bjorn-daniels
Forumsvar skapade
-
Ok, då förstår jag vad du menade.
-
Jag har aldrig hört om någon primer innan, det var därför jag frågade.
Däremot har jag hört om diverse metoder att spackla med epoxi+mb eller silica(eller det kanske var det som avsågs med primer) för att få bättre vidhäftning och/eller mindre epoxiåtgång. Har själv provat men har inte märkt någon skillnad, så kör numera utan nånting.
-
Jo, visst är det så.
Man måste bestämma sig för hur skottsäker brädan ska vara.En annan aspekt är vikten
10gram per plugg x 6-8 är 60-80 gram+lite extra jobb, kanske inte så mycket i sig men ändå ca 1% av brädans vikt. Allting adderas och vill man ha en lätt bräda går det inte att köra med alla säkerhetsmarginaler.
(nu är detta iofs inte något lättviktsbygge så jag skulle mycket väl ha kunnat satt högdensitetsskum, inte heller är jag rädd för lite extra jobb)Jag har valt att inte sätta nått skum med tanke på min erfarenhet av pluggar, kalla det medveten riskbedömning.
Rätt eller fel?
Tja, bygger man åt sig själv och är beredd att ta en ev reparation, kanske
Bygger man åt andra och inte vill få reklamation eller dåligt rykte, kanske inte.Glömde förresten skriva att man alltid ska använd långsam härdare när man sätter pluggar och boxar för att undvika otrevlig värmeutveckling som kan smälta EPS:n
-
J.F, vad kör du för primer?
-
Väldigt intressanta filmer och välbyggda brädor.
Är lite fundersam till att använda skummande epoxi när man laminerar sandwichen. Visst det höjer säkert vidhäftningen mot skummet men det borde ju sänka hållfastheten på laminatet?
-
Trimmning av överskott., skär med ett brytblad längs kanten. Skär ifrån mig så blir snittet bättre. Sen lärde man ju sig i scouterna att man alltid skulle skär ifrån sig 🙂
Där det är dubbel väv kan det vara lite jobbigt och man får se upp så man inte skär för djupt. Många slipar ju bort detta med maskin men jag fördrar att slipa så lite som möjligt. Dammar mindre.
Brukar vara lite som behöver tas med slipklots kvar
Mätt upp och markerat mitten samt pluggarnas placering.
Sedan fräser jag ut dem med överhandsfräs. Kontrollerar att alla hål är rätt djup. fäster man en skruv eller 2 i pluggen går det lätt att få ut den när man provar. En del lägger i hogdensitets skum i EPS:n innan för att få starkare pluggar, jag brukar inte göra det. Har aldrig kört sönder en plugg än så länge (laddar för dåligt kanske?)
Slipar av pluggarna innan de ska limmas fast. Egentligen behöver de kanske inte slipas av men det är en bra grundregel att alltid slipa innan man limmar eller laminerar, då är man säker på att det fäster ordentligt.
Likaså att alltid ha handskar på sig. Rätt vad det är har man satt händerna på en yta som ska lamineras och då har man lämnat fett som sänker vidhäftningen. Sen skyddar man ju händerna på köpet
Pluggarna monterade med epoxi+mb. först häller man lite i hålet sen trycker man ner pluggen. Får vara försiktig så blandningen inte blir för tjock, annars får man inte ner pluggarna eller så trycks de ut igen av övertryck. -
Länk till inlägg om mina fästen, några på bommen
http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?93077-Rullsand-27-5/page2
På brädan
-Montera plugg som du skruvar fästet i.
-sugkopp
-Platta som klistras fast, gopro har sån.
Båda de två sista hade jag inte vågat mig på. En kompis använde Gopros platta som släppte, trotts väl rengjord slät yta. som tur var hade hand lina.Använd alltid säkerhetslina
-
@matsbohlinsson 727315 wrote:
Vi kommer vara där i dec och jan 6veckor med familj (Jag, sambo och en 5-årig tjej).
Skall bo i Paia.
Mottager tacksamt tips på hur man underhåller familjen 🙂Vi var där ifjor och fick många bra tips här
http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?90978-Familjeaktiviteter-på-MauiVi badade extremt mycket, Youghurtland, (eller spaklandet som 3åringen sa) var en stor favorit.
Som sagts innan svårt att misslyckas, mellangrabben (frågar minst 1gång i veckan när vi ska åka dit igen) -
Däcksandwich, här kunde bygget drastiskt tagit slut.
