bjorn-daniels
Forumsvar skapade
-
Då var ytterlaminatet på och egentligen hade det bara varit att dra på lite epoxi + mb och sen slipa så hade det varit klart
men jag har velat fram och tillbaka om jag skulle lägga i några T-balkar också. Till slut så blev det så, var för nyfiken på att testa. Kanske pantat på ett bantat bygge med tanke på viktökningen? -
Jajamensan, topptips från Svenne, mkt billigare än att köpa “riktig”
Jag är numera storkund av Ikea’s fleecefiltar efter att fruns filtar tagit slut 🙂 -
@Jesper B 733688 wrote:
Ser ut som en riktigt seriös lagning på en redan seriös bräda. Man kan även använda sand om man inte har vaccum.
Sen finns det en helt annan metod som är snabbare men kanske sämre att laga knäckta brädor. I stället för att återskapa alla lager kan man lägga ett antal stringers tvärs över skadan. Jag har själv fräst ner trästringers (habaschi på typ 3-4cm x 1,5-3dm (de ska var olika långa) som sedan slipas ner flush och så på med några lager väv. Andra använder glaslattor som kan flexa mer med brädan (trästringers är lite hårda, särskillt om man gör dem djupa/höga).
Allra bäst är kanske att både göra som Björn ovan och fräsa ner några stingers? Annar är stringermetoden mer en snabb och halvfuskig metod som kan hålla i flera år.
/JB
Funderade lite på det här och håller inte riktigt med om att stringers skulle vara en snabbare metod. Det är i princip samma moment som ska göras fast i lite olika omfattning. Gör man som jag tillkommer ersättning av eps (ganska lite jobb). Stringers blir mer fräsning. Sen blir det lite olika mycket slipning beroende på hur många stirngers eller på hur mycket sandwich man ersätter.
Däremot kräver stringersmetoden inte direkt tillgång till vacumm vilket är en fördel (men inte ett måste) om man återskapar lagerna. Sen kan jag hålla med om att det mentalt känns mindre jobbigt/komplicerat att lägga stringers, känns som ett mindre ingrepp så att säga
Angående alternativet både och, Det kommer mera…..
-
Ytterlaminat på. Bilder i omvänd ordning.
peelply,släppfilm och breather på sen in i vacuumpåse. l
aminatet på plats
peelply. Släppfilm och breather förberedd
Viktigaste av allt: väl förberedd, allt tillklippt och framplockat. Väter igenom väven innan på en plastfolie för att sen lägga över på brädan. -
Sandbags! Varför har jag inte tänkt på det? (Kanske för jag alltid kört vacuum? )
Jo finns mängder av sätt att laga. Går även att lägga i tjockare sandwich plattor på “platten”med glas. Typ 10-12mm tjocka å 10-15cm breda. Fräs ner dem och laminera sen ovanpå som Jesper beskriver. Kan hålla länge beroende på hur mkt man plattlandar.
Lite andra bra grundregler vid lagningar är att ta ur luftskruven och alltid jobba i konstant temperatur, framförallt aldrig ta in en kall bräda i värmen och börja laminera direkt. Luften i brädan kommer att expandera och tryckas ut genom skadan och fördärva lamineringen (speciellt om man inte har vacuum)
-
Fräst bort överflödig eps och pu-lim samt slipat rent. Kapat till ny hc. Möjligt att jag skulle tagit mer på kanten men tyckte inte epsn var så skadad där. Mer en rak spricka igenom laminatet ( som är rejält tjockt där, många lager:laugh:)
som sagt innan hade det varit divinycell hade jag slipat ner sandwichen så det blivit en fas på 2-3cm från inre laminatet till yttre, sen laminerat på ny divinycell som går utanför fasen. Sen får man slupa jämt efteråt. Har man inte vacuuum får man försöka få till tryck på annat sätt, träribbor o tejp har jag kört med ibland. Har ibland oxå lägt med lite epoxi och mb i mellan som tar upp lite ojämnheter men då får blandningen inte vara för tjock.
laminerat fast ny hc med 160 g väv under och sen i vacuumpåse,
-
-
Nej, den ser ju rent av lång ut, framförallt framför mastboxen, fast den kanske sitter lite längre bak än vanligt? Fast 218 är väl inte extremt kort idag?
