canoya
Forum Replies Created
-
Håller med om att en stor freewave nog har bredast register och är mest allround. Köpte en Fanatic Freewave 125 förra hösten som jag använt från freeride med 7,2 till vågor med 4,7. Har blivit så att jag knappt använt min RRD Freestylewave 104 , utan kunnat gå direkt på 95 liters vågbrädan.
- This reply was modified 3 months ago by canoya.
-
Med foil tycker jag att det är lite svårt att bestämma sig. Man vill ha bommen i en höjd som är effektiv att pumpa (dvs som valigt när man vindsurfar), men när man väl är uppe och flyger så står man ju mer upprätt men med riggen lutad bakåt (som när man planar för fullt utan foil) och då är bommen för lågt. Framför allt för att kroka i selen, man får böja på knäna ordentligt för att kroka i. Har kommit på att det hjälper lite att sätta linorna så de pekar utåt från bommen istället för neråt.
-
Har också det fästet och håller med Rickard_nr1 om att det är lite vekt och kameran viker sig lätt in mot masten när det är studsigt eller man landar lite hårt efter ett hopp. Körde ett tag med ett fäste för hjälm i stället för leden men det bröts sönder när jag blev spolad och riggen tog i botten och jag tappade kameran. Hittade den dock dagen efter då jag kunde se på mitt GPSspår ungefär var jag varit när den försvann och det var spegelblankt dagen efter. Tog SUPen och cyklop och paddlade i ett sökmönster. Det hjälpte väl att det var sandbotten och Vättern har klart vatten :).
Får nog testa varianten med M6 skruv direkt från undersidan!
Själva klämman har aldrig lossnat. Har använt den både i masttoppen och på bommen.
På mina vågsegel finns en lite ögla i toppen där man kan fästa en säkerhetslina, men detta saknas på freeride- och raceseglen.
-
Jag råkar ha en Select SL7 33 cm till salu så jag talar kanske lite i egen sak 🙂
Men, jag använde den på en Fanatic Falcon 113 (den svarta, 2012 tror jag) och tyckte att den funkade både med 6,2 och vid bra tryck i 7,0. Jag hade också en SL07 37 cm som jag använde till 7,0 i “normal” vind. Man märkte att det blev lite högre fart med den mindre fenan och jag vet att jag var förvånad över att den hade så bra bett med 7,0.
Jag har dock inget annat att jämföra med i de storlekarna så det finns nog mer initierade slalomseglare som kan svara mer utförligt.
Länk till min annons:
https://www.surfzone.se/advert/fenor//Håkan
-
Har köpt en starboard supercruiser foil. Masten passar inte riktigt i brädans tuttle box. Antar att man behöver slipa lite på masttoppen och även snedkapa den (finns spåranvisning). Lite nervöst att modifiera sproilans grejer. Tror inte heller det följde med skruvar för att fästa foilen i brädan. Har kört NP glide Wind tidigare. Enda jämförelsen jag kan göra är att supercruisern väger mindre.
Min GoFoil har också symmetriskt Tuttlehuvud, den funkar i vanlig Deep Tuttle-box utan att behöva snedkapas (både i min Fanatic Formula TT06 och Fanatic Ray 130 på bilden ovan). Mät hur djup din box är i bakkant innan du kapar, det kanske funkar ändå! Jag behövde slipa lite på tjockleken för att den skulle gå i boxen däremot och filade lite i huvudets skruvhål då skruvarna blir lite vinklade bakåt för att passa mot skruvhålen i brädan (gäller båda mina brädor).
-
Fick testat min GoFoil med min Fanatic Ray 130 (freerace, 73×235 cm) från 2011-12 nånting igår. Kändes stabilt och lite smidigare i luften än med formulabrädan, men känns som att lite mer vind krävs för att komma igång. Jag körde med stropparna som när jag seglar den med vanlig fena, dvs inte längst ut på kanten och men största avstånd mellan fram och bakstroppar, mastfoten längst bak (står 125 cm där, antagligen mätt till bakkant på brädan).
Det kändes att jag kanske skulle flytta bak framstropparna (bakstroppar redan längst bak). Jag var lite nervös för om det skulle hålla och hade en säkerhetslina bunden runt toppen på foilmasten för att folien inte skulle sjunka om det pajade totalt. Kanske innebar lite broms i accelerationen för att lyfta, men tror inte det har så stor betydelse i den låga farten. Ska nog fixa en stor bricka som fördelar trycket från fenskruvarna över störr yta på däcket och inte bara lita på botten av de försänkta urtagen som är standard.
Bytte i halvtid till formulan för att jämföra, men jag tror att vinden blev lite bättre ungefär samtidigt, så det blev inte en rättvis jämförelse av hur snabbt man kommer upp på foilen.
Det känns som att GoFoil har ganska mycket vinkel på bakvingen så att man måste kompensera högre fart med mer vikt på framfoten.
Kunde också konstatera att gippa på foilen är lättare om det finns vågor att utnyttja för att hålla farten uppe vid segelflippen.- This reply was modified 4 years, 4 months ago by canoya.
