bjorn-daniels
Forumsvar skapade
-
@sailortrash 729556 wrote:
jepp, detta ska bli spännande…, men:
har du hunnit testa freestylebrädan än? har den ens härdat klart?
=)
Nu är den testad, kolla på “gör det själv”
-
Hade gett upp hoppet att få prova brädan innan våren men tack vare den milda vintern så fick jag chansen 1 januari innan Svea slog till på riktigt.
ca 1h på vattnet med underriggad 6.0 i Klitterhus.
Skulle behöva köra mer på den men än så länge känns det bra.
Går upp i planning tidigt och håller den bra, fin att gippa, Poppen lite svår att utvärdera än, blev inte så mycket pga dåligt med vind.
Rejält med volym i aktern, kan stå i stropparna och guppa (lite krystat men jo)
Lite kastfallsvarning då jag flyttat bak mastkasseten, men tror man vänjer sig ganska snabbt.
Skulle kanske flyttat fram främre stropparna något till men det är ju lätt att trycka i nån mer sen om man vill.
Överlag väldigt nöjd hitills, speciellt med vikten 6.3 kg utan stroppar, återstår att se om man hoppar av den 🙂 men det tror jag inte.
-
-
Jag var tyvärr tvungen att åka norrut(hem) idag annars hade nog jag åkt dit, verkar ha varit utdelning idag igen. Fick iallafall kört ett bra pass igår:). Helt rätt val att åka hem till Skåne över nyår detta året!
-
Jo, så här i efterhand skulle man stannat. Provar nog imorgon igen. Ska du dit? Vilken tid?
-
Körde Bjäre-runt innan jag hamnade i Klitterhus igen. Dalen var för mycket sv och ingen där runt 12. Kollade av Vejby och Magnarp också. Bravo kollade jag inte då det var mycket sv. Är det ingen som kör i längre? Fick i alla fall kört några vändor överriggad 3.7 dead-on innan det började blåsa….. Helt okontrollerbart efter det. Skönt med Klitterhus när man är ensam då man är uppe på stranden på nolltid om något händer. Fick sällskap av 1 vindsurfare och 1 kiteare efter en stund.
Kitearen gick inte ut och vindsurfaren var ute någon minut med 3.0 innan han gav upp.Imorgon ser det lite mer hanterbart ut, nån som ska ut då?
-
Fick kört 1 timme i gamla hemma-spotet Klitterhus på em. Underriggad 6.0 och knäskvalp men fick i alla fall provat nya lättvindsbrädan. Kändes bra den korta stunden. Tror det var mer vind längre ut på Bjäre men brist på tid och ork gjorde att det blev närmsta vettiga ställe.
Tror jag siktar på Dalen imorgon, hoppas nån mer dyker upp.
-
Jo visst är det konservativt i shapen, men syftet med bygget är inte att få fram någon ny shape direkt utan att prova ett nytt sätt att bygga (nytt för mig alltså, HC brädor har ju funnits förr). Jag vill ha en shape som jag vet fungerar så att jag tycker brädan är tillräckligt bra så jag seglar och testar att konstruktionen håller.
Att det finns risk för att shapen är omodern om något år kan jag ta och helt klart är det billigare och snabbare att modifiera befintliga brädor (har själv gjort det också och håller med dig). Men själva byggandet är för mig (nästan) lika kul som att segla så jag slänger gärna ihop ett par brädor om året.
Sen kan jag villigt erkänna att jag kan vara ganska konservativ, vilket jag inte tycker är fel. just nu är det ju lite hypat med korta brädor och många fenor, är det framtiden? vi får se
Har för övrigt planer på fler brädor som inte kommer att vara lika konservativa.
-
-
Tack, Vad gäller Eaglewingen( heter det så fortfarande? (enhands Tabletop)) så gäller det ju att pausa filmen i rätt sekund:)
Trist om faceplanten som man gör i landningarna kommer med .
(fast just den landade jag nästan, vattenstart upp) -
Nej, 88 liter är egentligen inte för mycket men jag planerar att bygga en större bräda efter denna ca 95-100 liter och då blir skillnaden inte så stor mot 88.
