bjorn-daniels
Forumsvar skapade
-
Är den verkligen ordentligt uthärdad då?
Kollar man på Resin Researchs hemsida så är det ju 18 min potlife på Kwik Kick vid 21 grader, 1,5 timme tills tack free. Hittar inget om tid till fullt uthärdad. eller rekomendationer om när man kan slipa.(kanske finns där om man letar mer?)Epoxi har ju ofta 24h tills uthärdad i rumstemp och slipa i ej uthärdad epoxi är ju nåt alla avråder från.
Är ingen kemist och har dålig koll på surfbräd-byggning men tycker det låter lite skumt.Nu är ju så korta Pot life inte så lämpligt när man bygger med sandwich/vacuum för man hinner inte med, men för surfbrädor blir det ju nåt annat.
Det är ju en byggmetod som är ganska långt från vacuumprocessen, Fast custombyggen från 80-talet är ju grymt snygga -
Nu blev det mycket info på en gång, tar nog ett tag att tänka igenom det där.
Jespers mått på toe in stämmer ganska bra överens om man räknar om det till grader. Sen gjorde ju jag samma sak i praktiken. Stod inte med nån gradskiva utan räknade ut måtten på lite längre sträcka(för att få upp noggrannheten) och mätte in. Vad är det för epoxy som härdar på en kvart? Menar du inte polyester, men inte ens polyester har väll så kort härdtid? Men då går det ju inte så bra med EPS.Witchcraft har ju kört med de där boxarna när de utvecklat sina brädor. Men det borde inte vara omöjligt att göra en konstruktion som pallar för vindsurf.
Och Jesper inte alls oväsentligt dravel, snarare väsentligt.
Sen är end over end framåtar inte fel, själv gör jag lika, beror nog på (iallafall i mitt fall) att man är smidig som ett kassaskåp -
Sista stora lamineringen klar.En reflektion är att jag tycker det går enklare att amvända prepreg på hc än divinycell, ingen stor skillnad men lite iallafall.Tycker det är lättare att få väven att ligga bra och följa kanterna. Skulle tro att det beror på att hc är luftigare.
Har gjort några avsteg från ursprunglig layup på väven.
bytte 80g på kanterna mot 110 eftersom det blev en remsa sån över när jag klipte väven till botten. Åt fel håll om man tänker på vikten men men.Sen bytte jag kolen i nos och akter mot h-glas med tanke på energiabsorption.
På operationsbordet, skalpell syster. …. -
De brädor jag mätt (inte jättemånga) har haft thrustersboxarna runt 40 (+/- några mm) från kant, har inte kunnat se någon direkt skillnad mellan quad och trifin. Men som sagt det är inte jättemånga så det säger egentligen inte så mycket.
Ola, vilken/vilka fördelar ser du med att lägga in cant (splay)?
30mm från kant, då börjar det bli ont om plats på höjden antar jag?
Specialdesign där fenboxen sticker ut på däcket?:wink: -
@Ola H. 731705 wrote:
Lite sent svar kanske men: Jag kör alla boxar “vertikalt”. Men på mina custom asymmetriska framfenor lägger jag in en del kant (sk splay) när jag gjuter in dem i fenbasen. Typ 2-3 grader om jag inte minns fel, men jag har inte mätt exakt, bara experimenterat mig fram empiriskt. På de asymmetriska lägger jag dessutom in extra toe in i fenbasen så jag totalt har närmare 4 graders toe in. Men jag har kommit till en punkt när jag nu (efter ca 3 års experimenterande) är SJUKT NÖJD med min fensetup med asym framfenor även för vågor av riktigt bra kvalitet (typ Maui).
Men bättre sent än aldrig som man säger, Nu tror jag det blev bra ändå, jag satte boxarna vertikalt, 15mm framför främre skruv, 40mm in och 1,7graders toe, är ju små mått på toe och inte helt lätt att få det exakt på tiondelen. Som sagt safe val men hela shapen är ju som sagt ganska safe. Stort tack för input! Får se om jag mäktar med att experimentera mer med fensetup men tror jag har för lite tid på vatten för det (förutom att jag har förbättringspotential i vågridingen om man säger som så) klart kul att du får till det.
