bjorn-daniels
Forumsvar skapade
-
Jag vet inte om det hjälper men på ett av mina hemmabyggen har jag en 160mm slotbox som jag kör en 28 cm freeridefena och 7.0 med. Har inte haft några problem med den. Dock inga rejäla grundkörningar men ett antal mindre i sand. Skillnaden mot andra slotboxar är att jag på just denna satt skruvarna längre isär för att få lite större momentarm vid grundkänningar.
-
@Herr Pelegrin 737301 wrote:
Kul med en rapport från Dalarna! Desto mer folk var det väl i vintras när det var dåliga isar på många håll men tydligen låg Siljan som ett salsgolv!
Sällan jag ser nån isseglare faktiskt, men snökite ser man ganska ofta nu förtiden
De var kanske nån annanstans är Rättvik? -
@dr Masse 737282 wrote:
Det rapporteras för lite från Rättvik. Skall se om jag kan få fart på svågern när han är i sina gamla hemtrakter jul- och sommartid.
Tycker mig kunna läsa mellan raderna att vissa set måste snuddat vid vadhögt? 🙂
Finns ju några anledningar till att det inte rapporteras mer
1. Det är iprincip bara jag här,
2. Det blåser aldrigSkoja inte, set:en var brutala.
Ja hade varit kul om man fick segla med nån annan ibland.
För några år sen hände det då och då men nu var det länge sen
Har iofs kommit en del kiteare men de brukar hålla sig på andra sidan långbryggan. -
@Jesper B 737221 wrote:
Björn,
Vilken extrem mullemek du är! Satan i gatan så kul ditt bomprojekt blir i filmversionen. Allt framstår som helt självklara lösningar! Keep it up!!!!/JB
Tack Jesper, vilken snäll sak att säga, Mulle Meck är ju lite av en idol, får nog läsa en för barnen ikväll.
@canoya 737225 wrote:
Impad!
Kul att du filmat hela bygget! Jag blev nyfiken på hur du fick ut rörbiten som skarvade slangarna i fronten. Gick den att lirka ut genom böjen eller blev den kvar i bommen? Likadant när jag ser bakbelaget, men det kanske är byggt med utvändig form och ballong inuti för att få en mer exakt utsida så det säkert passar inuti bommen? Hur gör du med hål för längdjustering? måttanpassat för dina segelstorlekar, eller som på en köpebom med hål varannan centimeter?
/Håkan
Syns lite dåligt på filmen och inte helt lätt att förklara på filmen heller.
Rörbiten är delad i 4 bitar längsmed. Sen ligger det 2 ringar inuti med nylonlina fast satt i. linan är dragen genom slangen ut där bak. Rörbitarna ligger sen runt ringarna som stöd. När man trycker på slangen på rörbitarna sitter allt ihop. Sen är det 3 skruvar genom slangen in i rörbitarna som låser ihop det hela.Så efter laminering skruvar jag ut skruvarna och drar i nylonlinan så ringarna åker bort. Då kollapsar/delar sig aluminiumröret i de 4 bitarna. Sen var det enkelt att dra ur slangen när inget höll imot längst fram. När väl slangen var borta gick det fint at skaka ut aluminium bitarna förbi böjen.
( vet inte om förklaringen hjälper, när jag läser den själv känns det lte rörigt)Jo bakstycket är gjort i honform med ballong inuti, för att få koll på ytterdiametern, tyvärr flexade formen lite av övertrycket och tvärsnittet blev något ovalt. fick slipa ner lite för att få bra passform i bommen.
Bakstycket har hål var 25:e mm precis som vanliga bommar, vill kunna byta segel hur jag vill. Hade ju blivit lite styvare utan förståss men den är löjligt styv ändå.
Ska se om jag kan plocka ur några framegrabs från det jag filmat och lägga upp.
Del 2 får ni vänta lite längre på, det tar ett tag att editera. -
-
Det blev en liten film av bombyggningen också.
-
bjorn-daniels
Medlem22 november, 2015 vid 09:16 som svar på: Biltemas surfbrädeshållare – någon testat?@danielsk 737095 wrote:
Det låter bra 🙂 Vad får du plats med på den?
Jag har en äldre (-04) skoda Fabia kombi och det är inga problem. Brukar ha 3 brädor, 5 segel,2-3 bommar, 3 master på taket.
Slänger jag ut sittdynorna bak och fäller baksäte + passagerarstol får jag även in allt i bilen men då är det lite pysslande och jävligt trångt. ( Nu har jag ingen bräda över 235, är lite marginal men har man längre kan det bli problem)Tycker annars att spännband är hur smidigt som helst, pratar ju max 2-3 min för själva fastspänningen av prylarana, det som tar tid är ju resten, packa in/ur (garage för min del), rigga upp/ner, byta om, etc.
-
Har inte koll på var skruven kommer i spåret på US-boxen, men det borde gå bra för övrigt.
