Forumsvar skapade

Sida 12 av 61
  • canoya

    Medlem
    29 september, 2011 vid 09:32 som svar på: Spinnout

    För att häva spinout tycker jag det hjälper att trycka ner hälarna lite och på så sätt ge fenan lite ”hjälp” av kanten genom att man fotstyr lite lätt upp i vind en kort sväng och sedan planar ut brädan och faller av lite igen.

  • canoya

    Medlem
    8 september, 2011 vid 19:23 som svar på: Våtdräkt för hösten

    Jag träffade på ägaren till Surfskjulet (som ligger i Gottskär) när jag var i Lejet för någon vecka sedan. Han frågade vad jag tyckte om min Polar eftersom han säljer dem, så där borde du kunna prova innan köp.
    Håkan

  • canoya

    Medlem
    8 september, 2011 vid 13:56 som svar på: Våtdräkt för hösten

    Storleken är rätt (i varje fall inte för stor), men jag kanske ska dra åt kardborren i nacken lite mer.

    Eller är jag överkänslig och jämför för mycket med min torrdräkt som är heltät.

    /Håkan

  • canoya

    Medlem
    8 september, 2011 vid 06:38 som svar på: Våtdräkt för hösten

    Jag har en Ascan Polar, men jag tycker att det kommer in förvånansvärt mycket vatten i kragen på den. Gör inte så mycket så här års, men när det börjar bli riktigt kallt i vattnet behöver man nog ha en väst med huva för att det ska bli bra.

  • canoya

    Medlem
    1 september, 2011 vid 08:15 som svar på: Max fenstorlek för US Box

    I den grå (eller kanske egentligen neonfärgade) forntiden på 80-talet innan något annat än US-box var vanligt förekommande kunde man nog hitta fenor upp till knappt 40 cm för US-box, men det betraktades nog som rätt extremt. Med 30-35 cm fena håller det förmodligen tillräckligt för lite lagom freeride-segling utan att lägga alltför hårt tryck på fenan.

    MVH
    Håkan

  • canoya

    Medlem
    30 augusti, 2011 vid 08:32 som svar på: Däcket sviktar – vad göra?

    Jag har lagat min Fanatic Cross med ”borra små hål-metoden”.Börja med att försiktigt borra ett hål där det sviktar mest och försök sem hur djupt in i brädan det ”mjuka” finns. Om det är i sandwichskummet så vill du ju inte borra igenom det undre laminatet. I mitt fal var frigoliten innanför sandwichen mjuk så jag fick borra genom båda laminaten. Jag borrade ett antal jämnt fördelade hål ( ca 4-5 mm stora så att limflaskans spets lagom passar) över den mjuka ytan mellan fram och bakstroppar. För att vara säker på att få ut limmet i hela det mjuka området täppte jag alla hål utom två med maskeringstejp. Sedan tryckte jag in lim i ett öppet hål och sög med en pump kopplad via en genomskinlig plastburk vid det andra hålet tills lim kom upp i hålet. Tätning mellan burk och bräda gjorde jag med häftmassa. Vitsen med burken är att man ser när det kommer lim och man slipper att få lim i pumpens munstycke. Jag använde biltemas elektriska luftmadrasspump som även kan köras baklänges för att suga ur luften ur luftmadrassen, funkar säkert med en dammsugare också.

    När jag var säker på att hela ytan var täckt med lim var det bara att låta det skumma och härda. sedan skar jag bort det skum som jäst ut och försänkte hålen med ett lite större borr (FÖRSIKTIGT så att man inte borrar för djupt!!!). Sedan lade jag på små klickar med vanligt epoxylim för att täta hålen och strödde lite salt i epoxyn för att få samma yta som halkskyddet.

    Eftersom laminatet på min bräda verkade helt och det mjuka skiktet verkade vara innanför sandwichen tror jag att denna lösning var en effektiv kompromiss av tidsåtgång, kostnad och resultat. Lagningen har hållit 4 säsonger nu utan tendens att bli mjuk.

    I och med att hålen är ganska små och ytan är lite mönstrad så syns lagningen inte särskilt mycket. Vill man gå in för det ännu mer kan man måla över hålen med rätt färg och strö saltet i färgen i stället.

    Lycka till!

    /Håkan

  • canoya

    Medlem
    25 augusti, 2011 vid 09:03 som svar på: Surfbuss med fokus på förvaring

    Jag har en Renault Trafic (den långa modellen med lågt tak, L2H1 tror jag den kallas) som jag använder på det sätt du är ute efter. på bilden är den lastad med 5 brädor(varav 2 formula), 8 segel, 7 master, 5 bommar + fenor, förlängare, mastfötter osv.

    Den längsta brädan är 2,70 och den går in bakom framsätet.

    Eftersom den har soffa på passagerarsidan kan man åka 3 pers i den som den är packad nu.

    Jag har bensinmotorn på 2 liter/120 hk och den är förvånansvärt snål på landsvägskörning, ca 1 l/mil om man håller sig till laglig fart.

    /Håkan

  • canoya

    Medlem
    16 augusti, 2011 vid 07:50 som svar på: Varför inte en formulabräda!

