Forumsvar skapade

Sida 9 av 9
  • bjarke

    Medlem
    27 januari, 2006 vid 07:17 som svar på: Vad välja för bräda???

    Nån i Sverige som har kjørt nyaste AHD? Efter VM fattar man ju att brädan kan gå fort, inte minst kanske for lite tyngra seglare. EN til salgs i DK, det vore ju på nåt sätt roligt at segla nåt annat änn alla andra (fast det kan bli 159’an lite til; kanskje inte snabbast dw, fast jäkligt bra allround och lätt att trimma).

    F2’n verkar väre nåt jävelsk snabb dw, många som sa det etter VM.

  • bjarke

    Medlem
    5 januari, 2006 vid 10:20 som svar på: hjälp mej…
    Jester wrote:
    Man trimmar seglet annorlunda när man kryssar och slörar. Allt för att optimera höjdtagnigsförmåga resp hastighet på slören
    Och sen om man seglar långa sträck som hobbyseglar och vinden ändras är det rätt skönt att kunne dra mer/släcka uthal utan att droppa seglet. Vist går det att vattenstarte en 11.0; fast det är lite mer jobb änn en 5.0, där det inte tar många sekund att hoppa i, justera och komma iväg igen.
  • bjarke

    Medlem
    21 november, 2005 vid 11:40 som svar på: Mastproblem…letar mast bästa alternativ

    Det är en dansk kille som säljar en 400cm viper 75 for typ 1800dkk; kanske går at pruta även mer – masten har vårit til salgs ett bra tag nu. Han har enbart seglat den i år, och med tanke på hur fina och oanvenda dom segeln han säljar är, lär inte masten ha seglat mycket.

    http://www.surfersinfo.dk/bors/view.php?id=2078

  • bjarke

    Medlem
    21 november, 2005 vid 10:05 som svar på: Mastproblem…letar mast bästa alternativ

    Håller med, om 4.7 ochså er North köp då en 400 North. Jag seglar med viper75 (400, 430 och 490) och gillar dom mycket. En del billigare änn Viper Wave, som jag seglat ochså. Jag tyckar inte det är nån störra skillnad i performance med mindre man kör superteknisk freestyle (vikt). For min bump & jump och vågsegling är 75’an helt perf. Jar har seglat 4.0 Superstar på en 400 (seglet är sydd til 380, fast 400 är iflg NS ett alternativ) och jag skulle inte tro at Instict (som oftest seglas av lite tyngre folk) är utvecklat til at funka sämre på en 400. Tvärt om ägentligen, jag själv skulle nog segla 400cm på en 4.2 Instinct även om jag hade råd med en 380.

    Personligt tyckar jag at NS är blant dom segel som är mest krävende ifht mast; jag har inte hittat några andra master som verkar funka riktigt bra i mina NS (har båda Superstar och Instinct och nån XXX)

  • bjarke

    Medlem
    18 november, 2005 vid 12:28 som svar på: Surfa med barn, vilken bräda?

    Svar till:


    Se’n vet jag inte hur Starboad Start S är som cruising och freeride bräda ifall man själv vill ut och bränna lite, är den snabb?

    [/ QUOTE ]
    Det beror lite på; jämnfört med en Formula är den inte alls snabb, inte heller jämnfört med dom snabbare freeride-shapes. Fast med en riktig fena typ 60+cm eller ideelt en 70cm formulafena kan i alla fall Start L gå rätt skapligt i lättvind. Alt beror lite på va man vil och är van med etc. Jag skulle aldrig ta med min Start L och segla lättvind om sen jag kan ta en annan bräda, fast om valget stod mellan Start L och ingen segling kan jag ha skitkul på Start’en ochså.

    Såne her diskutioner blir rätt svåra sen många är vana med småbräder, 5.0 og mycket tryck etc och inte vil segla nåt större alls. Jag tyckar i alla fall at en stor rigg (över 8 iaf, 9-9.5 freerace-typ passer perfekt imo) i 6ms är kul även på en Start. Fast klart at man får stryk av en Formula. På andra siden är det inte särskilt optimalt att låta kids och kompisar leka med en 30K formulautrustning och reducera den til styroporkulor och lösa kolfibrar på några timmar.

