canoya
Forumsvar skapade
-
Såg i senste SURF att Leucate i södra Frankrike ha mycket vind under vinterhalvåret. Är väl inte direkt sommarvärme utan snarare som svensk höst.
-
Jag har ett knä som är lite instabilt efter att ha vridit det i samband med en krock på cykel. Jag har märkt att det blir mer stabilt om jag inte har benet helt sträckt utan har lite böj på knät. Jag har fått stöd för den teorin av en kompis som har pajat knät på volleybollplan (Avslitna korsband). Han har ett knäskydd med metallskenor med led på sidorna om knät vars uppgift är att se till att han inte rätar på knät helt. Så länge han har lite böjt knä är det stabilt.
-
Jag har också ett par master som smalnar av så snabbt att man inte kan använda en 45 cm förlängare med min förlängning för att den kilar fast sig inne i masten. Enda bote medlet verkar vara att antingen kapa förlängaren eller skaffa en kortare.
-
Tack för tipsen, då är det bara att hoppas på några gånger till med små grejer innan detblir vinter.
-
Båda funkar väl. Frågan är om du prioriterar fart och stort vindregister eller lätt hantering i manövrer och riggning. Om du är i början av karriären passar antagligen ett utan cambers bäst, medan ett cambersegel ger dig lite bättre toppfart och höjdtagning som du kanske uppskattar först när du blir mer rutinerad. Är du grön så tror jag inte du blir besviken på ett utan cambers. Växer du ifrån det går det ju alltid att byta om något år.
-
Bom och mastförlängare kan vara helt ok att köpa om det är billigt och inte för slitet (<500kr tillsammans). Kolla bara att bommen kan nypa åt om en nyare mast eftersom masterna var tjockare i bomhöjd på den tiden, så du slipper att lägga emellan nåt för att bommen inte ska halka ner. Mast är mer tveksamt. Jag har själv en 60% kolmast från ca -94-95 nånstans och den är styvare än dagens master i samma längd och den har också större diameter vid bomhöjd och uppåt. Min mast är 465 lång och har imcs 30 jämfört med dagens 460 master som normalt har imcs 25. Nu använder jag min mast i ett segel som är gjort för en 490/29 mast (NP Soul 7,4 -01) och funkar riktigt bra till det, men det är ju inte säkert att man kan få ihop en kombination som passar.
-
En F2 Sputnik på 95 liter är ingen vidare bra nybörjarbräda om man inte väger under 50 kg. Då är nog “valfångaren” bättre de första 10 gångerna i alla fall.
-
Håller fulständigt med.
Det är ju så att det bästa man kunde ha för så lite som 5-6 år sedan inte är helt värdelöst och oanvändbart nu några år senare utan funkar precis lika bra som då, så länge det är hela grejer vi pratar om. Att handla tredjehands begagnat gör att man kan hålla sig med en väldigt komplett utrustning från vågbräda och 4,0 till freeride och 7,5, med tre segel däremellan, för mindre pengar än vad bara en ny bräda och rigg kostar. Under rätt många år från det man börjar så ger det en snabbare utveckling på seglingen att lägga pengar på att komma ut på vattnet än på att skaffa nya prylar. (Även om köpsuget ibland blir svårt)
-
Det är inte värmeutvecklingen i Plastic Paddingen som är farlig (blir nog inte särskilt varmt eftersom det är gjort för att spackla i tjocka skikt), utan det är lösningsmedlet styren som löser upp frigolitkärnan innanför sandwichlagret i brädan. Testa på en bit frigolit så får du se att det blir en lite kletig hög kvar av en frigolitbit som du lägger PP på.
Lamineringspolyester kan bli riktigt varmt när det börjar härda om det inte är utspritt i ett tunnt skikt, som tex ett glasfiberlaminat.
Har man ytliga skador som inte går in till frigolitkärnan är det OK att använda det, men som bilden i första inlägget visade så hade han ju borrat in till frigolitkärnan. Spacklar man PP i det hålet så kommer det bli ihåligt innanför.
Epoxy har dessutom bättre vidhäftning än polyester (som Plastic Padding Elastic är gjort av).
Epoxy är aldrig fel att använda om man är det minsta tveksam över om lagningen kommer i kontakt med frigolitkärnan eller ej.
-
Ett racesegel (med cambers) kan upplevas som lite jobbigt när lattorna ska flippa över till andra sidan i en gipp eller ett slag, för att inte tala om vid vattenstart, om man är lite ovan surfare, det har dessutom en bred mastficka som rymmer mycket vatten och gör det tungt att dra upp eller lyfta för vattenstart. Jag skulle säga att ett freeride eller freestylesegel är perfekt att börja med. Ett vågsegel om det finns i den storleken funkar också bra. Camberlösa freerace är också OK. Hittar du nåt från ca -99 eller nyare som inte är för slitet så tror jag att du blir nöjd. 1500 för en 10 år gammal race rigg tror jag inte är rätt om man är mindre van. Däremot om man vill testa toppfart och har en äldre slalombräda kan det ju vara rätt grejer.
-
Använd INTE Plastic Padding Elastic, det är styrenbaserat (polyester) och kommer att smälta frigoliten som syns i botten på hålet! Epoxybaserat spackel eller lim funkar däremot bra.
-
Jag tycker precis tvärt om. Man hänger ut mycket bättre med sittselen än med midjeselen. Man har mycket mer rörelsefrihet i överkroppen med sittselen vilket gör att man kan kompensera för vindvariationer mycket lättare och dessutom får man lite mer hävarm på kroppsvikten.
-
Jag är också nyfiken på hur Aeron är. Ser fram mot recensioner!
-
Att hålla väldigt långt bak på bommen med skothanden just när man flippar över till clew first ökar dina chanser att hålla kvar massor. Kan man hålla kvar i clew first så man hittar balansen ordentligt innan man släpper runt seglet så har man störst möjlighet att lyckas. Börja träna i lätt vind för att nöta in rörelserna.
-
Jag sticker upp på lunchen i dag och kollar.