

callevader
Forumsvar skapade
-
Bästa dr Masse!
kul med någon som gillar samt också producerar seriösa inlägg d.v.s. som som kan tillföra läsaren något nytt.Kör själv NR och hör till den som tycker trimmet är mycket viktigt.Har nu 00-or. Hade tidigare 98-or. Jag tycker att 00-orna är det lite lättare att rigga så de käns köna i ett bredare register, men jag kämpar fortfarande med att hitta det optimala trimmet på dem. Med andra ord full stabilitet och max drag. Precis som du sa så är det väldigt lätt att döda seglet med nedhalet.
Vilken årsmodel har du?
Hur riggar du? Nedhal och uthal.
Kör du små eller stora fenor.
Ha det! -
Det ligger väl något i vad du säger. Fast Bra inlägg tål att komma in fler gånger. Och dom som gnäller har ju andra problem som inte kan lösa här på Konfen. Man kan någ tiga ihjäl gnällspikarna genom att aldrig svara på deras inlägg.
-
Låter som en svendoms försvarstal.
Osynliga karaktärer får mig att associera till uppkäkade mackor.
Vidare har nog vindsurfaren sin paranoia just p.g.a. att han inte är en riktig vindsurfare d.v.s. en slacker, utan en Svennis som identifierat sig så med de rådande normerna i samhället. Vilket leder till att han på annat sätt måste få utlopp för sin speciella läggning. Det genom sin identifiering med den konstruerade jargongen. Så länge han håller på med detta och inte tar sin mandom i besittning och reser sig upp samt blottar sig i hela sin längd (så lång som den nu är) kommer han inte att förverkligas som vindsurfare. D.v.s. bli en man och en slacker som står för sin sak samt lyssnar på sin inre röst.
Helt enkelt coola ner.
Väl mött den dag då förverklingandet går av stapeln.
-
Allt beror ju på omständigheterna, men som någon redan sagt, en riktigt ny 4,0-4,2 skulle jag rekommendera. Om du för det mesta skall segla i Sverige. Det är mycket sällan du inte kan köra 4,0 i Sverige och oftast då bara ett par timmar just dessa speciellt blåsiga dagar. Om du väger säg över 75 kg och gillar drag i bitarna så köp en 4.2. I Sverige är vinden så pass byig så segel under 4,0 är inte särskilt använd bara här, så vida du inte är en flugviktare och bor på
västkusten. Ett segel och en mast som passar till 100%.De nyaste 4.0 ska ju ha en 370 mast. -
De är inte bara det som är plågsamt, utan även alla som känner sig tvungna att vara anonyma om dom så bara ska säja att dom windsurfar.
skärp er bli männ och stå för det ni säger. -
Sen undrar man ju om det skulle vara svårt att ordna så att samtliga inlägg kom i kronolågisk ordning?
-
Om du bara har en 7,4 och en 6,0 så skulle jag rekomendera att du köper två st begangnade för pengarna i stället. Te.x en 5,3 och en 4,5 vågsegel kanske North, NP eller simmer. Då blir det mer segla för pengarna.
-
Beror väl lite på vad du ska ha bussen till men skall du åka några längre sträckor, så ska du minst ha en 112a (hk) med fem växlar.
-
Har inte testat det själv men hört att det är mycket bra och käns skönt.
det är ju ett frestyle segel d.v.s.mycket bottendrag, men med mcyket kontroll
och bra toppfart.
Men frågan är om 5,2 är rätt storlek? I 5,2 skulle jag nog köpa ett segel som var mer våg orienterat. Men det är ju klart, du skall ju köra plattvatten. -
Rangsta ligger mellan Fituna och Torö och på samma sida. Heter Rangstabrygga
och du svänger höger 1.2-2 Km efter Solrunda om du kommer norr ifrån.
Men Jag vit inte om jag vill rekomendera detta ställe, har noll koll på det. -
Krille Viking! det var som fan. Klart vi hänger på kan du så kan vi.
Skulle tro att insidan på Torö blirbäst lite på eftermiddagen då tempenkurvan nått sin pik d.v.s. 3-4 grader. -
Det finns ett par grejer man kan tänka på för att minska risken för att fastna i linorna under seglet. Ett kan ju vara att ha en snabbkoppling på krokens ena sida, så man lätt och snabbt kan koppla loss den om man fastnar. En annan sak är ju själva krokens utformning ju mer den böjer runt (d.v.s. längden på hullingen) desto större risk är det att linan inte halkar ur i vurpan. Det blir också svårare att tvinga av linan då-om den nu skulle ha fastnat. Med en kort hulling blir det också lättare att krok i och ur, vilket även också spar på krafterna. NP:s krokar är nog tyvärr inte idealiska ur en här synpunkten. Över till linorna korta styvare linor tror jag är bättre alltså långa sniklinor är inte att rekommendera. Sist men inte minst så är det ju smart att inte vara i krokad här tänker jag främst på våg segling. Kroka ur om det börjar bli risky business. affärer.
Obs! Feghet är inte att känna rädsla, utan att inte våga känna den.
-
Vad mycket enklare det vore om de som inte har något vettigt att tillföra diskussionen helt enkelt inte kommenterade saken. De lossas att de inte är rädda för att drunkna, men i själva verket är de t.o.m. rädda för att ge sig in in en seriös diskussion här på Konfen.
-
Har funderat lite på det själv,men det är högst osannolikt. Skulle vara om man roterar ett halvt varv och sitter kvar i linan så den vrider åt om kroken.
Men däremot kan det vara jävligt farligt att hamna under seglet där det inte är så djupt alltså nära stranden och det går brytande vågor. Detta kan leda till att du ligger under seglet och pressas fast mot botten och du kommer inte loss p.g.a. att det kommer nya vågor hela tiden som hamnar på seglet. Försök pressa upp ett segel som det ligger 1000 l vatten på. En eller två sådana olyckor har redan inträffat och det med dödlig utgång. -
Antar att du har en 430/21 med ca 25-30% kol i.
Jag har haft en sådan fast en 98 och den tyckte jag kändes lite
tung och långsam samt seg när den flexade.Jag bytte till en NP Wave 430/21.
Den kändes mycket bättre och ändå så är det inte så mycket kol i den 35-40%,men däremot är den smalare och lättare i toppen. Sen om du skall uppgradera din mast eller ej beror ju lite på. Störst skillnad skulle du ju få om du bytte till en mast med mycket kolfiber i ca 60-70%, men dessa är lite ömtåligare så seglar du mycket i vågor skall du inte ta en sån utan en med lägre
karbonhalt i. Personligen tycker jag du skall byta mast om du är trött på den gamla. Sist men inte minst så skall du ju ha rätt mast till rätt segel för
d.v.s inte en NP-mast i ett North segel. EN ny (modern) mast kan pigga upp ett äldre segel en hel del, särskilt om det är mycket kol i den under förutsättning att du har koll på trimmet.