canoya
Forumsvar skapade
-
Mag wrote:Det var en av de bättre vågbrädorna runt den tiden. Men ta det lugnt med hoppen eftersom hållbarheten inte var så lysande.
Och ja, fenorna är små så du får lära dig vara lätt på fötterna annars släpper de=spinout. Men du kan ganska enkelt få den på rätt kurs igen. Den gick lite bättre med något större fenor minns jag. Hade själv en Angulotwinser med G-10 fenor. En polare med en Mistral köpte dessa av mig när Angulon gav upp och blev kanonnöjd.
/MagnusBrorsan köpte den av Kent Zeiron för nåt år sedan, ni vet han som tecknade Rudy Splaish och Radical Ronald serierna i SurfSort! Jag vet inte om han är en sån som kör hårt eller försiktigt. Brädan är lite mjuk vid hälen vid höger framstropp, men lätt och i övrigt rätt fin så det är nog inget hål i den. Känns inte som det är värt att lägga jobb på att laga.
Vad tror ni om iden att montera i en fenbox i mitten då?
Det blir ju lite lättare och billigare (?) att få tag på fler fenalternativ då. Twinserfenor går väl knappast att hitta i butikerna längre.
Sen har den en riktigt vass nos (potentiell segelpunkterare). Tror ni man sabbar egenskaperna om man kapar den rätt av 10 cm i nosen och rundar till den för att skona seglen?
Hur bedömer ni segelspannet för brädan? Funkar den från 5,3 med bra tryck och neråt eller är det i överkant?
/Håkan
-
canoya
Medlem14 september, 2006 vid 12:01 som svar på: Mastfotsposition, hur krångligt kan/skall det vara?Jag har en SB 186 och Simmer ProRace 10,7 -01. Efter att ha testat en kompis Fanatic -05a med ett Simmer TP Formula 11,0 så flyttade jag mastfoten bakåt och bommen uppåt. Mastfoten har jag kört bara nån cm från bakersta läget och bommen i ögon-pannhöjd. Jag uppfattar detta trim som lite bättre, framförallt på slör då brädan inte fastnar lika mycket i baksidan på vågorna som den gjorde med masten längre fram. Känns som att den går på lite kortare våt yta även på kryssen och därmed inte slår lika hårt i mötande vågor heller. Dock har jag fått lite mer spinout-tendenser än tidigare. Jag har också försökt att dra nedhalet lite hårdare än tidigare, men kan fortfarande få lite tendens till att behöva bända upp masthanden när det kommer kraftiga vindbyar på kryssen. Ännu mer nedhal?
Nån som har kört SB186an som kan ge lite tips om hur den ska trimmas?
Jag kör med orginal Curtisfena (70 cm) och stropparna i bakersta läget.
/Håkan
-
Jag har en -97 års Mistral SLE 253 på 69 liter på lån från brorsan (har inte testat den än och han nar bara kört den någon gång). Den har twinsers på 14 cm som ser väldigt små ut, och känns små också enligt brorsan. Nån som har någon info om vad för fenstorlek det motsvarar med singelfena? Storlek twinsers till vilka segelstorlekar?
Ska man montera en mittbox för att få mer mångsidighet?
Hoppas på vind så jag får testa den snart!
/Håkan -
Divander wrote:Med vin i seglet kanske det blir lite annorlunda.
🙂 Det blir det säkert(Kunde inte låta bli)
-
Är det nån som byter sele efter vilken seglingsdisciplin som utövas?
Jag har vant mig vid sittsele och kör den oavsett om jag seglar formula eller försöker segla vågor.
Jag har i och för sig en midjesele också (av äldre datum, det kan kanske förklara varför jag inte trivs med den) men tycker att jag får mer effektiv stance med sittselen.
/Håkan
-
Inget som man kunde märka vid segling. Den var nog faktiskt betydligt mindre “dallrig” än de flesta långa köpebrädorna var på den tiden. Bygget var i polyester och glasfiber med kärna av polyuretanskum. Köpebrädor var ju ofta i polyeten eller ABS då och kunde vara rätt mjuka.
/Håkan
-
Vårat hemmabygge var en bit över fyra meter lång, men främre seglaren fick huka sig lite medan den bakre seglaren släppte runt seglet med masten lutad lite bakåt så att bomnocken svängde runt lite högre. I längsled blir en tandem rätt stabil så att man kan gå lite fram och tillbaka utan att den sjunker ner i ena änden.
/Håkan
-
Lägg på ett par lager med glasfiberväv när du ändå håller på! Att bara ta epoxy med microballonger blir som att laga med spackel – det kommer att spricka nästa gång du sätter masten på nosen.
-
Att segla en sån bräda med någon som helst kontroll i 16 m/s kräver en hel del!
/Håkan -
“Någon som byggt en egen tandem? blev lite sugen på ett vinterprojekt, skulle det gå att bygga ihop två brädor och på så sätt få en tandem till lite skön sommarcruising?”