Sen ska man ju inte stirra sig blind på literna heller. Labborerade lite med olika tjocka kanter (i cad:n) och det gör ju en del på literna. Tror att denna i kommer att bli några liter mindre än 88 när jag väl börjar shapen.Biltema håller jag mig ifrån, 500spänn för 1m2kol är rena rånet.
Kollade på Quatron och Fanaticen, de verkar ganska lik det jag tänkt mig förutom att jag tänkt mig Twin. OFO och bredd som anges för Pyramid är väldigt lika min, men det är inte säkert att outlinen stämmer för övrigt. Rockern är ju svår att uttala sig om utan att ha sett den.
Gick igenom mallarna igen igår och kommer nog att behålla outlinen men ta av någon cm till på aktern.
Började fundera lite mer på Twin vs Thrusters/Trifin. Kanske skulle gått över till Thrusters, Den bräda som jag byggde i den här filmen gillade jag (thrusters), men vill ha lite mer fart (seglar den på slutet av filmen) Sen kan man ju också köra en Thruster som single.
-
bjorn-daniels
Medlem13 december, 2014 vid 16:33 som svar på: 3 1/2 battons og breiflabb (hammerhead) til testHur har du modifierat aktern? Kapat längst bak+ vid bakstroppen?
Eller det vid bakstroppen är bara ett snitt för att få mer rocker, fast det ser ut som små wingers? -
Hade tankar på en kortare och bredare bräda först men bestämde mig för att köra “safe”. Det här bygget blir lite dyrare än vanligt och vill inte chansa för mycket på formen. Det blir fler brädor och då blir det lite annorlunda.
Har i alla fall plottat mallarna i skala 1:1. rockern känner jag mig nöjd med men outlinen tror jag ändå att jag ska bredda och korta något.
Jag tycker det är svårt att se i datorn hur det blir och det är först när man ser kurvorna i naturlig storlek som man kan jämföra och förstå.
La även in brädan i Boardcad mest för skojs skull och fick en volym på 88l.
Lite mycket så det blir nog till att ta av lite på tjockleken. -
Canoya:
HC kommer användas som sandwichmaterial istället för Dvinycell.
Kärnan blir EPS 16kg som “vanligt”, funderade ett tag på att slitsa kärnan, fräsa ur på valda ställen och sedan limma ihop den men har släppt det. Är rädd att införa försvagningar och anvisningar. Är hur som helst nåt man borde prova på något “billigare” bygge först, kommer kanske?Planing:
Har lagt till förklaring på bilderna, hade tänkt det från början men sen strulade uppladdningen och jag glömde bort det.Kolen har jag lagt på däcket för att motverka att hälarna komprimerar sandwich och kärna (gäller även mastkasetten). Kol är ju styvt och där vill man ha liten nedböjning. Sen har kol mycket kortare brottöjning än glas så därför ligger kolen +/-45 grader medans glaslagerna ligger 0/90. Globala krafterna på brädan tas upp av i 0 grader (längs brädan) så om man lägger kol och glas i samma riktningar kommer kolen att bära mer last och gå sönder före glaset. iochmed att kolen ligger diagonalt blir töjningen mindre i kolen. Det är därför jag är tveksam till att lägga in längsgående kolförstärkning. Så har i alla fall jag tänkt.
Kolen i nosen hade jag tänkt ungefär som för hälarna, men det är ju inte självklart att det ska vara kol. Strukturen i nosen är ju ganska stabil och där ligger mycket väv omlott. Ett kastfall med direkt mastträff i nosen tror jag inte man kan dimensionera bort med rimliga mängder väv. Dessutom upplever jag att det är mycket mindre risk nu med kortare nosar, har inte haft en krachad nos på väldigt länge.Förstärkningarna på botten längs kanterna är lite grand “slitlager” när man slipar brädan, är väldigt lätt hänt att man tar lite av fiberna när man slipar. sen är ju kantern lite mer utsatta om man hamnar på klippor.
Jag har tidigare byggt många brädor i enbart glas med ok vikt och som hållt bra. Generellt sett är det viktigare att brädan är välbyggd (ingen torrlaminering, dålig vidhäftning, massor med spackel etc) än att man använder dyra material.
Sailortrash:
Nope, inte fått testat den andra än:( blåser aldrig på Siljan och har varit ensam med barnen varje helg i november så ingen roadtripp heller. Fast nu till helgen kan det kanske bli nåt.