

bjorn-daniels
Forumsvar skapade
-
Nej, 88 liter är egentligen inte för mycket men jag planerar att bygga en större bräda efter denna ca 95-100 liter och då blir skillnaden inte så stor mot 88.
Sen ska man ju inte stirra sig blind på literna heller. Labborerade lite med olika tjocka kanter (i cad:n) och det gör ju en del på literna. Tror att denna i kommer att bli några liter mindre än 88 när jag väl börjar shapen.Biltema håller jag mig ifrån, 500spänn för 1m2kol är rena rånet.
Kollade på Quatron och Fanaticen, de verkar ganska lik det jag tänkt mig förutom att jag tänkt mig Twin. OFO och bredd som anges för Pyramid är väldigt lika min, men det är inte säkert att outlinen stämmer för övrigt. Rockern är ju svår att uttala sig om utan att ha sett den.
Gick igenom mallarna igen igår och kommer nog att behålla outlinen men ta av någon cm till på aktern.
Började fundera lite mer på Twin vs Thrusters/Trifin. Kanske skulle gått över till Thrusters, Den bräda som jag byggde i den här filmen gillade jag (thrusters), men vill ha lite mer fart (seglar den på slutet av filmen) Sen kan man ju också köra en Thruster som single.
-
bjorn-daniels
Medlem13 december, 2014 vid 16:33 som svar på: 3 1/2 battons og breiflabb (hammerhead) til testHur har du modifierat aktern? Kapat längst bak+ vid bakstroppen?
Eller det vid bakstroppen är bara ett snitt för att få mer rocker, fast det ser ut som små wingers? -
Hade tankar på en kortare och bredare bräda först men bestämde mig för att köra ”safe”. Det här bygget blir lite dyrare än vanligt och vill inte chansa för mycket på formen. Det blir fler brädor och då blir det lite annorlunda.
Har i alla fall plottat mallarna i skala 1:1. rockern känner jag mig nöjd med men outlinen tror jag ändå att jag ska bredda och korta något.
Jag tycker det är svårt att se i datorn hur det blir och det är först när man ser kurvorna i naturlig storlek som man kan jämföra och förstå.
La även in brädan i Boardcad mest för skojs skull och fick en volym på 88l.
Lite mycket så det blir nog till att ta av lite på tjockleken. -
Canoya:
HC kommer användas som sandwichmaterial istället för Dvinycell.
Kärnan blir EPS 16kg som ”vanligt”, funderade ett tag på att slitsa kärnan, fräsa ur på valda ställen och sedan limma ihop den men har släppt det. Är rädd att införa försvagningar och anvisningar. Är hur som helst nåt man borde prova på något ”billigare” bygge först, kommer kanske?Planing:
Har lagt till förklaring på bilderna, hade tänkt det från början men sen strulade uppladdningen och jag glömde bort det.Kolen har jag lagt på däcket för att motverka att hälarna komprimerar sandwich och kärna (gäller även mastkasetten). Kol är ju styvt och där vill man ha liten nedböjning. Sen har kol mycket kortare brottöjning än glas så därför ligger kolen +/-45 grader medans glaslagerna ligger 0/90. Globala krafterna på brädan tas upp av i 0 grader (längs brädan) så om man lägger kol och glas i samma riktningar kommer kolen att bära mer last och gå sönder före glaset. iochmed att kolen ligger diagonalt blir töjningen mindre i kolen. Det är därför jag är tveksam till att lägga in längsgående kolförstärkning. Så har i alla fall jag tänkt.
Kolen i nosen hade jag tänkt ungefär som för hälarna, men det är ju inte självklart att det ska vara kol. Strukturen i nosen är ju ganska stabil och där ligger mycket väv omlott. Ett kastfall med direkt mastträff i nosen tror jag inte man kan dimensionera bort med rimliga mängder väv. Dessutom upplever jag att det är mycket mindre risk nu med kortare nosar, har inte haft en krachad nos på väldigt länge.Förstärkningarna på botten längs kanterna är lite grand ”slitlager” när man slipar brädan, är väldigt lätt hänt att man tar lite av fiberna när man slipar. sen är ju kantern lite mer utsatta om man hamnar på klippor.
