big_jeppe
Forumsvar skapade
-
Jag körde av en powerboxfena idag 🙁
Surt eftersom själva surfet var lite halvdant också.
Skruven och den cylinderformade “muttern” var det enda som satt kvar i fenboxen. Det verkar inte som att min mutter gav efter som någon beskrev ovan. Däremot så höll boxen ändå 🙂 -
Jag kör ibland 104 l och 6,0 segel. Jag går bara ut med det kittet om det blåser 9-10 m/s. Jag väger ju 85 kg så du borde kunna komma igång tidigare, men 7-8 m/s tror jag nog att du behöver i vilket fall. Om du är ovan så kan det kännas svårare att köra med liten fena, det krävs mer teknik för att komma igång så att man kan ställa sig längre bak på brädan. Jag tycker att ca 30 cm fena är lagom för 6,0 segel.
Så här riggar jag vid olika vindstyrkor:
0-5 m/s drick kaffe istället
5-8 m/s 9,5 m2
7-9 m/s 7,5 m2
9-11 m/s 6,0 m2
11-13 m/s 5,0 m2
13+ m/s 4,2 m2 (lite osäker på den sista eftersom det sker ganska sällan)Jag har en kompis som väger 60 kg. Han kan segla med 6,0 när jag seglar med 7,5.
-
Tack för videoklippen för övrigt. Trots att man sett många klipp på duckjipp tidigare så ser man dem i ett lite nytt ljus nu. Dels för att man har försökt en del, men också för att man teoretiserat och analyserat lite mer nu än tidigare.
Tyvärr är det nog bara att nöta på som gäller. -
OK jag köper absolut att riggen kommer dra mer om man tappat mycket fart, men behöver man verkligen så små segel som du säger? Efter att jag började skriva denna tråd så kollade jag lite på guy cribbs sida. Han menar på att man kan ducka nästan vilken segelstorlek som helst, men han rekomenderar 5-6 m2 för den som håller på att lära sig.
-
Var det ni som var grabbarna i vita volvon? Ha ha, vi undrade lite vart ni tog vägen. Först seglade ni i mörkret i halvslapp vind och sedan var ni borta när vinden kom nästa dag. Tyckte att det var lite skummt.
-
Tack för tipsen, bara att fortsätta försöka. Det vore fint med lite mer 6,0 segling snart så att man får köra en någorlunda smidig rigg.
callep hur menar du när du säger “ducka clew first”?
Menar du att jag ska segla clew first när jag börjar, och göra resten av manövern som vanligt? Det borde leda till att jag byter sida av seglet framme vid bomnocken (fast kanske lite annorlunda mot vanlig gipp ändå).En annan tolkning är att jag ska flippa riggen först och svänga brädan sedan när jag kommit runt till “clew first”-läge.
-
Lyckades även vara framför kameran några få gånger.
-
några till
-
Skälåker/Gålö havsbad bjöd på morgonsol, tyvärr inget ihållande
-
Jag och enskedetomas körde enligt svennes ide med campingstuga. Seglade lite på torsdagkvällen, men tyckte att vinden var klart sämre än prognosen. Vi planerade att sova i bilen, men det tog emot eftersom det spöregnade och bussen var smockfull med dyblöta prylar. Till slut betsämde vi oss för att pynta 600 kr för en campingstuga. Det gav dock önskat resultat. Vi var på vattnet klockan 07:00 i morse och fick en del bra segling. Vi seglade dock 6,0 och 7,5 vilket var större än vi förväntade oss utifrån prognosen. Periodvis så regnade det också så mycket så att det blev svårt att se ute på vattnet.
-
Jag är helt övertygad om att SMHI varnar för vind av säkerhetsskäl precis som calle_b med flera skriver. Då blir vindprognoserna ofta överdrivna. Prognoserna på tex windguru och windfinder bygger ju dock helt och hållet på datorberäkningar och dessa prognoser ligger ofta lite under SMHIs prognoser i vindstyrka. SMHI använder en kombination av datorberäkningar och metrologbedömningar i sina prognoser (enligt deras hemsida).
Jag tror det finns flera skäl till att det är svårt att göra bra långtidprognoser. En har redan nämts, väder är komplext och det finns många variabler som påverkar varandra. En annan faktor kan vara att man har begränsad numerisk precision i datorberäkningar. Dvs man har bara ett visst antal värdesiffror/decimaler i siffrorna när man räknar. Att beräkna en prognos handlar gissningsvis om miljontals beräkningar. Om alla avrundas lite fel så kan datormodellen balla ur. Jag tror absolut att detta sker förr eller senare när man gör långtidsprognoser. Man har ju också säkert fel i sina indata till modellen. Väderstationer kan ha små fel i de data som rapporteras in. Det kan också hända att man har för få mätstationer för att kunna förutspå alla scenarion korrekt.
By the way så är jag absolut inte metrolog, men jag har läst en kurs i nummerisk analys och även jobbat lite grann med ett beräkningsprogram
-
Hmm, mitt påstående om gaastra matrix gäller tydligen inte årets modeller.
Mina segel är från 03 och 04 och då går det precis att använda samma mast till båda. Jag tror att luff måtten där är 457 (+ möjlighet till variotopp) och 485. Det kan ju vara skitsamma eftersom de inte säljs längre 😉Vissa bygger ju på höjden och andra på bredden när man hoppar mellan segelstorlekarna. Det kan vara värt att kolla runt lite för att spara in en mast.
Å andra sidan är det jäkligt skönt att kunna ha 2 kompletta riggar uppe och åka in för ett snabbt byte när vinden ändras. -
Jag kör följande storlekar 4,2 5,0 6,0 7,5 9,5
Jag tycker att det funkar bra med dessa hopp. Ibland har jag velat ha något mellan 6,0 och 7,5 , men det har mest varit för att 7,5 är jobbigt när det börjar bildas lite vågor. Om man vet att man kör mycket plattvatten så funkar det att ha 6,0 och 7,5 utan något emellan. Både min 6,0 och 7,5 riggas på samma mast (460). Det kanske inte är så vanligt, men det funkar för vissa modeller (tex Gaastra Matrix).
Att skaffa en monsterrigg runt 9 kvm är aldrig billigt. Ny mast och ibland även ny bom gör ju att priset springer iväg. Det låter dock som att det kan vara mödan värt om du är tung och ska köra i Stockholm.
Oftast är man ju inte direkt lyrisk när man har fått segla 9,5 seglet, men det har räddat många potentiella bomkörningar för mig. Gipparna har också blivit bättre genom den seglingen. Om man är desperat efter segling (tex mitt i juli) så kan ju lite planing med stora grejor åtminstone dämpa abstinensen.
-
Folk verkar ju gilla södra halvklotet på vintern tex Australien och SydAfrika. Jag tror dock att det körs mycket vågsegling där. Jag tror att Isla Marguerita är mer freestyle-betonat. Det kanske passar nybörjare. Tyvärr har jag inte kollat några av ställena själv, jag har mest läst om vad andra har åkt 🙁
-
Hoppsan, det fanns visst en forumsektion för foto och video också. Jag kopierar inlägget dit.