bicless
Forumsvar skapade
-
Vem vill vindsurfa med en jetmotor på 150 db i närheten. Dans till vädergudarna låter mindre och känns mer harmoniskt med naturen. Brukar funka för mig.
-
-
bicless
Medlem23 juli, 2012 vid 22:07 som svar på: Stockholm levererar – Vind fyra dagar på raken!!!Var på årsta idag. 7,5 och 115 liters i 4 timmar
Lite överriggad i byarna som låg på kanske 10-12m/s men det är en del av den adrenalinkicken man vill åt.
Grym dag. Trötta armar.Bicless
-
jag tror det blir kasst
Det är inte bara längden som styr, hårdheten (IMCS) och böjkurvan (flex, hard, cc). Jag tror du får en för hård mast med fel böjkurva om du kapar 60cm.
-
Lagar nån verkligen detta för 2000:-? Jag tror de företagare som redovisa moms mm måste ta betydligt mer för att det skall gå ihop. Några timmars jobb + material. Har man elektriker eller rörmokardebitering landar det väl på 4000:-
-
Efterfrågade beg-grejer håller ju värdet fint, när man kollar in köp sälj är det väldigt mycket svårsålda specialgrejer där. Det den stora gruppen vill ha är svårt att hitta. Många entusiaster köper nya specialbrädor som speed, små slalom, små vågisar. Men medelsurfaren vill ha en stor freeride, freerace ellar FSW. Sånna vimlar det inte av begagnat direkt. Jag tror få säljare upplever denna typ av prylar som svårsålda.
En grej som försämrat begmarknaden är att bussgods funkar sämre, ofta skickar de inte skrymmande surfgrejer alls och när de gör det har de helskumma priser. Så man får ofta kolla prylar i sin egen region.
-
Bra Jobbat. Kul att Kona växer.
-
Jag har tidningsversionen.
Tyska surfs test där man testat mot andra brädor (inte nyhetspresentationen) summerar lightwind ungefär
“För fortsättningssurfaren, bra alternativ till formula”.
Starkast på att behålla planing i vindhål samt mycket bra höjdtagning. Sämre än vissa andra lättvindsbrädor på toppfart och jipp.Säkert en bra bräda, det tvivlar jag inte på alls, men att kalla det testvinnare är fel. Testet lutar svagt men inte särskilt tydligt åt lorchen som favorit. Rubriken är Smal vs lång 1-1 så nån testvinnare är svår att kora.
De andra i testet var
JP formula
Lorch Bird 149/179
Starboard Futura 155
Starboard isonic 150
Tabou Manta RF 85Sen bygger ju många sina stora slalom eller formula i kolfiber, ibland dessutom med wood i laminaten. Klart dyrare. Då när detta test gjordes var lightwind ett enklare bygge, vet inte om det piffat till det 2012 med massa kolfiber men det tror jag inte.
-
Testet som refereras till på JP är ju inget test. det är en kort artikel i tyska surf om produktnyheter. Där får alla leverantörer skicka in sin nyhet och de publicerar några på dessa sidor. Det står ju inte en rad om test eller jämförelse mot liknande brädor från andra tillverkare i texten.
Superlightwind har däremot testat av tyska surf mot massa andra lättvindsbrädor 2011. Den var bra på vissa saker och dålig på andra och stack inte ut som vare sig bättre eller sämre än nån annan lättvindsbräda. Lorch fick generellt bästa betyg i det lättvinds testet om man nu prompt vill hitta nån som fick bästa testresultatet men andra mer slalombetonade brädor som Manta, Isonic mfl brädor var bättre på toppfart.
-
Aquario;692500 wrote:Ger den bra flytkraft så att man kan spara lite energi vid vattenstarten eller går det lika bra med ett stort andetag?
kan den rädda revbenen vid ett kastfall mot bommen så att man kan slappna av i selen och inte fega ur när det börjar gå riktigt fort?
Fungerar den smidigt ihop med midjesele, eller måste man byta selen till en storlek större?
Finns det något mer prisvärt alternativ?
De jag testat ger extra flytkraft, lite mindre än en flytväst men endå tillräckligt tillsammans med våtdräkt.
Kan den rädda revben, absolut, det är ju det den är till för
Funkar fint ihop med sele om den är anpassad för det. En del wakemodeller är inte det. Du behöver normalt inte ha större storlek på sele.
Dakine surface vest kostar exempelvis 899 så känns inte så dyr.
-
Det finns massor med bra tips på webben som sagt. Jag tycker man skall öva på att hantera riggen utan att använda musklerna vid stranden där du bottnar, dvs flyga riggen (hålla den så den svävar ovanför dig utan att du behöver pressa upp den), vända runt riggen från ena till andra sidan etc. Allt detta kan göras med vindens hjälp och när man fått upp den tekniken är vattenstarter enkla. Det finns även hjälpmedel som waterstarter att köpa som gör att seglet inte sjunker ner i bak kant. http://www.surfspot.se/chinook-waterstarter.html.
Bicless
-
Alla segel ligger för sig men du får nog inte ner 5 segel och bom i bagen
Masterna ligger i separata vadderade fack under seglen så mastbagar behövs ej. -
Vi har dessa bagar som säljs hos tt-projects.
http://www.surfspot.se/jet-bag-med-hjul-for-master-och-segel.htmlVår frakt är 99 och det är svensk konsumentköplag som gäller så kan vara en fördel jämfört med tyskland om nått krånglar.
-
jag kör sailloft traction 8,5 2012 års modell. Ruskigt bra i lättvind. Klarar hårda vindar också med rätt trim men begränsad toppfart.
Vill du testa så kan du låna mitt. -
Ju bredare ju bättre planing, men samtidigt blir det stolpigt när du har lite chopp och det blåser upp.
Alla de brädorna du nämner är kanonTänk på att
1) Om du väljer mer slalomorienterad så kräver de lite mer av sig som seglare, även fysiskt jobbigare att segla, kräver mer teknik och lite jobb för planing men ger mer action och kick. Exempel Tabou Manta, Exocet warp. Staboard isonic
2) Om du väljer freeride planar den av sig själv, bara hänga, kräver ingen teknik och fysiskt enkla segla. Men då lite tråkigare. exempel JP X-cite ride, Mistral xplosion, fanatic shark, fanatic tripple x
3) En bra mittenkategori som många gillar är freerace, bra mellanväg mellan kategorierna ovan. Lite mer action och fart än freeride men kräver något mer ansträngning för planing. Exempelvis en lätt slör eller 2 pumpningar. När du väl planar behåller de planing minst lika bra som freeride om inte bättre och ger mer fart och action. Exempel RRD x-fire, ahd freerace, Bic techno pro. Både starboard carve och Tabou rocket är raciga freerides och kan nog också räknas in här men på gränsen till freeride.