canoya
Forumsvar skapade
-
Egentligen tror jag inte att brädor från mitten på nittitalet är bättre än en UFO att lära sig på. UFOn är drygt 70 cm bred och man kom ganska lätt bak till stropparna.
Om man har en UFO i garaget och vill börja känna på windsurfing tycker jag inte att det är nån idé att leta efter nyare grejer om man inte hoppar fram ända till de nya breda nybörjarbrädorna (80 cm och bredare). Den är minst tio gånger bättre än en 100 liters slalombräda.
Om man tar de första stegen på UFOn kan man sedan lätt hoppa till en free ride i 120 litersklassen och klara av att komma i stroppar och använda sele med mycket mindre risk att pajja den nya brädan med kastfall.
Däremot kanske man inte ska gå och köpa en så gammal bräda om man inte får den nästan gratis.
Nu ska jag ut i garaget och se om jag hittar mastfotspluggen!
/Håkan
-
Va! Gnäll inte på UFO och UFO pi (eller OFF, som den kallades året efter)! Det var ju kanonbra brädor 1984! UFO var den första brädan som jag fick känna på fotstyrning med och OFF körde brorsan med några säsonger och lärde vattenstart och grunden för segling med små brädor ( Ja, 3,14 m räknades som liten då. UFO var 3,65 och hade centerbord)
Om man har en UFO (den stora, alltså) så kan den mycket väl duga som nybörjarbräda eller att ha som bad- och lekbräda vid sommarstället om man bara orkar bära den till vattnet (den väger nog 20-25 kg).
Är det själva pluggen som ska ner i mastfotshålet i brädan som saknas?
Jag vet att jag har haft en plugg som passar till den UFOn som pappa hade. Jag ska kolla om jag har den kvar.
/Håkan
-
Här tror jag att du har ett kit som är bra för dig. Mer än 3500 visserligen men bra storlek på bräda både nu i början och som framtida lättvindsbräda. Under första säsongen kanske du kommer att vilja komplettera med ett större segel för lättare vindar.
Kolla vad som ingår och hur gammalt det är (ser ut att vara kring 2000, vilket borde vara OK ålder). Är det helt komplett rigg, vad för segel, mast, bom och förlängare? Fenor? Finns boardbag är det ett plus. Våtdräkt och hängsele?
http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=7643&sort=1&cat=12&page=1
Lycka till!
/Håkan -
Moderator! Klistra denna tråd!
-
Tackar och bockar för denna utförliga beskrivning. Jag har seglat formulaprylar i 3 säsonger men nästan alltid själv och utan någon mer erfaren att fråga om tips. Här fanns det en del att läsa på och använda sig av!
Tack igen!
/Håkan -
Är det nån som vet varför det ofta är svårt att få tag på linor längre än 26″?
Jag vill gärna ha 28″ men det är ofta som handlarna inte har det hemma.
/Håkan
-
Har du ingen glasfiber eller kolfiberväv i den lagningen så kan du nog lätt klämma sönder den med bara fingrarna. Har man en skada där skummet är synligt (mer än några millimeter) så ska man lägg i lite väv innan man börjar spackla. Spacklet gör ganska liten nytta för att ge styrka åt strukturen utan är bara bra för att täta och få en jämn yta. Vid små skador kan man armera epoxispackel med väv också och få nåt mellanting mellan en riktig laminerad lagning och att bara spackla.
-
Ge oss mer ledtrådar!!!
-
Nån gång i början på 90-talet byggde jag och brorsan en speedbräda som var nånstans 235×40 eller nåt. Den har bara blivit använd 2 gånger tror jag. Jag körde den på Vandet Sö (sjön vid Klitmöller) med 4,4 kvm om jag minns rätt. Att vattenstarta den var lite som att starta med vattenskidor och krävde bra tryck i seglet, men väl i planing så gick den på väldigt kort planingsyta och kändes som att den klarade choppigt vatten med bra kontroll.
Brorsan körde den en gång i Fiskebäck med 4,6 vet jag. Han har brädan på vinden fortfarande. Om nån är sugen går det säkert att ordna provsegling. Tyvärr har den US-box, vilket kanske inte är optimalt på en sån bräda.
Mycket svammel för att säga att den hade en extremt tydlig planingströskel. Utan planing gick det i princip inte att segla alls, utan man sjönk med fenan mot botten och fick ligga och vänta på tillräckligt tryck för att kunna starta igen.
-
Olas tips om att ta lite paus efter en stund och skaka ner lite blod och värme i fingrarna är effektivt. Ofta tycker man att det är kallt om fingrarna den första stunden. Om man går i land och joggar runt lite eller gör krigsdans eller nåt så går håller man värmen i händerna sen.
-
Har man en dyr och fin dräkt för att kunna köra tidig vår och sen höst (vinter?) så är det ju helt onödigt att slita på den från juni yill augusti. Då duger ju en billig dräkt typ netto eller liknande och så sparar man den dyra och varma tills den behövs så håller den något år längre.
/Håkan -
Jag kör med helst med 28″ linor (26″ om jag inte får tag i 28″). Jag har sittsele med rätt låg krok (NP 2D tror jag den heter) och har bommen ganska högt (hakhöjd på våg och freeride, ögonhöjd på formula). Linorna sätter jag med ca 15-20 cm mellanrum. Jag tycker att högre bom hjälper mig att plana tidigt och vill därför ha lite längre linor framför allt för att kunna kroka ur lättare när vinden lättar oväntat så man slipper stå på tå eller hoppa för att kroka ur.
Vid riktigt bra tryck i seglet kan man ha lite kortare linor än vid lättare vind, så att ha justerbara linor kan vara rätt bra (Jag har det på en av bommarna).
/Håkan
-
Jag tror att en viktig egenskap är att handskarna inte halkar ner på handen. En rem precis på/nedanför handleden som finns på DaKine stoppar detta effektivt. Biltemas rem sitter lite för långt upp egentligen, så man borde nog sätta en längre ut mot handen.
/Håkan