bjorn-daniels
Forumsvar skapade
-
Snyggt, tyckte iofs det var en hel del schyssta manövrar
-
Hade räknat med 1500, slutade på 1800 material + 300 för pluggen. Tillkommer beslag och bakstycket . Kolfibern är den dominerande kostnaden.
Ja, nästa projekt blir ett bakstycke, (ska även igång med nästa bantade bygge) i full färd att fundera ut hur det ska tillverkas, skulle gärna vilja få till nåt schysst med integrerad dragning för uthalet.
-
Det är lugnt Raggarn, låna på.
Tyvärr vet jag inte var det finns i andra färger, men har inte letat heller.Då var det dags för sanningens ögonblick, skulle pluggen komma ur eller allt sluta i fiasko? Även om jag så klart har trott att det skulle funka så har jag ju inte riktigt vetat.
Första steget var att dra ur VP-rören som satt längst bak i slangen och såg till att den blev rak. Spände fast VP-röret i arbetsbänken med en tving och drog i bommen för kung och fosterland, inget hände…. Va fn? tog i ännu mer, vred lite fram och tillbaka på bommröret (ville ju inte ha sönder nått) men nä, helt stumt. Var nu ganska svettig och lätt nervös, det hade ju funkat när jag provat innan? Tog ett par djupa andetag, satte foten som mothåll mot bänken och vred, lirkade och drog och nu kom röret ut. Fortsatte med andra sidan och den kom ut utan problem
Drog ut 1:a pluggen som satt i slangen precis bakom vp-röret med hjälp av linan som var fäst i den
Med pluggen ute kunde jag hälla ut sanden som stabiliserat främre (den böjda)delen av slangen
Drog ut 2:a pluggen som satt nästan längst fram i bommen, precis bakom kärnan/skarven, sen skruvade jag ut skruvarna som höll i hop skarven, trykte in en liten mejsel genom ett av skruvhålen och kände så kärnan kolappsat.
Nu var det dags för nästa nervösa moment, om slangen skulle komma ut? Spände fast den i arbetsbänken och drog, det behövdes inte mycket kraft för att slangen skulle komma loss, kändes riktigt skönt. Gjorde lika på andra sidan, inga problem
Efter att slangen var borta var det bara att skaka ut delarna till kärnan.
Provade bakstycket som jag tänkt använda, Det passar men bommen har inte blivit helt rak längs bak så det går lite trögt men det sliter nog till sig ganska fort, ska putsa lite på bakstycket som är lite oxiderart så att det går lättare.
På bilden är peelplyn kvar, men det har blivit lite ojämnt och veck, antagligen för att jag inte spänt kolen och peelply ordentligt och kanske för att jag la lite för mycket kol på en gång. Dock inget problem tror jag, bara att slipa jämnt.
Däremot kommer jag att få lägga på några lager kol till. Jag tycker inte bommen är tillräckligt styv. Det är strax under 2mm gods nu, blir lite mindre efter slipning och enligt Svenne som mätte sin kolbom hade han 2mm gods.Nu känns det i alla fall som man kommer att gå iland med projektet och det är ju riktigt kul!
-
-
Precis, är väll inget att förlora. Jag tänkte köra med en gummirulle för tapetskarvar, antagligen en sån Calle använde. Brukar finnas på ClasO, Bauhas etc för några tior.
-
Lördagförmiddag var riktigt kul, intressant och lärorik!
Lamineringen tog betydligt längre tid än beräknat, började förbereda lite efter 8, startade laminering 9 och var klar vid 12, tämligen svettig på slutet.
Förberett med alla material framme och för att prepregga kolen
Många m kol blir det, Har använd 330g/m2 enkelriktad kolband 50mm bredd, Jag var lite orolig förhur det skulle gå att prepreggaså långa band, rulla upp dem och sen ut, fast det gick bra
Började med att lägga 2 remsor längs pluggen en på insidan och en på utsidan med lite omlott skarv, sedan lindades en remsa runt i ca 45 grader (nästan iallafal)med lite överlapp längs hela bommen. Sedan 2 remsor till längs med med överlapp och avslutade med att linda runt i 45 grader fast på motsatt håll.Jag var lite orolig för lindningen att det skulle knöla sig fast inga problem. Däremot var jag tvungen att lägga ett par snitt på den längsgående remsan där bommen kröker i fronten, lyckades helt enkelt inte få till det annars.
Men överlag grymt nöjd med lamineringen. Det är möjligt att det blev lite för många lager på en gång, hade kanske varit bättre att gjort det i 2 omgångar för att minska risken för att det blir ojämt men det gick så bra att jag bara körde på.
Efter kolen virade peelply hela vägen runt
på med Bleeder
I Vacuumpåse, som vanligt har jag använt Ikeas fleecefilt som breather.
Använde 2 anslutningar för vacuumet, en i varje ände på bommen, fast jag skulle ha behövt en till längst fram i fronten, där var undertryck men inte riktigt så mycket som jag skulle vilja haft.