Jag och brorsan byggde om mitt första hemmabygge för snart 20 år sedan. Vi kapade den helt rått på mitten och skarvade i ett skumblock på en dryg meter och plastade sedan med lite överlapp på de gamla halvorna. Vi körde några gånger på den och det var klart skön känsla när vi kom upp i planing! Vi hade skaffat en fet plastfena (minst 30 cm, stort 1987!) och hade inget centerbord, det funkade hyggligt ändå. Start, gippar och slag krävde lite planering och kommunikation men det var himla kul att segla på det sättet. Efter vinterförvaring ute i trädgården vägde den ungefär 50 kilo våren efter så den fick gå till tippen utan att seglas mer än en säsong.
Jag har haft funderingar på att plasta in en box långt fram på min gamla raceboard som jag har vid sommarstugan, men inte gjort slag i saken än. Kanske till nästa sommar?
Hur som helst är det kul att segla ihop på tandemvis, även i lättare vindar eftersom det blir myckat av samarbetsövning av det.
/Håkan
-
canoya
Medlem11 september, 2006 vid 09:24 som svar på: Mastfotsposition, hur krångligt kan/skall det vara?För mig som inte tävlar utan bara har formulan som ett sätt att få köra lite oftare än med mindre grejer, så tycker jag att formulamotivationen ökar ju längre tid det gått sedan man fick segla överhuvudtaget. Så fort vinden tillåter mindre grejer så får formulan vila, men boendes i Jönköping så är det formula som krävs för att plana vid bortåt hälften av gångerna man kommer iväg. (25 gånger hittils i år, varav 8 med formula)
/Håkan
-
Pappa Jerker:
Nu när han börjat få koll på at ta sig dit han vill på div 2an kanske ett nytt försök på screamern skulle funka. Det är väl antagligen ett måste för att kunna köra i lite hårdare vindar så att planing kan komma i fråga. Eller ska du introducera selen nu på den stora brädan, det kanske är rätt ordning.
Mina barn har bara provat några gånger denna sommarn, det blev mycket mer förra året.
De har kört på en gammal hemmabyggd slalombräda som jag breddat till ca 70 cm och har precis som du beskrev inte kunnat hålla någon höjd. Nu på höstkanten har jag plastat in en fenkassett för en centrumfena på brädan, men lite arbete återstår innan man kan testa det. Vi får se om det hjälper. Annars tror jag att stor bredd och mycket volym underlättar ordentligt i början. Då kan de koncentrera sig på att lära sig hantera riggen och behöver inte bekymra sig över att stå på precis rätt ställe eller hålla balansen på en vinglig bräda. Nu i efterhand ångrar jag att jag inte breddad min med ytterligare en eller två dm för att få en ännu stabilare bräda.
Skulle man inte kunna montera på några “EVA-korvar” längs kanterna för att få ökad stabilitet de första gångerna som barnen testar? Nån som har några ideer på vad man kan använda och hur man skulle montera dem? Silvertejp?
/Håkan
-
Jag tror att du kommer att tycka att det är för lite skillnad på 115 och 135 liter. Mitt tips är att du går på en större (egentligen så stor som möjligt) för att få ut så tidig planing som möjligt. Du kommer inte att uppleva att det är för stort hopp mellan en 160 liters och din 115 liters!
/Håkan -
Jesber B:
Aldrig spelat dataspel,va! Du skriver ju om PS2! 🙂
-
Ja, är det inte så att alla gamla sommarstugebrädor och långa raceboards platsar i division 1 reglerna? Man kanske kan fundera på att ändra max segelyta lite, den var väl 6.3 m2 skulle jag gissa? Man borde kunna tillåta i alla fall 7,5 m2 utan att skrämma bort folk. En sådan klass skulle ju göra att det blir väldigt billigt för den som vill prova att tävla. Race kan hållas nästan alltid (kort bana vid riktigt lätt vind). Den som blir riktigt biten av att tävla och är villig att spendera mycket pengar på utrustning kan alltid gå till en annan klass för att få större utmaningar.
När det gäller Kona så verkar ju den stora fördelen vara dess mångsidighet. Att styra in den i en entypsklass tror jag inte kommer att öka seglingsintresset nämnvärt. Däremot att delta i tex div 1 tävlingar med Kona och låta andra se att man kan göra bra resultat med en bräda som inte är specialiserad kan nog locka fler till att köpa=god marknadsföring.
Vad kostar den förresten?
Hur funkar den med små barnsegel? Jag har testat med barnsegel på ca 2 kvm på min gamla raceboard (BIC Bamba -91) och det gick inte att få den att svänga ordentligt med den lilla riggen! Försökte få barnen att luta masten bakåt för att gå upp i vind för att slå men de fortsatte bara rakt fram, så jag fick prova själv med deras segel och konstaterade att det inte funkade, helt enkelt.