bjorn-daniels
Forumsvar skapade
-
Extravikten för att rolla är försumbar, men det är lätt att missa nåt litet ställe speciellt om man ska lägga halkdäck på en hel bräda.
Sprayburk funkar oxå men då blir det lite mindre hållbart. Köp nån kvalitetsmärke isåfall. Finns även 2k på sprayburk hos en del lackeringsfirmor.- Detta svar ändrades 7 år, 3 månader sedan av bjorn-daniels.
-
Risken med att förlänga är att bommen blir svagare, bakstyckets instick i bomen blir kortare.
Boomen blir svajigare och går lättare sönder.
En del bomar är ju tämligen mjuka på längsta förlängningen redan i original.
kan ju gå bra men själv undviker jag alltid att köra en bom på de yttersta lägena (kört sönder för många) utan skaffar en längre boom isåfall. -
Jag hade inte kört med den utan att göra nåt.
Det mesta går att laga och är du lite händig så är Pelegrins råd inte helt fel, annars är det kanske värt att kosta på att lämna bort den. -
Primentas halkdäck är riktigt bra, lägg på klarlack och strö över direkt innan det torkar, lägg ett lager lack ovanpå och strö igen. använd gärna typ “saltkar”, görs enkelt av en liten plastburk där man borrar ett antal hål i locket (eller så snor man ett i köket)
(edit: Med att lägga på menar jag spray. Går så klart även att rolla på epoxi eller lack och strö i, använd UV stabil epoxi om du inte vill det ska gulna. Feltema har en bra 2K PU-klarlack men är ju inte den hälsosammaste)
Socker funkar men blir väldigt grovt, finsocker blir bättre, liknande finsalt som är ganska ok.
Men som sagt var köp på Primenta, blir bättre- Detta svar ändrades 7 år, 3 månader sedan av bjorn-daniels.
-
Långt bort och osäkert men hoppas kan man ju
-
Jo, gillade den skarpt. Ola har gjort ett bra jobb med shapen.
-
Jahaja, den höll inte:)
7e eller 8e seglingen sprack den längs halva botten upp på kanten och vidare halvvägs upp mot mastkassetten samt att mastkassetten vred sig ner i brädan. Har fullagat den snabbt(tryckt i pu-lim och bytt halva botten mot divinycell) och hoppas den håller tills nästa bräda blir klar, en exakt likadan men nu i konventionella material -
Ahh, då var det kanske tur jag inte kom iväg då. Fick iallafall kört 6.0 på Siljan, alltid nåt.
-
Det körde ihop sig för mig så jag kom inte iväg, men tydligen har det varit galet bra.
-
Ser ju vettigt ut (kanske inte super men klart ok enl SMHI)
Om nån är på plats uppskattas en rapport, ser det ok ut vid 12 så drar jag, på plats vid 14 isåfall -
163g brukar vara den bästa kompromissen, speciellt om man inte bygger så mycket.
Jag handlar det mesta av Svenne på Primenta, men Carbix har likvärdiga prylar.
Biltema bör man undvika, både pga kvalitet men framförallt för de höga priserna på väv och epoxi. -
Smhi har sänkt prognosen, får se om den kommer tillbaka
-
bjorn-daniels
Medlem29 juni, 2017 vid 08:01 som svar på: Att slipa eller inte slipa. Det är frågan…Jag VET inte men har sett flera argument/rapporter/diskussioner på att bägge är bäst, dock väldigt lite data på exakt HUR stor skillnad det egentligen är.
Vad jag däremot vet är att jag själv i många år kört slipade bottnar (blandat med blanka) på mina egna brädor utan att märka någon skillnad. Orsaken till att jag haft slipad botten är att man kan komma undan med lite enklare finnish samt att jag tycker det är ganska snyggt.
Har inte haft några problem med att de slipade bottnarna blivit smutsiga
-
NNO-NO på de prognoser jag sett.
Ser lovande ut och man ser ut att kunna vara ledig:)