Forumsvar skapade

Sida 42 av 56
  • bjorn-daniels

    Medlem
    1 februari, 2015 vid 19:53 som svar på: Återanvända utrustning?

    Stålkantad:)
    Nä kör utan nu, V:et i brädan ger ganska bra styrsel, men får prova att göra en liten fena, nån cm kanske.

  • bjorn-daniels

    Medlem
    1 februari, 2015 vid 06:08 som svar på: Återanvända utrustning?

    Nice! Mintgröna brädor är klart snyggast

  • bjorn-daniels

    Medlem
    30 januari, 2015 vid 05:24 som svar på: Återanvända utrustning?

    Jodå, det rör på sig. Tur det är en liten backe.

  • bjorn-daniels

    Medlem
    29 januari, 2015 vid 11:51 som svar på: Beware of the marketing – Be real with yourself…

    @RRD 730534 wrote:

    En segeltest från Boardseeker, har legat ute ett tag, men några kanske inte har sett den, Som vanligt lite ny vinkling och perspektiv. för att vara i testsammanhang.

    “Take 4-batten sails for instance. I see so many wave sailors using these now in cross-on conditions, who can barely even bottom turn properly yet! Why?! Why make life hard on yourself?! And I can see the same is about to happen with 3-batten sails…”

    http://www.boardseekermag.com/gear-reviews/4-5-5-0m-wave-sails-2015

    Ett trelattat utpräglat vågsegel kanske kompletterar din utrustning på samma sätt som sideshorebrädan. Kommer vi att se kompletterande segel i samma storlek i utrustningen?

    Har själv ingen uppfattning om 3 lattat eller inte men, är inte detta egentligen ett vanligt fenomen i alla sporter?
    Många (de flesta?) av oss skaffar utrustning som är för bra, avancerad eller som har en viss image och som vi egentligen inte kan utnyttja? Sen tror vi att vi blir bättre av det? När det egentligen kanske hade varit bättre att behålt den gamla och lärt oss utnyttja den fullt ut? eller köpt den där enklare modellen som egentligen passar en bättre?
    Men det är kul med nya prylar och så länge man har råd och det inte blir ett måste att ha det senaste (framförallt när det gäller barn o ungdomar) gör det kanske inte så mycket (förutom att man då kanske inte lär sig lika fort)

  • bjorn-daniels

    Medlem
    26 januari, 2015 vid 20:35 som svar på: Bantat bygge

    Har limmat bottenHC nu. Rollade ett tunt lager epoxi på botten och la sedan på hc. Fixerade med tejp och in i vacuumpåse. Oerhört lätthanterad, följer kurvor hur bra som helst.

    i vaccumpåse

    Utskuren bottenHC

    Innan jag rollade epoxin maskerade jag längs tucked under edge för att få en bra kant

  • bjorn-daniels

    Medlem
    23 januari, 2015 vid 10:30 som svar på: Bantat bygge

    Målvikt 5.5kg mot 6.2-6.3 som jag brukar ha på en sån här bräda, enbart HCn bör ge typ 4-500g, vet snart åt vilket håll det lutar.

  • bjorn-daniels

    Medlem
    22 januari, 2015 vid 12:50 som svar på: Bantat bygge

    @sailortrash 730445 wrote:

    HC är HoneyComb va? ser ut så på bilderna allafall…jag trodde det materialet var portat från vattensport pga dess förmåga att suga upp vatten vid läckage…QUOTE]

    Precis, men man få offra nåt ibland.
    Hade jag inte byggt själv hade jag nog inte köpt en….
    (för övrigt kan ju en vanlig bräda också suga enorma mängder vatten:) så det gör kanske ingen skillnad)

  • bjorn-daniels

    Medlem
    22 januari, 2015 vid 10:40 som svar på: Bantat bygge

    Ja, måste erkänna att jag är riktigt nöjd med shapen, blir intressant att se hur den är på vattnet. Hade varit kul om nån duktig vågridare hade provat den då jag själv är bättre på hopp än vågridning. Får be nån prova den sen.

    Nej, egentligen behöver man inte köra vacuum alls men då går det åt mer epoxi.
    Prepreg fungerar inte utan vacuum utan isåfall måste man ösa på så det väter ytan(EPS) ordentligt
    Fast det är klart om det här inte blir bra så.
    Groparna är egentligen inte så djupa så vidhäftningen mot HC tror jag inte är nåt problem, snarare orolig för hållfastheten då väven inte ligger plant utan ger en massa anvisningar.

