bjorn-daniels
Forumsvar skapade
-
Då ses vi förmodligen där. Hade lite funderingar på Abbekås men tror jag nöjer mig med Ljunghusen (om inte Kämpinge fungerar förstås)
-
@svensson61 736540 wrote:
Hej Björn
Håller på att titta lite på att bygga om en singel till Thruster och såg att du utan problem lade ut boxarna 🙂
Utgår du från någon speciell “mall” vad gäller “toe in” och “canting”. Eller hur tänker du utifrån Speed och sväng?
Jag har utgått ifrån mina tidigare byggen som jag tyckt fungerat bra och sen på denna ändrade jag lite framförallt efter Olas input. Innan har jag inte haft nån toe in men på denna la jag in 1,7grad, svårt att säga hur mycket skillnad det gjorde då jag inte har en likadan bräda utan toe in att jämföra med (skulle ju iofs kunna gjuta om fenor så de tog ut vartannat)
På Boards forum är där ganska mkt diskussioner om toe in eller inte. Inte för att jag har så mycket egen erfarenhet men vad jag tror och läst så är lite toe in inte fel.
Men själv seglar jag nog för lite och för dåligt för att egentligen märka så stor skillnad på toe in eller inte. Det är ju så många olika parametrar som ska samverka så det är inte helt lättFör Cant har jag kört 0 och som Ola skrev tidigare i tråden är det nog bättre att lägga det i fenbasen. Då har man ju en bra nollpunkt. Det skulle ju kunna vara ett alternativ för toe in också, dvs köra noll grader och lägga toe i fenbasen.
Det står ju även en del om detta tidigare i tråden (sidorna 6 till 10 ca)
-
@sailortrash 736519 wrote:
Brukar ni köra vid hornslandet? Har länge funderat på att köra en tripp dit…finns det några bra vågor/stränder utan sten t.ex?
Nej det ska jag väl inte påstå. Kört där på rak syd och varit där och campat med familjen. Det är fantastiskt fint där. Finns ett par stränder med sand men även en hel del sten. Jag körde i bukten på sydsidan, 5.0 blev ganska bra storlek(typ 2m) men det bröt endast mitt ute i bukten, antagligen på nåt litet stenrev. finns sandstrand även på västsidan men när jag var där kom vågorna inte in. , jag tror ostsidan vid Hornslandsudden skulle kunna vara grym på syd men där är det klappersten. dessutom är det svårt att ta sig dit, blir en (för) lång promenad genom skogen på stigar.
-
@schnitzler 736514 wrote:
Hallåhallå, av en händelse råkar jag befinna mig på Hornslandet med alla prylar. Kan köra Hölick med dig om du har lust att hämta mig vid Kuggören (12km?). Har ingen bil nämligen….Annars kommer jag surfa här på kuggören men det blir isåfall B&J alt freestyle…
Men….blir det ens någon vinkel på hölick?
nollsjutre 667 2812 isåfall!
Schysst, jag hör av mig om jag bestämer mig för Hölick.
Näe, det var ju det med vinkel, dead on och antagligen för mycket sv för att det ska bygga nåt.
-
Jag har inga problem med cross on eller rent av on och hoppa är ju hur kul som helst. Prognosen för Hölick har bättrat på sig lite men samtidigt ser det mesta att gå förbi på natten, men där är det dead on på syd, och jag tror nästan garanterat jag blir ensam
Verkar även som det blir tight att hinna med västkusten då jag behöver vara hemma fredag mitt på dagen.Jag kör från Siljan så typ drygt 3h till Hölick, drygt 4h till Torö om man inte fastnar i nån kö som jag har hört talas om att det finns i Stokeholm.
-
Kul, tycker det ser schysst ut, är teckningarna på undersidan original eller egna?
Är väl ett bra exempel på att man kan göra projekt som inte kostar skjortan och är ganska “safe”. Återkom gärna med hur den funkar med thrusters.“Alla vill till himlen och åka limousine förstås” – Thåström
-
@sailortrash 736486 wrote:
nice, ser väl jobbat. verkade gå hyffsat fort också, hela bygget.
ang. topplack för båt så tror jag nästa det är samma sak som billack. Priset är ca samma (1000:-/l), det är 2 komponent och slitstyrkan är samma det med. denna gång målade jag över med vad som fanns kvar i lite olika sprayburkar jag hade hemma..man vill ju va redo om det börjar blåsa liksom…
Jo det gick ganska snabbt, mesta tiden var att tänka ut plugg och upplägg. När det väl var gjort så kanske 10-15 timmar men även där var det mycket tänka inräknat, skulle man gjort en till så går det nog mycket fortare.
-
Nu kommer de avslutande bilderna, Har lagt på grepp och monterat dit frontbeslag. Greppet var faktiskt inte helt lätt att få dit 100%. Jag har ju gjort en ganska tvär vinkling framme i fronten och det var svårt att få runt det utan veck. 2:a sidan blev klart bättre och hade jag använt värmepistol hade det nog blivit helt perfekt. Jag satte skarven på utsidan och det blir helt enkelt mkt material när man kommer runt på insidan. förutom det var det inga problem. Bakstycket har nu varit i och ur några gånger och nött till sig så nu går det lätt att justera.
Trots några småveck på greppet är jag är grymt nöjd över slutresultatet.
Skar kanten i ca 45 graders vinkel. Greppet var slipat på ena sidan vilken ska vara inåt så det gällde att skära på rätt sidan.
