canoya
Forumsvar skapade
-
Den här borde väl vara klockren:
http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=6348&sort=1&cat=12&page=1 -
Kan inte hålla mig från ännu ett inlägg i raden.
Jag har en släpkärra lastad med följande brädor:
SB186 (100 cm bred)
SB155 (85 cm)
Fanatic Cross 120 (65 cm, 116 liter)
Tiga Wave 267 (56 cm, 92 liter)Jag väger 80 kg och har hållt på sedan 1982 och tycker ändå att min cross på 116 liter är lite osäker att slå och dra rigg på, speciellt om det går lite gammal sjö, vilket man kommer att råka ut för vid segling på västkusten.
116-80=36 liters “extra volym” jämfört med 144-97=47 liters “extra volym”. Visst det skiljer 11 liter, men jag tror ändå att man kommer att uppleva 144 liter som lite vingligt och osäkert vid slag och gippar i klen vind.
SB155:an som jag har tror jag motsvarar Carve 162 ganska väl vad gäller volym, bredd och planingströskel, medan Carven antagligen är lite livligare och roligare att gippa och manövrera, men kanske har något sämre prestanda rakt fram och vid höjdtagning (kan nog komma rätt nära med formula/race fena istället för freeridefena). Hursomhelst så tycker jag att det är grymt gott att kunna ta fram 155an när crossen med 7,4 kvm är lite för liten. Bara flytta över riggen och jag kan plana med gott klipp när jag annars bara hade plöjt fram. Dessutom har den en bredd som gör att man har rätt mycket marginal vid slag, gippar och riggdragning. Brädan har perfekt storlek för slalomsegling med 9,0 i rätt lätt vind. (Har inte testat den med mitt största segel, 10,7, men brorsan har en likadan som han kör 10,9 med god behållning på).
Så jag håller med Jakob_S om att den största brädan kommer alltid att vara bra till lättvind och du kommer ändå att i framtiden vilja komplettera med en mindre bräda för hårdare vind.
Så begränsa dig inte nu när du är ny på vindsurfingen genom att köpa en bräda som kanske kommer att funka i lite hårdare vind om ett år när du blivit bättre, men kräva mer tålamod nu i början. Det är roligare att ha kul ofta och så tidigt som möjligt än att ha en lite för vinglig bräda som blir jobbig att komma igång på, men som du kommer att behäsrka om ett år (om du är tillräckligt envis)!
Dessutom är det större utbud på begagnade brädor kring 110-120 liter att komplettera med när du känner att du behöver det, och det är ju alltid kul att leta och köpa fler prylar.
Än en gång: Köp stort och kör ofta!
-
Jag har kört länge och vill ge en annan vinkel på valet av storlek istället för resonemanget “köp inte för stort, då kommer du att tröttna på den snabbt”
Jag hade själv länge inget större än 110 liters slalom (1987-1993) men var frustrerad över att inte kunna köra i lättare vindar så jag skaffade en Course racer som funkade att glida runt med i lättvind men tyvärr inte planade så där värst mycket tidigare än slalombrädan och dessutam var trög och åbäkig och hade miljoner stroppar och ett brett centerbord som när det var infällt stack upp 5 cm från däcket så att man inte hade nånstans att trampa. Men det var vadd som fanns då och den blev snart förpassad till att vara sommarstugebräda.
2001 hade de lite bredare freeridebrädorna som kunde ta större segel kommit så jag köpte en F2 Powerglide som hade 140 liter och var 68 cm bred och ett 9,0 race segel. Plösligt hade jag en bräda som planade tidigare än den gamla course racern och dessutom var kul att svänga och hoppa med, dessutom svalde den chop på ett mycket treligare sätt än den gamla slalombrädan.
Halvvägs in på den säsonegen såg jag första gången nån som körde på en formulabräda och planade i nästan ingen vind alls och kände: Varför bara gå halvvägs mot tidig planing när chansen finns att komma igång ännu tidigare?
På slutet av vintern (När beggade formulabrädor är billiga) sålde jag F2an och köpte en Starboard 186 (1 meter bred) och sedan dess är det den som jag använder i 50 % av gångerna som jag kör.
Nu bor ju du vid kusten (Jag bor i Jönköping) och har lite mer vind än jag, därför tror jag inte att du behöver gå så långt som till en formula, men tycker att du ska satsa på den stora Carve-brädan för att den kommer du inte att växa ur om du vill segla ofta.
När du blir så bra att du vill köra i hårdare vindar och lite vågor skaffar du istället en bräda till som funkar då och behåller den stora för att kunna köra i lättare vindar också.
Carve 162 borde funka bra från ca 6 m2 för nybörjare, annars från ca 7 m2 till ca 10 m2. Med din vikt så borde en bräda kring 110-120 liter var ett bra komplement för hårdare vindar, och kanske när du blir ännu bättre ännu en bräda på ca 90 liter för de riktigt blåsiga dagarna.
Köp stort och kör ofta!
-
Inte slut på tråden riktigt ännu.
Hur är de lite äldre brädorna som hade lite av stubbytendenser? Det finns en AHD Attitude Wave 58 på säljes, till exempel. Jag vet att Lars_K hade en sådan fast storleken mindre och hävdade då att det var den första stubbyn. Om man jämför den med tex Mistral WaveScore eller Fanatic Skate och RRD Twin Tip på ca 90 liter från nånstans kring -02, vad är det för likheter och skillnader?
