

canoya
Forumsvar skapade
-
Jag tror också att det är bättre att göra sina första byggen utan sandwich men på en kärna som är lite hårdare (tyngre) än frigolit. Styrofoam är nog bra. Första bygget ska man nog inte satsa för mycket pengar på utan mer se som övning i att få till form och plastning. Var noga när du gör scoop-rockerlinjen, strunta i konkaver och konstigheter som försvårar bygget, se till att få jämna kurvor både i botten, outline och däcket så bör du få ihop nåt som funkar hyggligt. Förstärk kring fenbox, mastkassett och fotstroppar så kommer brädan att hålla länge. En finess med Styrofoam är att det nästan inte tar åt sig något vatten alls, vilket gör att lite dingar inte har nån betydelse.
Lycka till!
-
Som nybörjare seglar man förmodligen med lite mindre tryck i seglet och då kan det vara bra med en fena som är förhållandevis stor till seglet.
30-35 cm för segel upp till 6 kvm är nog rätt lagom. Har du 7 kvm segel så kan du gärna ha 40-45 cm. När du kommit så långt att du börjar plana med god fart kan du välja 5 cm mindre om du har en bräda som inte är mer än 70 cm bred. När brädan börjar ”välta” åt lä när du seglar med bra fart då är det läge att byte till mindre fena.
En stor fena hjäper dig att ta höjd, speciellt i lägre fart.
/Håkan
-
Som Blåbussen skriver så kan man putta bort eller dra till sig aktern på brädan lite genom att lägga ner underliket på seglet mot bakre stroppen, man måste dock tänka på att hålla skotningen rätt dvs man får höja eller sänka masten för att kompensera.
Det kan vara ganska värdefullt att öva på att styra brädans läge med bara riggen på stådjupt vatten. Släpp botten med fötterna och prova en stund så kan du sätta ner fötterna för att rätta till om det gått snett.
/Håkan
-
Clas Ohlson har rostfri gängstång och kupolmuttrar till halva priset mot vad Järnia tog (här i Jönköping i alla fall).
Kupolmuttern kan du såga ett spår i med bågfil om du vill kunna använda vanlig mejsel för att skruva åt fenan.
/Håkan
-
Ja, det är ju inte utan att man funderar i dom banorna ibland. Men det kräver nog lite bearbetning av familjen till att börja med, sen måste man ju hitta nåt jobb att dra in pengar på (som dessutom är flexibelt så att man kan komma loss och surfa när det är rätt väder)
Jag flyttade ju från västkusten för 7 år sen!
/Håkan
-
Masten är säkert delbar, jag tro inte att det säljs nåt annat idag. Aluminiumbom räcker garanterat.
/Håkan
-
canoya
Medlem20 april, 2007 vid 11:33 som svar på: Vilket är bästa jobbet för att kunna surfa mycket?Borde inte denna tråd läggas på huvudforumet för att få mesta möjliga uppmärksamhet?
/Håkan -
canoya
Medlem20 april, 2007 vid 11:27 som svar på: Vilket är bästa jobbet för att kunna surfa mycket?Tanken på att starta nåt eget far ju genomhuvudet bara för att man då är sin egen chef och kan komma och gå som man vill. Ända tills man kommer på att man måste ju jaga kunder för att få in jobb, och man måste bli klar med det man lovat dessa kunder i tid och man kan inte tacka nej till jobb för man vet ju inte hur man har det med uppdrag nästa månad och… Det är nog stor risk att det blir ännu mindre surf och definitivt mer arbete om man ska kunna leva på det tillsammans med hustruns feta lärarlön.
Jag tror att enda vägen är att sänka sina kostnader genom billigare boende, äldre bil, färre prylar (inte surfprylar då) …
-
Det som kommer att göra att du vill ha en mindre bräda i hård vind är inte i första hand att den stora brädan inte går tillräckligt fort, utan att den till slut blir omöjlig att kontrollera. Och har man ingen kontroll så går det inte fort (även om det känns så).
160 litersbrädan bör funka bra till åtminstone 10 m/s, mer om du hittar vatten som inte är alltför skvalpigt.
Som Rasmus W skriver så kan nog 7,8 kvm vara lite väl stort att börja med. Däremot är det en bekväm storlek för att plana i lättare vindar med på den brädan. Som första segel skulle jag rekommendera 6-6,5 kvm, det är tillräckligt stort för att det ska ge lite feedback och lite fart även i lätta vindar, men inte för stort för att kunna hanteras av en nybörjare i mer vind.