Värsta mardrömmen händer, vacuumpumpen går sönder!
Efter en snabb koll visar det sig att en gummikoppling mellan motor och pump gått sönder. Fort fram med en grov slang som slitsas och sen spänna fast den med 2 slangklämmor. 5 minuter senare är den igång igen.
Lamineringen klarade sig men det kunde lika gärna gått åt h-vete.Blev inte så mycket bilder här då man helst inte springer omkring och fotar när man laminerar.
Innan laminering lägger jag 2 varv med tejp på undersidan, trycker till med ett brytblad så tejpen sitter ordentligt.
Kolväven tillklippt. För att undvika att väven fransar sig kan man lägga en maskeringstejp innan man klipper. Jag använder en låghäftande tejp. När man vätt igenom kan man pilla bort tejpen (för att den ska släppa lätt behöver väven vara ordentligt genomvätt annars släpper tejpen dåligt), eller klippa bort den. alternativt slipa bort den efter härdning om det går.
Under sandwichen använder jag H-glas (ihålig glasfiber). En nackdel med den är att det är lite trixigt att se om den är genomvätt, den blir inte transparant. Därför valde jag att väta igenom den på ett bord först (plast under) det är lättare att få jämnt med epoxi då, Lägger man för mycket syns det tydligt och man kan arbeta ut epoxin ordentligt.
När väven är genomvätt rullar man upp den på ett plaströr (jag har en bit avloppsrör 110mm) och sedan rullar man ut väven på brädan. Det här kräver lite övning och är inte helt lätt. En nackdel är också att det går mer väv, man kan inte klippa bort överskottet innan laminering och använda till annat.(Jag har provat och det var inte kul)
H-glas och kolförstärkningar på plats, sen lägger jag på sandwichen och tejpar fast den. med fördel kan man tejpa ganska mycket och använd gärna lite kraftigare maskeringstejp annars går den av vid kanten när man virar runt. Använder man packtejp gäller det att ha en som inte lämnar klisterrester efter sig.
I vacuumpåse. jag lägger 2 remsor breather längs med brädan på undersidan för att fördela trycket bättre. Kan passa på att creeda Svenne här som tipsade om att man kan använda IKEAs billigaste fleccefilt som breather. Billigare än att köpa “riktig”
Tejpar fast mallen. Se till att inte ha sandwich mellan mall och aktern på brädan för då får man extra tailkick
Nödlagad vacuumpump. -
@Svenne 727314 wrote:
Bra tråd Björn.
Värma på plats? Modigt, det gör jag aldrig. Åtminstone aldrig om det inte är en gjutform bakom.Kan tipsa om Thomas knep för starkare sandwich under fötterna. Gör ett “rutnät” med en PVC-rörsbit (elrör) som hålborr. Det ser nästan ut som ett honeycomb-mönster efteråt. Tryck/vrid ner röret för hand i sandwichen med en radies förskjutning för varje gång. Fyll mönstret med mikroballongfylld epoxi. Blir riktigt hållbart och det blir mindre hälskador.
Modigt är ju ett ord för det, dumt, korkat och klantigt är 3 andra:smile:
Har alltid kört på plats med värmepistol utan problem (Nelson gör väl det också?) så jag tänkte att jag hade koll, men inte. skulle provat på en testbit innan.
Ska ge IR ett försök till på nästa bräda, skulle gärna vilja få till nos och akter bättre.
Blir gärna veck, har ju sett dem som snittar extremt mycket och tejpar men skulle helst slippa det.Nästa bräda blir en vågbräda så då ska jag överväga elröret, eller så gör jag det nu, har ju lite tid att fundera innan däckslaminering.
-
Testet att förforma med IR kunde slutat illa. IR:n värmde långsamare än värmepistol vilket resulterade i att insidan på sandwichen blev väldigt varm.
Och då EPS inte tål så mycket värme lyckades jag smälta bort en del.
Dock ingen större skada skedd, fick skära rent och slipa samt limma dit lite ny EPS med PU lim. därefter shapa om.
Så efter det blev det värmepistol som man är van vid.
