canoya
Forumsvar skapade
-
En annan aspekt på segelstorlek är att man använder ju inte segelytan vinkelrätt mot den relativa vinden. Om man tittar på den yta som projiceras vinkelrätt mot den relativa vinden så är antagligen skillnaden mellan olika segelstorlekar mycket mindre än om man jämför segeldukens yta.
-
Problemet med Maui, Västindien och Brasilien är att det är väl långt för en 1-veckas resa.
Om man bara har en vecka på sig och den veckan infaller i slutet av oktober, vad finns det då för familjevänliga alternativ?
-
Långedrag är rätt bra när det inte är för mycket syd i vinden. Nittitalets första halva körde jag och brorsan mycket där. Vi brukade gå (hoppa) i från LSS brygga och gå upp på sliprampen. Som jag kommer ihåg blev det inte riktigt lika skvalpigt vatten där som i Fiskebäck. Vi bodde på “bära grejerna riggade”-avstånd och då funkar det bra (eller om man kan köra dem på cykelkärra som Rappe brukade göra) men att parkera bil där är nog inte någon hit.
-
dr Masses variant på diagrammet har ju fördelen att det kan visa spännvidden i en brädas egenskaper, dvs täcker fyrhörningen en stor eller liten yta! Ett slags mått på hur allround en bräda är alltså! Tyngdpunktsdiagrammet ger inte denna info.
-
Hur lång är säsongen på Karpathos? Är november för sent?
-
Hur lång är säsongen på Karpathos? Är november för sent?
-
Värdet på en pryl är väl vad någon är beredd att betala. Jag brukar försöka pruta om inte det står uttryckligen i annonsen att det är prutat och klart. Om priset som anges som prutat och klart är högre än jag är beredd att betala brukar jag vänta nån vecka för att sedan kolla om prylen är såld. Finns den kvar så var väl angivet pris för högt och då kan det vara läge att lägga ett bud.
I princip så tycker jag att man som säljare bör vara beredd att höra även skambud, det är ju upp till den som säljer om man vill släppa grejerna för ett lågt pris bara för att bli av med dem snabbt och smidigt.
-
Jag provade nåt liknade en gång på trekantssegeltiden, men med två skidor. Det var lätt hänt att man vred loss ståplattan ur bindningarna, så du ska nog dra åt viktinställningen till max så att du inte plötsligt står bredvid skidan.
Kör hårt!
-
När jag skaffat ett nytt segel eller ny bom så brukar jag placera tamparna med ögonmått enligt “Cribb-måttet” så att bakre delen sitter på ca 1/3 från masten och den främre delen ca 10-20 cm längre fram beroende på segelstorlek. Sedan får man justera när man seglat en stund tills tamparna hamnar helt rätt. Efter segling, när bommen torkat märker jag med spritpenna ut läget och till vilket segel det gäller, eftersom jag har samma bom till flera segel och behöver flytta på tamparna för olika storlekar. På det sättet slipper jag prova mig fram varje gång jag riggar ett annat segel än förra gången på den bommen.
-
7,9 är nog llite stort för din Mistral, de andra två 7,0 och 6,4 passar väl däremot perfekt, möjligen är det onödigt tätt emellan dem. 6,4 borde du kunna byta ut mot nåt neråt 5,7-5,5 utan att det blir för stort glapp till 7,0 så får du segel som ger dig möjlighet att köra i ett ganska stort vindregister.
Om du ska komplettera din Mistral med en större bräda tycker jag du ska välja just en bred bräda som är lagom med ditt 7,9, men också kan användas med ditt 7,0 ifall det blåser lite mer men inte riktigt tillräckligt för Mistralen. Jag skulle rekommendera nåt kring 150 liter med ca 80 cm bredd. Då kan du dessutom använda segel uppåt 10 m2 för riktigt tidig planing om du vill.