Jag har tidigare byggt många brädor i enbart glas med ok vikt och som hållt bra. Generellt sett är det viktigare att brädan är välbyggd (ingen torrlaminering, dålig vidhäftning, massor med spackel etc) än att man använder dyra material.
Sailortrash:
Nope, inte fått testat den andra än:( blåser aldrig på Siljan och har varit ensam med barnen varje helg i november så ingen roadtripp heller. Fast nu till helgen kan det kanske bli nåt. -
Så där ja. Provade att ladda upp med en annan dator, gick inte. Sen provade jag telefonen å då gick det bra.
Fast bilderna var inte så tydliga tyvärr.Shape: Röd är nya shapen, Blå= föregående,
Rektanglarna är alltså olika vävar.
Röd (alla förstärkningar på däcket)=160g kol
Gul( 1 lager över hela brädan på däck, botten, över/under sandwich)=160g H-glas
Grön(1 lager över hela brädan över sandwich på botten/däck)=110g glas
Blå (förstärkningar på botten) =80g glas -
Mjae, provat länka via dropbox men känns som det blev sådär. Får inte till det så bilderna syns direkt så jag la med länkar också.
http://www.dropbox.com/s/swdn10gb2h2hrw9/layup%20%C3%B6verbotten.JPG
[IMG]http://www.dropbox.com/s/swdn10gb2h2hrw9/layup%20%C3%B6verbotten.JPG[/IMG]
http://www.dropbox.com/s/av3ljxscfob24qh/layup%20%C3%B6vred%C3%A4ck.JPG
[IMG]http://www.dropbox.com/s/av3ljxscfob24qh/layup%20%C3%B6vred%C3%A4ck.JPG[/IMG]
http://www.dropbox.com/s/qzmym5o10c3gxjq/layup%20underbotten.JPG
[IMG]http://www.dropbox.com/s/qzmym5o10c3gxjq/layup%20underbotten.JPG[/IMG]
http://www.dropbox.com/s/v0ebukdv0b23doh/layup%20underd%C3%A4ck.JPG
[IMG]http://www.dropbox.com/s/v0ebukdv0b23doh/layup%20underd%C3%A4ck.JPG[/IMG]
http://www.dropbox.com/s/ctwytkkrmf4t9co/Shape.JPG
[IMG]http://www.dropbox.com/s/ctwytkkrmf4t9co/Shape.JPG[/IMG] -
@dude 729401 wrote:
Ursäkta Bjorn Daniels, jag var otydlig där. Mina egna tre var Starboard Evo IQ 76 och Fanatic Quad 79 från 2011 och Quatro KT Red 76 från 2012. Konceptbrädan är Tomas nyaste Hammerhead, Vanguard eller vad man ska kalla den. Med lite smått överriggad 3,6 kändes Evon väldigt slashig och KTn säkrare i sväng men väldigt nervös. Quad79an var i sitt rätta element i den hårda vinden. Det var lite väl hård vind för att testa Tomas bräda men trotts det tyckte jag det var en riktigt kul bräda att segla; kändes lite som att köra wakeboard med den raka, parallella och korta outlinen, och med de supertunna kanterna som ett resultat av s-railsen. Känslan jag kommer ihåg mest var hur lätt det var att hålla mig kvar på vågen mot Kolguskär. Den vågen ställer sig i peakar på olika ställen och då gäller det att komma igång på en svag skuldra för att träffa peaken när den bryter. Det var Tomas bräda oroligt bra på.
Ingen fara, kul att du fick testa brädorna även om de inte var hemkokta. Och Tomas bräda verkar ju väldigt intressant.
-
Hade ju varit grymt intressant att se bilder o en mer ingående beskrivning av tankarna bakom bygget som helhet.
