bjorn-daniels
Forumsvar skapade
-
@Bjorn Daniels 743063 wrote:
Fina bilder, synd man har sportlov nästa vecka, får hoppas på lite vind
Hade tur och det kom lite vind denna veckan oxå, såg klent ut ett tag men sen kom vinden med regnet ( fast haglet kunde jag varit utan). Inte seglat många gånger i lejet innan. Kommer inte gå till historien som den bästa vändan ( seglade riktigt uselt) men kul var det. Tack för trevligt sällskap SpinL!
-
@Jesper B 743082 wrote:
Tjena Björn,
Kul projekt! Är rätt övertygad om att du kan spara mycket vikt utan att förlora styrka genom att ersätta helbra E-glas med tunnare och bästa S-glas, men det har du väl redan tänkt ut.Åtminstone förr i tiden ville man inte ha för mycket kol då man ansåg at brädorna blev för styva och varken kändes bra eller höll (de behövde kunna flexa för att inte gå av menade man). Men detta är jag inte alls lika övertygad om som att tunn E-glas ger en massa styrka över lite tjockare E-glas.
/JB
/JB
Hej Jesper, det var länge sen!
Jo, jag kommer använda tunnare vävar och jobba mer med lokala förstärkningar.Normalt använder jag ganska lite kol i mina brädor (10-15%), bara där man vill undvika deformation tvärs (90 grader mot) ytan typ under hälar och mastkasset, samt däcket bakom mastkasetten där man trampar runt mycket. en 80 liters hamnar på 6-6.2 kg men då är layupen mer optimerad för att det ska gå fort än lätt,
Glas tar up mer energi och för att något ska ta upp energi måste det flexa precis som du säger. Å andra sidan är kol lättare så man kan lägga mer. men iallafall ii ett vanligt bygge tar jag glas alla dar i veckan.Orsaken till kolen i detta bygget är att hc:n strukturen kollapsar helt vid en ding eller kraftigt slag och då förlorar man sandwich effekten helt. På en vanlig sandwich har man ganska mycket styrka kvar ändå. Jag vill alltså främst åt en hård yta som kan hålla emot mer. Sen lägger jag alltid fiberna 45/45 så brädan inte blir så styv i längsled och kan flexa lite mer.
-
bjorn-daniels
Medlem24 februari, 2017 vid 14:36 som svar på: Behöver gamal stämpelliknande CLS logga -
Inga bilder, men bottensandwichen är på plats och aktuell vikt 1730 gram, men däcket är inte finshapat och en hel del tejp sitter kvar. Gör lite anorlunda ordning denna gången så har inga motsvarande vikter att jämföra med. Men känns bra och jag tror jag lyckats få in 2 t-balkar utan att öka vikten, ( något lättare blank och lite omfördelning av väv under sandwichen)
-
Fina bilder, synd man har sportlov nästa vecka, får hoppas på lite vind
-
@sailortrash 743027 wrote:
Fett!
Eftersom du har firma, vad tar du för en fena?
M
Tyvärr har jag ingen egen design på fenor så kan inte heller sälja några.
Att göra själva fenan tar inte så lång tid men formen tar lite tid vilket man måste slå ut på de fenor man gör. Gör man 10 fenor är de helt klart konkurrenskraftiga. -
Nu när jag vet att påsen är tät är det bara att blanda till epoxi, använder en med lång potlife och låter den stå en stund efter blandning för att luftblåsorna ska gå ur.
Sen är det bara att stoppa ner slangen till ingötet och öppna tvingen som täppt till slangen. Epoxin sugs nu in i formen med hjälp av vacuumet. För att hjälpa till har jag placerat epoxin högt så det även blir lite hävertverkan.
Efter ett dygn är det bara att öppna formen och ta ut fenan. Återstår att kapa bort överskottet och putsa delningslinjenFenorna blir styvare än tex k4 men inte lika styva som en fräst g10. De blir dessutom lättare än k4. Har kört en uppsättning förra säsongen utan problem ( tills jag körde ur alla 3 i Dalen)
-
Isbrädor är inte riktigt min grej men klart kul att se!
-
@sailortrash 743003 wrote:
Låter som extremt lätt. Hur ska det gå…
Ska bli kul att följa
Ja det lär väl gå sönder:)
-
Det kommer bli lite svårare men det är samma typ av konstruktion, dvs Honeycomb sandwich, och inte helt klart att man når målvikten.
Lärde mig ju en del av förra bygget och kan förbättra några steg, sen blir det mer optimering av väv (dvs mer lapptäcke) ta bort på många ställen och lägga till på några få.
Kommer även att minska storleken på Pads (mer vikt än man tror) osv.Men helt klart är att det är ett “högriskprojekt” och jag kommer ta bort en del förstärkningar, t.ex i nosen och kalkylera med att få laga vid ett rejält kastfall (eftersom det ändå går sönder även med förstärkningar)
Och slutligen byta ganska mkt glas mot kol, inget som jag egentligen vill men ett av problemen jag haft är att vid en ding kolapsar hela HC strukturen istället för som i en vanlig sandwich där skummet ofta bara komprimeras. Vill även åt den lägre densiteten hos kol.
-
-
@sailortrash 742988 wrote:
Jag körde flera år formula med en sådan där fiberspar hållös förlängare 46 cm. Inga problem, det enda skumma med den var priset, den var bra billig jämfört med andra märken. Jag sålde den hel, sen vet jag inte men då hade jag använt den minst 150 ggr med 11 m2
Mycket möjligt mina var från en dålig batch eller att de förbättrade dem senare, mina var förmodligen bland de första som kom.
-
-
Bilder i omvänd ordning
Formhalvorna ihoplaggda och en spiralslang för att fördela vacuum. Satte några divinycellbitar på styrningarna för att skydda vacuumpåsen
Väven placerad och en sträng lim för att täta formhalvorna, lämnar öppet i övre änden för att luften ska kunna komma ur -
Klart man måste få med alla prylar, jobbigt när man kört 17 mil enkel till närmsta vågspotet och lämnat fel segel hemma. Dock brukar det gå att klämma in det mesta även i en liten bil, får tex in 3 brädor, 5 segel, bommar master etc i min Fabia -04 om jag slänger ut sittdynorna bak och fäller framsätet. Dock ett jävla meck. Kan däremot rekommendera Ford galaxy, 3 separata stolar bak som kan fällas enskilt. Så fäller man mittsätet bak får man in en bräda och rigg samt förare+ 3 passagerare. Fast den är ju en relativt stor bil så passar kanske inte alla.