canoya
Forumsvar skapade
-
Utan att ha testat någon av dem så tror jag att man kan ha mycket kul på nybörjarbrädor även som erfaren. Ska man använda den som substitut frö OS-brädan måsteman ha koll på att det går att använda stora fenor, dvs den bör ha tuttlebox, och det är det nog bara Starboards start som har. Frågan är om det går att använda fenor för deep tuttle box på dem? Kolla med On Water!
Jag såg riktigt inspirerande videoklipp på http://www.boardseekermag.com från Brandon Bay på Fanatic Viper och Starboard Start i 3-4 m/s och midjehöga vågor!
http://www.boardseekermag.com/special_features/funBoardChallenge_02/theFunBoard_02.htm
/Håkan
-
Jag klöv min gamla hembyggda polyesterslalom från 87 på mitten och breddade den till drygt 70 cm. Har dock inte satt i någon box för mittfena men funderat på det.
Trots den ökade bredden (och volymen) tycker jag att brädan verkar lite för vinglig för att barnen ska kunna koncentrera sig på att hantera riggen.
Barnen är nu 7 och 9 år men har övat med brädan lite då och då under 3 säsonger inklusive denna.
Jag tror att man underlättar ordentligt genom att ha en större bräda, helst en modern nybörjarbräda för vuxna så att man kan segla med dem och visa hur man gör och hjälpa dem att hålla balansen lite bättre. För att kunna vara två på brädan ska man nog upp mot 200 liters volym och 1 m bredd om inte det ska kännas vingligt.
När de kommit över det första stadiet och lärt sig dra rigg, segla fram och tillbaka och hålla höjd så tror jag att en vanlig freeride på 120 liter funkar ok även om den inte har stroppar långt fram och tätt ihop eller softdeck.
Hmm… man kanske skulle korta och bredda den gamla raceboarden…
/Håkan
-
Du kan mäta vilken längd skruven ska ha genom att sätta i fenan och sticka i en pinne där skruven ska sitta tills den bottnar. Eftersom du bör ha en bricka emellan så får du en lagom max skruvlängd på det sättet. Minsta längd du kan ha får du genom att sätta i pinnen direkt i fenan och sedan räkna av den bit som kommer att vara nedanför mässingsmuttern.
Finns ingen standardlängd som passar kan du ta en längre och lägga emellan flera bickor eller såga av skruven till rätt längd.
Se bara till att köpa rostfri skruv!
/Håkan
-
Jag har i princip en fena för varje segelstorlek:
7,4 – 42 cm
6,2 – 34 cm
5,3 – 30 eller 23 cm (Lite stort hopp, skulle haft nåt mitt emellan)
4,5 – 23 cm42, 34 och 30 cm fenorna är rätt smala med bakåtsvepta freeride/freerace fenor medan 23 är en freestyle/wave-fena.
Med de tre större funkar det bra att ha stropparna närmast kanten, medan med den minsta behöver man flytta in dem till centrerat läge.
Jag skulle gärna ha större freestyle/wave fenor med stor yta men litet djup för att bättre kunna köra med stropparna centrerat med 6,2 och 7,4 seglen för att träna på manövrer. Med de djupa fenorna måste man stå på kanten för att hålla emot så att brädan inte “välter” när man får lite tryck på fenan. Litet djup är ju också trevligt eftersom jag ibland vill kunna köra på grunt vatten, tex när det finns lite vågor men är klent med vind. Då bryter ju inte vågorna annat än på grunt vatten där 42 cm fenan går i bottnen.
Sammanfattningsvis tycker jag att det är en skön bräda för freeride med slalom och hopp och skutt inriktning som även funkar i vågor i lätt vind. Blir det bra tryck i 6,2an så byter jag till min vågbräda på 92 liter om det är vågsegling jag är ute efter.
/Håkan
-
Jag har också en Cross 120, på den kör jag ett NP Soul 7,4 som största segel med en 42 cm fena. Man kan nog gå upp mot 8 kvadrat och lägga på några cm på fenan utan problem. Brädan är rätt snabb, i mitt fall är det seglet som begränsar toppfarten, men å andra sidan kan man pumpa igång det hela nånstans vid 6-7 m/s.
Jag trivs bra med brädan och tycker den funkar från 5,3 till 7,4 utan konstigheter. Har även kört 4,5 på den nån gång när det var för byigt för att ta ut vågbrädan.
-
Eftersom ämnet kom på tal så måste jag ju ge er länken till bilderna på Robby som loopar både framåt och bakåt med en Mistral Equipe (3,70 lång och 14 kg tung!).1994 var året.
http://web.archive.org/web/19961111070717/www.mistral.com/equipe/forward.html
http://web.archive.org/web/19961111070405/www.mistral.com/equipe/back.html
/Håkan
-
Jag tror inte heller att PU kommer att bli bra. Vanligt byggskum kommer du nog snart att ha trampat sönder igen.
