

canoya
Forumsvar skapade
-
Det är ju skit att man inte kan kolla simmerarkivet på jobbet!:)
-
Får inte napp på den länken!
-
På semestern så hyrde jag utrustning med Northriggar hos ProCenter på Rhodos och fick då prova många olika Northmodeller. Jag märkte tydligt hur markeringarna för selen (HTS?) varierade mellan olika modeller. På en del gick det perfekt att trimma efter märkningen medan man på andra fick sätta tampen längre fram eller längre bak för att få samma balans. Det kunde skilja upp mot 5 cm mot märkningen för att få samma balans som andra segelmodeller hade med tamparna placerade vid märkningen.
-
Finns väl inget som hindrar kombinationen BOGE+PIN. Jag har en sån mastfot från Gun Sails. De gånger jag räknar med mycket hopp brukar jag välja den just för att det känns som att den dämpar lite mer mellan brädan och riggen vid t.ex. plattlandningar än vad tendon mastfötterna gör. Sen har den lägre bygghöjd än de tendonmastfötter jag har (Tekknosport) vilket gör att jag ibland tar den till formulan också. Jag har dessutom LocalSpirit, Tekknosport och Vindsurfing.se förlängare (som egentligen är samma sak) och har aldrig haft nåt problem med att något har gått sönder. Jag har också en gammal Windsurfing Hawaii förlängare för US-kopp som jag kan använda tack vare en adapter från pin till kopp. WSHn blev glappig men fick ett nytt liv genom att jag kapade 5 cm längst ned och flyttade upp blocken. Jag förstärkte också botten på den med en liten bit alurör som passade lagom utanpå innan jag popnitade dit blocken/cleaten igen. Detta gjorde jag för att den blev oval när man riggade stora segel med mycket nedhalskraft på den innan. Har också gjort en egen kolförlängare i fast längd av en knäckt formulamast med en likadan alurörbit längst ned som jag använder med adaptern till pinmastfoten. Funkar kanonbra och är lätt.
/Håkan
-
För att behålla planing genom hela gippen hjälper det att:
-byta till att hålla överhandsgrepp med framhanden och armbågarna neråt för att få tryck på mastfoten.
-Sätt bakfoten närmare framstroppen på läkanten för att inte gräva ner häcken på brädan.
-Böj på knäna så att du får ner tyngdpunkten lite och kan dämpa chop.
-Utnyttja vågor och chop så du får nerförsbacke. Om det är småchop så kommer du att köra om några chop på väg genom svängen. Lägg då svängen så att du kommer ur den i nerförsbacke eftersom detta är den mest kritiska punkten för att behålla planingen.
-Flippa seglet tidigare än vad som känns säkert och lita på att du kan luta dig inåt just tack vare att du svänger.
-Gå ur svängen på slör.
-Pumpa upp farten om vinden är tveksam
-Se till att ha fått upp farten innan du går upp i vind, särskilt om det inte är bra tryck i vinden.
-Om man har lite häng på en våg kan man tynga ner mastfoten ganska mycket medan man flippar runt seglet för att få fart nerför vågen.
-Gippa i vindbyar så att du har tryck i riggen när du kommer ut ur gippen.Träna genom att köra korta repor så att du gippar ofta. Kör inte längre än att du kan lägga dina gippar som på en slalomåtta dvs 200-300 meter mellan gipparna.
Ut och nöt gippar!
Håkan -
Jag tvekar till att skriva recensioner på mina prylar för att de har några år på nacken. Är någon intresserad av att läsa om en bräda från 2002 eller segel från 2001?
-
Neil Pryde CAM Slalom låter som början på nittitalet. Då kördes småseglen på samma master som de större. Jag har testat ett gammalt segel på ny mast och det funkade bra. Jag skulle dock tro att till ett äldre segel ska du ha längre mast än till ett nytt i samma storlek. Jag rullade upp mitt gamla NP Combat 4,0 från slutet på 80-talet härom dagen och såg att det hade 4,33 m luff (mastficka) och säkert funkar med både 4m, 4,30 och 4,60 mast. Troligen kommer ditt segel att funka bra med dessa längder också. Äldre segel gjordes ofta för att funka med långa master eftersom det var vad som fanns på den tiden. Titta vad det står för luff-mått på seglet och välj den mastlängd som är närmast under detta mått så tror jag att du kommer att få en rigg som funkar bra!