-
@dude 729381 wrote:
Ahum, 4,0 var aldrig på tapeten om man hade mindre. Det var 3.7 eller mindre som gällde hela dagen! Själv fick jag äntligen till riggningen av mitt 3.6 vilket jag misslyckats med på Väddö i våras. Jag är nöjd. Riktigt slutkörd och förutom att ha också kört in mig på tre egna brädor och en ny intressant konceptbräda så fick jag känna på vågridning och hopp åt både det ena och det hållet – Kärringviken och Kolguskär. Jag kan lugnt konstatera att jag är klart bättre inkörd på vågsegling med vänsterhanden först, även om andra hållet är mitt naturliga håll …eller var det en gång i tiden.
Gött med egna byggen, fungerade de som tänkt?
Inga bilder eller beskrivning? Hade varit kul att se! -
Filmen på JP är ju riktigt cool.
Fast behöver du mer prylar Henke?
-
Hur mycket behöver kurvan ändras innan man märker skillnad (och när blir det ett nytt koncept, subjektivt antar jag?) Olika på rocker o outline förstås?
-
Mycket intressant tråd, speciellt när jag håller på att planera shape för nästa bygge.
Är ju ingen expert på shape men försöker ändå förstå och kanske kan få något bra tips.
Nackdelen med att bygga själv är att det tar tid att få fram brädor och ibland blir det ett ”stolpskott”, men kul är det i alla fallEn sak jag funderar på är hur jag ska anpassa brädan för att den ska passa mig bättre.
Jag är lång, 195, det första man kanske tänker på är ju avståndet mellan stropparna.
Har kollat lite på benlängd och går man bara på det så borde jag åtskilliga cm mer mellan pluggarna.
Jämför man mot en kort person, (som ju många duktiga vågseglare är) så kan det vara över 10cm (om jag räknat rätt) för att få samma stance.
flyttar man bara fram främre pluggarna kommer man ju närmare mastfoten men samtidigt förändras ju tyngdpunkten, (borde man justera rockern för det?)
och ”punkterna” där man ”vrider”/lägger kraft på brädan
Kanske onödigt teoretiskt och bara att prova istället?
Det är ju mycket annat som ändras också, bommen sitter högre (jag har den alltid så högt jag får den men skulle ibland vilja höja ännu mer).
Hur påverkar det?Ja, kanske något offtopic men jag slängde in det här istället för att starta egen tråd
(skrivit under tidspress med en otålig 1-åring i byxbenen så det blev inte så genomtänkt som jag hade velat)
-
Ja men då lägger jag upp lite bilder på nästa bygge också.
Håller på att fundera på shape och konstruktion för fullt och kommer antagligen att börja bygga i januari för att vara klar tills säsongen drar igång. -
West 105 systemet är även en riktigt bra lamineringsepoxi, har byggt ett par vindsurfingbräder med den ( använt 205 eller 206 härdare).
Det finns en speciell härdare 207 som är extra klar och fukttålig och även mer UV resistent för att använda exempelvis på trä. Hjertmans säljer West, kolla med demDet var länge sedan jag la epoxi på trä men då använde jag vanlig lamineringsepoxi, fick lägga flera lager då trä suger åt sig ganska mycket, slipa emellan för att få ordentlig vidhäftning.
Kan även vara så att man måste slipa och polera efteråt för att få det högblankt pga apelsinskal
Resin Research har ett speciellt additiv för att minska apelsinskal, säljs inte i Sverige vad jag vet, finns på Seabase
Har dock inte provat det, men finns kanske nån vågsurfbyggare som har bättre koll.
Ska det vara riktigt UV tåligt behöver du även en klarlack ovanpå (skiter jag alltid i, för lite sol här hemma)Billigaste premiumepoxin speciellt i små volymer hittar du förmodligen hos Primenta.se, finns flera olika härdare
Du kan ju höra med Svenne vad han rekommenderarFör övrigt finns väl mängder av lacker och fernissor för båtar som är anpassade just för det här?
(fast säkert inte billigare än epoxi, men kanske bättre)
Själv hade jag nog sågat ut formen innan jag la på nåt, annars åker du ju på att lägga på kanterna efteråt.Vet inte riktigt vad du menar med belaget och P-tex?
Blir det inte för halt med en högblank yta, eller ska du ha nåt annat där du står?
-
För de som inte läser Gör-det-själv forumet men kanske ändå är intresserade så är bygget klart nu.