När du lärt dig så att du kan segla dit du vill i deplacementfart och kommit igång med segling i planingsfart, då kan det vara dags för fler segel. Med en stor bräda är det ett stort segel som kommer att ge dig mest segling, speciellt i inlandet, så jag skulle satsa på tex ett 7,5-8 kvm som andra segel och i tredje hand ett mindre segel 5-5,5 kvm ( ca 1kvm mindre än det första seglet). Du ska dock veta att när du har bra tryck i ett 5,5 kvm segel kommer en 160-litersbräda att kännas som sen rodeohäst och det är läge att börja kolla efter en bräda på ca 100 liter. Men ta en sak i taget. Beroende på hur ofta du kommer ut på vattnet så kommer du antagligen att klara dig bra med 160-litaren minst första säsongen och kanske både 2 och 3 år om du seglar sällan (vilket man inte brukar vilja när man väl har känt på planing första gången).
Starttips: 160 liter och 6,6-6,5 kvm.
Lycka till!
Håkan -
Började -82 med liknande utrustning (såg fotstroppar på en ”hoppbräda” för första gången sommaren efter). Var 15 år när jag började. Har bara haft en säsongs uppehåll sedan dess och den skyller jag på mycket jobb, flyttning, små barn, deltagande i En Svensk Klassiker och dessutom blåste det mycket mindre i Jönköping än i Göteborg!
-
canoya
Medlem19 april, 2007 vid 11:04 som svar på: Vilket är bästa jobbet för att kunna surfa mycket?Ska man hoppa av ekorrhjulet gäller det ju också att sänka sina utgifter på motsvarande sätt så att man får ihop till det som man trots måste lägga pengar på. (Om man inte lyckats få ihop så mycket så man kan slippa lån på hus etc.)
-
Det funkar!
Om du vill segla mycket så ta 160-litersbrädan (du bodde vid Siljan, va?)
När du känner dig redo för mindre bräda kan du lättare få tag på en sådan begagnad (till ganska låg kostnad) och behålla den stora för att fortfarande kunna segla i lätt vind och därmed kunna segla ofta (eller när du har tid).
För oss som bor i inlandet gäller det att ha prylar som gör att det går att segla när man har tid. Annars kommer det ofta att vara för lite vind när man har tid och man är upptagen med annat när det väl blåser.
Jag har bott både i Göteborg och nu i Jönköping och ser att det blåser tillräckligt för planing (eller mer) med 7,5 kvm och 120 litersbräda minst dubbelt så ofta vid västkusten som i inlandet.
Välj stora grejor så får du segla mycket!
/Håkan
-
Återigen, jag tror inte att man skapar ökat intresse för LB/RB genom rubrikändringar och underforum. Skriv istället så mycket du kan på det mest använda forumet – Konfen Vindsurfing, då kommer du att få flest läsare och flest svar på trådarna (och förhoppningsvis blir det fler som startar trådar i ämnet). Först när det blir för mycket LB/RB snack där så är det dags för att flytta det till ett underforum (eget eller in i tex Formula).
Om jag minns rätt så var det precis så som speedforumet kom till – och det verkar ju ha funkat bra!
Skriv om LB/RB så att vi blir inspirerade att göra likadant!
Aloha,
Håkan -
Jag tänker mig att ett kortare avstånd mellan fena och centerbord gör att det blir lättare att svänga brädan i låga farter. Att bygga om den till duck tail skulle ge en outline på den planande bottenytan som är mer rundad och inte så långssmal som den är nu vilket, om jag fattat rätt, gör brädan mer svängvillig. Dessutom kommer ju en bit av den raka delen av rockerlinjen att försvinna (när man planar i hög fart) eller ersättas av en rejäl taillift (i lägre fart, ej planing), vilket borde öka svängvilligheten ytterligare. Tailliften kan kanske i bästa fall göra att den faktiskt funkar att plocka småvågor med både med, och utan rigg, utan att den kör nosen under vattnet. Familjen hade en SurfPartner UFO i forntiden (-84) som hade en skrovform som var mycket trevlig för segling i halvplaning, den gick att fotstyra i ganska låg fart, stropparna satt på ett sätt som gjorde att de var lätt att komma i också i lägre fart (även om de var för små för allt annat än barfotaseglling). Ufon hade ganska mycket kurva i bakre delen vilket jag tror gav dessa egenskaper (säkert på bekostnad av toppfart, men det har ju mindre betydelse i det önskade användningsområdet)
När det gäller centerbordet så har jag funderat på att slipa ner det, som du föreslår, frågan är om det är svårt att behålla en någorlunda riktig profil på det. Jag har tillverkat egna fenor från scratch några gånger, med blandat resultat. det är inte helt lätt att få till rätt profil. Alternativet är väl att tillverka ett nytt i mer lättformat material (Lamell-limmat trä som kan grovformas med hyvel?). Får man ner bredden på det så tänkte jag lägga igen centerbordstrumman i däcket så att man får så litet hål som möjligt att trampa i.
Softdeck vore ju trevligt, men det verkar vara väldigt hemligt var man får tag på 2-3 mm EVA-skum på rulle. Nån som vet?
/Håkan
-
Om det handlar om tävlingsinriktad longboard/raceboard håller jag med. Om det däremot handlar om semestersegling då tycker jag att det allmänna forumet är rätt ställe.
/Håkan