bjorn-daniels
Forumsvar skapade
-
Spacklat i med epoxi och MB under hälarna och vid mastkasett
Lägger dubbelsandwich under framhälarna
Fick leverans från Svenne på Primenta i veckan, en rulle biaxiel kol bland annat. Fruktansvärt vackert! (Jo man är nog lite skadad)
Mastkasetten klar, kapat ner en av mina vanliga som väger ca 80g. På bilden finns oxå kassetten från förra bygget, den låg på 40g.
Redo för däcklaminering, mastkasetten ligger bara i sitt hål, den lamineras i ytterst med däckslamineringen. Ca 3000g den förra låg på 3100. Ungefär enligt beräkningarna, men hade hoppats på lite mindre. Gick lite mer än beräknat på t-balkarna, och sparade inte riktigt så mycket som hag trodde på ett par andra saker. Kan bli tufft att nå 4.7. -
@canoya 743254 wrote:
Kan det vara värt att göra distanser som fyller ut mellan fenans huvud och boxens botten? Dels får man ett bättre stöd för skruvskallarna och dels minskar man risken att man har sönder boxen genom att dra in fenan för djupt i boxen. Borde ju också öka tåligheten mot grundkänning. Distansen bör väl i så fall göras med lite “undermått” så att den inte kilas fast, utan lätt faller ur när fenan lossats. Möjligen även med någon millimeter gummi mellan fena och distans för att kunna ta upp lite tolerans?
/Håkan
Jo är ju en möjlighet men då måste man göra unika distanser för varje brädmodell och antagligen varje bräda då tjockleken varierar och därigenom avståndet överkant fenbas-däck
-
@dr Masse 743250 wrote:
Är inte tanken med deep Tuttle just att bygga genomgående? Eller har jag kanske missförstått det? Inte så bra koll på tuttle-fenor och brädor…
Njae, kanske var lite otydlig. Boxar bör alltid sitta i ett divinycellblock eller liknande för att minska risken att vatten går in i EPS:n vid en skada. Sen bör alltid divinycellblocket ha förbindelse med däcket, dvs genomgående. blir liksom grymt stadigt då.
Och en Tuttlebox (deep eller vanlig) har ju två skruv som går från däcket och ner till fenan så de måste ju vara genomgående. Däremot kan ju själva hålet där man sätter fenan ha en botten dvs inte vara genomgående och istället har man 2 rör för skruvarna. -
Tack för svar.
Det får bli en genomgående, byggde så för länge sen.
Nackdelen är vid grundkänning och man inte har stopp “uppåt”, då kan fenan tryckas in och bakkanten på boxen spricker, mest kritiskt om man kör vanlig Tuttle i en Deep. fast i detta fallet blir det ju lika. Får helt enkelt förstärka fram och bakkant lite extra. -
Har inte med hur gamla prylarna är, riktiga raceprylar klarade ungefär lika mycket vind för 20 år sen.
Körde Caddie(läs partypolare) några PWA tävlingar åt Mathias Holmberg på mitten av 90 talet.
I Almanare blåste det drygt 15 rak frånlandsvind, vi gick ut med 6.6 och 7.4 innnan start. Mathias körde sen sitt heat med 6.6 och jag fick kryssa in med 7.4an, tungt men det gick -
Håller med Masse, bil vill man ha och boende brukar var hyssshhyssh,
Finns en del matnyttigt i den här tråden http://www.surfzone.se/forum/archive/index.php/t-90978.html -
Tack Jesper,
Tack för erbjudandet, har ju en egen form nu som jag kan labba med om jag vill, men blir det aktuellt så absolut.
-
-
Jo det är det. Men finns ju gott om hårlösa i olika varianter med “ringlåsning”. Min första förlängare hade faktiskt det på 80-talet, låstes med en oring. Var dock vissa problem med att o-ringen komprimerades och kilade fast mellan förlängaren och hylsan. Tror jag har den kvar nånstans, chockrosa/röd:). Finns andra sätt att lösa det på oxå….
-
-
@Bicless 743163 wrote:
Starboard kör Horuevingar. Man kan byta lite efter vindregister. AHD kommer också med fler varianter och 3 olika utbytbara vingar för olika vindregister. Både Starboard och AHDs ena version funkar i deeptuttlebox så har man sådan bräda kan man köre en gamal skruttbräda tills man fått in tekniken.
Kanske kan vara värt att bygga om sin gamla skruttbräda till deeptuttle oxå? Eller har shapen på brädan nån avgörande funktion när man väl foilar?
-
En rulle kladdig kolfiber. Har förimpregnerat 300 grams UD kol och vanlig 400 g kolväv som sedan placerats på pluggen varanat lager. UD längs förläggaren. Sen tas korven av pluggen och läggs i formen med bladdern (ballongen) inuti. Skruvar ihop formen, stoppar formen i en vacuumpåse och suger ut luften, efter det lägger jag på tryckluft i bladdern.
Delat formen efter härdning. Är ett tunt lager kol där hålen ska vara som behöver borras upp.
Färdig förlängare, slipade upp innerdiametern där US cupen ska sitta så det blev bra passform. Den har några defekter, fick inte riktigt upp vacuumet( hade nåt litet hål) och snålade nog litet med tryckluften. Men överlag får man vara nöjd😀 Är iallafall riktigt styv (4mm gods) och ca 100 gram lättare än förlagan. Men väntar nog med att provsegla tills det är varmt i vattnet och kommer ha skor på mig när jag riggar -
bjorn-daniels
Medlem5 mars, 2017 vid 18:59 som svar på: Div II, Rundbottnad, Div 2, D2, DII, Division 2Kör hårt!
-
Gått lite segt med de här projekten men idag fick jag lite tid med förlängaren. (Bilder på färdiga fenor kommer snart)
Formhalvorna vaxade och släppmedel på
Partydax!!! Ballong som Bladder, ballongen träs på kopparröret som är kopplat till tryckluft. Kopparröret är till för att få styrsel på bladdern när den ska föras in i laminatet och positionera den.( Kan för en del ge konstiga associationer)
Pluggen som laminatet ska läggas upp på. Klätt den med plast så den ska gå att ta ur laminatet innan det läggs i forman