Forum Replies Created

Page 2 of 61
  • canoya

    Member
    9 juli, 2018 at 13:23 in reply to: Bästa beg Wave freestyle 2015-2018?

    Om du väger 89 kg skulle jag rekommendera att köpa större än 85-90 liter, hellre 100-105 l. Köper du en bräda med möjlighet att välja mellan single och trifin så kan du “lugna ner den” lite med trifins och därmed ha bra kontroll även med bra tryck i 4,5. Jag har kört Kode freewave 99 med bra tryck i 4,2 (min vikt 75 kg) och tycker det funkade utmärkt. lite plusvolym är värt mycket om det inte är perfekt jämn vind hela tiden och på de moderna bädorna är den faktiskt inte i vägen som den var förr. Allt ovan om inte du redan har en bräda i den storleken, förstås.

  • canoya

    Member
    6 juli, 2018 at 16:09 in reply to: Bästa/sämsta produkten

    Staketfena som fanns kring 1983-85 nånstans var riktigt kass, samlade garanterat upp sjögräs och var bra på att generera spin-out! Fotstropparna på Surfpartner var också misslyckade. Idén med bajonettfattning och justerbar storlek var väl OK, men när de var så små att man var tvungen att ha dem i största läget för att ens få in tårna barfota, så blev det ju inte bra ändå.

    Bästa är nog snabbkoppling på bommen och delbar mast.

  • canoya

    Member
    3 juni, 2018 at 17:05 in reply to: Spricka på NP X3 bom

    Känns bommen fortfarande styv om du hänger lite nedåt i den? Risken finns att aluminiumrörer innanför plasten är av och att det är därför plasten spruckit. Har hänt på 2 av mina bommar de senaste två åren. Inte kul om det släpper när man är långt från land.

  • canoya

    Member
    18 april, 2018 at 14:48 in reply to: Hur skicka mast? (skåne->sthlm)

    Jag har skickat en slalombräda från Jönköping till Gävle med DHL, kostade ca 1000 kr, Jag tror priset baserades på vikt och Längd+Bredd+Höjd på kollit, så en mast bör ju bli billigare. Bokade via Fraktjakt.se.

  • canoya

    Member
    11 april, 2018 at 15:12 in reply to: Återvunnetbudgetwavebalsafoam board

    Snyggt med kanter i balsaträ!

  • canoya

    Member
    11 april, 2018 at 15:10 in reply to: thruster fenor

    Har inte testat med olika storlekar, men skulle gissa att man inte märker sådär jättemycket, antagligen blir det som att ha nåt mitt emellan, typ 10, på båda sidorna. (Om man nu inte är extremt känslig eller seglar flera hundra timmar om året).
    Som en anekdot kommer jag att tänka på en historia som farsan berättade då han jobbade ihop med Stiga någon gång på 80-talet. Kontakten på Stiga berättade då att någon av våra svenska pingisstjärnor på den tiden hade klagat på ett pingisbord de hade haft på ett träningsläger och menade att bollen studsade snett på en liten fläck på ena halvan av bordet så det måste vara något fel där. Stiga trodde väl inte riktigt på det, men han var envis så de bestämde sig för att “dissikera” bordet. Till slut hittade de en kvist i ett av plyfalagren 5 lager ner i bordet precis där han pekat ut att felet fanns!

    Hade väl inget med thrusters att göra, men visar att om man är känslig så kanske man märker skillnad 🙂

  • canoya

    Member
    22 februari, 2018 at 14:51 in reply to: Återvunnetbudgetwavebalsafoam board

    Tack för respons! Ja, jag återkommer med en testrapport till våren. Glömde nämna att jag kapat nosen och tvingat upp scoopet så att rockerkurvan blir mer harmonisk. Glömde också att nämna att jag inte räknat in förbrukade öl i budgeten. Hur många det.går åt på 20h byggtid minns jag inte 🙂

    Jag gjorde “kortningsoperationen” på en bräda till förra säsongen. En Mistral Synchro 102 blev fick thrusterboxar och kortades från 250 till 230 och fick då också modifierat scoop från ca 70 cm från nosen och framåt. Jag försökte kopiera scopet från vågbrädorna i samma längd som jag har (Simmer Quantum 95 och RRD QuadCult 83). Jag sågade längs bottenlaminatet och och tog bort en kil mot nosen. Sedan sågade jag slitsar i kärnan från botten upp mot däcket så att även brädans däck kunde böjas upp till rätt kurva. Därefter limmade jag allt med PU-lim och satte i spänn mot en mall för att hålla scoopkurvan rätt medan limmet skummade och härdade. Därefter “shapning” till acceptabel form och laminering av sidor och den del av däcket som slitsats. Sen var det “bara” att slipa och lacka. Jag köpte slotboxar av Björn Daniels och laminerade in med några mm toe in.
    Jag tycker att det blev lyckat resultat seglingsmässigt och acceptabelt estetiskt. Klarade mig med 2-3 hektos viktökning på hela modifieringen också. Köpte ett K4 Stubby fenkit med 20 cm center och 11 cm sidfenor.

    Seglingsmässigt kan jag jämföra med Starboard Kode fsw, Fanatic Freewave och JP FSW i liknade storlekar men av de 2-3 senaste årsmodellerna och tycker att mitt bygge står sig riktigt bra! Trifin gör grym skillnad i vågseglingen, den svänger väldigt vågbrädelikt med den uppsättningen, men med pluggade sidoboxar och lite större mittfena så blir den snabb och kul på insjöskvalp, där en vågbräda bara känns seg.