/Håkan -
Det man saknar här i Jönköping (förutom konstant 11 m/s från väst, och 1,5 m vågor från norr på Vättern, då) är ett ställe som funkar bra på sydostvindar. Kanske Baskarp och Domsand funkar, men jag har inte prickat in någon bra dag där. Det verkar som att ostliga vindar oftast är mer byiga och osäkra än västliga, eller är det bara för att man inte hittat rätt ställe?
/Håkan
-
Segelstorlek på 6-7 m2 blir nog lagom att starta med. När du blir varm i kläderna så kan du komplettera med nåt större för att få bättre fart i den vanligtvis lätta vinden här i trakten.
Jag såg att du bor i Habo. Då har du ganska nära för att testa Baskarp på vindriktningar mellan syd, öst och nord, eller Domsand på sydost till nord. Är det lite väst i vinden (som ju är det vanligaste) så blir det nog byigt och snurrigt på den sidan av Vättern. Jag har en kollega (som inte vindsurfar själv) som säger att Furusjön ska vara bra, men jag tycker den ser lite liten ut för att ge jämn vind, men för de första gångerna kan det nog räcka. Det lär också finnas en sjö i närheten av Hjo som heter Mullsjön (inte i Mullsjö då) som ska vara bra. Kolla med Carrera här på Surfzone som har kört där.
Vid vindriktningar som kan seglas i Jönköping (Väst-nord-nordost) så finns kanotklubben nedanför Bymarken, Vätterstranden vid Dykarklubben, Oset i Vättersnäs och Kanotklubben vid Brunnstorp. Klart vanligast är dock att man kör vid Ragges i Landsjön.
Jag tror du ha skaffat en bra bräda både att börja med men också att behålla som lättvindsbräda den dag du vill komplettera med en mindre och livligare bräda för mer blåst.
Kul med fler vindsurfare i Jönköpingstrakten!
/Håkan
-
Har inget tips (vet inte hur den ser ut), mer än att du borde lägga in ett foto på hur fästet i brädan ser ut, så kanske du kan få lite hjälp.
-
Du tänker rätt när du vill montera den gamla bakre delen på den nya smalare framdelen. För att det ska funka med cambern så ska du nog försöka att flytta över plaständen till den nya lattan och för att det ska vara optimalt ska du nog slipa så att den blir tunnare och ungefär lika styv som den gamla (förmodligen lite svårt att jämföra eftersom den är av.) Det kan också vara så att det håller bättre med en styvare latta som inte böjs så mycket som den gamla gjorde. Du kan ju alltid prova utan att slipa ner den. Det är ju svårt att ångra sig om du väl har slipat den, menar jag.
-
Om du bara vill öva på i- och urkrokandet i lätt vind kan du ju prova att sänka bommen lite för att slippa skaffa längre tampar. Inte optimalt trim för seglingen men en god hjälp för att komma överens med selen precis i början. Med lite vana efter någon timmes krokande kan du höja bommen igen.
-
Jag var i Ialyssos veckan efter midsommar och bodde på Blue Horizon och hyrde på ProCenter. Vi var hela familjen (två barn 10 och 8 år, fru och jag) där övriga är måttligt intresserade av att surfa så det var bara jag som hyrde. Vi bokade bungalow med halvpension och surfhyra genom Wallén och flög med Apollo (ursprunglig´splanen var med FlyMe vilket hade gjort resan 7000 kr billigare, men det sket sig pga KK som de flesta vet).
