bjorn-daniels
Forumsvar skapade
-
Grymt, påminner mig hur F10 brukade komma till Jonstorp med flera folkabussar och släp lastat med Surfpartner-prylar. Var väl slutet 80 och första halvan av 90talet om jag minns rätt. Var nån officer där som var väldigt engagerad.
-
Jodå, jag kan lappa ihop den, möjligtvis kommer man inte kunna använda minsta förlängningen, (ser pluggen i röret). Skicka ett mail på bjorn.daniels@telia.com om du är intresserad.
-
Som sagt Ola är väl bäst på att svara men annars är det ju bara att mäta boxarna. K4 har en beräkningsformel om du vill slippa räkna själv.http://www.k4fins.com/fin-toe-angle-calculator/
-
@Electric 744311 wrote:
Betr bostadsnyckel är det enkelt: Göm den på nåt “konstigt” ställe i bilen, under nån dörrmatta eller nånstans bland alla grejor.
Betr bilnyckel så kan den gömmas i terrängen nånstans en bit bort, under en sten e d. Eller som du skriver i en aquapåse. (Själv brukar jag knöla in den nånstans i underdelen på en kofångare/frontplåt, men det kan ju en ev. tjuv leta sig fram till. Men det orkade tyvärr inte den tjuv göra som gjorde inbrott i min bil. Hen krossade en vindruta. Snabbare än att leta …).
/LarsRisken med att gömma nyckeln i terrängen är att man har så brottom ut att man glömmer var man gömt den. Hände en Dansk ifjor, vi var 3 st som letade och hittade den efter en kvart
-
@dendrite 744252 wrote:
Vi har kört 4.3 och 85l fsw samt 5.0 o 95l fsw. Eftersom det var rak onshore och feta bryt vid strandkanten har det varit ganska tufft. Man har åkt som i en tvättmaskin i strandkanten. Nu har vinden droppar samtidigt som det vridit mot NO… typiskt. Tror det är bättre här vid mer ostlig vind så man kan ta sig ut från stranden och få vinkel mot vågorna 🙂
Rak nord kan vara jobbig att komma ut, speciellt om det ör större vågor. Ovanpå allt kan vinden vara tunn längst in. Lite vinkel underlättar rejält. Ett tips vid rak n ör att gå upp mot älvmynningen. Blir mindre beachbreak och man kommer ut lite lättare.
-
@oden031 744249 wrote:
(Det är nu vi väntar på att “BjörnDaniels” ska svara med att han seglat sidehsore i Skåne;-) )
Ohhh yes!!! Öppna sår i händerna 😀
-
Tror inte det är populärt att fricampa på parkeringen, åtminstone var det camping förbjuden innan. Fast det går ju bra att stå på campingen ganska (väldigt) nära surfet. Jag har stått där flera gånger medhusbil och seglat.
Bommen är säkert öppen( eller snarare stängd och man får pröjsa) det är ju säsong och möjlighet att dra in parkeringsavgift. Var 40 spänn i mynt förra året.
-
@dendrite 744218 wrote:
Ok! Synd hade gärna fått lite framåtloop-tips av dig på plats 🙂
Blir fler gånger😀. Men måste väl finnas nån bättre och få tips av än en stel gammal gubbe?
-
Rejält med vind! Själv kör jag Skåne idag o imorgon:)
-
@dr Masse 744157 wrote:
!
Citat Ursprungligen postat av Oscar Visa inlägg
Sitter själv och vill ha nytt då jag inte köpt nåt sen 2009. Då 2 nya brädor, 4 segel, 3 master och bom. Men detta kostade knappt 50000:- Nu kostar ju samma grejer säkert 80000:-
Sitter febrilt och letar efter en 105 FSW men kan ju inte ge 18000 för EN bräda. Det är ju som på 90 talet när Bunk sålde F2 Thommen edition för 19999 Vad var det som hände med branschen för några år sen egentligen, priserna har ju gått upp nåt sjukt….
