bjorn-daniels
Forumsvar skapade
-
Så där ja. Provade att ladda upp med en annan dator, gick inte. Sen provade jag telefonen å då gick det bra.
Fast bilderna var inte så tydliga tyvärr.Shape: Röd är nya shapen, Blå= föregående,
Rektanglarna är alltså olika vävar.
Röd (alla förstärkningar på däcket)=160g kol
Gul( 1 lager över hela brädan på däck, botten, över/under sandwich)=160g H-glas
Grön(1 lager över hela brädan över sandwich på botten/däck)=110g glas
Blå (förstärkningar på botten) =80g glas -
Mjae, provat länka via dropbox men känns som det blev sådär. Får inte till det så bilderna syns direkt så jag la med länkar också.
http://www.dropbox.com/s/swdn10gb2h2hrw9/layup%20%C3%B6verbotten.JPG
[IMG]http://www.dropbox.com/s/swdn10gb2h2hrw9/layup%20%C3%B6verbotten.JPG[/IMG]
http://www.dropbox.com/s/av3ljxscfob24qh/layup%20%C3%B6vred%C3%A4ck.JPG
[IMG]http://www.dropbox.com/s/av3ljxscfob24qh/layup%20%C3%B6vred%C3%A4ck.JPG[/IMG]
http://www.dropbox.com/s/qzmym5o10c3gxjq/layup%20underbotten.JPG
[IMG]http://www.dropbox.com/s/qzmym5o10c3gxjq/layup%20underbotten.JPG[/IMG]
http://www.dropbox.com/s/v0ebukdv0b23doh/layup%20underd%C3%A4ck.JPG
[IMG]http://www.dropbox.com/s/v0ebukdv0b23doh/layup%20underd%C3%A4ck.JPG[/IMG]
http://www.dropbox.com/s/ctwytkkrmf4t9co/Shape.JPG
[IMG]http://www.dropbox.com/s/ctwytkkrmf4t9co/Shape.JPG[/IMG] -
@dude 729401 wrote:
Ursäkta Bjorn Daniels, jag var otydlig där. Mina egna tre var Starboard Evo IQ 76 och Fanatic Quad 79 från 2011 och Quatro KT Red 76 från 2012. Konceptbrädan är Tomas nyaste Hammerhead, Vanguard eller vad man ska kalla den. Med lite smått överriggad 3,6 kändes Evon väldigt slashig och KTn säkrare i sväng men väldigt nervös. Quad79an var i sitt rätta element i den hårda vinden. Det var lite väl hård vind för att testa Tomas bräda men trotts det tyckte jag det var en riktigt kul bräda att segla; kändes lite som att köra wakeboard med den raka, parallella och korta outlinen, och med de supertunna kanterna som ett resultat av s-railsen. Känslan jag kommer ihåg mest var hur lätt det var att hålla mig kvar på vågen mot Kolguskär. Den vågen ställer sig i peakar på olika ställen och då gäller det att komma igång på en svag skuldra för att träffa peaken när den bryter. Det var Tomas bräda oroligt bra på.
Ingen fara, kul att du fick testa brädorna även om de inte var hemkokta. Och Tomas bräda verkar ju väldigt intressant.
-
Hade ju varit grymt intressant att se bilder o en mer ingående beskrivning av tankarna bakom bygget som helhet.
-
@dude 729381 wrote:
Ahum, 4,0 var aldrig på tapeten om man hade mindre. Det var 3.7 eller mindre som gällde hela dagen! Själv fick jag äntligen till riggningen av mitt 3.6 vilket jag misslyckats med på Väddö i våras. Jag är nöjd. Riktigt slutkörd och förutom att ha också kört in mig på tre egna brädor och en ny intressant konceptbräda så fick jag känna på vågridning och hopp åt både det ena och det hållet – Kärringviken och Kolguskär. Jag kan lugnt konstatera att jag är klart bättre inkörd på vågsegling med vänsterhanden först, även om andra hållet är mitt naturliga håll …eller var det en gång i tiden.
Gött med egna byggen, fungerade de som tänkt?
Inga bilder eller beskrivning? Hade varit kul att se! -
Filmen på JP är ju riktigt cool.
Fast behöver du mer prylar Henke?
-
Hur mycket behöver kurvan ändras innan man märker skillnad (och när blir det ett nytt koncept, subjektivt antar jag?) Olika på rocker o outline förstås?
-
Mycket intressant tråd, speciellt när jag håller på att planera shape för nästa bygge.
Är ju ingen expert på shape men försöker ändå förstå och kanske kan få något bra tips.
Nackdelen med att bygga själv är att det tar tid att få fram brädor och ibland blir det ett “stolpskott”, men kul är det i alla fallEn sak jag funderar på är hur jag ska anpassa brädan för att den ska passa mig bättre.
Jag är lång, 195, det första man kanske tänker på är ju avståndet mellan stropparna.
Har kollat lite på benlängd och går man bara på det så borde jag åtskilliga cm mer mellan pluggarna.
Jämför man mot en kort person, (som ju många duktiga vågseglare är) så kan det vara över 10cm (om jag räknat rätt) för att få samma stance.
flyttar man bara fram främre pluggarna kommer man ju närmare mastfoten men samtidigt förändras ju tyngdpunkten, (borde man justera rockern för det?)
och “punkterna” där man “vrider”/lägger kraft på brädan
Kanske onödigt teoretiskt och bara att prova istället?