  • bjarke

    Medlem
    17 november, 2005 vid 17:10 som svar på: Surfa med barn, vilken bräda?

    Köpte en Starboard Start L i somras til min flickvän. Den skulle nog gå aldeles utmärkt at segla med kidsen på. Har tyvärr ingen kids änn, så jag säljar brädan, fast kommer nog innhandla nåt liknande när behovet uppstår. Jag har modellen uten centerbord fast med en extra tuttlebox nära mastfoten. Gillar det; bräden funkar faktisk hyfsat som lättvindasbräda med stor rigg och en 60+fena ochså.

    Kolla runnt lite på forum här, kommer ih¨åg några bilder från Ola H av han samt barn på en Start.

  • bjarke

    Medlem
    11 november, 2005 vid 14:37 som svar på: Starboard Carve – 144 eller 162?

    Svar till:


    Köp 162 med motiveringen
    162an är lättare att lära sig på och lättvindsbräde-egenskaper kommer alltid att finnas där..

    [/ QUOTE ]
    Säger meg veldigt enig här. Jag har själv en Carve 151 (forgängaren til 144) som jag lärde meg surfa på. Jag hade aldrig enns stått på en bräda när jag köpta den, fast tyckte den var perfekt for meg at läre på. Numera anvendar jag den nästan enbart med 8.8 som lättvindsbräda och har en 104-liters och en 85-liters til mer vind. Holder med om att det gällar läsa månge av innläggen här i den kontekst at en del inte verkar sägla på störra grejor änn typ stor freestyle/6.5 eller nåt som mest. Om man vil kunne segla MYCKET fast ändå passa jobb, barn och annat kan det väre bra med lite störra grejor. Sen lär du deg mycket fortare ochså for att du kan segla oftare, och inte enbart när det blåsar så mycket att det kan kännas som lite VÂL mycket som nybörjare. Och ja; om du endå blir hektad kommer du oavsett köpa en til bräda.

    Jag väger typ 85kilo och har haft riktigt bra suksess med ovenståande. Jag tipper att om du köpar den store 162a kommer du att känna likedant for din vikt. Sen när du börjar segla mycket i oroligt vatten, planar och jibbar och sånt kommer en freeride eller cross på typ 110-115l att sitta mitt i blinken.

    Ett tip til: köp inte for litet segel. Bortsett från mina absolut første turer på vatnet har jag lärt meg med 7.8 og 9 (mest 9, hadde mindra fast anvenda dom inte pga for lite vind) sen det var såna segel som gav tilsträckligt med tryck for att plana. Nånting rundt 7.5 vore nog en bra början, typ det storsta som passar på en 460-mast. Då kan du senare köpa nåt rätt över 6m som passar samma mast; även om jag gissar at du kanske vil köpa en 9.5 innan 6.2….

  • bjarke

    Medlem
    6 november, 2005 vid 19:58 som svar på: North sails Superstar 2003

    Rätt styva (om man föreställar seg en jämn fordeling av alla vågsegel) med bra on/off. Veldigt neutrale. Inte det tyngste draget av vågsegel; typ mitt på träd jämnfört med vågegel generelt tror jag.

    Jag själv köpar franska WIND og PlancheMag (PM) värja år, riktigt riktigt bra (bästa jag hittat) testutgåvarna värja år i mars/april. Har gjort det några år och kan nu slå upp stort sett allt tilbaks til 2003. Om du läser franska kan du testa att skriva dom och kolla om du kan köpa gåmla nummar; värdt det!

  • bjarke

    Medlem
    31 oktober, 2005 vid 09:08 som svar på: Starboard Carve 111, wood vs D-RAM (2003)

    Ganska stor skillnad i hållbarhet tyckar jag. Vissa säger att Wood är mer hållbare for dingar; fast jag tyckar absolut inte det. Mina DRAM håller mycket bättre; inte minnst for större smäller ved kastfall eller krasjade hopp etc. Sen är DRAM enklare att reparere om det verkligen går åt hel**** vilket ochså har betydning.

