canoya
Forum Replies Created
-
@MrQuality 743271 wrote:
Tack för svaret! Kan det bror på också på diameter av bommen? Kanske med en större diameter kan man ha en bättre grip?
Tvärtom, mindre diameter är bättre mot kramp för de flesta verkar det som.
/Håkan
-
Beror säkert på att du kör med vantar nu när det är kallt. Träna hjälper, rätt position på hängselelinor hjälper, lagom drag så att man kan segla i selen hjälper. Försök att avlasta händerna så mycket du kan när du seglar. (Lättare sagt än gjort i byig vintervind, jag vet :))
/Håkan -
Kan det vara värt att göra distanser som fyller ut mellan fenans huvud och boxens botten? Dels får man ett bättre stöd för skruvskallarna och dels minskar man risken att man har sönder boxen genom att dra in fenan för djupt i boxen. Borde ju också öka tåligheten mot grundkänning. Distansen bör väl i så fall göras med lite “undermått” så att den inte kilas fast, utan lätt faller ur när fenan lossats. Möjligen även med någon millimeter gummi mellan fena och distans för att kunna ta upp lite tolerans?
/Håkan
-
Jag har sett formulafenor med betydligt djupare fenhuvud än du har på ritningen (gissningsvis upp mot 10 cm i framkant), har dock inte några exakta mått. Meningen är väl att fram- och bakkanten ska ta belastningen och inte botten? Då kan ju djupet gärna vara så det “säkert räcker”.
/Håkan -
Nån som kan bättre än jag borde kliva in och hjälpa till med råd, men jag tycker att lite kan det vara så att en riktig vågbräda med större volym hjälper till med frontside i cross-on eftersom den är lättare att hålla kvar på vågen än en FSW som genom att den är snabbare lätt gör att det känns som man åker ifrån vågen och gör bottensvängen på det platta framför vågen och sedan inte orkat tillbaka upp på vågen för toppsvängen. Om du har en lättplanad freestylebräda att använda i “köra-fram-och-tillbaka”-väder så är kanske en stor riktig vågbräda det rätta.
-
@Robin 742816 wrote:
Intressant! Hur står sig 95:an mot 83:an i svängar på vågen?
Rätt lika, det handlar mer om att man vill ha lite mer volym när vinden är klen, sen är klart att 95:an nog känns onödigt stor med fullt tryck i 4,0 om man väger 75 kg. Jag hade min 83 l med till Kapstaden förra vintern och tyckte att den var ok för mig även med maxad 4,0 (vägde ca 73 kg då). Jag uppfattar quad-brädor som lugnare i mycket vind jämfört med singelfeningar och därför kan man gärna ha lite mer bredd/volym för att den är liksom inte i vägen.
Tänker du ersätta både Goya One 95 och din Twin 86 med en bräda eller ska du behålla den lilla?
Ska du behålla den lilla skulle jag rekommendera att gå på en ca 100 l FSW med möjlighet att montera thrusters och liten mittfena för lättvinds vågsegling eller lite större mittfena utan thrusters för plattvatten/freeridesegling.
Jag var i Jeri i december och hyrde på Club Ventos (Starboard och JP), körde mest med Kode 99 (FSW) med trifin-set up men testade också JP Thruster Quad (Wave) med trifin (tror att mittfenan på båda brädorna var 20 cm och sidfenorna 10 cm). Nu var det ganska lätt vind, kring 5,0, och vågorna var som mest midjehöga och lätta att segla i, men i de förhållandena tycker jag Koden funkade bäst för jag hade nytta av att den släpper iväg lite bätttre, men svänger ändå bra på vågen. Nu är ju inte jag “världsmästare” i vågor, men Jem Hall som ledde clinicen rekommenderade FSW i dessa förhållanden, samtidigt som han tyckte att mitt val av quad 83-l för Sydafrika förra vintern var rätt val för den resan.
-
Jag bytte min JP FSW 93 från 2007 mot en Simmer Quantum 95 (Vägde då ungefär som du) och tyckte att jag vann mycket i “vågbrädekänsla” men på bekostnad av planing i marginalvind och fun factor på plattvatten. Har sedan dess gått ner till ca 75 kg och skaffat en RRD WaveCult Quad 83, men behållt Simmer-brädan för jag tycker att den ger just den där marginalen du pratar om i lättare vind. Jag har nu skaffat en annan FSW på 100 liter som jag opererat in thrusterboxar i för att se om den kan ge både vad jag saknar från min JP och det som Simmerbrädan ger, men inte testat ännu. Förhoppningen är ju att kunna minska arsenalen med en bräda.
-
Bokade så sent som igår Ixia, Rhodos, en vecka i juli. Varit där en gång förut för 10 år sedan, perfekt för freeride, bra uthyrning då iallafall, hoppas att det fortfarande är så 🙂
/Håkan
-
Ge inte upp hoppet om Midsommar 2017 redan! 🙂
-
En viktig del i att lyckas med slag på liten bräda är att den nya bakfoten kommer bakom främre stropparna direkt, helst i ett kliv från läget framför masten. Kolla videos så ser man detta.
Jag tycker att det är lättare om jag planar så jag kan carva upp i vind och, som Sailortrash skriver, komma runt masten innan brädan stannar upp för mycket. Då blir chansen att lyckas större.
/Håkan
-
Öppen handflata funkar när “det inte är riktigt kallt”. Ger ändå vindskydd och lite hjälp när det är halvkallt. De böjda handskarna fån ION kanske kan funka om inte materialet på insidan är för tjockt. Annars håller jag med om vad många andra säger att DaKine CWM är de enda som jag har testat som funkar när det är riktigt kallt, men även de kräver lite tillvänjning och att man utnyttjar selen så mycket som möjligt för att låta händerna vila.
Håkan
-
Jag har 3 st Hot Rod (Kilwell-tillverkade) 370, 400 och 430 som jag kört i olika Simmer-modeller från 2002 till 2011 i storlekar från 4,5 till 6,2 och tycker det funkar bra. Har aldrig testat med Simmer-master och inte heller med Hot-segel så jag kan inte jämföra. Inte heller testat med nyare Simmersegel.
-
@Sundheden 740369 wrote:
41 kronor på Deal Extreme.
Fri frakt.Via Tapatalk
/ Stefan SundhedenJag har en sådan. Funkar rätt bra, men tycker att leden är lite för klen så att kameran rör sig och ibland till och med hoppar till nästa läge för att typ “filma rätt in i seglet”. Tror lite som Frippe egentligen “Buy quality, cry once”….
/Håkan
-
Tackar, jag testar! Jag skickade nog det samma dag som jag la upp annonserna, typ 5 juni ungefär
Skickat från min SM-T530 via Tapatalk
-
Har aldrig testat en stor, modern slalom (min är en Falcon 113 som jag kört med 46 cm fena och 8,6 segel som störst och just för att få tidig planing och höjdtagning i klen vind) men hade en gammal Starboard Formula 155 som var 85 cm bred och den var körbar med 70 cm fena. Jag tror att man mycket väl kan överskrida Ofo-måttet när man pratar segling i undre vindregistret och det är väl det du menar här. Kan du låna en formulafena av någon så testa!