1. Lägre volymer
2. Högre tillverkningskostnad i Thailand (Cobra)
3. Svagare krona
4. Högre materialkostnader
5. Högre transport (en container från Kina kostar det dubbla idag mot 2009)Allt detta har resulterat i en prisuppgång. Att vissa high-end brädor ligger på typ 25 000:- (och mer…) i listrpris är rätt svettigt.. (och då fattar i alla fall inte jag varför man inte köper en fullblodscustom istället, men där är väl bara jag…). Men – många mer “normala” konstruktioner ligger fortfarande på under 15-16 000:-. Mycket pengar, men rimligare sett till prisutveckling över tid.
Jag försöker uppdatera mina pryttlar i omgångar, brukar bli vart 3:e år sisådär. Då brukar jag kunna få något för de “gamla” grejjorna, men visst kostar det mer och mer att uppgradera…
Fast om du är beredd att kika på fjolårsbrädor borde du väl kunna hitta en fin 105 FSW för under 18000:-…?]
Vad konstigt citatet blev?Nu talar ju jag i egen sak då jag bygger och säljer brädor, men med tanke på material och den tid det tar att bygga en bräda tycker jag inte att de är direkt dyra (däremot är det ju mycket pengar), även om arbetskostnaden är låg i Asien så kostear det ju nåt. och sen alla påslag. Och sett över tid är det kanske inte så mycket farligare än för 25-30 år sen. vill minnas att en bräda låg på 10 papp typ 1990 och enligt SCB motsvarar det typ 17 idag. Mitt första helt nya segel (UP eskimo Wave-89) låg på 2000:- när det reades ut efter säsongen skulle ju bli typ 3500 idag, Surfers tar drygt 4700 för simmers fjorårs wavesegel, så viss ökning
Däremot kan man argumentera att prisskillnaden mellan normala konstruktioner och topfotheline inte alltid motsvarar vad du får. merkostnaden för de dyrare materialen är ganska marginellt i förhållande till slutpris (men prissättnig baseras ju ofta på %påslag så 1kr mer i tillverkning blir flera gånger mer till kund).
Sen är ju frågan om du får så mycket mer för slantarna? de få hekto lättare blir ganska dyrt kilopris.Ofta brukar man ju också vilja “ha det bästa” även om man kanske inte behöver det vilket gör att utbudet justeras åt det hållet, dvs att de billiga brädorna kanske slutar tillverkas. (ta tex Tigas Duratene som kostade 60% av en epoxi, (fast sen hoppade man ju sönder dem under hälarna om man seglade mycket, men det gör man med brädor idag oxå)
Håller med Masse att med dagens priser så är custom ett utmärkt alternativ.
-
Starboard hade en katamaran innan, vet inte hur det är nu
https://www.continentseven.com/starboard-catamaran-windsurfer/ -
Tyckte väl jag såg dig där.
Schyssta bilder även om det var lite mörkt!
-
bjorn-daniels
Medlem26 april, 2017 vid 13:07 som svar på: Dags för Freestyle Clinic i STOCKHOLM 16-18/6 !!@dr Masse 743671 wrote:
Det här är frestande även för en tokstel och dokumenterat talanglös 46-åring…
Kommer det att bli spot efter progg eller är något ställe redan bestämt?
Kör hårt Masse, jag är också tokstel och talanglös men lyckades ändå lära mig massor när det var i Fiskebäck för 2 år sen.
-
bjorn-daniels
Medlem26 april, 2017 vid 13:04 som svar på: Dags för Freestyle Clinic i STOCKHOLM 16-18/6 !!@Håkman 743670 wrote:
Ah va synd Björn! Försök boka om haha! Inget planerat än förutom Junior camps i Torhamn 21-23 Juli och Fiskebäck i mitten av Augusti.
Mjae, det innebär förhandlingar med högt uppsatt person vilket jag inte riktigt är upplagd för