

bjorn-daniels
Forumsvar skapade
-
@johanvm 726586 wrote:
ONE STRIKE FILLER???
Det är ett väggspackel med mikroballonger som fyllning. ”Lättslipat” är det, men alls inte lika lättslipat som frigolit. Börjar det krulla sig så är det bara att spreja på lite vatten. Jag har i andra sammanhang kört det på frigolit för att fylla porer och jag tycker det varit helt OK.
/JTack ska kolla på det.
-
@svensson61 726563 wrote:
Jag använder Biltemas Epoxispackel som funkar riktigt bra. Den är dessutom rätt enkel att slipa.
Funkar den även att lägga tunt på EPS utan att den ”korvar” sig?, dvs direkt på kärnan? Går det att slipa efteråt utan att EPSn runt om försvinner?
I allmänhet är ju annars Biltemas Epoxi dyr och inte så bra, kan ju vara undantag med denna.
-
Forts.
Här har jag lagt stödtejp för att grovskära däcket, på denna brädan gör jag 2 snitt per sida, ibland gör jag bara 1. Egentligen hade det varit bättre att laminera på bottensandwichen innan för botten som är färdig för laminering är ganska känslig för stötar. Med bottensandwichen på blir den mindre känslig.
Skär däck
En vikt på brädan förhindrar att den glider iväg under skärningen
Färdig grovshape.Blir ju ibland någon miss i shapen som skulle behöva spacklas, epoxi + mb är väldigt svårspacklat på frigolit men har hört att några vågsurfingbyggare använder vanligt väggspackel men jag tycker inte det verkar optimalt, någon som har erfarenhet
Det här ska inte bli någon mega heavyduty bräda men den ska ändå stå pall för en framåt eller 2.
För den här brädan hade jag tänkt följande upplägg
Botten
Sandwich 5mm divinycell
1 lager 80g/m2 glas alternativt 110 under sandwich
1 lager 110 glas+ 1lager 165 H-glas ovan sandwich (H-glas underst)
1 lager (ca50mm )165 glas förstärkning längs kanten.Däck
3mm H100 Divinycell
Under sandwich
1 lager 110 glas
2 lager 165 kol under hälar
1lager 165 kol under mastfot
Över sandwich
1lager 110 glas + 1lager 165 glas
2 lager 165 kol diagonalt lagda från aktern fram framför mastkassetten
1 lager 165 kol under mastfoten och i fören
Nästa steg är att laminera på botten sandwichen.
Det tar ganska lång tid kalendermässigt (inte så väldigt många timmar dock) att bygga då det är ont om fritid. Så det dröjer innan jag postar nästa steg.Ser ju gärna att andra kommenterar och delar erfarenheter
-
Vill bara poängtera att jag är Skåning inte dalmas, har bara hamnat lite på avvägar.
-
Jag hade gärna gjort det, var nere i veckan. Ner måndag morgon, Apelviken på em. Vidare till Vilshärad sov i bilen segla fm, hem på tis em. 120 mil. Lätt värt det. Problemet är att jag behöver barnvakt till 3 barn (inte trillingar) om jag ska komma loss nu. Fixar du det kommer jag.
-
Varför får jag inte 4m i Siljan? Får ju va glad med 4m/s o inte kan man komma loss annars hade det blivit västkusten. Jaja får väl gå ut i garaget och bygga bräda istället.
-
Jag har lappat ihop större hål med tejp eller stora klistermärken som hållit i flera år. Är ju lite en fråga om estetik. Numera brukar jag använda tejp som används för att tejpa byggfolie, har suttit järnet och är transparent så den syns inte så mycket. Annars är det ju som sagt bara att lämna in.
-
Gött, precis vad jag behövde! Kommer definitivt hjälpa mig. Men framförallt ser det ju varmt o gött ut i Beerlanda. Tror jag ska lägga nästa surfresa dit.
-
@stoorfaen 724536 wrote:
Häftigt bygge Canoya! Jag vet inte om jag vågar lägga upp bilder på mitt bygge nu… 😉
Jag är i all fall redo att lacka min nu och jag har för mig att jag läst nått inlägg av Svenne att billack ska fungera men jag kan inte hitta det nu, är det någon som vet om det kan stämma? Vad tror ni om klarlack i så fall, funkis eller?