Jag föreslår att du skär/sågar bort skalet på hela det mjuka partiet ock några cm utanför. Slipa laminatet ca 5 cm runt hålet med grovt slippapper så att det nya laminatet får ordentligt fäste.
Fräs (eller gräv) sedan bort all skum som är mjukt. Karva till en bit styrofoam eller annart hårt skum, typ divinycell eller likande så att biten passar i urgröpningen. Skumbiten kan limmas fast med PU-lim som har fördelen att det skummar och kommer att fylla ut tomrummen som blir om du inte lyckas få exakt passning mellan skumbiten och urgröpningen.
Slipa skummet så att det följer däckets kontur och övergången mellan skum och gammalt laminat blir jämn.
Laminera med 4-5 lager 150 gr/m2 glasfiberväv och epoxi. Låt den första vävbiten gå någon cm ut på det gamla laminatet och fortsätt med större och större bitar så att den sista täcker den slipade ytan.
När lamineringen har härdat kan du pensla epoxi på ytan så att vävstrukturen försvinner.
Slipa jämnt när det har härdat.
Lacka och fixa halkskydd, alternativt limma pads över alltihop.
Att använda kolfiber till en sån här lagning är nog overkill. Har du glasfiber hemma så kommer det att hålla om du lägger flera lager.
Kör hårt!
/Håkan -
Han lär väl inte ha vindsurfat så hemskt mycket de senaste 20 åren i alla fall eftersom bräda bara var använd 10 gånger och definitivt är minst 20 år gammal!
-
bergo wrote:En annan grej:
Alla dessa Gul dräkter, det står ju inte hur tjocka de är på deras hemsida (http://www.gul.com/public/products/index.php?cat_id=2&subcat_id=185&subcat_id2=&prod_id=710)Dräkterna:
Delta
Profile
Contour
ResponseDet är olika serier av dräkter. Delta tex. finns som allt mellan 3 mm kortärmad till 6 mm torrdräkt.
Jag har en Reflex 5/3 köpt på vindsurfing.se för ca 1500 kr som jag tycker funkar bra när det är över 10 grader (typ slutet april till mitten av oktober).
/Håkan
-
Planen var att åka till Baskarp, men vinden samarbetar ju inte! Sitter på jobbet och ser ut över A6 köpcenter i Jönköping med säkert 100 lojt hängande flaggor synliga från mitt rum!
Uteblir vinden eller kommer den senare?
Får väl spara flextidbanken till en annan dag.
-
Som någon annan skriver så kommer du nog inta att köra mindre än 7,5 på din 155 litersbräda om du har en mindre.
Som största segel tror jag du ska välja 9,5 (gärna med cambers). Hoppet mellan 7,5 och 9,5 kommer att funka.
En freestyle eller freeride på ca 110-120 liter funkar från 5,0 (till och med 4,5 är OK med liten fena på plattvatten) till 7,5. Det är grymt bra att ha två brädor som funkar med 7,5. När det är lite klent för den lilla byter du bara till den stora och kommer att plana med full spetta förbi polarna som bara har 110-litersbrädor!
-
Nu vet jag inte var du tänker segla mest, men oavsett jag skulle nog vilja påstå att med en Go på 155 liter och en rigg på 9 – 10 kvm så har du möjlighet att segla med planing dubbelt så ofta som med en 120-liters bräda med 7,5 kvm rigg (som brukar vara ungefär max rekomenderat till sådana brädor).
Mindre brädor på runt 100 liter för att använda i hård vind när Go 155 börjar bli för stor är rätt lätt att få tag på begagnat från slutet på nittitalet för någon tusenlapp eller två.
Min rekomendation är att lägga mest pengar på det som man kommer att använda oftast – vilket brukar vara de största grejorna. I alla fall om man vill försöka komma ut ofta.
Bor man på ett blåsigt ställe kan man kanske vara mer kräsen och säga att “blåser det inte minst 8 m/s så gör jag nåt annat” och ändå få segla rätt ofta, då kan ju saken komma i lite annat ljus.
Hur som helst kommer du att tycka att en Go 155 är grymt bra nar du byter från din Bic Calypso!
Lycka till
-
I en gammal SurfSport fanns ett reportage som hette “Surf the City” där man bland annat tipsade om att Älvsborgbron funkade på detta sätt på västlig vind! Nån kanske har detta nummer från ca 1986 kvar i sitt arkiv?
-
Ahh! Jag ser att Simmer har gått över till samma typ av cambers som de flesta andra. Jag har två segel med den gamla typen och jag tycker att de är lite väl ömtåliga och krångliga att få att funka. Det är verkar mycket enklare och bättre i båda avseendena.
För att uttrycka sig som doktorn själv – Speeda på!
/Håkan