    En formula kan man köpa begagnad för några tusenlappar (går att hitta från 2000 kr). visserligen långt från nya men som första ”plana riktigt tidigt bräda” kommer den att ge otroligt mycket tid på vattnet för pengarna. JP SLW (och nyare formulabrädor) funkar säkert bättre men har en helt annan prislapp. Om man är osäker på både vad man är ute efter och sin förmåga rekommenderar jag att testa en äldre, billig formula till att börja med (den svider mindre att pajja dessutom). Jag har en Starboard 186 och en 11 och en 9 kvm rigg som jag köpt begagnat för länge sedan och funkar perfekt till lättvindsfreeride som jag ägnar mig åt minst 50% av seglingstillfällena.

  • canoya

    Medlem
    20 juni, 2011 vid 14:53 som svar på: Snart drar bygget igång….

    Också nyfiken på kapellet. Har en Renault Trafic och har funderat på ”omklädningsrum” eller åtminstone regnskydd som ett tak över de öppnade bakdörrarna.

    Otroligt vad allt du bygger blir välgjort och snyggt!

    /Håkan

  • canoya

    Medlem
    25 maj, 2011 vid 06:52 som svar på: Bommen hamnar för högt?

    Om du har bommen längst ned i urtaget på mastfickan kan du ju klippa en större öppning för bommen i mastfickan, såvida det inte är långt mellan foten på seglet och mastfoten och du har eventuell mastförlängare i kortaste läget. I så fall kan du ju kapa masten lite för att få ner hela riggen.

  • canoya

    Medlem
    5 april, 2011 vid 11:43 som svar på: Torö is officially open for business !!!

    Jag skaffade en BIC 9’4” longboard när vi bodde i Wellington, NZ. Vi hade också en 7’10” NSP. Jag körde ganska mycket på longboarden, men lyckades aldrig komma överens med NSPn, mycket svårare att tajma vågen med och få fart på, och då var det ändå relativt branta, rena och snabba vågor på ”våran” strand (jämfört med tex Vilshärad). Jag har fått en dag på longboarden hemma i Sverige i just Vilshärad och där tycker jag den funkade bra och framförallt så kunde man ta många vågor.

    Mitt tips är således att skaffa en stor bräda, då kommer man upp och surfar 10 ggr mer än med en lite mindre. Hur det skulle vara med en riktig shortboard kan jag bara gissa men då tappar man nog en faktor 10 till.

    När (om?) man blir så bra så att longboarden blir tråkig kan man ju skaffa nåt mindre som komplement.

    Köp stort och surfa ofta!

    /Håkan

  • canoya

    Medlem
    1 mars, 2011 vid 08:10 som svar på: Nya fenboxar – Ny standard?

    Håller en slotbox lika bra (eller helst bättre) som en US-box även för singelfena och är de tillräckligt långa för detta?

  • canoya

    Medlem
    1 mars, 2011 vid 08:00 som svar på: Bästa surf bussen?

    Jag har skaffat en Renault Trafic (2003 tror jag), den långa modellen. Har ännu inte gjort någon inredning på riktigt, bara provisoriskt. Som vardagssurftransport så rymmer den hur mycket som helst, jag brukar åka omkring med 5 brädor (varav 2 formula) och 7 kompletta riggar och då är det ändå gott om plats för ”extrautrustning” som longboard ifall vinden lägger av och liknande. Hela framsätet med 3 platser är intakt så man kan skjutsa till skolan och liknande fortfarande.

    Vi har dessutom sovit 4 pers i den vid ett par tillfällen (dock utan surfprylar i bussen).

    Hyffsad på soppa trots att det är en bensinare (1 – 1.1 liter milen med sommardäck och lite mer med vinterdäck och kallstarter)

    Enda nackdelen är att sofforna är tunga och meckiga att lyfta ur (och i), men den ska ju alltid vara packad för surf eller?

    /Håkan

  • canoya

    Medlem
    3 februari, 2011 vid 15:47 som svar på: Ny vädersida för oss surfare!

    Bäst är att köra lite längre, förbi fotbollsplanen och svänga ner vid Ragges (står visserligen att man inte får det men om man ska surfa så är det OK. Skadar inte att prata med Ragge eller Susanne som äger stället, de tycker att det är kul med folk som kommer och seglar där). Fortsätt förbi grävmaskinerna och ner mor sjön och parkera mittemot det gamla skjulet där. Gräsyta att rigga på och vinden kommer åt lite bättre än vid badet. Bäst är det på SV-V. Vid S och SSV blir det lite byigt inne vid land så man måste ut en bit för att få jämnare vind (sämre ju mer det går mot S). Då får man köra på bortre halvan av sjön. Det går visserligen att ta sig i vattnet där med men är betydligt svårare med parkering, eftersom man måste parkera på vägkanten.

  • canoya

    Medlem
    2 februari, 2011 vid 13:21 som svar på: Bic Core 112

    Dom gamla slalomraketerna (som Tiga 270 och liknande) var väl bara roliga för att dom var snabba. Definitivt inte roliga att jippa och svänga med. Jag tror att Bic:en kan passa mycket bra, säkert betydligt lättare att balansera på än Tigan vid klen vind och svänger betydligt bättre!

Sida 12 av 61
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums canoya

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.