    Kör i alla fall på och kommer att lägga med olika provbitar samtidigt.
    tex att köra HC+väv samtidigt, utan breather, olika tryck etc.
    Skulle ju såklart gjort det innan jag började men jag förväntade mig inte det här (kanske just därför man alltid ska prova först innan man kör fullt ut)

    Det blir 5mm HC i botten och 3mm på däcket dvs lika som jag kört på vanliga byggen (väldigt vanlig kombo hos många brädbyggare)
    Ja, jag tror dethär kan bli grymt bra (om man får bygga några och testa lite) men det finns ju lite baksidor också, HC kostar ju mer, tar längre tid och (kanske) besvärligare, och sen är det ju frågan hur det går med dingar och slag. Det är nog det jag är mest fundersam över, hur klarar HC det? och hur mycket vatten kommer det in?

    Sen finns det ju andra möjligheter, dubbel sandwich med en HC underst och en tunn divinycell ovanpå, eller kanske en fane’r. ojojoj, mycket bygge blir det, får nog göra som den där professorn:tongue:

  • bjorn-daniels

    Medlem
    21 januari, 2015 vid 10:43 som svar på: Bantat bygge

    Sista lamineringen var lärorik.
    Att ha rockermallen inuti påsen fungerade utmärkt, vilket det ju borde då många kör så.

    Parallellt med att jag laminerat kärnan har jag lagt med några provbitar vilket gjort att jag nu har bitar med HC på. HC.n är ju ganska sladrig och ömtålig som den är men nu när man fått den laminerad på en sida så stabiliserar den sig rejält, tror inte det är något problem att göra som vanligt när man använder divinycell och lägga bottensandwich innan man shapar däcket. Nu valde ju jag att shapa och laminera hela kärnan och sedan limma HC, eftersom jag var rädd att HC skulle ta stryk.
    På nästa blir det nog
    1. lägga V och konkave
    2. laminera bpotten
    3. limma HC på botten
    4. shapa däcket, laminera däck och limma HC p däck.

    Har också provat att skära HCn nu när den är limmad, går ganska bra, gäller att ha ett nytt blad i kniven, men svårt att få riktigt rena snitt.

    Har funderat lite på vilken ordning jag ska limma HC nu. Antagligen kör jag först botten för att sedan lägga däcket. Kommer antagligen att spackla kanterna på botten innan jag lägger däckHC. och avsluta med att spackla dåckHC kanterna.

    Sen det lite tråkiga, Väven ligger inte riktigt bra på kärnan. Har liksom blivit gropig.
    Som om Väven gått ner mellan kulorna i EPSn. Funderar på om det kan bero på för högt vaccumtryck, ändå gick jag ner till 0.2 istället för 0.3. En annan fundering är om breathern (ungarnas filt) gett avtryck. Kanske ska köra utan breather? det är ju ändå inte speciellt mycket överskott av epoxi när man prepregar på bord. Nån som har erfarenhet av vaccumlaminering direkt på EPS? Jag har inte gjort det innan eftersom man aldrig kommer i det läget när man bygger med divinycell.
    Har också fått ett par veck i väven, men de kan man enkelt slipa bort och lägga på en vävbit när man limmar HC, frågan är varför jag fått vecken, behöver klura lite på det. Blir nog iofs också bättre om man kör utan Breather då man ser sån bättre då.

    Så, nu är frågan om man ska avbryta eller köra på? Än så länge har ju bygget inte kostat några stora pengar, blir ju när HC, kol och lack kommer på som det blir lite mer
    Lutar nog att köra på då det säker dyker upp nåt mer framöver, så man får ta det här bygget på utbildningskontot.


    Gropig yta, kan ju även bli bättre med högre densitet på EPS, men det vill jag undvika, ett annat alternativ är att spackla kärnan innan för att få den stabilare. Det är bara ytor med H-glas som är gropig, där det ligger kolförstärkningar är det helt slätt, tyder ju på att trycket fördelas bättre där.

    Däcklaminering med förstärkningar

    Mallen ligger klockrent

    Provbitar med HC på

  • bjorn-daniels

    Medlem
    19 januari, 2015 vid 20:31 som svar på: Mest hållbara mastfoten?

    Lite kuriosa, på 80-talet kom en joint som hade M8 pinne ut ur gummit, Inuti gummit var pinnarna bockade i öglor som satt i varandra.
    Vill minnas att det utlovades 1000! års garanti, undrar hur gummit var då?
    Och innan dess fanns ju förstås vindsurfer original kardan-knut i rostfritt, gick garanterat inte av.

    Själv upplevde jag det som en smärre revolution när Tendon kom på 90-talet, Slut med glappande mastfötter pga av uppgängning trots loctite o andra limmer, förmodligen bättre nu om det är M10, men tror inte jag vill ha nån sån lösning igen.
    Dessutom gick de ju av på löpande band, i alla fall då,

    Jag upplever att det är stor skillnad på kvaliten på Tendon, Har några NP med många år på nacken nu, original tendonen höll länge medans utbytes inte håller alls lika länge. Håller med om att den är “felkonstruerad” med hålen, men många gånger spricker den ju av mitt på också.