    Attachment Image
  • canoya

    Member
    20 oktober, 2017 at 14:13 in reply to: Presentations-tråden

    Bra ide! Jag är dålig på att presentera mig på stranden.
    Håkan heter jag, 50 år och bor i Jönköping. Vindsurfat sedan 1982 förutom en säsong 2000 då det blev mycket med flytt, Klassiker och småbarn. Nu mer aktiv än någonsin med drygt 50 sessions per säsong de senaste åren.
    Började på begagnad hyrbräda med avbruten fena och trekantssegel, via några hemmabyggen sista halvan av 80-talet, slalom spett på 90-talet, till att kunna öka antalet session i och med inköp av formulakit 2002. Bodde ett par år i “Windy” Wellington, Nya Zeeland och fick då segla 4,0 oftare än 6,0, (körde ändå ca 40 gånger per säsong). Fick då känna på lite mer vågsegling och började med longboard vågsurfing (inte så att jag blev särskilt bra på något av det, men insåg hur kul det är).

    Har sedan hemflytten harvat med vågsegling på västkusten några gånger per säsong, men anmälde mig 2015 till Clinic i Jeri med Jem Hall som coach. Bokade också in resa till Sydafrika och Kapstaden bara två veckor efter hemkomst från Jeri. Kan verkligen rekommendera att vara med på clinic! Väldigt utvecklande och kul! Åkte till Jeri på Clinic även 2016 och har bokat clinic i Punta San Carlos i Mexico 2018.

    Blir fortfarande några dagar i Varberg eller Halmstad varje säsong, men oftast blir det insjösegling hemma på Landsjön med formula eller slalom och ibland FSW. Vågbrädan har man inte så mycket glädje av på insjön. Några gånger om året kan dock Vättern “gå av” med nordlig vind och lite vågor. Vågsegling mitt i stan känns lite cool! 🙂

    Har nyligen börjat försöka med framåtloop men inte klarat det än, vågar iallafall försöka och krascha!

    Jag har en vit Renault Traffic som alltid är lastad med mina surfgrejer, sparar mycket tid att slippa packa bilen varje gång man ska ut! Försöker hålla liv i den så länge det går.

    Kan det varit Hakuna jag träffade i Apelviken söndagen 8 oktober ihop med din “återfallskompis” som fick tejpa seglet?

    Segla så ofta ni kan!

    /Håkan

    Attachment Image
    • This reply was modified 7 years, 2 months ago by  canoya.
  • canoya

    Member
    20 oktober, 2017 at 13:39 in reply to: Halkskydd

    Retro!
    Jag hade sånt på mitt första hemmabygge 1985. Tyvärr slits den rätt snabbt och blir hal. Epoxy som man strör salt i håller “skärpan” längre.

  • canoya

    Member
    29 juni, 2017 at 07:26 in reply to: Att slipa eller inte slipa. Det är frågan…

    Dessutom kommer ju en blank yta att vara lättare att hålla snygg. Skiten fastnar lättare på en matt yta…

  • canoya

    Member
    27 juni, 2017 at 08:42 in reply to: Vindsurfa i Långedrag/Göteborg?

    Körde ofta i Långedrag första halvan av 90-talet. Hoppade i från LSS brygga (vid det gula huset med det lilla tornet på bilden). När man skulle upp fick oftast simma sista biten in till deras båtramp och gå upp där. Var medlem i klubben bara för att med gott samvete utnyttja läget. Fiskebäck är ju smidigare för att komma i och ur vattnet, men då jag bodde på “rigga i trädgården”-avstånd från LSS så blev det så ibland. Nu vet jag inte om klubben fortfarande finns kvar där.

    /Håkan

  • canoya

    Member
    16 juni, 2017 at 11:36 in reply to: Va gör ni av bilnycklarna?

    Kör också med aquapac i snöre om halsen. Man känner sig som Buzz Lightyear när man öppnar genom att trycka på knappen på bröstkorgen 🙂 ! Gäller bara att lägga nyckeln så knappen kommer utåt!
    /Håkan

  • canoya

    Member
    15 juni, 2017 at 06:54 in reply to: Nya fenor till min starboard quad från 2010?

    Vad har du mer än 13 cm då? Eller kör du bara med två fenor? Som twin ska du nog inte ha mindre än 16 cm. Som quad är väl 10 cm fram och 15-17 cm bak ganska normalt.
    Sen får man ändå köra på ett lite annat sätt än med singlefin, mindre tryck på fenorna, åtminstone tills man får upp farten ordentligt.
    /Håkan

  • canoya

    Member
    15 juni, 2017 at 06:43 in reply to: Jag behöver 30 000 spänn!

    Mitt hemmabygge från -89 i Clarkfoam och polyester fick gå i restavfall på återvinningen när jag städade vinden för några år sedan. Största delen är väl ändå plast (PU och polyester), men en del glasfiber är det ju också.
    /Håkan

  • canoya

    Member
    13 juni, 2017 at 11:34 in reply to: Köp/sälj-tråd!

    Simmer SCR 7,0 2014 i bra skick säljes, 2500 kr.
    Finns i Jönköping.
    /Håkan
    0708184577
    hakan@wisso.se

Page 2 of 61
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums canoya

You must be logged in to create new discussions.