

callevader
Forumsvar skapade
-
Jag måste erkänna att jag är lite tveksam till det där med flex i toppen på ck-66 och Racepro men jag har inge fakta i målet. Men frågan är om NP skulle gå och lägga in en annan böjkurva på vissa master utan att gå ut med det? Men det är ju inte omöjligt.
Men jag tänker ändå att om det är så så måste det synas på något sett på deras mast specifikationer på deras hemsida. Då talar jag om alla dessa procenttal osv.
Och då skulle det alltså skilja på en 400 ck-66och och 400 Wavepro och Wave.
Jag skall förska kolla upp det.En som inte vet, men som gärna vill veta!
-
Även jag har tänkt på om det är värt att bemöda sig att skriva svar på inlägg som kommer från folk med analkaraktärstörning Och det är det nog inte. Vi kanske helt enkel skulle tiga i hjäl dom. Alternativet har jag också tänkt på dvs delita konfen från favoriter.
Tänk och surfa på!
-
Tack för kommetaren, kanske därför den kändes så kön.
Men det här med flextop o.s.v vet du hur jag kan kolla detta, eller hur man kan läsa ut detta ur NP mastspeifikationer på deras hemsida? Jag har även hört rycktes vägen att Racepro masterna skulle vara mjukare i toppen men har inte kunnat kolla upp detta.
Tacksam för svar! -
Ja eller hur! Som på Volvos gamla Daff (remjohan. Bara att lägga i D för drive och så kör man på en växel. Enkelt och bra men inte särskilt raffinerat.
-
Lider du av aktoritetstrots eller?
-
Kul med fylligt svar.
Det är ju inte alla som inser att det finns mycket att känna på trimmet om inte annat så rent bekvämlighetsmässigt. Det är klart att man kan göra som vissa på konfen rekommenderar, in med mast på med bommen och dra till de rekommenderade längderna. Men det tycker jag är att förenkla världen för sig. Ungefär som att tro att man blir en rackare i sängen bara för att man kör in den och sen kör tills det går.
Jag riggar nog i princip som du fast kanske med ännu mindre nedhal. D.v.s. 1-2 mindre än rekommenderat, det är kanske lite lite. På tidigare NP-segel skulle man titta på 2:a lattan och att den var icke-roterad m.a.o. att den står nästan rakt mot masten och på detta sett kolla nedhalet. Det är möjligt att detta gäller även för NR-oo.
Vad som är lite paradoxalt är att de senaste åren har segel tillverkarna varje år poängterat i riggmanualen att i år skall det inte va så mycket nedhal och så har det vari i fler år i rad nu.
Och sedan när man sett både världstoppen och även duktiga killar i Svedala, så har de i alla fall en jävla massa nedhal. Men det är klart det har väl alltid tryck i bitarna. Vad jag förstår är NR sydd med mycke tvisst för att funka när man är överriggad. Men det är ju möjligt att det tvisstar mycket när man ör överriggad även vid måttligt nedhal.En anna sak som talar för mycket nedhal i alla fall på mitt segel är de veck jag får i det när jag inte har jävligt mycket nedhal. De uppstår om jag kollar tvissten på land genom att hålla ned mastförlängaren i marken och låta någon annan böja ned masttoppen mot marken och på så sett simulera max tvisst. Vecken går vertikalt vilket inte är så bra det lär vara mindre illa med veck som sträcker sig mer på diagonalen snett bakåt uppåt mot bomnocken och akterliket från nedhalet sett. Detta enligt S16. Faktum är att jag nog inte testat att segla med max nedhal och lite uthal i ”lagom” vind. Det ska jag nog testa.
Hur som helst så jobbar seglet mycket och jag tycker att det funkar mycket bättre med en snabbare mast. Jag uppgraderade min 400 ck-30 mast till en ck-66 och det blev stor skillnad på min 4,7a inbillade jag mig. Framför allt så kändes riggen mycket skönare.
Hur som helst det är ett jävligt bra segel med mycket bottendrag och som tål mycket vid kanske är det just därför som och det är känsligt på trimmet. För det är ju just dessa två komponenter som alla segel tillverkare vill få in i alla fall de flesta segel. Kanske är det just balansen mellan dessa som här kräver lite extra finkänslighet.
-
Bra tips. Men sen får man ju i alla fall tänka lite själv i slutänden.
-
Okej, det är en gränsdragnings fråga. Hur mycket och på vad? Eller
-
Svårt att svara på, men gula brädor är bäst. Har två själv.
Tycket att det gula passar och ser bra ut i vattnet. Sen blir man ju glad av att titta på gult och det i kombination med att det handlar om surf blir ju maxat. -
det du snackar om på brädans undersida kallas bulb är och är vad jag kan förstå till för att brädan skall plana tidigare.
Visst är Mistralen bra den var normbräda på sin tid och togöver denna titel från dåvarande Kungen F2:s Sunset Slalom. -
Nissa-p: Automatic funkar jävligt bra, men (och det finns alltid ett men)och det är att ett plast spänne kan gå sönder om du har otur. Det kostar 20-30 spänn. Ha alltid ett extra i surfväskan.
-
Som folk redan sagt det beror på vad du vill ha, vind riktning, styrka, tid det har blåst o.s.v. Jag har tittat på en del spots-sidor men har tyvvär har det fördet mesta gjort mig besviken. Man får helt enkelt tala med mer pålästa individer.
-
Det är ju helt riktigt. Alla segel är bra på det hel taget bra. Sen har de lite olika utförande och sedan är det också gjorda för lite olika ända mål.
Och sen så har vi det här med olika seglingsstilar så till slut blir det ju lite av en smaksak. Precis som med brudarna. En del vill ha goda mulliga och pumpade sexbomber och andra vill ha långa smala utan former. Vilka som är skönast är inte lätt att säga. Beror kanske lite på vad man skall ha dem till.Åter till seglen som ju kommer före ovan nämnda spörsmål. (Fast Det kanske finns ett samband vem vet?)
Man ska nog inte bedöma seglen efter hur många som kör på dem. Varberg ligan kör ju Simmer i Varberg, men vad de seglar på när de är på andra ställen vet ju inte så många.Så om en son här segel diskussion skall ge något, så skulle den istället handla om vilka segel som kan vara bra vem och på vilka områden. Och sist men inte minst hur man får ut det bästa av respektive segel d.s.v.. trimningen.
Vilket inte alltid är så enkelt som man kan tro.
Faktum är att jag tycker att denna sport handlar mycket om teknik och trim.