Påsen verkade tät, så jag tror det beror på den relativt lilla tvärsnittsarean i kombination med ganska lång transportväg (och givetviss nån liten läcka nånstans annars skulle det ju ha blivit bra tryck även längst fram) -
@dendrite 736262 wrote:
Ska bli intressant att se hur du gör för att få på bomgreppet. Vilket lim som används osv. Har själv en gammal kolbom jag tänkte byta grepp på så man kanske får lite tips.
Jag tycker också det ska bli intressant 🙂 har aldrig greppat om en bom innan så det blir en ny erfarenhet. Har sett några DIY och det verkar inte så svårt. Beställde grepp från Surfspot igår (får hoppas websaldot stämde)
-
-
Tack då vet jag. Bör gå att få in mina brädor då, får åka och kolla lite. Hade tänkt byta framåt våren och valet står mellan nån typ sharan eller om man ska gå upp på en fullstor buss men det känns lite onödigt.
-
Lite bilder på förberedelse av pluggen(i omvänd ordning)
Lägger på några lager vax
Markerat med packtejp var bommen slutar så jag vet hur långt jag ska linda väv, även placerat tätningsmassa för vacuumpåsen runt pluggen. Och närmast syns linorna till pluggarna inuti slangen
Håller på att montera kärnan/skarvstycket längst fram
Fyller i sand längst fram i slangen. Tittar man noga kan man se en av pluggarna inuti slangen ca 15cm upp från den svarta eltejpen -
@svennebanan 736187 wrote:
Kan vara bra pris på Sharan TDI inom kort (typ nu)! Att inte ha Blue Motion technology som standard var tydligen de 335$ VW ville spara in genom att fuska med NOx mätningarna. 0.63 snitt senaste tankningen enligt tank/sträcka uträkning blandad körning,
Den är slarvigt packad med 3 bommar, 4 master, 5 segel, två brädor och en hockeybag med all skit jag samlat på mig. Shotgun ledigt.
Som ni ser på bilden är glappet 5.5-4.5 lite väl stort så ligger det något Smack 4.8/4.3 och skräpar…
Får du in brädorna bakom passagerarstolen utan att fälla/köra fram den?
-
-
-
Bakstycket som jag tänker använda behöver 26,3mm diameter så då behöver pluggen ha samma. Jag tänker använda en slang som grund så det första var att hitta en med rätt dimension. Jag hittade en med 26 mm och för att komma upp i rätt dimension virade jag eltejp runt där bakstycket ska passa. Tyvärr är inte slangen jag hittade helt slät utan med en kryssarmering som gör den ojämn. Var lite orolig för att det skulle ställa till det med släppning men efter att ha gjort ett prov så visade det sig att det gick bra ändå. Slangen flexar ju lite så den släppte fint ändå.
Jag tänker försöka göra båda sidorna på bommen i ett stycke och för att underlätta släppningen ännu mer har jag skarvat slangen i längs fram med en typ av kolappsande kärna. Ett rör delat i 4 bitar som låses med 2 skruvar. skruvar man ut dem trillar bitarna isär. Kärnan/röret gör även att bommen blir rak precis där frontstycket ska sitta. Skulle det inte funka får jag i värsta fall kapa mitt fram, ta ut kärnan så att man kan dra ut slangen.För att få slangen att bli helt rak där bak vid bakstycket har jag kört 2 vp-rör (hårda elplaströr) som jag slitsat på längden. De har större diameter än innerdiametern på slangen vilket gör att de sitter med presspassning. För att kunna trycka in dem i slangen har jag oljat dem.
En nackdel med slang är att när man böjer den blir den oval och i värsta fall viker den ihop. För att förhindra det har jag fyllt främre delen med sand när slangen är rak och sedan pluggat så inte sanden kan rinna ut. Därefter böjer jag slangen.
Sanden gör slangen mer stabil men försämrar möjligheten att få ur den efter laminering.
Därför har Pluggarna trådar som jag dragit genom slangen ut vid bakstycket. För att få ut sanden efteråt drar jag ur pluggarna och sanden kan rinna ut.Vid själva lamineringen vill man ju komma åt pluggen ordentligt från alla håll och därför svetsades ett fäste som påminner om ett bakstycke. 2 armeringsjärn som går in en bra bit i slangen. Armeringsjärnen har ett fäste som går att fästa i väggen. Längs fram i fronten på bommen har jag fäst en skruv som även det går att hänga i ett fäste. Det gör att man kan placera pluggen i bekväm arbetshöjd och snurra runt den.
Inte helt lätt att beskriva i ord men bilder kommer i nästa inlägg.
Av nån anledning går det inte att ladda upp bilder från datorn, men fungerar bra från telefonen. -
@hakuna 735906 wrote:
Skulle en slang funka, typ trädgårdsslang?
Jag kommer att använda en slang som bas för min plugg.