canoya
Forumsvar skapade
-
Jag har en SB 186 och med 70 cm Curtis originalfena (tror jag) och kör 10,7 som störst. Skulle man plana tidigare med en fena som har mer yta (bredd)? Vad ska jag leta efter för att plana i lättast möjliga vind? (Helst inom rimliga ekonomiska ramar, så klart.) Jag freeridar bara så att ha bästa möjliga kryss- och slörvinkel är mindre viktigt än tidig planing. Jag har aldrig testat någon annan bräda eller fena så jag har inget annat att jämföra med.
-
Det är ju alltid kul med intriger! Blir intressant att följa detta ämne och se vart det tar vägen. För mig som inte har tävlingsambitioner är det ju inte dumt alls med snabb utveckling som gör att många vill byta till det senaste i utrustningsväg ofta. Då kan jag ju köpa det “näst senaste” eller “nästnäst senaste” till en överkomlig peng och freerida med utrustning som var top of the line för 2-3 år sedan och det duger gott åt mig! Sedan tror jag inte att en entypsklass som RSX kommer att göra att det totala antalet windsurfare kommer att öka. Visst, kanske utrustningen är billigare än ett nytt formulakit men begagnade entypsprylar kommer att vara dyrare än begagnade “fria” prylar. Om man istället hade haft en öppen klass på RSX koncepetet (Fast inte så tung bräda!) så hade det ju öppnat för både pris och prestandakonkurrens mellan olika tillverkare, vilket brukar anses som nyttigt i allaandra sammanhang. Det kanske skulle kunna leda till billiga prylar som kan locka semestersurfarna igen som det gjorde på 80-talet. Och DÅ blir vi fler, och det vore ju kul!
-
Färgerna blir alltid skumma när jag kör i VLC (ser ut som att rött fattas). Nåt tips om orsak till detta?
-
Jag har också ett Soul 7,4 som jag tycker är trevligt att segla med. Kör det på både en Fanatic Cross 120 och när vinden inte riktigt räcker till för det på en Starboard 155. Tycker att seglet har ett bra bottendrag och att det är ett segel som funkar att pumpa lite med också för att komma igång ytterligare lite tidigare. Det har ett brett vindregister och funkar även bra i hårdare vind. Lätt att hantera i manövrar, skönt freeridesegel, helt enkelt. Dock har det kanske inte en riktigt hög toppfart. Vill man ha det ska man nog satsa på ett freerace- eller racesegel med några cambers. Finns säkert nyare segel med liknande egenskaper i freeride och freestyle kategorierna.
-
Lägg brädan underst, seglen på brädan och bommar på seglen så fördelas trycket från spännbanden lite mer och du får nåt som håller fast ändarna på segelbagarna så att du inte riskerar att fartvinden viker segelbagen bakåt och lattorna knäcks. Masterna kan du spänna med egna band bredvid brädan.
-
De ser inte så farligt feta ut, tycker jag
-
Jag har sytt med björntråd, finns nog i de flesta vanliga sybehörsbutiker.
-
Jag körde på Landsjöns västra sida mellan 12.30 och 15.00 och det var byigt. Vi som var där då åkte ner till Brunnstorp i Huskvarna och jag provade en stund tills regnet kom och vinden lade sig. Klart jämnare men svagare vind, men det mojnade nog allmänt mellan 15 och 16 så man skulle nog ha kört vid Brunnstorp från början. Nästa gång det är sydligt så kör jag nog Brunnstorp istället för Landsjön. Landsjön behöver ju helst SV till V för att det inte ska bli för byigt.
-
Känner också igen utseendet i bomhöjd både på en NP CK 95 från slutet av nittitalet och en FS Tidalwave. Jag tror att det är bomförstärkningen iform av glasfiber och att det är så från fabrik. Meningen är väl att man ska slita på glasfiberförstärkningen och inte på den bärande kol/glasfibern som ligger skyddad innanför. Blir det mycket slitet kan man få glarfiberstickor i fingrarna och då kan den vara läge att pensla på epoxy för att få ett nytt slitlager, alternativt göra som Basse skrev tidigare.
-
Jag har ett par gamla tumvantar i neopren där just greppet var av ett impregnerat tyg med lite gummiaktig yta mot bommen. Jag tyckte dock att man hade för dålig friltion mellan hand och insida på handsken så jag klippte upp dem. Uppklippta ger de ju vindskydd men ramalr man i och måste simma blir det ju svinkallt om händerna. Jag har testat dem en gång med diskhandskar innanför coh tycker att det funkade rätt bra men det var inte smidigt att ta på dem utanpå diskhandskarna. Kanske kan det vara så att gummi i greppet ger bra friktion både mot bom och hand och samtidigt håller det iskallt vatten från direktkontakt med händerna. Kanske är värt att testa att limma dit gumm i handflatan.
-
Vill du sälja fler stroppar så kan jag bjuda 200kr+frakt för 4 st.
-
Rackarns, det såg ju mer fegisvänligt ut!
/Håkan
-
Hyr en minibuss en dag.
-
90 kg å dra rigg på 90 liters bräda, då får man va grymt snabb och ha lika grym balans. Jag väger 80 kg och hade vatten till vaderna när jag seglade sista biten in till land i onsdags på min 91 liters bräda och då hade jag ändå såpass mycket vind att det gick att få lite balanshjälp av seglet. Har man tappat i riggen ordentligt så blir det väldigt svårt att dra rigg på en bräda med en volym på lika många liter som ens kroppsvikt i kg. Jag säger inte att det inte går men har man lyckats lära sig det så har man nog lärt sig vattenstarten för länge sen. man får nog lägga till åtminstone 7-8 liter för brädasns vikt och lika mycket för en blöt rigg, sen har du nog 3-4 kg blöt våtdräkt och sele på dig. Så 15 – 20 liters extra volym tycker jag nog är det minsta man behöver för att klara det även med rätt god balans.