-
Har testat “Gula faran” nedan en gång i lite för lite vind, kom upp på foilen några korta sekunder bara, och tyckte den kändes vinglig. Kanske för att det var väldigt marginell vind? Dock insåg jag att volymen nog är mindre än jag trodde och den är lite svår att slå och dra rigg på.
Har kört några gånger till på formulan och kommit betydligt bättre överens med den än innan. Fick två dagar i Lejet i lite vågor och lyckades till och med gippa på foilen och rida lite vågor! GoFoilen funkar riktigt bra i lite vågor och känns stabil. Fick också chansen att jämföra med brorsans Slingshot Hoverglide FWind som ha lite minder foil och längre mast på en Starboard Formula 155 (270x85cm). Vi bytte kit med varandra och var båda överens om att mitt var enklare och mer stabilt, men förmodligen långsammare då GoFoilen har väldigt tjock profil. I och med den korta masten måste man parera vågorna på utvägen väldigt aktivt för att inte köra foilen i luften, men det gick ganska snabbt att vänja sig vid. Körde senare en gån till hemma på sjön i lite mer vind och satte någon gipp på foilen även där. Klart lättare om det inte är marginell vind!Får väl testa “Den gula” i lite mer vind också och se hur den känns då.
/Håkan
Har nu pysslat till min bräda för foil. Hade inte tillgång till någon divinycell, utan har stuckit epoxidränkt väv i kanterna på urgröpningarna för boxarna (5 på varje långsida och en på varje kortsida) så det blir som 12 “fingrar” som förankrar varje box i det omgivande skummet. Lät lite av väven hänga kvar i urgröpningen för att binda ihop med boxarna. Lade sedan 3 lager väv och pressade ner i urgröpningarna med boxarna, väven går 3-4 cm utanför boxarna ut på botten av brädan. Därefter 3 lager väv över alltihop ca 20×35 cm. All väv är 150 g/m2 glasfiber.
Blir detta rekord? 7 fenboxar på en bräda!
Brädan är redan innan ombyggd 3 gånger, så den är lite “testbänk”. Från början en Tiga Wave 267 i seriös dubbel sandwich konstruktion, kortad i nosen och breddad till knappt 70 cm. Uppskattad volym ca 120 liter.
Förhoppningsvis testsegling i början på nästa vecka.
/Håkan
- This reply was modified 4 years, 4 months ago by canoya.
-
Har nu pysslat till min bräda för foil. Hade inte tillgång till någon divinycell, utan har stuckit epoxidränkt väv i kanterna på urgröpningarna för boxarna (5 på varje långsida och en på varje kortsida) så det blir som 12 “fingrar” som förankrar varje box i det omgivande skummet. Lät lite av väven hänga kvar i urgröpningen för att binda ihop med boxarna. Lade sedan 3 lager väv och pressade ner i urgröpningarna med boxarna, väven går 3-4 cm utanför boxarna ut på botten av brädan. Därefter 3 lager väv över alltihop ca 20×35 cm. All väv är 150 g/m2 glasfiber.
Blir detta rekord? 7 fenboxar på en bräda! 🙂Brädan är redan innan ombyggd 3 gånger, så den är lite “testbänk”. Från början en Tiga Wave 267 i seriös dubbel sandwich konstruktion, kortad i nosen och breddad till knappt 70 cm. Uppskattad volym ca 120 liter.
Förhoppningsvis testsegling i början på nästa vecka.
/Håkan- This reply was modified 4 years, 5 months ago by canoya.
-
Jag kör mitt VMax 7,2 (2019) med RDM. Dock en Hot Sails HotRod 100%, inte Simmer. Jag tycker det funkar bra. Har inte provat med SDM. Har en 40% som inte heller är Simmer, men som sagt har inte blivit testad ännu.
Kommer du att använda masten till mindre segel också och i brytande vågor så kanske RDM är att föredra då de ska hålla bättre. Annars är nog en SDM med samma kolhalt nog bättre och kanske något lättare. RDM kanske är lite smidigare att trä i mastfickan, lättare att greppa runt vid slag, lattorna byter sida lite lättare men detta är väl knappast avgörande.Kanske är det just för en “halvhygglig freeridesurfare” som RDM gör sig bäst i denna segelstorlek. Är man mer prestandainriktad så blir kanske SDM bättre.
/Håkan
-
Det gäller att pensla lagom tjockt så att saltet inte “drunknar” utan ligger i ytan. Tittar man så ljuset speglas i ytan man penslat ska saltet strös på så att det inte blänker längre, men ändå suga upp epoxyn så det blir transparent (inga drivor med salt). Samma gäller för halkskyddspulvret.
Salt håller bra, men halkskyddspulvret verkar väldigt slitstarkt, behövde slipa ner för en lagning och det gick åt många sliprondeller.
