

bjorn-daniels
Forumsvar skapade
-
@Tim.Eriksson 730781 wrote:
Värt att nämna är att det var tog onshore och inte några vågor att prata om. Riktigt bra laddat som sagt!
Jo så var det, löjligt mycket onshore faktiskt
-
Tack, man gör så gott man kan fast man inte är 20 längre.
-
Ungefär så jag tänkte fast sätta det i fenboxen. Dvs en minifena. Är trots allt väldigt fäst vid brädan och vill ogärna förstöra den, nog den bräda som betytt mest för min utveckling som vindsurfare.
-
Skurit bort överflödigt hc, spacklat i längs kanterna och slipat in tucked under. Var inte lätt att få till en snygg övergång från blank till hc. Fick det bra bakre halvan av brädan men främre är jag inte riktigt nöjd med. Nästa gång får det bli shape efter att botten hc är lagd.
bräda efter spackel och slipning
Bräda innan trimning av hc. En sak jag lärde mig på laminering av hc var att lägger man hc nedåt kommer överflödig epoxi att rinna längs cellväggarna upp på ytan. Hände på nåt ställe så jag provade att rugga upp ytan försiktigt med ett fint sandpapper vilket gick bra. -
Stålkantad:)
Nä kör utan nu, V:et i brädan ger ganska bra styrsel, men får prova att göra en liten fena, nån cm kanske. -
Nice! Mintgröna brädor är klart snyggast
-
Jodå, det rör på sig. Tur det är en liten backe.
-
bjorn-daniels
Medlem29 januari, 2015 vid 11:51 som svar på: Beware of the marketing – Be real with yourself…@RRD 730534 wrote:
En segeltest från Boardseeker, har legat ute ett tag, men några kanske inte har sett den, Som vanligt lite ny vinkling och perspektiv. för att vara i testsammanhang.
”Take 4-batten sails for instance. I see so many wave sailors using these now in cross-on conditions, who can barely even bottom turn properly yet! Why?! Why make life hard on yourself?! And I can see the same is about to happen with 3-batten sails…”
http://www.boardseekermag.com/gear-reviews/4-5-5-0m-wave-sails-2015
Ett trelattat utpräglat vågsegel kanske kompletterar din utrustning på samma sätt som sideshorebrädan. Kommer vi att se kompletterande segel i samma storlek i utrustningen?
Har själv ingen uppfattning om 3 lattat eller inte men, är inte detta egentligen ett vanligt fenomen i alla sporter?
Många (de flesta?) av oss skaffar utrustning som är för bra, avancerad eller som har en viss image och som vi egentligen inte kan utnyttja? Sen tror vi att vi blir bättre av det? När det egentligen kanske hade varit bättre att behålt den gamla och lärt oss utnyttja den fullt ut? eller köpt den där enklare modellen som egentligen passar en bättre?
Men det är kul med nya prylar och så länge man har råd och det inte blir ett måste att ha det senaste (framförallt när det gäller barn o ungdomar) gör det kanske inte så mycket (förutom att man då kanske inte lär sig lika fort) -
-
Målvikt 5.5kg mot 6.2-6.3 som jag brukar ha på en sån här bräda, enbart HCn bör ge typ 4-500g, vet snart åt vilket håll det lutar.
-
@sailortrash 730445 wrote:
HC är HoneyComb va? ser ut så på bilderna allafall…jag trodde det materialet var portat från vattensport pga dess förmåga att suga upp vatten vid läckage…QUOTE]
Precis, men man få offra nåt ibland.
Hade jag inte byggt själv hade jag nog inte köpt en….
(för övrigt kan ju en vanlig bräda också suga enorma mängder vatten:) så det gör kanske ingen skillnad) -
Ja, måste erkänna att jag är riktigt nöjd med shapen, blir intressant att se hur den är på vattnet. Hade varit kul om nån duktig vågridare hade provat den då jag själv är bättre på hopp än vågridning. Får be nån prova den sen.
Nej, egentligen behöver man inte köra vacuum alls men då går det åt mer epoxi.
Prepreg fungerar inte utan vacuum utan isåfall måste man ösa på så det väter ytan(EPS) ordentligt
Fast det är klart om det här inte blir bra så.
Groparna är egentligen inte så djupa så vidhäftningen mot HC tror jag inte är nåt problem, snarare orolig för hållfastheten då väven inte ligger plant utan ger en massa anvisningar.Kör i alla fall på och kommer att lägga med olika provbitar samtidigt.
tex att köra HC+väv samtidigt, utan breather, olika tryck etc.