För att börja med det viktigaste :), SURFET, så var jag där en vecka med lite svagare vind än jag tror är normalt för perioden, men jag kunde segla 7 dagar av 7 även om jag fick använda 8,1 segel och stor brädan 2 av dagarna. Dock blev det aldrig mer vind än att 5,9 och 105 litersbräda var lagom för mig. (Man fick lägga på lite på personalens segelrekommendation för att få tryck i grejerna. Det verkade som att många var ute med lite för små segel och nöjde sig med det.) Enligt uthyrarna så var det normalt starkare vind så att man kunde segla med 5,0 – 5,5 och mindre brädor. Tydligen var det ovanligt varmt, vilket kanske påverkade vinden negativt. Seglingen skedde på choppigt vatten med vind (och längre ut dyning) från vänster. (Även viss ström som gjorde det jobbigt att hålla höjd om man var ute med för små grejer) En del sjyssta hoppramper dök upp annars var det mestadels slalomsegling det handlade om. Tajma gippen där ute med dyningen så sitter den med planing hela vägen. Förmodligen blir det lite mer bump & jump seglilng när vinden är starkare.
Uthyrningen var riktigt bra tycker jag (utan att ha något att jämföra med egentligen). Årets F2-brädor och North-segel. Man hade sin förbokade bräda och bom tillgänglig hela tiden. I mitt fall en F2 Spice 86 som nog hade varit perfekt om det hade blåst mer. Nu fick jag plocka ut en större bräda varje dag och jag fick vad jag ville ha utom sista dagen då jag var lite sent ute och alla 105 – 125 litersbrädor var ute. Jag fick dock en 135 liters som var helt OK att segla med också. Eftersom jag körde med lite större segel än genomsnittet så fick jag alltid den storlek jag ville ha. För de största seglen fick man hämta en längre bom än den förbokade. Man körde med egen sele. Jag hade shorts och lycratröja och låga skor och tyckte det var lagom, jag hade med en shorty som jag inta använde alls. (Jag såg en del (tyskar?) som körde med hellång dräkt och neoprenpannband i värmen). Några körde barfota, men då får man inte vara ömfotad eftersom vattenbrynet består av klappersten i storlek mellan pingisboll och apelsin. Speciellt de dagar då vindriktningen var något mer pålands än helt längs stranden blev det shorbreak som kunde göra det jobbigt all klättra i land även med skor eftersom stenarna inte låg still under fötterna. Man kan köpa badskor i neopren som går utmärkt att segla med i alla snabbköp för 6-7 euro om man inte har innan att ta med.
Reser man med familjen (som hellre solar och badar i poolen) så är stället riktigt bra eftersom allt finns på hotellområdet. Man kan ta en drickapaus i seglingen och gå de 100 meterna upp till poolen för att kolla att alla är nöjda och glada och sedan ut och köra igen. Det var smidigt med halvpension även om man kanske lite saknar att gå och välja en restaurang som ser mysig ut på kvällen. Lunchbaguetter köpte vi på snabbköpet tvärsöver gatan och käkade på vår altan eller vid poolen. Det finns också en strandbar som säljer lunch på området, men vi var ekonomiska (snåla?).
Vinden kom vid 14-15 tiden och höll i sig till 18-19 (uthyrningen stänger 19) så man hann med att utflykta lite på förmiddagen om man orkar upp någorlunda tidigt. Vi hyrde en bil en dag och åkte en tur upp på berget ovanför Ialyssos där det fanns ett gammalt kloster och ett utsiktstorn i form av ett stort kors med en smal spiraltrappa upp (som är spännande för höjdrädda). Sedan åkte vi tvärs över ön till Kalithea och Oasis-stranden och snorklade i riktigt kul snorkelvatten!
Vi åkte på morgonen från Landvetter och var på hotellet kl 13 och ute på vattnet kl 15. (Nästan samma tidsschema som att åka till Öland!).
Sammanfattningen blir att det är ett smidigt familjeresmål med lätt tillgänglig segling. Personligen så skulle jag önskat lite mer vågorienterad segling även om det inte behövs mer än midjehögt för att jag ska vara nöjd. Jag tror att vi kommer att återvända ett annat år.
/Håkan
-
Crusty,
Som någon skrev så behöver det inte vara katatrof för att den sviktar, så länge den är tät. Jag har själv en gammal Copello slalomräser från 92 som är mjuk på detta sätt mellan framstropparna och mastkasetten och har så varit sedan jag köpte den på hösten 93. Den användes ganska flitigt fram till 2003 och har funkat hela tiden utan att pajja mer.Kör på, men kolla att den är tät!