Förr fanns en lack från International som blev kornig, har för mig den hette Intersurf. Var bra när den var ny, men slets ganska snabbt. Vet inte om de sorter som nämnts ovan är något liknande eller om de är bättre. -
Har nu kört två gånger till med Formulan. Ena gången i ungefär samma förhållanden som första, dvs lite mer vind än vad som känns tryggt :). Känns som att brädans storlek gör den trög att ändra höjd på och bredden gör det lite svårt att avgöra hur högt jag är. Dessutom känns det som att all yta tas lite av vinden och detta gör det lite oförutsägbart.
Andra gången va i lite för lite vind i stället (3 -5 m/s), iallafall för 5,9 m2. Kom upp på foilen 2 gånger, men hade för lite tryck efter vindbyn för att kunna fortsätta foila. Vet inte om större segel kanske hade hjälpt, blir ju lite tyngre också. Känns också som att formulan är ganska trög i icke planing och har n väldigt tydlig tröskel innan den får tillräcklig fart. Hade GPSklockan på momentanfart och bedömer att jag kan börja foila vid ca 6 knop (svårt att kolla samtidigt som jag pumpar). mestadels gled jag omkring i ca 3 knop och vinden räkcte bara till för att pumpa upp på foilen i de kraftigaste byarna.
På GoFoils hemsida verkar de ha samma längd på alla fuselages, bara olika masthöjd. Tror att Stefan har rätt att den är i första hand tänkt för SUP-foil. Avståndet mellan mastcentrum och bedömt lyftcentrum på vingen är ca 20 cm. Verkar lite längre än på tde flesta SUP-foilar, men inte så långt som på NP Glide Wind. Jag har måttat lite på min projektbräda och tänker sätta två parallella 10″ US-boxar så att centrum hamnar rakt under främre skruven på bakstroppen. Då får jag justermån på några cm åt båda håll och den vanliga fenboxen blir orörd. Vet inte om “upp i vind- och sidledestendenser” kan motverkas med en fena i den vanliga boxen. Finns i alla fall möjlighet att experimentera. Mastfoten kan då sättas 80-95 cm framför centrum på foilboxarna.
Har beställt en “Tuttle till 90×160”-adapter från Crater Composites och tänkte köra med vanliga chinookboxar.
-
Jag får ta lite bilder och mäta lite och lägga upp här.
Brädan är ombyggd i flera omgångar och får bli testbänk.
Jag tänkte köpa en foilförstärkt tuttlebox av Crater Composites, men ser att han också säljer en “tuttle till 4-punkts-adapter”, kanske skulle fundera på det istället för att få justerbar position…Återkommer efter lite mer klurande.
-
Testade foil för första gången igår. Jag köpte en begagnad GoFoil IWA 170 i söndags och använde min Falcon Formula TT06 och 5,9 m2 segel, ca 8 m/s lite upp och ner på insjövis (jag växlade mellan foil-kitet och full planing med RRD FSW 104 med samma rigg så det var ganska mycket vind).
Kom ganska lätt upp på foilen, kändes som att det var enklast att balansera i längsled genom att luta riggen framåt/bakåt. Startade med bakfoten i chickenstrapen och framfoten innanför framstroppen. Brädan kändes som lite för mycket vindfång för att vara “säkert” i denna vindstyrka, men klarade mig undan med bara en, ganska mild, vurpa.
Det kändes inte särskilt dramatiskt när jag ofrivilligt satte ner nosen några gånger. Det som kändes mest otrevligt var när man kom för högt och brädan började sladda och orma sig. Jag gissar att bred bräda och bara 65 cm mast gör att det är lätt att komma för högt i vattnet.
Har en gammal bräda på ca 120 liter, 240×70 cm, som jag funderar på att sätta en foilbox i för att ha något smidigare att hantera. GoFoil:en har ju inte så långt mellan masten och vingen så jag funderar på om boxen ska sitta lite längre fram än en vanlig fenbox, typ mitt under bakstroppen eller så.
Någon som har några råd kring detta projekt? -
Om du söker segel som är mindre än ditt 7,5 så tycker jag inte du ska välja camber-segel. Då vill du nog ha ett ca 6,5 och ett ca 5,7. I de storlekarna skulle jag inte rekommendera camber-segel om inte man är ganska driven slalom/speedseglare. Freeride eller vågsegel spelar nog ingen större roll, men man kanske ska välja ett “power-vågsegel” som brukar vara mer stabila och tåla mycket vind.
Även ett segel storleken över 7,5, dvs 8,5-9 kvm, tror jag för de allra flesta är väl så bra om det är ett no-cam, men här kan man kanske ändå överväga cambersegel. Mest för att de är vanligare som begagnade än no-cam i den storleken.- This reply was modified 5 years, 1 month ago by canoya.
-
Jag har skickat en bräda med ungefär de mått du anger med DHL (bokat via Fraktjakt) från Jönköping till Gävle. Kostade ca 1000 kr som Björn skriver. Jag kunde lämna in den på DHL-terminalen i Jönköping. Tror det kallas Service Point.
/Håkan