bjorn-daniels
Forumsvar skapade
-
Prognosen verkar lovande för imorgon, jag tänkte ta lite komp och köra morgon/fm. Dead on på morgonen enligt prognosen, bättre vinkel på em men mindre vind.
-
Oftast epoxi, men ibland även bra kontaktlim. Tycker epoxi finkar bäst, sitter järnet och så har man möjlighet att finjustera placeringen när man sätter padsen. Nackdelen är väl att det tar lite tid att härda men oftast är det ju inte så brottom.
-
Satte du padsen samtidigt som du la sista laminatet?
Jag sätter dem efter epoxi+MB, slipning och lack. Blir liksom enklare så. -
Blev väl lite både och så att säga.
Tyckte inte riktigt jag hade tid och ork att köra till västkusten/Skåne så blev jobb+ Siljan måndag.
Gick igenom hela segellinjen från 6.0-5.3-4.7 och avslutade med 4.2. Fasnade till oh med på bild https://www.facebook.com/pkmediamora/photos/pcb.958941367551500/958940310884939/?type=3
Idag körde jag ner till Torö och guppade runt 2 timmar med 6.0…….
Bara att inse att det är lika bra att lägga till nån timme körning och få hela smörgåsbordet på Västkusten/Skåne -
Får kolla prognosen tidigt imorgon bitti
-
Vill du komma billigare undan utan att mecka så mkt kan du leta efter vacuumpumpar till gamla mjölkmaskiner, jag har en sån men den för ett jävla oväsen. Kolla isåfall oxå att den är avsedd för stora luftflöden, om du tänker reglera med tjuvluft. Men bäst och enklast är nog att satsa på en membranpump, är ju inte tokdyr trots allt.😀
-
Problemet med den pumpen är att den inte går att reglera. Den går bara på Max vacuum nästan 1 bar undertryck, för brädor börjar epsn att kolappsa vid .3-0.4 undertryck beroende på densitet. Den är inte heller avsedd att suga stora mängder luft under lång tid så den går inte att reglera med ett kontrollerat läckage om man ändå försöker så kommer luften den suger att dra med sig olja från pumpen ut i lokalen och sen har man oljedimma i hela verkstan , allt blir kladdigt och det luktar apa. För att reglera den behövs då en regulator typ denna http://www.easycomposites.co.uk/#!/vacuum-equipment-and-supplies/vacuum-pumps-and-equipment/vacuum-regulator-for-vacuum-bagging.html och plötsligt är man uppe i närheten av en membranpump, som för övrigt är väldigt tysta ( den typen du länkar till är även den ganska tyst). Jag vet flera som använder denna https://primenta.se/utrustning/vacuum/vakuumpump-p1-n.html.
Pumpen behöver egentligen inte ha så stort flöde bara vacuumpåsen är tät. Enda gången det behövs är när man ska tömma vacuumpåsen. Men då brukar jag köra in dammsugarslangen en liten stund, tömmer påsen på nolltid sen får vacuumpumpen ta det sista.
-
Klipp till något spetsigt i lagom dimension och placera i skruvhålen så de sticker upp någon mm, typ spik, grillspett etc, lägg dit din utskurna pads på rätt ställe och tryck till. Då får du ett märke på undersidan av padsen. Sen är det bara att stansa upp hål med lämplig hålpipa utifrån markeringarna.
-
@Pedersen 740436 wrote:
Det är sån här epoxi jag har hemma: http://www.watski.se/Reparationssats-Epoxi-11MTr
Fördelen med microfiber är att det blir inte så rinnigt.Det behövs bara ett väldigt tunt lager epoxi, då rinner det inte.
Om det är EVA under, behöver du extra pads ovanpå då?
-
Fiber behövs inte, jag sätter dem med ren epoxi.
Rugga upp ytan på brädan med sandpapper först.
Tänk på att 5 minutersepoxin är just 5 minuters epoxi dvs söla inte.
Är det stor yta kan det vara lungnare att använda vanlig epoxi.
Lägg inte för tjockt med epoxi för då kan det pressas ut och rinna brevid.
När jag kör större ytor lägger jag en plastfolie över och tejpar sen hårt med packtejp. Funkar bra på välvda ytor
Bra kontaktlim funkar oxå bra men om det är en öppnad burk kan det ha tjocknat till och vara svårt att smeta ut, -
@bananen 740240 wrote:
Alltså den är så cool så jag börjar gråta. När jag gick i 7an skrev jag ett plakat som jag gick omkring med och proklamerade “jag vill ha en klepper 272” för mina föräldrar. Jag vill minnas att vi dessutom skrev en sång.
Om jag inte minns fel gick klepper i konkurs, tack vare denna, för i princip varje exemplar delaminerade. Hur som helst, man blir glad i själen att se den. Att segla på den gör nog ingen glad dock 😉
Jag hade årsmodellen tidigare, gul med rosa/lila, men såklart ville man ha den gröna för den var så grymt snygg.
Brädan gick riktigt bra på den tiden men som sagt var höll riktigt uselt.
Min komprimerades under hälarna och sprack, sprack även längs delningslinjen och halkdäcket försvann fortare än en avlöning, fick köra med surfvax som halkdäck. Fenboxen rök även den ganska tidigt så far gjöt fast fenan med polyurethanlim direkt i brädan.
Tror jag har kvar mastfoten nånstans, -
Snyggt jobbat!
-
Kolla med Primenta, surfspot,
Gong sup (Frankrike) -
Underlättar om plugghålen är tighta, men sätt dem med fenorna monterade, och markera centerlinje och längspossitionerna med blyerts(så det går att sudda bort efteråt). Jag sätter pluggarna med epoxi och microballonger, inte för tjock blandning för då blir det svårt att trycka i pluggarna samt att det byggs upp ett tryck under ( skummet komprimeras) som sen trycker ut pluggen. Långsam härdare för att undvika överhettning. Jag brukar fixera fenorna med tejp från fenspets diagonalt ned till vardera kant. Ställer in vinkel på fenan med en passbit mot botten först. Använd maskeringstejp som inte flexar så mycket. Om du söker på nätet finns det flera instalationsvideor.
-
Kul, vilken konstruktion och vad slutade kalaset på inkl frakt?
Hur är byggkvaliten?