    Personligt tyckar jag inte att den marginalt lättere vikt har nåt att säga om inte det är snack om en Formula eller evt. en Sonic. Om jag köpar ny Carve, S-Type eller Wave blir det en DRAM for min del smile.gif

    Ang. pris kan du ju kolla med fx. Nautic i Herning, DK, dom solgte nyligen en del nya 04 Carve rätt billigt; kanskje dom har en 11 kvar? Sen har ju surfpirates.de hatt en del *board på utsalg dom med.

  • bjarke

    Medlem
    28 oktober, 2005 vid 09:12 som svar på: mastproblem..

    Om två personer tar tak i varje enda av masten och ”gungar” upp och ner så masten kommer i svängningar, så skulle jag tro att den kommer att lossna. Det tar ett tag, du nu kanskje måste holde på 10 min, men känns bättre i ”själen” änn att vrida med vold, har aldrig hört om en mast som skadats av att lossas på detta sättet. På standarna i DK varkar dette väre ett vanligt sätt, som ochså har räddat mig ett par gångar. I alla fall värdt att testa innan du gör nåt som i värsta fall ftrstör masten.

  • bjarke

    Medlem
    26 oktober, 2005 vid 21:07 som svar på: Var köper man DaKine Cold Water Mitts?

    Handlade min på Seasport i Oslo. Mycket enkalt att kolla storlekar så smile.gif

  • bjarke

    Medlem
    24 oktober, 2005 vid 11:01 som svar på: Emergency quickrelease

    Svar till:


    vilken sittsele är det som har den bästa quickrelease-lösningen?

    [/ QUOTE ]

    Vet inte om den är BÂST, fast NP’s automatic lösas iaf ut uten hemskt stora problem, även med en viss mängd av drag i kroken. Har inte testat att lösa ut dom direkt hängande i kroken, fast även det borde gå fast sliter nog lite på dom ”tändarna” som håller ihop paketet.

    Har sittsele med automatic och midjesele utan. ânda skäl for att jag ägentligewn hällre ville ha hatt midjesele med automatic är att det tar typ 1 sek att ta av sig selen (mot 15 med vanliga systemet smirk.gif )

  • bjarke

    Medlem
    8 augusti, 2005 vid 15:14 som svar på: Starboard Sonic, olika årsmodeller??

    Svar till:


    Inga andra som har kört eller provat oilka årsmodeller av Sonic 90, 85 eller W55??

    [/ QUOTE ]
    Det finns en w55 begagnad på http://www.riders.dk for 2600dkk om det vore nåt. Inte testat den själv; inte alverden til pris iaf.

  • bjarke

    Medlem
    6 augusti, 2005 vid 12:17 som svar på: 8 cm för lite nedhal på ett V8 8.5?

    Svar till:


    Tjena Krullo!
    Tidigare planing är naturligtvis roligt, men det är nog inte riktigt det din V8 är till för.

    [/ QUOTE ]

    Jo. Det är i alla fall va NP alltid har haft i bakhuvudet när dom byggat sine V8or. På NP’s side (Archive, V8 05, Design objective står de :’The V8 must have a huge wind range and the best low end of the whole Neil Pryde collection.’ Altså, V8’an borde ha et hyfsat bottendrag, annars är det nåt fel.

    Dette är dock i sett i relation til andra moderne segel. Gåmla (GÅMLA, i.e. pre 95, typ) har ochså tungt bottendrag med mycket profil och veldig lite ventilation/twist i seglet. Jämnført med ett gammalt racesegel är det altså inte säkert at din V8 har mer drag änn en liknande eller kanske även en halmeter mindre segel. Därimot kan du holda nera en ny V8 mycket mycket längre änn nåt gåmmalt segel av liknande storlek.

    V8 05 behövar lång tid (typ, rigga och lämna nåt dygn, dynka gärna med ett apr hinkar vatten) for att stretcha til seg. Sen, vist är NP topmastar dyra, fast med såne segel (V8, RS5 etc.) som inet heller är billiga fattar jag inte varfor man inte köper den tiltänkte masten. Vist går det at sgla etc., fast totalen blir kanskje endå inte lika snabb/tidlig startande/stor ange som fx en rea-V8 från 04, som sen lämnar pengar åover til kanskej at byta til sig originale masten.

Sida 9 av 9
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums bjarke

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.