Så när de designar för vindsurf gör man normalt vidare passform på överdelen för mer blodtillförsel i armarna. Enkelneopren för det är klart varmare ovanför vattenytan. Ingen huva för det inte finns samma behov av fast helt tät huva då man sällan plöjer med huvudet före.
Många har en huvväst på dräkten och det blir väldigt bra effekt, inte lika tätt som inbyggd huva men nästan.
-
Det spelar inte lika stor roll som på en vindsurfingbräda. Jag har provar olika settings på denna bräda och märker ingen skillnad. Men alla är relativt långt fram, det är de hålen strax bakom truckfästen, finns 3 alternativ.
-
@dude 704122 wrote:
Ja, hur är det generellt egentligen? Har dubbelneo generellt bättre stretch? Hmm…
Nej, man får skilja på neoprenet och laminaten. Man laminerar ett nylon eller polyester lager på gummit. Laminerar man båda sidorna kallas det dubbelneopren. Då får man 2 tyg-ytor. Laminerar man ena sidan kallas det enkelneopren, då får man en gummiyta och en tygyta. Gummi absorberar inte vatten så man får ingen blöt sida utåt med enkelneopren så avdunstningen reduceras och man blir varmare. Har man laminerad yta utåt avdunstar funkten och du får en kyleffekt. precis som man fryser mer när man är blöt än torr.
Skälet att man laminerar på båda sidor är inte ökad flex, snarare att man vill göra en skyddande yta utåt. De billigaste dräkterna är faktist dybbelaminerade för det är enklare i hantera dräkterna i produktion med dubbellaminering (skadas inte lika lätt) och man avslöjas inte av otäta sömmar. enkellaminerade dräkter måste man som regel både limma och blindsy (bara trådar på insidan)fuskar man med limningen syns det direkt och det är dyrare
Självklart finns det dyra dubbellaminerade dräkter som är täta men när jag testat i samma prisklass är det mycket vanligare att enkellaminerade är täta än att dubbellaminerade är det.
-
Man kan läsa mer on cupen samt anmäla sig på facebooksidan http://www.facebook.com/groups/11769…ref=ts&fref=ts
Man kan även anmäla sig på denna mailadress om man nobbar facebook
mattias.ryman@yahoo. Ange vilket event samt namn, adress och telefonnummer samt vilken typ av farkost du vill tävla med (Kite/Kitewing eller isvindsurfbräda. Anmälningsavgift 100kr inklusive korv och dricka!Ice Cup Kvicksund 12-13:e Januari (reserv 2-3 feb)
Ice Cup Linköping/Norrköpin 19-20:e Januari (reserv 16-17 feb)
Ic3 Cup Stockholm 26-27:e Januari (reserv 9-10 feb) -
Nu har snön kommit i Stockholm så jag hoppas alla är ute och tränar slalombana med sina kites nästa blåsiga dag :). Innan isen lagt sig brukar det funka fint köra på nedlagda flygfält, golfbanor mm. Tullinge flygfält är nerlagt.
Man kan läsa mer on cupen samt anmäla sig på facebooksidan http://www.facebook.com/groups/117692055009306/?ref=ts&fref=ts
Man kan även anmäla sig på denna mailadress om man nobbar facebook
mattias.ryman@yahoo. Ange namn, adress och telefonnummer samt vilken typ av farkost du vill tävla med (Kite/Kitewing eller isvindsurfbräda. Anmälningsavgift 100kr inklusive korv och dricka! -
Ser fin ut. Du har inte testat 2 fram och en bak innan va eller har du det?
-
Vi har CWM i alla storlekar i lager.
-
Hade Avanti gänget vetat om uppmärksamheten Luderitz fick så hade de nog varit med. Alla segeldesigners är ju helt övertygade om att deras segel är det bästa så Dan Kasler tror nog hans prylar sopat banan med alla andra. North var ju knappt med och de är en av de största. Mauisails är störst i USA och var inte heller med. De har fokus på nått annan i nån annan del av världen. Speed är fortfarande litet men efter årets Luderitz batalj tror jag fler märken kommer prioritera det.
-
Jag tycker man skall ha en som andas. Man blir rätt svettig när man kitear och kan inte funkten transporteras bort blir man blöt på insidan. Mystic, Dry fashion mfl har sådana i 3 lagers nylon med membran som andas och de funkar bra. Kostar ca 4000:-. Dry fashion har även goretex som funkar ändå bättre men klart dyrare.
Sen att man inte kan få in ett finger i halsen tycker jag är för tajt. Jag har klart lösare. Eftersom man som kitesurfare inte simmar med huvudet under vattnet några längre sträckor så räcker det med klart lösare hals. När du trillar ner under vattnet blir det tryck i träkten och lite luft pressas ut i hals och armuddar, svårt för vatten tränga in även om den sitter rätt löst. Men man skall bara klippa bort en ring i taget, klipper man för mycket så är risken den blir för lös. Kör så den sitter åt men bekvämt utan att störa. Så har jag och det funkar kalas.
För övrigt funkar det superbra kitea med torrdräkt. Jag kör alltid torris på vintern numera. Den är både varmare och säkrare än en våtdräkt tycker jag.
-
Du bör köpa en Mauisails mast eller en Hard top mast. Daniels ovan borde vara intressant alternativ.
TR är racemodell så där skall man vara noga med masten så då är mauisails säkrast men jag vet folk som kör med andra HT master och är mycket nöjda. Andra märken som har HT är
Severn
Naish ca 2007-2011
Gaastra,
Unifiber har alla flex så se till det är just Hard top, det står på deras mast om det är det. -
There are a couple of short and thin boards available on the market suitable for kids and youngsters if they want to make is easy. Exocet for example has one with center fin option, If the kid a beginner he/she use a center fin, if not, they just use a plug and sail only on the back fin. Board is thinner and shorter and therefor possible foot steer also for smaller people. http://www.surfspot.se/exocet-link-xs-barn-juniorbrada.html
-
Jag tror nån bekant provat shimsa camber på Mauisails TR för att få det lira med rdm och resultatet blev inte perfekt så kör SDM mast.
Man behöver inte ha 100% om man inte skall jaga den extra halva knopen, många kör 75% och förekommer till och med 55%. Blir hiskligt dyrt när 100% ryker om garantin gått ut. Det är färre mastbrott på 75%:are i allmänhet. -
Man kan troligen skutta i med vilket segel som helst och sätta 50 knop :). Funderar på att skicka ner mitt Pepsi segel från -86 och se hur fort det går. Pepsiloggan (alltså läskmärket) är den enda identiteten i seglet. I nylon och utan lattor så lätt vika ihop och skicka i en kartong. Pepsi kan säkert stå för frakten.
-
Videon funka för mig
Brädan ser ut som värsta mekanikmonstret :). Funkar detta är det coolt. Men normalt finns en mittpunkt där brädan vill vara rak, och man får sen pressa ner en sida (fjädrar eller rummi på truck) för att svänga. Här verkar det inte riktigt finnas men det kasnke inte behövs eller kommer på senare.
Mitt i detta mess ser jag att Mården frågar om ungefär samma sak nu medans jag skriver. -
Fick lite inside från Patrik. Han använder en 40cm custom Patrik bräda på de bästa tiderna. Han vill egentligen ha en smalare men startdelen har för strulig och ojämn vind så han kommer inte igång med de smalare. Men han har testat dem på andra spottar och tror de går ännu snabbare.