Ser riktigt najs ut! -
Jag antar att det finns nån som även har intresse att även se lagningen så jag kör väl på med den oxå.
Det finns många sätt att laga på, det här är säkert inte det bästa men definitivt inte det sämsta sättet.
blir även lite annorlunda då det är hc och inte divinycell.Tagit bort ytterlaminat och hc, hade det varit divinycell hade jag slipat genom laminat och sandwich för att få mjuka kanter men här har jag skurit då går dåligt att slipa i hc. Ska se om jag inte kan slipa laminatkanten lite sen.
man ser att hc:n inte riktigt haft full vidhäftning. Ser man noga kan man oxå se att inre laminatet buklats inåt och att epsn kollapsat under. Hc:n jag tog bort var tämligen intakt. Det har kommit in vatten men det verkar ha stannat i sandwichen, epsn verkar inte ha sugit nåt. Det mesta rann ut direkt och resten torkade upp på nån dag.
-
Lite svårt att säga men jag tror inte det har med hc:n att göra även om hc verkar ha lite sämre kompresionsmotstånd. Har rivit isär och kan se att hc:n inte har haft 100% vidhäftning, tror det är en huvudorsak. Limmade ju den men tror man ska lägga den med väv för att ta upp små ojämnheter.
Har även haft lite kontakt med Svenne o han tror inte heller att det är hc:n utan mer “otur” rejäl plattlandning på ett chop så brädan knäckts. Hans rekomendation var T-balkar och ev högre densitet på eps.
Just densiteten är nåt jag själv märkt innan, ett 20kg håller extremt mkt mer än ett 16kg.Så jag är inte redo att såga hc ännu även om jag haft 2 haverier nu som jag inte räknat med.
-
Epoxi går alldeles utmärkt att limma pads mot brädan (en hård yta) antagligen det bästa.
Men nu var det ju en dubbelpads som delaminerat och då är ju bägge materialen elasiska. Då bör även limmet vara elastiskt. -
@dr Masse 733427 wrote:
Ajdå, har den spruckit i railen eller är det värre än så?
Kul att shapen funkade så bra!
Nu – Björn visar hur man reparerar sin bräda. Brygger en kanna kaffe, tar fram fikabrödet. :cool2:
Njae,lite värre. Syns dåligt men det går ett veck rätt över botten oxå. Om det är nåt jag är duktig på så är det plattlandningar……..
Kaffet hinner nog bli kallt innan jag hunnit laga brädan:grin:
-
-
Kanske för sen att svara men ändå.
Jag har inte provat nån MS-polymer men borde väll funka. om du testade meddela gärna resultat
Själv hade jag kört på Kontaktlim, Casco s7 funkar bra men man får vara försiktig så man inte får lim utanför, då blir det fult brunt.
MS-polymer härdar med fukt och värme, så det kan nog ta lite tid “inne” mellan Padsen.Tror det viktigaste är att det är ett elastiskt lim.
Kan tipsa om en nödlösning, dubbelhäftande matttejp, kommer inte hålla länge men man kommer ut direkt, sen kan det bli ett elände att få väck klisterrester men det får man ta isåfall.
Lite förtydligande, det var inte plastfolie jag lindade runt utan packtejp som jag “överstäckte” plastfilmen hade jag imellan pads/bräda och tejpen för att inte få klisterrester på brädan.
-
Ta det försiktigt med värmningen, EPS tål inte mycket innan den börjar kolapsa.
Sen tror jag inte den ger så mycket, ytan kommer att torka upp ganska fort men luftväxlingen innuti materialet (speciellt om man har laminatet kvar) är iprincip noll så förmodligen kommer bara vattnet att förångas och spridas längre in i Eps:n.Att ta bort löst laminat är en bra ide, sen tror jag det är tid och tyngdkraft som gäller, dvs skadan nedåt.