bicless
Forumsvar skapade
-
Som med allt så får man fördelar och nackdelar med olika material/tjocklek/radie så alla gör nog det bästa de kan och så får man en bräda som är bra på några saker och sämre på annat.
Tjock MED kan greppa sämre men ger fördelar med stabilitet vilket är viktigt om man inte har väldigt stabila fästen. Smal MED kan kör fast lättare och bli instabilare dvs inte hållas rak lika lätt. Är isen mjuk blir lättvindsegenskaperna sämre. Låg MED (typ skridskomed) kommer man nära isen (tryggare) men är det snö på isen är risken att man fastnar. Då kan man iofs förhöja meden om man är meckunnig. Lång MED kan ge mindre friktion och bättre fartekenskaper. Kortare MED kan ge bättre sväng. Sådär kan man hålla på och väga för och emot och de som säljs hos oss är avstämda med längd, höjd, tjocklek, radie och materialval för att passa han som utvecklat dem åsikt om balans mellan manöver, stabilitet, fart, markfri gång, glid mm. De har ändrats 4-5 gånger då man tyckt att något kan förbättras så den versionen som säljs nu är inte alls identisk med den första.
Här är medarna från surfspot in action, denna fil har redan varit uppe men tar den som exempel på de medarna. http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=m959LxyoCIA
-
Här är en gammal länk på hur man gör
http://lvk.unx.nu/pub/isbrada.pdf
Vill du tricka eller köra fort? Gissar att truckarna kommer kännas mjuka om du inte byter till hårdare gummi. Passar kanske för trick i låga hastigheter men vill du ha stabilitet i fart så byt gummi eller sätt medar direkt på brädan utan truckar. -
@andersbq 703604 wrote:
Ja det var väl roligt att Loft är snabbast!
Det beror på brädan, han hade varit ännu snabbare med Mauisails TR-9:or 🙂
-
medfästena ser skitbra ut :). Du slipper stag med denna lösning gissar jag.
-
Det finns säkert flera bra men POCs är riktigt bra med en speciell design som låser mot muskeln så den ej skall kunna åka ner. Och är i VPD så kan inte spricka. Trots att de är rätt dyra har POC sålt slut på dem i år igen (sålde slut förra året) så vi har haft skitsvårt få tag i tillräckligt men några har vi.
http://www.surfspot.se/poc-joint-vpd-2-0-knee-knaskydd.html
mer info http://www.pocsports.com/en/product/1394/joint-vpd-2-0-kneeNu kanske det inte är lika noga på allt men tänk på att man är uppe i samma farter som man kör bil. Man skulle inte köpa icke godkänd airbag till bilen bara för den var billig. Säkert viktigast på hjälm och ryggskydd men det är milsvid skillnad så bra och dåliga skydd. Läs på lite tester om hjälmar och ryggskydd så blir man rätt skeptisk till de enklaste
-
ok, men var försiktig med att lita på billiga skydd. Jag tog del av konsumentverkets test av ryggskydd och flera modeller var fulltändigt värdelösa i praktiken. Bara några få som uppfyllde kraven. Jag vet att de tvingade flera butiker sluta sälja vissa modeller för de var så undermåliga. Skydd skall egentligen uppfylla vissa standarder och de skall märkas på dem vilka standarder som uppfylls.
-
Just xantosen har väldigt mycket fartprägel. Första gången jag testa den på ett hyrställe utan att kolla så noga gick den som ett skott och jag drog slutsatsen att det var deras nya freerace av lyxigare modell. Blev förvånad när jag senare såg att det var en tyngre bräda med lite lägre pris. Den upplevs inte alls trög på vattnet, snarare tvärt om, väldigt snabb och lättkörd. Men den är förhållandevis smal så du kan inte pumpa igång den i planing lika tidigt som vissa andra bredare modeller. Dock tar den chopp väldigt bra och har bra allroundegenskaper, men med fartfokus som sagt.
-
Blir intressant att se hur den är på isen jämfört med din vanliga modell. Är den samma längd som din gamla eller har du gjort den längre? Siktar du på mer speedegenskaper eller ungefär samma som tidigare i balans mellan fart och manöver?
-
Jo, det kommer bli en vargavinter. Och vi har radat upp mängder med reservdagar också.
Jag tror man kan tävla och tom vinna med piraten i distanstävlingen om det blåser lite, i slalom måste man troligen kan 4 medars för det svängs så mycket om man skall vara konkurrenskraftig.
Förra året körde jag 4 medars men i år blir det mer på RAD / piraten för att öva på den.
-
Kul följa detta. Sattes ju en massa rekord idag igen och bland annat Patrik slog både tyska och Schweiziska med 46,55.
Sen stod det i en tråd att Anders körde på NP segel när han satte sista produktionsbrädarekordet idag. Men det kanske bara var nått nån hosta ur sig.
-
Ta reda på vem som plogar älta eller drevviken och kolla om han kan ploga lite extra. Troligen kostar det pengar få nån som plogar för jag har svårt att tro att kommunen vill betala för det eftersom det är ett särintresse. Då behövs en förening eller liknande typ som med fituna bommen som kan samla ihop lite stöd för plogning. Surfspot kan bidra om det finns andra intressen som bidrar med.
-
Till Patriks försvar kan sägas att det är hans första gång i kanalen. Han får trösta sig med att Lena Aylin som kör hans bräda satte 41,53 knop idag, näst snabbast genom tiderna för damer.
-
Gillar den fancluben 🙂
-
Hu va jobbig den var att läsa. Påminner om universitetstiden. Korrelation hit och signifikans dit. Tur man började jobba med detta istället. 🙂