canoya
Forumsvar skapade
-
Åkte med Turkish i januari i år, då var det 90 EUR i vardera riktningen och 3m/32 kg.
/Håkan
-
Jag bytte en FSW (JP FSW 93) mot en vågbräda (Simmer Quantum 95) med ungefär samma bredd och har konstaterat att jag saknar farten i FSWn för skvalp- och plattvattensegling. I och med att jag har en mindre vågbräda också (RRD Wave Cult Quad 83) så börjar jag fundera på att byta min Quantum 95 mot en FSW på ca 100 liter för att få tillbaka farten. Quantum sägs ju ändå vara en vågbräda med bra fart, men för plattvatten tycker jag inte det räcker, det behöver iallafall vara typ lår- till höfthöga vågor för att fördelarna med stor vågbräda ska överväga. Kanske att man också kan säga att ju mer onshore desto mindre fördel med vågbräda kontra FSW? Håller någon mer med om detta?
För dig med en 92 liters vågbräda som minsta undrar jag om inte du kommer att få lite samma upplevelse med en större vågbräda (runt 105 liter). Det är ju inte så ofta det är några stora vågor är det blåser för lite för att 92 liter ska räcka. Om du ändå väljer en riktig vågbräda så se till att den är rätt så fartorienterad, annars finns risken att den känns trög och långsam i plattvatten och “bump-and-jump”-förhållanden.
Bara några tankar för att göra ditt val ännu svårare 🙂
/Håkan
-
Firemove finns väl i mindre storlek än 112 liter också, kan det vara nåt?
-
@Snej 739385 wrote:
Tänker att man kanske blir mer pushad till att testa om man går en clinic?
Du blir absolut mer pushad på en clinic!
Jag var på en clinic med Jem som coach i Jeri i december och är anmäld till samma i år igen!/Håkan
-
@Sundheden 739119 wrote:
Jag tänker mig mer en diskussion rent allmänt för att dela med vad man har för erfarenheter och kunskaper i ämnet. 🙂
Personligen skulle jag dock behöva köpa en mindre fena till de blåsigaste dagarna då befintlig 42cm race lär få min Futura 114 liter att flyga. 🙂
Via Tapatalk
/ Stefan SundhedenJag har en Fanatic Falcon 112 som jag använder med 6,2 till 8,6 kvm segel. Jag har kör följande (alla fenor ar slalom/race-typ):
33 cm till 6,2 och 7,0 med bra drag
37 cm 7,0 i lättare vind
42 cm till 7,0 (ännu lättare vind) och 8,6
46 cm till 8,6 i marginalvindarBorde väl vara ungefär samma för din Futura 114
-
Jag har bara en kolbom, North Formula I, längd 250-300 cm, som jag använder till formulaseglen på 9,9 och 10,7 kvm, och i den storleken behövs det verkligen kol.
För nästa storlek (200-250cm) skulle jag säkert märka skillnad, men flexet i alubommen stör mig inte nämvärt. Använder den oftast i längd mellan 200 och 235 cm. Denna bom (Arrows Weapon Extreme) är ca 15 år gammal och har använts flitigt (170 timmar på vattnet) då segel runt 7-8,5 är de mest använda storlekarna här i inlandet. Skulle jag skaffa en kolbom till är det dock denna som skulle uppdateras.
Mina kortare bommar är inte heller några dyrgripar utan ganska billiga alubommar. Gun Sails 175-225 (125 timmar, nedkapad från 250-300 eftersom den var som en pilbåge i originallängden och ersattes med North kolbommen ovan), en Neil Pryde X3 145-195 (160 timmar) och en Tekknosport Super Pro 145-215 (125 timmar). Jag använder inte den sista decimeter av längden på någon av bommarna egentligen, och det kanske man kan göra med en kolbom.
Jag har tyckt att kolbommar är för dyra och dessutom sett en fördel i att kunna ha flera segel riggade samtidigt utan att behöva flytta bommen mellan dem. Billiga bommar kan jag ju ha fler av :).
Jag tycker att de alubommar jag har gör ett bra jobb, möjligen med undantag från Gun-bommen som känns sämre än övriga, både frontbeslag som är krångligt att få på masten och bakdel som känns vek. En bra bakdel gör mycket på bommens totala styvhet. Mina långa bommar används mest i sötvatten och de korta i saltvatten, kanske kan förklara livslängden på 15 år på Arrowsbommen.
Mitt råd är att åtminstone gå på 80% kolmast innan man börjar fundera på att byta alubommen mot kol.
/Håkan
-
Ja, det är bara att börja spara… Jag åker gärna igen.
Skickat från min SM-T530 via Tapatalk
-
160-litersbrädan är bra att starta med, men till den prislappen bör du fåmed åtminstone en komplett rigg på köpet eftersom riggprylarna verkar rätt gamla (någon bild på utrullade segel kan hjälpa att datera dem).
/Håkan
-
@Ola H. 737326 wrote:
Så Canoya: antagligen är ju din box en garantigrejj och det är ju inte kul att behöva reparera en ny bräda, men det är (såtillvida inte själva boxen skadats) en tämligen enkel match att laga och ännu enklare (och bättre) om man byter till en insexskruvlösning.
Det var nog Creative som hade pajat boxen på sin JP. Jag klurade på hur jag kan använda slotboxfenor i US-box. Låter ju vettigt med skruv utan skalle som är gängad hela vägen. Sen kan man ju fundera på om det inte vore bra med plana sidor på fenhuvudet just för att fenan hellre ska lossna än slita sönder boxen.
Skickat från min SM-T530 via Tapatalk
-
Impad!
Kul att du filmat hela bygget! Jag blev nyfiken på hur du fick ut rörbiten som skarvade slangarna i fronten. Gick den att lirka ut genom böjen eller blev den kvar i bommen? Likadant när jag ser bakbelaget, men det kanske är byggt med utvändig form och ballong inuti för att få en mer exakt utsida så det säkert passar inuti bommen? Hur gör du med hål för längdjustering? måttanpassat för dina segelstorlekar, eller som på en köpebom med hål varannan centimeter?
/Håkan
-
Kanske kan såga till “näsor” av några gamla fenor och skruva fast… Får kolla om jag har nåt gammalt användbart liggande i gömmorna.
-
Frågan kommer sig av att jag är i begrepp att köpa en quad med 4 USboxar och vill kunna växla fenor mellan den och min Quantum 95. Din ide, Ola, om en “näsa” på slotboxfenorna verkar ju onekeligen enklare än att ge sig på brädan. På 80-talet fanns det ju sådana näsor att köpa som reparationskit ifall man kört sönder näsan på sina lexanfenor. Har ju redan pinnarna eftersom jag moddat ett par K4-slotfenor genom att skära bortkopparna och borra hål för mässingspinnar så de kan användas i båda boxtyperna.
-
-
-
Sen blåser det inte så lite på filmen, det ser man på gipparna. Om det är riktigt lite vind så får man ju “motvind” i länsläget eftersom man kör snabbare än vinden och det ser han ju inte ut att ha.