  • bjorn-daniels

    Medlem
    18 januari, 2015 vid 10:31 som svar på: Bantat bygge


    Kompletterar lite.
    Innan laminering har jag märkt upp förstärkningarna på kärnan och klippt till dem. Har även ritat upp mittlinje, ungefärlig outline samt förstärkningar på plasten på lamineringsbordet. Markeringarna löses delvis upp och förs över till väven. Mittlinjen gör då att man enkelt kan centrera väven när man rullar ut den på kärnan.

  • bjorn-daniels

    Medlem
    18 januari, 2015 vid 09:44 som svar på: Bantat bygge

    Fick laminerat däcket här på morgonen, inte så många bilder då man ogärna springer runt och fotar när man håller på med epoxi.

    ajdå, barnen blev visst av med en filt.:crazy:
    Nya lamineringsbordet, förberett med väv. Vätte igenom alla lager på bordet+la på peelply för att sedan rulla upp det på ett grovt rör. Sen var det “bara” att rulla ut det på brädan. Inte helt enkelt och kräver en del erfarenhet.
    provar även att ha rocker-mallen inuti vaccumpåsen, tidigare har jag alltid tejpat den på utsidan men nu när jag inte har någon sandwich som fördelar trycket var jag rädd för att tejpen skulle ge märken i kärnan. Man fick även vara lite mer försiktig när man la på trycket i vaccumpåsen. Gick inte att “massera” runt kanterna så att väven lägger sig rätt för då blir det märken i EPSn. Så det gällde att få väven rätt innan.

  • bjorn-daniels

    Medlem
    12 januari, 2015 vid 18:25 som svar på: Bantat bygge


    Färdig shape. Man får tänka på att det ska dit 3mm hc på däcket o 5mm på botten, så den blir lite tjockare. 80-85l. Shapade nästan enbart med sandpapper vilket gav en mycket bättre yta än tidigare då jag kört med surform först och sedan sandpapper. Hoppas nu på laminering till helgen:grin:.

  • bjorn-daniels

    Medlem
    10 januari, 2015 vid 07:22 som svar på: Brädbyggning

    @sailortrash 730094 wrote:

    nice! måste vara ett sant nöje att rida sin egen byggda bräda!

    Jo det är riktigt skoj, ger en extra dimension till sporten. Har inte ägt en produktions bräda sen -91 och enbart egna byggen sen -95.

  • bjorn-daniels

    Medlem
    8 januari, 2015 vid 11:10 som svar på: Bantat bygge

    Håller på att shapea för fullt, lite mer tankeverksamhet än vanligt behövs då det inte ligger någon bottensandwich, vilket gör att tucked under behöver “räknas om”. Arbetsgången blir lite anorunda med Hc än vanlig sandwich. Kan börja med att tacka Svenne för mycket hjälp och råd vad gäller just HC.

    En av de stora skillnaderna med HC mot vanlig sandwich är att man laminerar kärnan först och sedan limmar fast HCn. Tydligen kräver HC en stabil yta att limma mot. Lägger man underväven samtidigt med HC utan att stabilisera skummet så lägger sig inte väven bra. Ska tydligen gå att lägga HC+väv samtidigt om man stabiliserar skummet med spackel först.
    Jag valde att laminera först och sedan limma HC.
    Det syns inte på bilderna innan men det ligger ett lager H-glas på botten, valde att laminera botten innan shape då det är lätt att få bulor i EPSn när man shapear som man sedan får spackla upp. med ett lager glas så tål ytan betydligt mer.

    Prepregade (vätte igenom väven)H-glaset innan på ett lamineringsbord, rullade upp det på en rulle och la ut det på botten, kommer göra så på alla lamineringar till den här brädan, tidigare har jag blandat lite, både preprega och väta på plats. Prepregning bör ge något mindre epoxiåtgång, dvs lite lättare bräda

    Man måste även vara mer noggrann med shape av kärnan då det inte går att slipa HCn eller att spackla, alla missar i kärnan går igenom till ytterlaminatet. dvs mindre mellanliggande steg att korrigera.

    Rent generellt känns det som om man har möjlighet att få en mer välbyggd bräda, mer kontroll på framförallt underlaminat och distansmaterial (HC). när man bygger med vanlig sandwich har man ganska dålig koll på om laminatet fäst ordentligt i skum/sandwich och om sandwichen ligger an mot kärnan överallt. Här ser man tydligt hur det är.

    I alla fall riktigt kul md nåt nytt, får tänka till lite extra

Sida 42 av 56
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums bjorn-daniels

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.