

callevader
Forumsvar skapade
-
Hej igen!
Lite envist undrar jag vilka seglarhandskar märke model?
Och vilka diskhandskar, menar du vanliga.
Tacksam för svar. -
Mistral hade en 263 för ett tag sedan, men det är en riktig vågis.
Sedan har du ju F2:s 264, men den r inte en vågis fullt ut.
Någon av dessa ska du kunna få till ett bra pris, men du får
glömma 7,0an. -
Man undrar ju hur du grejar det där med händerna?
Har du de inte ännu uppfunna handskarna eller tillhår du dom
som inte får kramp av att köra med handskar.
Nyfiken! -
Ju längre och rakare en fena är desto mer prestanda får du ut av den i form av fart, tidig planing och höjdtagning. Men en fena som är kortare och bakåtsvept svänger mycket villigare och tvärare medan man tappar mycket av de övre aspekterna Samt att du även får minskat lyft av brädan. Vilket medför att en vågbräda tillföljd av detta har stropparna mycket längre in mot centrumlinjen på brädan även detta bidrar till att det är lättare att hålla på med manövrar.
-
Höjden av kompetens är att inse sina begränsningar.
Trevligt att det finns sådana på konfen. -
alt 1 om du inte väger så mycket alt 2 om du är tyngre och gillar drag i bitarna, men dock med 4,2 som minsta. Man behöver 3 segel från 5,2 och nedåt.
Rigga på!
-
5-6 grader det är precis min gräns. Och då är det alltid händerna som stoppar.
Jag hade en Sola 6+5+3 med Titanium. Har nu bytt till en Np 5+3MPS Med torrkedja. Solan var mycket varm och räckte till gott och väl men var lite klumpig och stel. MPS-dräkten är jätte smidig och nästan lika varm, med mycket fint gummi. Jag har inte provat dräkterna utan kedja men kan tänka mig att de inte är lika täta om du ska ligga i och simma om något händer.jag slulle rekomendera torrkedja sedan vilken tjocklek du tar tror jag inte är helt avgörande det är så mycket annat som kommer att vara avgörande. T.ex huva, hand skydd och framför allt helt täta och varma (isolerande skor). Tätheten på skorna kan du kolla genom att blåsa upp dem som en papperspåse och sedan vrida om skaftet. skon skall då hålla luften och bara släppa ut den långsamt.
Åter till dräkten. Det är viktigt att du hittar en dräkt som sitter bra. Och att den även sitter bra i armar, ben och hals, för så länge det kommer in vatten där så är allt annat ointressant.Ett tips som jag själv provat är att köpa en långärmad underställs tröja men minst 60% ylle i. Denna funkar skit bra under dräkten kalla dagar.
Och att dräkten ska bli för varm tycker jag inte du skall oroa dig för.
De dagar Som en 5+3 är för varm i sverige är lätt räknade, och så fort det börjar suga i så blir det kallt. Och är de skit varmt kan man ju köra i vilken gamal avklippt dräkt som helst.Om det här med att inte frysa kan man skriva hur mycket som helst, men nu orkar jag inte mer.
Lycka till!
-
Det finns ju två ända mål med att käk och dricka.
1 Det som gör att man pallar segla en hel dag och kan suga ut det sista som lågtrycket har att bjuda för dagen och kanske nästa dag också om det vill sig väl.
2 Efter tugget på stranden eller i bilen, vilket här är ganska ointressant om det nu inte blåser hela nästa dag.
Det mesta av det som kroppen behöver för att palla en riktig heldag ska intas dagen innan seglingen vilket många missar. Här avser jag det extra som krävs utöver det dagliga. Det går väl bra att sitta i plugget eller på kontoret en dag med vätskebrist och glykogen föråden bara halv fulla, men då pallar du inte en hel dag. Vätekebristen leder till kramp i musklerna och att glykogen föråden inte är fulla leder ofta till utmattning redan efter 2 timmars tuff segling. Här talar jag inte om att stå och sova med 6,5:an. Och ju kallare det är desto mer energi går det åt. Så drick och ät som bara fan dagen innan, så behöver du inte ha något extra med dig i bilen. Kanske lite snabba kolhydrater t.ex russin, banan choklad o.s.v. Ska du sedan palla fem timmars segling nästa dag också så får du ligga i. Då får du börja trycka i dig Långsamma kolhydrater (potatis, pasta och ris)så fort du kommer hem. Ca 500-800 g rena kolhudrater inom en 6-12 timmars period d.v.s. ca 1 kg pasta. Det verkar sjukt mycket men tänk på vilken kraftinsats det är jämfört med en dag på kontoret. Du bör även dricka mycket, gärna lite salthaltiga drycker.
PS. Har man haft en riktigt bra dag så smakar till och med vatten och knäcke bröd bra i bilen på vägen hem, för då är man ju lyckligare än någonsin.
Lycka till!
-
Vid vilka temperaturer ska du hålla dej varm?
Precisera!
Snackar vi vinter segling eller! -
Ett samband kanske men inte ett kausalt sådant.
-
Trevlig bild. Gärna mer sådana. Bästa med bilden är ju att det är Svedala.
-
Det ligger mycket i vad du säger. Men det finns lite att tilläga. Har just läst en jävla massa inlägg på Mauikonfen. Där står mycket godis att läsa för den som är intresserad. Kevins inlägg är ofta mycket givande att läsa.
Så till tvisstens funktion. Den skall ju också lyfta brädan ur vattnet genom att minska trycket på mastfoten. Vilket vi alla kanske känt någon gång när vi tyckt att brädan gått långsamt och tung och gått in och ökat endhalet för att sedan uppleva att vi fått in femte växeln och plattan i mattan.
Åter till NR. Kevin säger att NR fylligaste av alla waveseglen och därför okcså måste ha mycket tvisst (dvs mycket nedhal)för att förbli stabila och kontrollerbara. Och att de har lite av tvissten på ett slalom segel men att det då också har dess stabilitet.
Hans rekomendation är massa ned hal, ”do not over-outhaul the sail”
Ha det!
-
Han är på sin höjd en snorunge som fastnat i det anala stadiet.
En sån som smyger bland utedassen på landet. -
Ola!
Det verkar som om du hade rätt angående NP masterna och deras olika kurvor.
Mvh Calleväder -
Jag håller med dig. Det beror på så många saker så så varje surfdag kan bli unik. Jag diskuterade engång trimning av ett NR-98 med en av de bättre gossarna här i Landet. Och han sa just det att han ville ha lite mera knuff och drag i fram handen så han körde med lite mindre nedhal. Han är för visso en räka på 70kg som oftast kör små segel. Medans hans kompis var tyngre och körde större och drog mer i nedhalet. Min riggning var någon stans mitt i mellan.