Skulle ju såklart gjort det innan jag började men jag förväntade mig inte det här (kanske just därför man alltid ska prova först innan man kör fullt ut)Det blir 5mm HC i botten och 3mm på däcket dvs lika som jag kört på vanliga byggen (väldigt vanlig kombo hos många brädbyggare)
Ja, jag tror dethär kan bli grymt bra (om man får bygga några och testa lite) men det finns ju lite baksidor också, HC kostar ju mer, tar längre tid och (kanske) besvärligare, och sen är det ju frågan hur det går med dingar och slag. Det är nog det jag är mest fundersam över, hur klarar HC det? och hur mycket vatten kommer det in?Sen finns det ju andra möjligheter, dubbel sandwich med en HC underst och en tunn divinycell ovanpå, eller kanske en fane’r. ojojoj, mycket bygge blir det, får nog göra som den där professorn:tongue:
-
Sista lamineringen var lärorik.
Att ha rockermallen inuti påsen fungerade utmärkt, vilket det ju borde då många kör så.Parallellt med att jag laminerat kärnan har jag lagt med några provbitar vilket gjort att jag nu har bitar med HC på. HC.n är ju ganska sladrig och ömtålig som den är men nu när man fått den laminerad på en sida så stabiliserar den sig rejält, tror inte det är något problem att göra som vanligt när man använder divinycell och lägga bottensandwich innan man shapar däcket. Nu valde ju jag att shapa och laminera hela kärnan och sedan limma HC, eftersom jag var rädd att HC skulle ta stryk.
På nästa blir det nog
1. lägga V och konkave
2. laminera bpotten
3. limma HC på botten
4. shapa däcket, laminera däck och limma HC p däck.Har också provat att skära HCn nu när den är limmad, går ganska bra, gäller att ha ett nytt blad i kniven, men svårt att få riktigt rena snitt.
Har funderat lite på vilken ordning jag ska limma HC nu. Antagligen kör jag först botten för att sedan lägga däcket. Kommer antagligen att spackla kanterna på botten innan jag lägger däckHC. och avsluta med att spackla dåckHC kanterna.
Sen det lite tråkiga, Väven ligger inte riktigt bra på kärnan. Har liksom blivit gropig.
Som om Väven gått ner mellan kulorna i EPSn. Funderar på om det kan bero på för högt vaccumtryck, ändå gick jag ner till 0.2 istället för 0.3. En annan fundering är om breathern (ungarnas filt) gett avtryck. Kanske ska köra utan breather? det är ju ändå inte speciellt mycket överskott av epoxi när man prepregar på bord. Nån som har erfarenhet av vaccumlaminering direkt på EPS? Jag har inte gjort det innan eftersom man aldrig kommer i det läget när man bygger med divinycell.
Har också fått ett par veck i väven, men de kan man enkelt slipa bort och lägga på en vävbit när man limmar HC, frågan är varför jag fått vecken, behöver klura lite på det. Blir nog iofs också bättre om man kör utan Breather då man ser sån bättre då.Så, nu är frågan om man ska avbryta eller köra på? Än så länge har ju bygget inte kostat några stora pengar, blir ju när HC, kol och lack kommer på som det blir lite mer
Lutar nog att köra på då det säker dyker upp nåt mer framöver, så man får ta det här bygget på utbildningskontot.
Gropig yta, kan ju även bli bättre med högre densitet på EPS, men det vill jag undvika, ett annat alternativ är att spackla kärnan innan för att få den stabilare. Det är bara ytor med H-glas som är gropig, där det ligger kolförstärkningar är det helt slätt, tyder ju på att trycket fördelas bättre där.
Däcklaminering med förstärkningar
Mallen ligger klockrent
Provbitar med HC på -
Lite kuriosa, på 80-talet kom en joint som hade M8 pinne ut ur gummit, Inuti gummit var pinnarna bockade i öglor som satt i varandra.
Vill minnas att det utlovades 1000! års garanti, undrar hur gummit var då?
Och innan dess fanns ju förstås vindsurfer original kardan-knut i rostfritt, gick garanterat inte av.Själv upplevde jag det som en smärre revolution när Tendon kom på 90-talet, Slut med glappande mastfötter pga av uppgängning trots loctite o andra limmer, förmodligen bättre nu om det är M10, men tror inte jag vill ha nån sån lösning igen.
Dessutom gick de ju av på löpande band, i alla fall då,Jag upplever att det är stor skillnad på kvaliten på Tendon, Har några NP med många år på nacken nu, original tendonen höll länge medans utbytes inte håller alls lika länge. Håller med om att den är ”felkonstruerad” med hålen, men många gånger spricker den ju av mitt på också.
-
Kompletterar lite.
Innan laminering har jag märkt upp förstärkningarna på kärnan och klippt till dem. Har även ritat upp mittlinje, ungefärlig outline samt förstärkningar på plasten på lamineringsbordet. Markeringarna löses delvis upp och förs över till väven. Mittlinjen gör då att man enkelt kan centrera väven när man rullar ut den på kärnan.