Jag har en Fanatic Cross 120 som nog har ungefär samma register som din Mistral. När min 7,4 börjar kännas lite liten och klen tar jag fram hustruns Starboard 155 (85 cm bred) och har plötsligt kanonfart igen medan de andra står och plöjer med sina freestyle/freeride på 110 liter. Jag tycker inte att man behöver ha brädor som ligger tätare än dessa i storlek. Möjligen skulle jag hellre ha en mer freeridig/svängvillig stor bräda än Starboarden som är en tidig formulabräda.
-
En sån film är det fler som är nyfikna på!
Kan du inte lägga ut den för allmän påsyn och gärna lämna lite kommentarer om hur brädan funkar?
/Håkan -
Brädan tror jag är bra att starta med. Alla normala mastfötter passar, endast riktigt gamla grejer har annat system.
Att få tag på en komplett rigg för 2000 blir nog svårt.
Segel går att hitta för ca 1000 kr som är OK.
Om du nöjer dig med alubom finns nya på Gunsails för ca 1300kr men jag skulle nog rekomendera en begagnad kolbom istället, borde gå att hitta från ca 1500 kr och uppåt. Tänk på att ett 10 kvm segel inte behöver mer än 260-270 lång bom, vilket gör att lite äldre (och billigare) formulabommar kan funka bra.
Förmodligen behöver du en 520 mast som man kan hitta från ca 1000 kr och uppåt.De billigaste seglen är renodlade racesegel som dock gör sig bäst på 100% kolmaster. De är oftast använda ganska mycket och kan vara rätt slitna även om de är hela. Därför kan ett stort freeracesegel med cambers vara ett alternativ eftersom de inte brukar vara likavälanvända och dessutom funkar bra med en billigare mast.
Freeraceseglen är oftast gjorda för tidigast möjliga planing men tål som regel inte lika mycket vind som ett racesegel i samma storlek.
Leta dels på köp&sälj här men också på Brugtmarked på http://www.riders.dk/windsurf/ och försök hitta segel och mast och helst bom i ett paket så vet du att det passar ihop bra.
Du borde kunna få ihop en rigg för 4-5.000 kr som är sjysst.
Du kommer att kunna vara ute och plana dubbelt så ofta som med “små” grejer!
Lycka till
-
Jag har en GUN Race 250-300 som jag använder till mitt 10,7 inställd på 270 cm. Eftersom det är en alubom med 30 mm rör är den ganska svajig i den längden, men den har hållt bra (2 säsonger hittills) och har rätt bra frontbeslag och längdjustering. Möjligen är det bakbeslaget/förlängningsstycket som är tillverkat i för mjuk alu som bidrar till svajigheten. Om man tar ur bakstycket ur bommen och känner på hur styvt det är så är det ganska mycket mjukare än på min Arrows Weapon Extreme. För de 1300 kr som den kostade tycker jag att den är OK, men om jag skulle behöva skaffa en ny bom i samma längd skulle jag nog försöka få tag på en begagnad kolbom istället, även om de brukar vara en tusenlapp dyrare. I kortare längder tror jag dock att bommarna är helt OK för sitt pris.
-
Jag kör 5,3 – 6,2 – 7,4 på en Fanatic Cross 120 som har liknande mått som Skate 112 och tycker att det definitivt är värt förlusten i manövrerbarhet att plana så mycket tidigare som man gör med 7,4 jämfört med 6,2. Man får ofta höra eller läsa att “om man pumpar och har bra teknik så planar man lika tidigt med ett mindre segel”, men det resonemanget måste ju bygga på att man inte pumpar och har dålig teknik med det större seglet! Annars planar man ju troligen ännu tidigare med BÅDE stort segel och bra teknik.
Lär man sig sätta segelsnurrtrick med stort segel så blir det ju ännu lättare när man kör med mindre segel.
Hittills har jag alltid tyckt att “man skulle nog ha ett större segel så att man kommer igång i lite lättare vind”, men nu är jag uppe på 10,7 som största och börjar nog tycka att valet mellan tidigare planing och sämre manövrerbarhet inte är lika självklart längre. 10,7an är rätt åbäkig i alla situationer utom segling rakt fram, inte misnt när man ska komma upp på land efter segling.
Bara lite funderingar i ämnet…