bjorn-daniels
Forumsvar skapade
-
Hmmm, verkar ha hänt lite på Padsfronten sen sist jag letade för ca 1 år sen. Tackar för input och tror det är läge att göra lite mer research till nästa bygge
@Ola H. 732375 wrote:
Jag tyckte inte B3:s färdigskurna vara något vidare.
Bra att veta, deras ark är inte heller fantastiska, men ok.
De jag skar ut nu blev faktiskt riktigt bra i skärningen så antagligen ingen ide att köpa deras färdiga då.@sailortrash 732369 wrote:
klart sexig bräda förresten…får man se den in action på Haga under kristi kanske?
Nej, det tror jag inte. Däremot västkusten/Skåne så fort vind, jobb och barnvakt klaffar
-
Tack Masse. Det är B3 ark jag har, ser nu att de även har färdiga pads, det tror jag inte de haft innan. Jag har köpt via Svenne men B3 verkar vara svåra att handla av, extremt lång leveranstid.
Hade oxå gärna haft lite tjockare och mjukare pads, helst 2lagers men det verkar hopplöst att hitta. Finns ju lite olika ark enkellagers men utbudet är väldigt litet.Vikten hannar nånstans 5.3-5.4 så jag når målvikten på 5.5.
Har funderingar på ytterligare förbättringar så nästa hamnar nog under 5 , ska bara se så denna håller först:crazy: -
Padsen utskurna och hål stansade för pluggarna. Har nämnt det tidigare men om nån vet var det finns färdiga pads så vore jag jättetacksam att få veta. Har väl fått skaplig snits att skära egna men det blir helt enkelt inte perfekt.
Pads väger för övrigt en hel del. Ca 200g för dessa inkl lim. Kunde iofs kört utan men de gör rätt mycket för komforten. Byggde en utan för många år sen och det slutade med att jag fick sätta dit pads efteråt. -
-
Jag hade gått på en 163grams twill. Brukar funka till det mesta.
-
Boardcorner.se/Primenta.se har bra prylar, epoxin är faktiskt ungefär lika eller billigare än Biltemas, Svenne brukar även vara generös med tips och råd.
Carbix.se, har dock ej koll på NM:s epoxi som de säljer, du kan säker fråga dem om råd också.
Hjertmans har också grejer men generelt dyrare. Här får du förmodligen inga expertråd utan mer generella rådTänk på att epoxi åldras och köp inte för stor förpackning, men ska du bara ha det till dingar etc. så funkar den i flera år
Visst går det att laga med Biltemas men varför?
Man går till Biltema för det ska vara billigt (och kvalite därefter) men deras epoxi och väv är inte billig, Kolen är tillochmed snordyr utöver att man får en hopvikt väv som knölats fördärvad. Glasväven är alldeles för tung för att användas till vindsurf.Beställ hellre och få bra prylar till samma pris är iallafall mitt råd.
-
Har lagt på sliplager och börjat slipa.
Lägger däck +kanter och när det härdat slipar jag kanterna och lägger sen botten+kanterna igen. Efter slipning brukar det vara 90% ok. Vill man ha bättre finnish får man köra en omgång till. Tänkte köra reducerad finnish denna gång för att spara vikt. Hade det varit en divinycell bräda hade jag nog även skippat lack men nu är jag lite orolig för pinholes (små porer som suger vatten) och hc:n kan fyllas med vatten. Så jag tror jag lägger en lack för säkerhets skull. Sedan kan jag slipa ner den.
Ett bra friskluftsvisir är riktigt bra när man slipar. -
@Raggarn 732152 wrote:
Björn…..du kan väl snida ihop en high-roller i carbon å Hc..mm.. 🙂
ps. jag älskar din byggtråd…så jag skojar naturligtvis…..
Måste ju ha lättare prylar så vagnen pallar det.
-
@HTN 732133 wrote:
Fultema har en “kopia”. 399:-. Sök på kanotvagn.
(Har en sån på landet. Funkar utmärkt.)Jag har oxå Feltemas men rekommenderar den inte.
Alldeles underdimensionerad.
Anges väl max 90kg men det tål den inte.
Högre hastigheter bör undvikas (cykel) gå är möjligen ok.
Jag provade att cykla med den i somras. 1 bräda, 2 segel,1 mast + våtdräkt och det var iprincip överlast, sviktade rejält. Cyklade ca 1km enkel i mkt långsamt tempo och det var ungefär vad den tålde. Lagerna fungerar inte utan lagersätena svarvar av axeltappen. Tror Bad-janne hade liknande problem. -
Ja, det är det(måste visst skriva minst 6 tecken så ett vanligt ja räckte inte)
-
-
@challgren 732072 wrote:
Härligt Aron!
Kul att du fotade!Ganska direkt efter Torö så drog vi faktiskt ner till Bravo och körde där några timmar idag.
Nu är man bra mör…Imponerande, och jag som trodde jag var knäpp…..
Skämt åsido, helt rätt! -
Trevlig film Jesper, trä är allt för vackert!
Jo handskar är alltid bra att ha även när man inte laminerar, iprincip har jag alltid handskar (vanliga montagehandskar när jag inte laminerar) när jag jobbar, slipper fett från fingrarna samt skyddar händerna från damm och annat.
Ett riktigt friskluftsystem är också guld värt när man slipar, helt annan komfort än en svettig gummiansiktsmask men de kostar ju en slant.
Fast andningsskydd när man laminerar ska egentligen inte behövas om man använder en schysst epoxi.
Bygger man vågbräda behöver man minst 200mm tjockt eps block, kör man 300mm bör man få in 2 st. För freeride räcker oftast ett 150mm tjockt. Det går också att limma block med epoxi eller PU lim+vatten fast i vissa fall blir skarven lite besvärlig att skära med glödtråd. Ska undvika att komma in för parrallelt med skarven för då följer gärna tråden skarven istället för mallen speciellt med PUlim
Kontrar med en annan intresant film, dock ej surf men mycket matnyttigt om kompositer, tack till Svenne för länken.
https://www.youtube.com/watch?v=rZ0wntKii7Q&feature=player_detailpage -
@Ola H. 732076 wrote:
När Grekland gått ur Euron kanske grektillverkade prylar kan bli nå´t? Eller Ryska, hur går det för rubeln egentligen?
Eller varför inte Svenska? Dags att satsa på svensk fabrik som Hendryx och Extrem på skidsidan.
Jag tror det skulle gå alldeles utmärkt med produktion av tex mastfötter,förlängare, fenor, bommar etc i Svergie. Relativ liten montagetid och möjlighet till automatisering. te.x formsprutade detaljer kostar iprincip lika mycket att tillverka överallt i världen, nästan bara material och maskinkostnad. Det som behövs är volym för kunna slå ut verktygskostnaden på. Fast där finns alternativ med mer eller mindre avancerade protypverktyg.
Även brädtillverkning borde fungera med custom och semicustom men det kräver nog någon form av direktförsäljning, med mellanhänder blir lätt påslagen stora.. Men kanske ändå det finns möjligheter att effektivisera och automatisera. Man behöver inte stå och handjaga allt som jag gör:).
Själv har jag svårt att förstå varför inte fler går på custom, mer välbyggda brädor och möjlighet till anpassning till seglaren.Ola, varför inte nån “Simmer limited edition line”