Jag kör med 2k ”billack” men den är ju lite rivig mot hälsan så att säga. Har ibland kört med vanlig sprayburk på lagningar och det har gått bra.
-
Jag var i precis samma situation för ungefär ett år sen fast på andra hållet.
Gick bra på babord men på styrbord gick det inte. fick inte upp brädan och krachade hela tiden. Lösningen var att åka till Maui (kanske Sydafrika för din del då) efter ett par dagars träning såg det ut så här.Så träning i bra förhållanden på rätt (fel) håll.
Nu är jag ganska kass på att förklara men ungefär så här
Överhandsgrepp
Brant våg, gärna med lite storlek
precis innan takeoff svänga lite upp mot läppen
Sen upp med brädan och höften samtidigt som man vrider kroppen och ”försöker vrida/sträcka ut benen över på andra sidan”.
På bilden syns det hur vriden hela ryggen och även benen är.
Allt ska gå i en rörelse och snabbt.
Jag tycker det är lite enklare i Side-on då man får den rörelsen lite mer naturligt
Jag tittar inte nedåt osäker på om det hjälper, kanske blir någon form av rotation på riggen istället vilket man ju inte vill
Normalt sett flyttar jag inte händerna men har börjat senaste tiden för att försöka få mer tweak på det.
Känner man att man slår i benet eller ännu hellre höften i masten vet man att man lyckats ganska bra
Sen gäller det att vinkla tillbaka och få brädan under sig igen, även det snabbt.Jag är grymt stel och frun förstår överhuvudtaget inte hur jag lyckas med TT, så stelhet är ingen ursäkt.
Klippte ihop 2 tt från Rullsand härom veckan för att illusterar.
Vad gäller enhands så är de grymt läskiga ibörjan men oftast landar man ganska mjukt. Jag har inte landat någon hittils men jobbar på det.
-
Lite bilder på några av de fästena jag har.
Har gjort det mesta i vp-rör för det var snabbt att jobba med. Tanken var att när jag fått till position och vinkel skulle göra nya i något bättre material men som så många gånger så blev det inte av. Vp rören höll över förväntan och visst händer det att de går sönder men då är det snabbt att göra ett nytt. Sen skulle en och annat mutter byts mot rostfritt, men,men.En bra sak är metallbygeln bakom kameran. Jag låser kameran mot den med ett gummiband eller eltejp, då får kameran på samma ställe varje gång.
Dessutom vrider sig kameran inte heller vid tex plattlandningar.Fästet mellan stropparna är lite bökigt att använda då man gärna snubblar på det när man gippar. Är även i vägen vid vattenstart då kameran tar i underliket på seglet. Övriga fästen märker man inte av (om man inte gör duckjibe)
-
Har kört Hölick på syd, blev bra storlek på vågorna men rak onshore. På sydost-ost eller kanske renat av sydväst borde det bli riktigt fint. Hade inte tid att kolla runt då men det borde finnas fler ställen att köra på.
-
Tackar, lägger upp bilder på fästena på måndag då jag av någon anledning inte kan lägga upp bilder från den här datorn (har inte tillgång till min vanliga just nu)
Kan även tillägga att bilderna är framegrabs från film och att de okomprimerade bilderna är riktigt skarpa även om man förstorar upp dem ordentligt. Tagna med en Hero 3+. -
Hornslandet? Har aldrig varit där på n-no men borde finnas nånting. Åker du dit hör gärna av dig hur det var, speciellt om det är sideshore. Jag har nämnligen ungefär lika långt dit som till Rullsand o Rullsand är ju inte direkt sideshore på nord
-
@Robin 723567 wrote:
Grymma bilder! Vad har du för fäste?
I masten en ombyggd Cotech klämma från Clas-O. Har satt kameran ”mitt imellan” armarna man klämmer ihop för att få kameran lika oberoende på vilken bog man seglar.
I akterliket ett triangel fäste av vp-rör. Fördelen med vp-rör är att det är enkelt att kapa och böja, blir ofta några varianter innan man är nöjd. Nackdelen är att de går sönder ibland.
Finns intresse kan jag lägga upp bilder.