canoya
Forumsvar skapade
-
Tricket brukar vara att skota in samtidigt och samtidigt sätta bakfoten ganska långt fram, ungefär mitt emellan fram och bakstropparna, böja på knäna och låta armbågarna peka neråt så att man får lite mer tryck genom mastfoten och låta svängen få en ganska stor radie så att man håller farten uppe. När man flippat seglet ska man skota hem och accelerera på slör på den nya bogen lite så man får upp farten innan man går upp på halvvind eller börjar ta höjd.
Tänk att du ska svänga skarpare i början av svängen och sedan öppna upp med större radie mot slutet så motverkar du att svängen nyper mot slutet och du tappar planingen.
Seglar man med mindre grejer hjälper det att släpa skothanden lite kort i vattnet precis innan man släpper runt seglet. Genom att man då måste sträcka sig mot vattnet kommer man automatiskt att belasta brädan rätt för att få till en planande gipp. Sen gäller det bara att komma ihåg att belasta på samma sätt även utan att doppa fingrarna.
-
De svenska deltagarna får väl ta saken i egna händer och ordna filmning själva om det ska bli nåt. Det vore ju synd att missa detta tillfälle!
/Håkan -
Jag tror att Rasmus W:s förslag att flytta fram mastfoten hjälper. Om din Copello 275 är ungefär lika gammal som min Copello 280 (-92?) så skiljer det rätt mycket på placeringen av mastkassetten mot nya brädor. Längst bak på min copello mostvarar mitten på min Fanatic Cross 120.
7,6 bör vara i övre delen av brädans segelregister och det talar också för att du inte bör ha mastfoten bakom mittenläget utan snarare lite framför för att få balans på kitet.
Jag brukar köra 42 cm fena till 7,4 utan att få välttendenser. Står du i stropparna kan jag inte tänka mig att en 34 cm fena skulle vara för stor till ett 7,6.
Om du inte redan har bommen lågt kan du prova att sänka den några cm också.
/Håkan
-
canoya
Medlem20 oktober, 2006 vid 06:50 som svar på: 1.Varför heter det slalombräda? 2. Är det en sådan jag behöver?Flera verkar rekommendera en bräda kring 100 liter, men jag är tveksam till om en sådan kan bära ett 8,0 segel särskilt bra. För att få ut nåt extra av ett 8,0 så tror jag att du behöver gå upp på den storlek som Jester rekommenderar, dvs. en bredd på över 65 cm helst upp mot 70 cm. Då får du bredd nog för att kunna ha en djupare fena och då kommer bräda och fena att bättre hantera ett 8,0 segel så att du faktiskt får ut tidig planing av kitet.
Faktiskt så skulle jag nog rekomendera att behålla din gamla 155 litersbräda och köp en på 90-100 liter som komplement om det funkar för dig att ha två brädor. Eftersom du säger att du bor i vindfattiga norrland (jag bor i vindfattiga Jönköping) så misstänker jag att du kommer att få ut 30-50% fler seglingstillfällen med planing med en 155-liters som största bräda än med en 100-liters.
Om du måste klara dig med en bräda så får du fundera på vad du prioriterar:
Segla ofta eller ha rätt grejer för de relativt få gånger det blåser bra.För er som bor där det blåser ofta och mycket kan jag berätta att i Jönköping tycker man att det blåser bra om man kan köra med 6,2! (Har fått köra 6,2 eller mindre 5 gånger av totalt 20 i Jönköping denna säsong. Vi får se hur det blir på söndag)
/Håkan
-
Ingen av de mastfötter jag har roterar under själva leden, och det har inte varit nåt som jag tycker har varit nåt problem med.
-
Största faran i Apelviken är nog att krocka med någon.
-
Små bucklor är nog bättre att låta vara. Är det bara tätt så påverkas inte hållbarheten så mycket att det märks. Dessutom är det svårt att fixa en lagning på ovansidan utan att den syns betydligt mer än bucklan.
-
Böj på knäna i gippen! Förutom att du minskar risken för att ofrivilligt kroka i så får du också fram vikten lite mer på framfoten och planar bättre genom svängen och får lättare att dämpa om det är choppigt! Bara fördelar.