Det är ju mycket annat som ändras också, bommen sitter högre (jag har den alltid så högt jag får den men skulle ibland vilja höja ännu mer).
Hur påverkar det?Ja, kanske något offtopic men jag slängde in det här istället för att starta egen tråd
(skrivit under tidspress med en otålig 1-åring i byxbenen så det blev inte så genomtänkt som jag hade velat)
-
Ja men då lägger jag upp lite bilder på nästa bygge också.
Håller på att fundera på shape och konstruktion för fullt och kommer antagligen att börja bygga i januari för att vara klar tills säsongen drar igång. -
West 105 systemet är även en riktigt bra lamineringsepoxi, har byggt ett par vindsurfingbräder med den ( använt 205 eller 206 härdare).
Det finns en speciell härdare 207 som är extra klar och fukttålig och även mer UV resistent för att använda exempelvis på trä. Hjertmans säljer West, kolla med demDet var länge sedan jag la epoxi på trä men då använde jag vanlig lamineringsepoxi, fick lägga flera lager då trä suger åt sig ganska mycket, slipa emellan för att få ordentlig vidhäftning.
Kan även vara så att man måste slipa och polera efteråt för att få det högblankt pga apelsinskal
Resin Research har ett speciellt additiv för att minska apelsinskal, säljs inte i Sverige vad jag vet, finns på Seabase
Har dock inte provat det, men finns kanske nån vågsurfbyggare som har bättre koll.
Ska det vara riktigt UV tåligt behöver du även en klarlack ovanpå (skiter jag alltid i, för lite sol här hemma)Billigaste premiumepoxin speciellt i små volymer hittar du förmodligen hos Primenta.se, finns flera olika härdare
Du kan ju höra med Svenne vad han rekommenderarFör övrigt finns väl mängder av lacker och fernissor för båtar som är anpassade just för det här?
(fast säkert inte billigare än epoxi, men kanske bättre)
Själv hade jag nog sågat ut formen innan jag la på nåt, annars åker du ju på att lägga på kanterna efteråt.Vet inte riktigt vad du menar med belaget och P-tex?
Blir det inte för halt med en högblank yta, eller ska du ha nåt annat där du står?
-
För de som inte läser Gör-det-själv forumet men kanske ändå är intresserade så är bygget klart nu.
-
Slutligen några bilder på färdig bräda. Tycker själv det blev ganska bra men skulle ha målat någon bakgrundsfärg eller lagt kol hela vägen vid flamesen, blev lite dassigt med divinycell-gult.
Så nu är det bara att hoppas på lite vind innan isen lägger sig.
(ja, borde byta golvbrunnslocket)
Har redan planer på nya byggen och om intresse finns kan jag lägga upp lite bilder, kan lova att det blir något lite utöver det vanliga. -
Då var det bara logga och halkdäck kvar.
När det kom till kritan så skippade jag rispapperet och satte en vinyllogga.
Främst för att utskriven på en A4 var risloggan för liten. Vinyl med backing-papper. Har markerat var loggan ska sitta med några små blyertsstreck. Torkar ytan noga innan
Loggan på innan backingen tagits bort, gäller att få det rakt och få bort ev luftblåsor. Länge sen jag satte vinyl så man var lite ringrostig
Logga på plats, fick skära av en flamma lite grand.
Tejpar upp var halkdäcket ska sitta. gäller att följa linjerna utan veck och lika på båda sidor. Är man ovan kan det vara bra att sätta en sida och sen mäta hur högt tejpen ligger på ett par ställen. Sen kan man sätta ett par tejp bitar på andra sidan som stödpunkter.
Rollar epoxi där halkdäcket ska sitta, runt padsen penslar jag (dock lätt att få för tjockt med pensel). För att padsen ska sitta bättre (om man satt dem med kontaktlim) kan man låta epoxin gå upp 1mm på padsen, epoxin limmar då fast pasen längs kanten.
Strör halkskyddspulver över hela ytan, noga längs pads och längs maskeringen så att det blir tillräckligt med pulver.
Finns mycket som kan användas till halksyddspulver.
Socker blir extremt grovt och är för grovt tycker jag
Finsalt eller finsocker (inte vanligt socker) är ganska ok tycker jag.
Nedslipat surfbrädeskum fungerar oxå
Sen finns diverse pulver att köpa, mer eller mindre bra, prova innan.
Här har jag använt pulver från Boardcorner, tycker att det är ett av de bättre jag provat (med resarvation för att jag inte seglat med brädan ännu) -
Padsen på plats, funkar att sätta dem med epoxi eller kontaktlim (tex casco s9). Epoxi sitter bättre men behöver fixeras ordentligt med tejp och sen tar det ju ett dygn innan det härdat. Kontaktlim fäster ju direkt men kan ibland släppa när man använt brädan ett tag.
Kontaktlim bli dessutom fult om man får det utanför så det är mer kritiskt att man inte kladdar än med epoxi som ju inte syns direkt.
Se desutom till att ha en färsk burk kontaktlim, ibland har det torkat lite och då är det svårt att få ut limmet jämnt och svårt att få det att väta ytan. Blir liksom sega långa “gummiband” av limmet som inte riktigt vill fästa.
Innan jag sätter padsen ruggar jag upp dem och ytan på brädan där de ska sitta med sandpapper.