Jämförelse med egenskaperna hos min nuvarande vågis? (Tiga Wave 267 -00, 56 cm bred och 92 liter, som jag bara kört på 3 gånger, med 4,5, 5,3 och 6,2, två av gångerna i nästan rak pålandsvind i Apelviken och den tredje hemma på Landsjön)?
Jag väger 80 kg och vill köra brädan både som hårdvindsbräda på byig insjö och de gånger jag åker till kusten och får känna på lite vågor, med segel från 4,0 till åtminstone 5,3, men helst till 6,2. Min nästa bräda uppåt i storlek är en Fanatic Cross 120 som känns optimal för 6,2 till 7,4, men funkar rätt bra även med 5,3. Det känns vettigt att ha lite överlapp mellan brädornas register för att slippa ligga på gränsen till vad som funkar.
Skulle jag egentligen ha en mindre vågbräda som prioriterar 4,0-5,3 segling i bra och jämn vind och köra med Crossen när 5,3 börjar bli litet eller det är byigt?
Många frågor så jag ser fram emot minst lika många svar och en stunds trevlig läsning (på lunchen , naturligtvis )
-
Rakt sydligt funkar vid Brunnstorp i Huskvarna. Roddklubben (eller om det är kanot-?) Skyltar finns när du närmar dig Brunnstorpsbadet efter att du svängt av E4. Ingen särskilt smidig iläggningsplats men det är ju på vattnet man ska vara.
Jag kan tänka mig att Baskarp, på västra sidan, en bit norr om Habo funkar på syd också. Där finns det kanske till och med lite chans till lite vågor eftersom det har några mil på sig att bygga upp.
Munksjön ligger ju också ok till för rakt sydligt. Jag har kört engång från parkeringen vid Hälsohögskolan men om man kan komma i vattnet vid udden söder om Vattenskidklubben vore det nog bättre.
Själv är jag skraltig i halsen så jag får nog vänta nån vecka med segling.
-
canoya
Medlem27 oktober, 2005 vid 13:37 som svar på: F-n va trött i underarmarna man blir av handskar!Har någon testat attlimma in diskhandskar i uppklippta Biltemahanskar? Vitsen med det vore ju att man slipper att få in en massa vatten i handskarna men ändå får så tinnt material som möjligt i handflatan. Borde gå att limma med tex neopren lim eller silicongummi.
-
Bra film som gör att man vill ut ock köra! Höll surfaren i kameran själv i “självporträttsekvenserna”? Kul med lite nya vinklar!
-
Går det inte att byta till en hel gummijoint på din NP mastfot?
-
Oerfaren eller ej, på drygt 20 års windsurfing har jag bara hunnit in på min fjärde dräkt. Trots många år på brädan (inte samma som många gånger, alla år) händer att jag badar och då kommer det alltid in vatten genom dragkedjan utom på den förra jag hade som var en torrdräkt och funkade bra att dra åt utanpå skoskaften. Vattnet rinner inte ut om man drar åt en rem om ankeln (åtmistone inte allt) utan en del hamnar i skorna och det som inte hunnit rinna förbi remmen stannar som en mysig benvärmare, skvalpandes runt vaderna. Drar man åt remmen lite lösare så kommer vatten in underifrån, i allafall om man kör på brädor där man står långt ut på kanten, då kommer alltid hälen i emellanåt och vatten trycks upp om dräkten är ytterst. Här finns ju läge för någon uppfinnare att ta fran en envägsventil som släpper ut, men inte in vatten!
-
10 dagars prognos finns här:
https://www.fnmoc.navy.mil/PUBLIC/EFS/no_atl_gale_all.htmlDen kan ge en vink om hur lågtrycken beräknas röra sig och hur mycket vind som följer med. Färgen indikerar sannolikheten för kuling.
Eftersom den bara ger en väldigt översiktlig bild behövs nåt komplement som tex Windguru och DMI.
Jag har inte testat att jämföra “Kulingprognosen” med Windgurun på någon plats som spås få mycket vind, men det kanske skulle vara intressant för att få ett hum om tillförlitligheten.
-
Till jobbet åker du nog varje dag, till surfet kanske varannan under halva året lite drygt om du har tur med vinden. Det talar väl för att det blir lägst resekostnad om man bor nära jobbet. Orter strax söder om Göteborg som kan vara värda att leta boende i är tex. Kållered, Lindome eller Kungsbacka. De ligger väl ca 30-45 min från Varberg (4-6 mil ungefär) och är nog lite billigare än Göteborg vilket kanske kan kompensera nån mil längre till jobbet.
Lycka till!
-
Välj mellan två onda ting:
-Skorna utanpå dräkten – Allt vatten som kommer in i dräkten hamnar i skorna.
eller
-Dräkten utanpå skorna – Vatten sprutar in under dräkten och samlas vid vaderna som extra träningsvikter.Det är bara att välja!
-
Jag har, precis som Andreas T ovan, kört sb155 med NP Soul 7,4. När det är lite för klent för min Fanatic Cross 120 och 7,4an byter jag till sb155an med 48 cm fena och inmonterade stroppar. Funkar bra och är kontrollerbart med rätt bra tryck i 7,4an. Lite hopp funkar också men framför allt är det en bra kombination att slipa på gipparna med. Segelsnurrfreestyle blir ju också lätt med 85 cm plattform att trampa snett på.
-
Ja, det har varit lika med alla jag testat. Jag funderatr på om det kan ha med datorns garfikkort att göra. (4 år gammal laptop)