-
-
Jag gjorde det lätt för mig och måttade några brädor med centerbox, tog ett medelvärde och satte centrum på boxen på 110cm från aktern. Har fungerat bra.
Kan även tillägga att min bräda är rejält bred (76cm) vilket jag tror är bra för stabiliteten. -
Till min 11åring (var 10 ifjor när han körde) har jag en 100-110 liters freeride med mittfena (hemmabygge) och en 2.5 dacron simmer rigg.
Det fungerar utmärkt för honom att dra rigg på den och efter 30 minuter kunde han iprincip dra rigg och sedan segla tills han kom så långt ut att han fick släppa seglet. Skulle tro att riggen behöver uppdateras ganska fort om han fortsätter segla.
Finns säkert dem som har bättre koll på optimal utrustning men fördelen med det här är att jag också kan köra på brädan samt att han kan utvecklas längre med en sån bräda än en med centerbord. Sen är det ju viktigt att stropparna sitter tillräkligt tätt ihop om de börjar använda dem (och tillräkligt långt ifrån varandra om en vuxen ska köra).Jag tror det är en fördel om man kan gå kurs (eller åtmindstonde segla) med andra barn först, blir roligare då.
Tyvärr (tycker jag då) är min son inte så intresserad, roligare med datorspel. -
Lite bilder från däcklamineringen som gick bra. Enda smolken i bägaren var att den ena stora kolfiberförstärkibgen kom lite snett. Det gör inget men det stör mig lite.
tillklippt väv
glas och de små förstärkningarna impregnerade
och de stora. Kan vara lite trixigt att få dem på rätt plats när man rullar ut dem. De fastnar lätt i den impregnerade väven under och sen är det svårt att justers. Ofta bättre att låta det vara än att försöka rätta till eftersom det gärna blir värre.
Saltrulle! Väven upprullad på rör
Och sedan utrullad på bräda. Kan ju tillägga att en sån här laminering är kanske inget man bör ge sig på som första projektEfter detta har brädan åkt in i vacuumpåse och in i värme 24h.
-
Blev det nåt, prognosen såg inte så där fantastisk ut.
Är det isfritt så man kan köra?
Är bommen öppen?
Vore kul om man kunde komma igång (kör iofs Vindsurf men all tid på vatten är ju bra) -
Tog det inte speciellt negativt, ville bara nyansera det hela lite.
Jag har byggt både Slalom, course racers och freerides, senast för 2 år sen då jag byggde en 100l+ 235/76 freeride speciellt för insjösegling och 7.0. Passade på att trycka i en centerbox så barnen kan använda den också. Riktigt kul bräda faktiskt, inte så snabb men svänger som attan och planar tidigt.
Sen vet jag flera andra som byggt slalom/race brädor fast det var ganska länge sen, men jag håller med Vågbrädor verkar överrepresenterade.
Appropå katamaran så har Starboard gjort en, kanske inte riktigt det du tänkte på men ändå
http://www.continentseven.com/2010/09/13/starboard-catamaran-windsurfer -
Jovisst är det många timmars jobb på en bräda, fast jag ser det inte riktigt så. Det är mer ytterligare en dimension på sporten. Lite som en hobby, vissa renoverar bilar, pysslar med trädgården eller nåt annat. Jag bygger brädor och vägen är en del av målet. Ger mig möjligheten att hålla på med vindsurfing fast det inte blåser och ovanpå allt är det oerhört kul och stimulerande.
-
-
Svårt att se så mycket på bilderna men, är det mjukare vid sprickorna än runt omkring så beror det antagligen på ett slag (precis som Jonte är inne på), antingen transport, hantering eller redan vid produktion. Syns det några spår av ett slag?
Om Sprickorna funnits i träet vid tillverkningen och de fyllts med epoxi så skulle det varit styvare inte mjukare där.
Faneren som används är tunn och har ofta (den jag har använt, kan inte svara för vad Starboard använder) sprickor lite här och där. Så det skulle förvåna mig om inte de flesta woodbrädor har småsprickor fyllda med epoxi nånstans på brädan.Trä är ju riktningsberoende och hållfastheten tvärs fiberna är väldigt låg. Jag skulle normalt sett inte varit orolig om det inte hade varit mjukare än området runt omkring. Är det mycket mjukare?
-