bjorn-daniels
Forumsvar skapade
-
Prognosen verkar inte riktigt 100 idag så hoppas på nästa
-
Imorgon fm kan det bli lite, ev kompar jag. Sen ser det ut att kunna blåsa apa söndag em framåt(men lär väl inte bli nåt nu när man nämt det)
-
För egen del har jag svårt att hinna skriva så mkt numera (deltidsjobb och egen firma samt familj) och har inte riktigt vant mig vid nya plattformen. Men försöker svara på de ämnen (kompositer) som intresserar mig. Sen har jag även dragit mig lite för att skriva om diverse projekt eftersom det mesta nu är relaterat till firman och då blir det ju nån sorts reklam. Men om intresse finns och admin/reglerna tillåter det kan jag försöka göra lite byggtrådar igen
-
Ev kan det ju även gå att få bort kolröret och göra om det så du får hela justeringen men det kan vara lite av ett riskprojekt om röret är limmat.
-
På A svarar jag B och på B svarar jag vet inte. Däremot kan jag svara på C.
Det går att laga på bättre sätt. Enklaste för din del är förmodligen att ta bort aluröret på utsidan och lämna kolröret inuti. sen slipa ner där bomen har gått av ner till kolröret inuti och göra en lång fas (109-150mm på vardera sidan om brottet hade nog jag gjort lite beroende på hur skadan ser ut, måste ut rejält i oskadat material)ut till ursprunglig yta på bommen. Efter det linda kolfiber runt skarven, mer mitt vid brottet och sen tunna ut längs fasen. Linda hårt och sen Linda peelply hård eller krympband runt för att få ut överskotts epoxi. Slipa jämnt efter härdning, ev ett lager epoxi och mb för att jämna till. Sist limma på nytt bomgrepp. (Skrivit på telefonen vilken jag inte riktigt ör sams med för längre texter så ev uppdaterar jag senare) -
Skönheten ligger i betraktarens öga, fast i detta fallet vete sjutton
-
Var väldigt byigt i brytet samt att vinden vred fram o tillbaka en del. rejält tryck i 4.7 utanför brytet. 2m som störst. Vinkel rakt mot vågorna till snett mot. Överlag en av de bästa dagarna i Rullsand trots byig vind och “the devil’s tack” men då fick man ju öva på det
-
Bra vinkel, gubbhögt, riggar 4.7
-
Hoppas det, riktningen ser grym ut. Håller prognosen siktar jag på att vara där vid 8. Kastar in 6.0an och 115 liters oxå så är man helgarderad.
-
Får nog bli lite komp imorgon
-
Jag har gjort motsvarande lagning för länge sen, inte direkt svårt. Kan vara lite pilligt att få ut biten som sitter kvar i masten. Det som däremot kan vara problem är att få tag i ett nytt rör att ersätta med. Då tog jag en bit från en annan mast som passade och limmade i, höll ett tag men gick ganska fort av igen. Behöver man tillverka ett nytt rör drar genast tiden och kostnaden iväg. Är ju dessutom ett av de mest belastade ställena på masten och helst ska man ha ett rör där fiberna går både längs och vinkelrätt(lika som tappen du brytit av), inte bara lindat som på en mast.
-
Låt skruvarna gå upp till däcket (dvs fyll igen försänkningarna och borra nya hål, är det stora hål å man fyller med epoxi och microballonger finns risk för överhettning, använd långsam härdare och ev fylla med något annat oxå typ högdensitet divinycell ) laminera på extra på däcket, stora brickor på skruvarna.
Att limma på stora brickor/plåt uppepå däcket förbättrar säkert med. Viktiga är att skruvarna kommer upp på däcket med nåt hållbart under med bra anliggning mot däcket.- Detta svar ändrades 7 år, 2 månader sedan av bjorn-daniels.
-
Mkt intressant, tack för tipset
-
Vid god ventilation behövs normalt sett inget andningsskydd för lamineringsepoxi. Däremot är det viktigt att inte få den på huden då den är allergiframkallande, skyddskläder, handskar och helst ögonskydd. Byt direkt om man får kladd på kläder eller handskar. Får man det på huden så tvätta med tvål och vatten. Använd INTE lösningsmedel då den hjälper till att transportera in epoxin i huden.
Andningsskydd vid slipning och vänta tills epoxin härdat ut ordentligt, framför allt för hälsan men även för att det går mycket enklare att slipa.
- Detta svar ändrades 7 år, 3 månader sedan av bjorn-daniels. Anledning: Rättade stavfel