Tejpade strax brevid kanten för att inte få lim upp på greppet,
La på lim på insida grepp, den skurna kanten och på bomröret, efter jag lagt på lim på den skurna kanten tog jag bort tejpen direkt annars är risken att man drar bort limfimen på kanten också- använde kontaktlim på tub fån Classe som figurerar i tidigare tråd, gick åt strax över 3 tuber, hade jag kört trasa på bägge sidorna hade 3 räckt
Använde pensel på ena sidan och trasa på andra, trasa var att föredra, blev jämnare limfilm och lättare att lägga på, gick även åt mindre lim. Här är även rullen som jag använder senare för att trycka till grepper
Satt fast kanten längs bommen, börjar med den skurna. Har läst om en del som ritat en linje, jag gjorde inte det och tyckte det fungerade bra. Provade lite olika tekniker för att arbeta dit greppet, köra me rulle fram och tillbaka och ta lite mer åt gången tyckte jag inte fungerade så bra. det som var bäst var att använda ´tummaer och handflator och komma efter med rullen vid behov. Tyckte det fungerade bäst att ligga lite “före ” i böjen och jobba ifrån mitten på den och utåt. Vktigt att man inte får blåsor eller veck och hålla greppet sträckt. När hela greppet var på gick jag över med rullen speciellt vid skarven
Skar av överskottet med ett nytt brytblad, skär inte för nära utan håll lite utanför annars är det lätt att man går ner mot röret. Det lilla som blir kvar slipade jag bort med 180 papper, skarven blir iprincip osynlig
Klippte till bitar av cykelslang som jag satte över ändarna vid front och justering bak för att minska risken att “hörnen” lossnar
Monterade dit frontbeslaget, säkrade skruvarna med loctite
Färdig bom! Hade tyvärr inga fixa hängseletampar så det blev ett par justerbara, ska köpa nya vid tillfälle. Slutvkt 2,25 kg med alu bakstycke, lika som “köpebommar” går nog ner lite när jag gjort bakstycke i kol -
@sailortrash 736467 wrote:
Jag lånar tråden för en hyfsat närliggande fråga till de rutinerade…
Jag har opererat in 2 extra fenboxen och rundar av en tidigare kapning av nosen på en bräda och tänkte nu snygga till den med lite färg..jag har tidigare kört med hagmans bilkomplmenfärg på sprayburk, men är lite trött på det och tänkte ta det till nästa nivå med sprutmunsktycke och kompressor. Jag undrar vad ni brukar använda för färg? Jag funderar på topplack för båt, men har egentligen inget behov av en sån “bra” färg eller den höga glansen. Finns det kanske ngn hobbyfärg man kan köpa?
Jag har egentligen ganska dålig koll på lacker, hittade nåt jag tyckte fungerade bra för länge sen och har hålt kvar vid det.
Jag använder 2k Akryl-lack för bilar (allmänt kallad 2K). blir hård och blank, lätt att lägga på utan att få rinningar. Kostar dock typ 800 spänn litern, en liter räcker till typ 4 hela vågbrädor. det tråkiga med den är att härdaren har en tendens att härda i burken eftersom man inte lackar så ofta. Jag köper av den lokala billackeraren, brukar gå bra om man pratar snällt och då har jag köpt mkt mindre än 1 liter. Sen luktar den ju apa, så rejält andninskydd är ett måsteVad är “båt topplack”? gogglade lite men blev inte riktigt klok på vad dt är för något. Är det stor yta som ska lackas? Det är ju lite meck med färgspruta och kompressor också, rengöring etc. många gånger blir det lika bra med sprayfärg.
Upp med lite bilder på bygget!!!
-
Syns ju inte på bilden innan men det blir en liten klack på vardera sidan när jag fyller upp mellanrummet.
Får ärligt säga att jag inte tänkt så mkt på sidokrafterna i fronten utan antagit att limningen och de små klackarna som blir när jag fyller upp mellanrummet räcker.
Fast krafterna är kanske större än man tror, får hålla koll och om det börjar glida så blir det att lägga på lite extra.
Bild på original bomrör, det jag fyller upp med epoxi +MB motsvarar den svarta biten i mitten -
Borrat hål för låsningen
Fick slipa ner lite för att låsringarna skulle gå på
Satt dit inre plasthylsan för fronten, där är ett litet mellanrum mellan hyllsa och bomrör som jag fyller med epoxi och microballonger. För att inte det ska rinna rakt igenom har jag tejpat tätt nedåt med eltejp. Sprutan använder jag för att det ska kladda mindre. Fyller på uppifrån och använder en ståltråd för att få ner epoxin hela vägen och få ut luftblåsor. ( mellanrummet är inte konstant runt om utan går i “trappsteg” så man kan få ner en ståltråd i) -
Tack för tipset, jag hade tänkt ta en front från en gammal bom, antingen från en Simmer eller en Aeron. Lutar åt Aeron då den passar bättre mot röret. För övrigt misstänker jag att Aeron och Simmer är tillverkade i samma fabrik, alldeles för många detaljer som är lika för att inte vara det, eller så är den ena en kopia av den andra.
Jag jobbar mycket med formsprutade detaljer och nej plastbitarna kostar inte många kronor. Det är allt annat som tillkommer som kostar, verktygskostnad, montage, utveckling och overhead och givetvis påslag för frakt, ev distributörer återförsäljare etc
-
Lagt på 2 extra lager kol, använde bakstycket som fäste denna gången. Lindade peelplyn mkt hårdare nu och då blev det mindre veck. Sen i vacuum och fixtur som innan.
Satte ett extra vacuum uttag längst fram i fronten för att få mer jämt tryck i påsen.
Har lagt på epoxi+mikroballonger som sedan slipas för att få tvärsnittet runt och jämt. -
-