Skadan efter omshape
Ny EPS ditlimmad
Renskuret
Skadan
En extra bit sandwich i fören. Här har jag lagt en bit HD100 som jag hade kvar sedan tidigare. den är betydligt segare än H-kvaliten. Men HD kvaliten säljs inte längre
Nosbiten innan förformning
Påbörjad förformning av det stora sjoket, 3mm sandwichen jag har är bara 2000mm långt så det räcker inte hela längden
Värmning med IR (som inte gick så bra)
Tillskärning av sandwich lagt upp det på ett bord och vikt runt sandwichen runt brädan och markerat var det ska skäras. sedan skurit med brytbladskniv
Färdig förformad sandwich. är bra att lägga en del snitt i kanterna vid nos och akter så man blir av med vecken. Annars ligger inte sandwichen emot kärnan ordentligt där. -
Då var shape:n klar, blev att jag behöll aktern.
Jag har inget bra shaperum, skulle behövt mer släppljus.
Tyvärr har jag inte riktigt utrymme för det utan få försöka klara mig ändå.
Ska fundera på om det inte går att få till något som går att montera upp/ner, tillfälliga lysrör etc.
Såg att Jesper hade ett shysst med bra belysnig etc.
Färdig shape. Har grovformat med Surform och sedan grovt sandpapper, men tror att jag ska prova att endast använda surformen på tucked under edge ifortsättningen (divinycellen är hård att slipa med sandpapper). Tycker att den river upp för mycket kulor från skummet. Borde bli mindre om man bara körde med sandpapper -
@AndreasM 727143 wrote:
Tjena, kul tråd för en som försöker göra lite snyggare reparationer. En fråga, vad använder ni för filler innan målning eller målar ni rätt på spacklet?
Skickas från min iPhone via Tapatalk
Direkt på Epoxi och microballonger.
Är svårt att få större ytor riktigt fina (kan bli diverse missar när man spacklar ut) men man får köra flera ggr.
Det kan vara stor skillnad på mb. Provade Biltemas för några år sen och de är väldigt grova och ger ingen fin yta, rekommenderar dem inte, skulle inte förvåna mig om man får problem med pinholes med dem.På ytor som ska jag vill ha riktigt fina kör jag en 2k filler för billack. Men det går att få bra finnish med bara epoxi+mb
-
@J.F. 727109 wrote:
För att minska spackling o finish arbete om man vill ha kantremsor eller om man lägger däcklaminatet in på botten.
Alternativ 1: Köra ett varv runt botten med överhandsfräsen. Fräsendjupet ställs in efter laminat tjockleken som kommer ner från däcket Kanske en 1mm eller något mindre.Alternavit 2: Fräsa enligt alt.1 och sedan göra en fas på ca 10mm ned till utfräsningen för att låta botten laminatet gå runt kanten först och sedan låta topp+förstärkning landa vid utfräsningen/fasen. markera fasens början med en linje för att lättare kunna se den och klippa fiberna lagom när det är dax att laminera från toppen.
Principskiss alt 1:
Tål att funderas på, blir ju lite mer jobb.
Skulle kunna fräsa en fas och sedan lägga tejp innanför som väven går upp på. efter att laminatet härdat skär eller slipar man längs tejpen.Samtidigt om man bara lägger ett lager på kanten som jag tänkt, så är nivåskillnaden väldigt liten och kräver inte så mycket filler för att jämna ut.
Ska fundera,
-
Fick lite tid mellan blöjbyten och legobyggning och kom igång med shapeingen Än så länge bara grovshape men man börjar ana slutresultatet.
Bilderna kom i oordning, hoppas ni har överseende med det.
Aktern, vet inte riktigt om jag ska behålla den höga raka eller göra en mer traditionell akter. Dock verkar det ju vara högsta mode på freestyle plankor.
Ser ju även ganska coolt ut lite som en rak fartygsför
Nosen tycker jag är svårast att få till, svårt att få snygg
Man får vara försiktig när man slipar kanterna, Divinycellen är mycket hårdare än EPS så det är lätt att slipa bort för mycket EPS.
Fördelen med att skära med glödtråd på kanterna, blir inte mycket att handslipa.
En riktig friskluftsmask är guld värd i detta läge. slipdammet lägger sig gärna i ögonen och klumpar ihopsig. På köpet får man ren luft i lungorna.
Med Surfom, sandpapper och lite schysst punk slår man skummet med häpnad.
Tucked under edge uppskissad på bägge sidor
Använder outline-mallen för att rita upp tucked under edge. markerar även hur högt på kanten det ska