bjorn-daniels
Forumsvar skapade
-
Skönt att höra! Då slipper jag ha ångest för att jag blåste raka vägen Skåne -Dalarna utan att passera Varberg 😀 Fast trist för er som var där😢
Någon mer än jag som hängde i Varberg igår och väntade på vind och vågor? Den semesterdagen kunde man gjort något bättre med. AAARDDGGHZXZZ!!!!
Såg bla två danskar som också gjorde en rejäl bomkörning… -
Skönt att höra! Då slipper jag ha ångest för att jag blåste raka vägen Skåne -Dalarna utan att passera Varberg 😀 Fast trist för er som var där😢
Någon mer än jag som hängde i Varberg igår och väntade på vind och vågor? Den semesterdagen kunde man gjort något bättre med. AAARDDGGHZXZZ!!!!
Såg bla två danskar som också gjorde en rejäl bomkörning… -
Tog mig i kragen och klippte ihop en enkel video. Filmat med kameran på hjälmen, brukar oftast inte göra det. Tycker det blir lite stökigt att titta på och att man inte riktigt ser vad som händer, men men.
https://vimeo.com/287316866Skickar med en äldre rulle från Rättvik blandat med lite MTB och snowboard.
https://vimeo.com/207998977 -
Det funkar fint, däremot varierar längden mellan olika brädor. Är bara att mäta och gå och handla. Se till att du får ordentligt gängingrepp och att det är rostfritt A4.
-
Är det gjort i glasfiber är det fullt möjligt att laga men är ju lite pyssel. Jag hade slipat bort allt löst och sen limmat dit ett högdensitet block i lämplig dimension (antar att andra halvan inte finns kvar, då hade jag gjort som boardlady). Sedan slipat det till önskad form. Behöver kompensera för laminatet som ska på sen. Även slipa en lång fas på det som är kvar så att när man laminerar på den nya kärnan har laminatet något att fästa i på det gamla. Efter härdning spackla och slipa med epoxy och mikroballonger. Avsluta med lack om man vill. Marinplywood funkar säker med men behöver slå i en axel och ev flytta över nått av beslagen.
- Detta svar ändrades 6 år, 3 månader sedan av bjorn-daniels.
- Detta svar ändrades 6 år, 3 månader sedan av bjorn-daniels.
-
Körde vid Garsås, fint ställe med en landtunga som går ut flera hundra meter och bildar en lagun. Rättvik funkar fint på väst som du räknat ut, och att det inte blåser har inte ändrat sig.
Kul! Var var du nånstans? På 90-talet hade vi stuga i Boda Kyrkby o då hade jag med mig bräda ibland med tanken att köra i Rättvik som jag hade rekat borde funka fint på typ väst – men det blåste inte en enda gång så brädan förblev torr…
-
Jag hade en Klepper 272 på 80-talet och det var nån typ av hatkärlek.. Riktigt bra shape men urusel kvalitet. Sprack i princip överallt. Å andra sidan fanns det fler brädor som föll isär när man började hoppa med dem.
Såg att Dr Masse ref till 335 med “all the bells and whistles”. Jag kommer fortfarande ihåg artikeln i Surf där de med tysk nogrannhet disikerade vad som hade gått snett mellan prototyp och serietillverkning vg Sailboards 335 som var en katastrof då den planade extremt sent. Minns hur de tyngde ned prototypen med en 10 kg’s kedja liggande utefter brädan och den planade ändå upp mkt snabbare än seriebrädan. Till slut kokade det ned till att de hade ändrat scooplinjen i produktionen och därmed helt tog död på planingsegenskaperna. Så kan det gå. Ett annat epic failure var Klepper som gick från storsäljande till konkurs på en säsong därför att de gjorde skalet på brädan för tunt och fick en enorm mängd reklamationer som till slut dödade hela bolaget.
Har windsurfat sedan sent 70-tal och har sett en del både bra och dåligt. Minns bla. stingpinnen med flagga som skulle visa om brädan var kapsejsad för övriga båtlivet. Även fotbollsfenan har man testat en säsong.
Sämsta köpet/största besvikelsen var ändå den bom från välrenommerade Windsurfing Hawai jag köpte senare hälften av 80-talet å som höll knappt en säsong då främre beslaget i princip disintegrerades. Förutom allmänt dålig kvalite där framme så funkade låsningarna för förlängningen uselt så allting liksom fjädrade flera centimeter.
Kul tråd annars. Kommer säkert på fler saker vad det lider. -
Nej, seglar vågor i Skåne:) bra utdelning hittills
-
Riktigt snyggt! Hade man klarat hälften hade man varit riktigt nöjd
-
Det behöver absolut inte vara just 163g det går med andra oxå. generellt ju högre ytvikt desto besvärligare att få runt kanter men det finns olika kvalitet på själva glaset så allt beror på. 163 brukar vara en “lagom” alltiallo väv. prova du med 195grammaren, se bara till att det är en glasfiber avsedd för epoxi. Är bra om kanterna har en liten radie, blir lättare att få väven att ligga an då. sen underlättar det oxå med en peelply som man tejpar fast och sträcker/pressar laminatet. Det går att använda eltejp med som man tejpar hårt så den sträcks, men då pressas inte överflödig epoxi ut på samma sätt (går dock att pricka eltejpen med en nål , men brukar inte ge så mycket). Se bara till att det inte kommer epoxi på ytan du ska tejpa på för då fäster inte tejpen.
-
Armerar du epoxin blir den inte spröd. Räcker med några lager väv på den skadan. Struntar du i att det blir lite ojämnt så rugga upp ytan runt omkring och lägg 3 lager 163 g glas bara. Ser ut som du slipat bort lite av nosen, vill du kan du bygga upp det igen eller låt bli, kommer inte ha någon praktiskt betydelse. Primenta har ett kit som funkar.
https://primenta.se/komposit/kit/reparationskit-glasfiber.htmlHär är en ganska bra beskrivning av hur man kan gå tillväga
https://m.youtube.com/watch?v=ORyfq2lihEw -
Uppdatering: efter att ha tagit bort det interna batteriet har kameran fungerat bra. Den drar inte ur batterierna längre och stänger inte av sig heller. Verkar heller inte ha kommit in nåt skräp i optiken som jag var tvungen att öppna.
-
Var på vattnet strax innan 8. Kört 2timmar 4.7 och 5.3 avtagande vind. Betydligt mindre vind än eggegrund och prognos. Upp till 2 m vågor med skaplig vinkel tidvis, vred fram å tillbaka en hel del. Upp mot en meter lägre vatten än normalt så extra mycket sten framme i östra delen. Men fantastiskt kul iallafall! Även om det var kallt om händerna i början, var tog värmen vägen? 7! Grader
- Detta svar ändrades 6 år, 5 månader sedan av bjorn-daniels.
-
Jag siktar på att köra morgon/fm imorgon om prognosen håller. Räknar med att vara där lite före 8
-
Ser ut att komma lite vind måndag kväll- tisdag fm. Ska försöka komma loss, var länge sen man såg nåna vågor som var högre än ankelhögt