bjorn-daniels
Forumsvar skapade
-
Om brädan inte har en bra foilbox måste foilen ha en stödplatta under som överför kraften till skrovet/skalet istället. Nödlösning enligt de tillverkare jag pratat med. Klart bästa och hållbaraste lösning som inte utsätter brädan för krafter på fel ställe är att ha en riktig foilbox. Nu finns ju massor med bra kombinrädor med foilbox som både funkar med foil och vanliga fenor. Starboard carveiq, futura, isonic. Alla större Patrikbrädor. Exocet S-line osv. Jag har kört Carveiq och Patrik f-race och båda funkar perfekt både med foil och vanlig fena. Obs om foilen har lång fuselage eller lång mast (över 85cm) så måste brädan vara bred, gärna över 80cm. Svårt kontrollera foil med långa mått om brädan är smal. Kompaktare foil funkar bra med smalare bräda, har kört 70 bred som smalast och då kändes 65cm mast lagom. Längre var svårt.
Om man har en gammal bräda utan foilbox kan man få en insatt utav de flesta brädlagare. sharp4 och crater composites tror jag gjort en del sånna jobb redan.
Jo, både jag och Sharp4 har bytt ut boxar till förstärkta deep tuttle. Är lite av en chansning att köra foil på en bräda som inte är förbered på det, varierar ganska mycket hur starka boxarna är och även hur bra installerade de är. En del håller eller håller ett tag medans andra inte gör det. Tyvärr är det svårt att kolla innan hur stark en box är utan att göra någon sorts ingrepp. Går att att förstärka i viss mån med laminat på däcket för att ta krafterna på skruvskallarna och ha foil med platta.
Köra foil på standard tuttlebox blir känsligare då fenhuvudet är lägre och fördelar krafterna sämre/blir högre moment.
Vill man kan man montera 2 us-boxar och köra med adapter, men det blir en ganska dyr lösning då förutom installation av us-boxar kostar adaptern en del. Men det är ett alternativ om brädan är tunn och en deep tuttle inte får plats på höjden.
-
Postnord har maxlängden 150 hos ombud. Kolla fraktjakt.se, funkar även för privatperson. Att skicka till eller från en företagsadress brukar vara billigare, kolla om du kan utnyttja det. Kostnaden för en bräda brukar vara ca tusenlappen(+/- några hundra) beror på hur långt den ska skickas. Nackdelen med fraktjakt är att du inte får någon exakt upphämtningstid utan får vara beredd att vänta.
- Detta svar ändrades 5 år, 9 månader sedan av bjorn-daniels.
-
Kolla med John Langvall, eller Jonas Davidson kanske?
-
Jo lite sorgligt men förhoppningsvis kan man köra några veckor till innan helvetet fryser totalt. Såg ut att bli lite mildare till helgen.
Snygg, men lite sorglig på samma gång
-
Hör med Tobias på Sharp4. Jag kan iofs göra det men är ju inte i Stockholm.
-
Nordvästra Skåne lördag morgon, några bilder från Gopron. Bra drag i 3.7an
-
Några bilder från Vilshärad i fredags, stort, lite dålig vinkel och på slutet rejält med vind. Började med 3.7 vid 15 tiden för att strax rigga upp till 4.2. framåt 19 tiden ökade vinden igen och en 3.7a hade nog varit lagom
-
Mkt möjligt, jag har inte detaljkollat prognosen, såg bara syd till sydväst på SMHI . Hinner ändra sig innan det är dags. Sv kommer inte in i dalen .
Jag funderar på Vilshärad
Blir det inte lite väl mycket onshore med SV 225° för både Vilshärad och Dogge?
Hittar vågorna in till Dalen?De riktigt hårda kör väl side off i Hanstholm, 21+ m/s!
Blir nog Apelbapel för mig.
-
De gånger jag kört med huvan nere har jag upplevt att det kan skölja in en del vatten längs nacken. Speciellt vid spolning i vågor. Egentligen inte så stort problem, de gånger det blev kallt var det bara att ta upp huvan. Jag kör oxå alltid med hjälm och det går bra med huva under hjälmen, får justera hjälmen lite bara.
-
Jag funderar på Vilshärad
-
Tack, det var snällt sagt. Saknar väll 20 år i vighet och talang till honom bara😂
Ha, ha! Balz Müller light. 👍😁
-
Jo, kanske inte exakt Rättvik men ganska nära iallafall😀
Kul! Å Styggforsen med på ett hörn… 😉
-
Kan bli lite vind i Rullsand imorgon bitti/fm. Siktar ev på att köra dit.
-
Tackar, Balls to the walls är ju med lite ironi
Bra åkning, snygga loopar, Accepts Balls To The Walls och bra filmat!