/Håkan
-
Körde 4,0 mellan kl 11 och 13.30 och sedan 4,5 till 15.30 på söndagen. Soligt och fint. En riktig höjdardag!
/Håkan -
Det var nog jag som stod för förolämpningen, ber om ursäkt för detta, men jag ha själv en Copello 280 från -92 som var helgrym då och rimligtvis är lika snabb idag men tydligen totalt osäljbar eftersom man knappast kan rekommentera den till nybörjare (lite på samma sätt som med racingsegel från den tiden). Tillsammans med ett cambersegel av samma årgång får man ju dock ett snabbt kit som man kanske får användning av någon gång per år. Inte ofta om man skaffat nya grejer, och därför inget man vill lägga särskilt mycket pengar på men om man får tag på nåt för några hundringar kan det kanske vara värt att försöka knö in även detta bland övriga grejer.
Så för den som vill ha en snabb bräda som passar äldre cambersegel perfekt så kan jag erbjuda min Copello. Och några hundringar är bättre än att ha den hängade i garagetaket och inte inbringa något.
Nån som är intresserad?
/Håkan
-
Om du ändå måste upp till en 520 mast och skaffa en ny bom så rekomenderar jag att köpa segel upp mot 10 m2 och en stor fena till detta (ca 60 cm, om det funkar till brädans fenbox) Ditt största segel kommer du att vilja pumpa igång för att kunna segla i minsta möjliga vind och då behöver du en stor fena. Den gör även nytta för planing genom vindhål.
Kolla efter begagnade formulasegel, de brukar vara rätt överkomliga i pris när de blir några år gamla. Försök hitta en komplett rigg med mast, bom (helst kol om den blir över 2,5 m) och segel. Brukar dyka upp för några tusenlappar. Som hobby seglare så håller det rätt länge om man är lite försiktig vid riggning och hantering av riggen på väg i och ur vattnet. Jag har två Simmersegel från -01 som funkar helt ok fortfarande (ok, jag har tejpat lite på dem och bytt någon camber). Jag gav 900 kr för 9,0an och 800 kr för 10,7an för 4 respektive 3 år sedan och de får hänga med ett tag till.
/Håkan
-
Brorsan har en JP Freestyle 111 som verkar funka riktigt bra även som freeride. Man kan sätta stropparna på kanten om man vill köra slalomsegling, eller med djupare fena på den också. Han har till och med testat med ca 45 cm fena och Gaastra Nitro3 8,3 kvm med gott resultat. Rätt snabb är den med. Freestyleegenskaperna har jag inte sett honom testa dock :), men de kan nog andra berätta om. (Gippa räknas inte som freestyle, väl?)
/Håkan
-
Bjornen,
Jag väger 78 kg och tycker att jag vill ha 110 liter för att kunna dra rigg någorlunda komfortabelt. Min Fanatic Cross 120 (116 l, 65 cm) tycker jag funkar bra att dra rigg på även när det är lite skvalpigt vatten. Jag har också en vågbräda som påstås vara på 91 liter, men den tror jag inte att jag klarar att dra rigg på om inte det är helt platt vatten.Eftersom du väger 80 kg så tror jag att du kommer att uppleva väldigt stor skillnad mellan 90 och 105 liter.
80 kg Bjornen + 7 kg bräda + 10 kg rigg + 3 kg våtdräkt och sele + a3 kg för att allting är blött = över hundra kg
Om inte 90 litersbrädan är väldigt bred så kommer det nog att bli rätt svårt att dra rigg på den. Men om du tänker behålla din stora bräda också så kan du ju använda den lilla när det blåser bra och är lite lättare att vattenstarta.
Det ger ju bra vattenstartsträning att vara tvungen!
Kör hårt!
/Håkan
-
Om en sån här händelse skulle gå till rättsprocess så kommer nog utmärkningen av stenar att försvinna illa kvickt och det blir förmodligen “förbjudet att ramla och slå sig eller ha sönder prylar inom området” – bara för att klara sig undan skadeståndskrav som klubb.
Alternativt måste klubben ha en försäkring som täcker eventuella skadestånd (några hundra tusen i premie?) och bli tvungna att ta ut en femhundring per dag från dom som vill segla där.
Det vore väl lite trist, eller?