Är i prinsip samma sak som när jag gör slotboxar. Jag borrar först ett vinklat hål i samma diameter som skruven precis som du föreslår. Sen borrar jag ett större som inte går ut genom väggen på boxen. Längst ner mot boxen kan man få ta en liten skruvmejsel och skrapa rent. Sätter i en lång skruv som räcker ända ner till och ut i boxen och skallen ligger ovanför botten på brädan. Gjöm inte vaxa skruven innan.
För att förstärka gängan brukar jag sätta en rostfri helicoil på skryuven (avfetta den först, kan vara rester av olja från tillverkningen på)
Sen fyller jag upp med epoxi och microballonger. man brukar få vara med med en ståltråd och peta så ev luftblåsor kommer ur.
När det härdat gängar jag ur skruven och slipar jämnt.om första hålet (lika som skruven)är för stort så kommer epoxin att läcka ut i boxen, jag använder en fixtur som jag gjort men i ditt fall är det kanske bättre att använda en lite mindre borr och gänga sista biten av hålet sitället.
Kan väl behöva modifieras beroende på vad din box är gjord av och om den är satt i ett divinycellblock eller liknande.
Ola, För länge sen fanns det lösa “näbbar” att köpa till US-fenor. Var en rostfri plåt som var bockad i ett U liknande form, man fick fila ner sidorna på fenan längst fram lite och sen skruva fast plåten på sidorna. borde fungera på slotbox fenor också. Fast ditt sätt är kanske lite enklare
-
@sailortrash 736726 wrote:
jo, lägg upp om du orkar. JAG läser allafall…
fenor alltså..hur gick det då? Det kan ju tyckas enkelt, men personligen är det den del av min utrustning jag märker störst skillnad på. Vilket jag tolkar som att det gör väldigt stor skillnad, och därmed borde det vara svårare att komma undan med hemma-fix tabbar..
samtidigt undrar man ju när man klämt och känt lite på K4 fenorna, som inte verkar särskilt sofistikerade men som folk verkar grymt nöjda med. Kanske spelar det större roll ju större de blir..
hur har du byggt? med formgjutning?
Om man utgår från en befintlig fena är det inte så svårt, man gjuter helt enkelt av den, är väl egentligen lite tvivelaktigt rent moraliskt men jag säljer ju inte fenor sen och jag har köpt fenan från början.
Har provat lite olika metoder för att gjuta fenan, våtuppläggning direkt i formen. Fiber i formen och sen vacuuminjicering.
Jag har bara korta fenor så påfrestningarna är ganska små vilket minskar kraven.
De blir ju inte lika styva som g10 men mkt styvare än k4 ( och som jag gjort ,lite special, lättare)Annars var det nåt försök i ungdomen att slipa fram fena ur tjockt glasfiberlaminat. Laminerade ihop massa lager glas och pressade ihop. Fattigmans g10, blev sådär, fast på den tiden var många fenor handslipade vill jag minnas
-
Borde väl gå bra bara bakstycket har utrymme att gå längre fram. Dvs att bomrören är raka en bit till samt att innerdiametern är oförändrad. Kan ju bli lite mer spänningar så det ev går trögt när man drar ihop den.
Hur är det med justeringen, går de lätt att ta av?
När du kapar och borrar ta det lite försiktigt, det är lätt att man drar loss fiber precis när man går igenom med såg/borr -
Det blir bakstycke i kol till Bommen,
Och sen har jag börjat kolla på nästa brädbygge, blir ett nytt lättviktsbygge, där jag ska ta tillvara erfarenheterna från det förra men även dra det ytterligare lite till. Finns intresse kan jag lägga upp bilder på det som skiljer mot det förra, blir ingen ny mastodont-tråd,Kan väl hända det dyker upp nåt mer också, fenor har jag gjort t.ex
-
Nej ingen märkbar när jag seglar. Tänkte du på osymmetri? Den är lite osymetrisk höger-vänster främst längst fram i böjen och även i tvärsnittet dels pga överlapp på den längsgående UD:n men även för att slangen klämts ihop lite i böjen. Men som sagt inget jag reagerade på vid segling.
-
Fina bilder!
Vad är det för bräda på bild 11 ( Penguin tror jag det står på) hemmabygge el custom, ser fin ut iallafall?
Apropå hoppgipp, jag tycker det är grymt mkt svårare att göra dem nu med kortare brädor. Innan med lång nos satte jag nästan alla men sen brädorna blev kortare blir det mest kattskit, nån mer som upplever samma sak? -
Nu har jag fått provat bommen 2 ggr, en gång i väldig lättvind med 1 planingsvända. Och en gång ca 2.5 timme 5.0 i Ljunghusen. Kändes riktigt stumm, länge sen jag hade kolbommar så kan inte direkt jämföra mot andra men betydligt stummare än mina alu. Den höll oxå vilket var trevligt, stod pall för en del hopp iallafall. Inget massivt men en bra början. Greppet verkar oxå sitta bra.
-
Gött, betydligt bättre vinkel än det var i Ljunghusen. Var kul där med men lite annan typ av segling.
Tack för filmen!