Forumsvar skapade

Sida 47 av 61
  • canoya

    Medlem
    8 augusti, 2005 vid 12:32 som svar på: Tips? Mastförlängaren vrider sig vid nedhal

    Den trissa som du drar sista varvet tamp över kommer att ta den största belastningen. Det betyder att om sista varvet kommer vid ytterkanten på din krok kommer kroken att vrida sig och sitta på sned. Bäst tycker jag att man får till det om trissorna i seglet (eller i kroken i dittfall) sitter i rät vinkel mot trissorna i mastförlängaren. Då kan man få till det så att sista varvet kommer över någon av mittentrissorna.

  • canoya

    Medlem
    8 augusti, 2005 vid 11:19 som svar på: Slitet bomgrepp?

    Små lösa flikar kan limmas/spacklas med Liquisole, tejpa med maskeringstejp för att få jämn yta och hålla på plats medan det torkar!

  • canoya

    Medlem
    7 juli, 2005 vid 09:39 som svar på: Nån som kan tycka lite om denna bräda

    För dom pengarna borde du kunna hitta en bredare bräda också men priset på Thommenbädan kanske är lägre än så? Jag har inte testat den men tror att du kan ha ganska trevligt med den eftersom den kan ta stora segel och fenor och då bör plana ganska tidigt. Är den superbillig så köp, tycker du sedan att du vill plana ännu tidigare kan du ju alltid byta upp dig till en bredare senare.

  • canoya

    Medlem
    7 juli, 2005 vid 09:14 som svar på: Tidig planing med stort segel

    Var inte överdrivet rädd för att formulabrädor skulle vara så väldigt sköra eller olämpliga för nöjessegling som en del verkar tro. Jag har en SB 186 som jag köpte begagnad och nu är inne på min tredje säsong på. Jag bor i Jönköping (insjösegling) och kör ungefär hälften av gångerna på formulan och resten på 120 liters freeride eller vågbräda, så utan formulan hade jag bara fått segla hälften så mycket som nu! Jag kör med 9,0 och 10,7 kvm, jag vet inte hur mycket tidigare man skulle komma igång med större segel men jag är lite för snål då det skulle dra med sig längre mast och bom utöver vad jag har nu. När det gäller brädans tålighet så ska man självklart vara lite försiktig med den, framför allt på land och om man är på en stenig strand, men det vill man ju vara med alla brädor. Vid segling så är det väl främst kastfall som kan paja brädan, men det gäller nog de flesta brädor utom rena nybörjarbrädor med softdeck över hela brädan. Formulan är ju ganska bred så det finns ju mycket yta att träffa vid ett kastfall. Är man orolig för att paja nosen kan man ju tejpa eller limma dit ett nosskydd av liggunderlag eller rörisolering. Köp formula så kan du segla riktigt ofta!

  • canoya

    Medlem
    30 juni, 2005 vid 09:23 som svar på: Glasfiber duk, Halmstad

    Glasfibern är förbehandlad för att passa antingen epoxy eller polyester så att den ska bli lättare att väta igenom ordentligt. Ska man bara göra en liten lagning har det kanske inte så stor betydelse om man har “fel” förbehandling men för större jobb har det betydelse för resultatet.

  • canoya

    Medlem
    28 juni, 2005 vid 08:53 som svar på: BarnRigg

    Jag har varit riktigt snål och tillverkat seglet själv. Jag köpte ett 40 mm avloppsrör på Coop för 100 kr (2 m långt) ock använde vanlig byggplast som segelduk. Mastfickan tejpades på plats med dubbelhäftande matt-tejp och 3 lattor tejpades på plats med silvertejp. Jag hade en liten bom med tunnt grepp liggande som jag anpassade seglets bomlängd efter. Hela riggen väger nog inte mer än 3-4 kg och kan lätt dras upp av en 4-åring. Seglet funkar förvånansvärt bra och twistar i akterliket nästan som ett stort köpesegel.
    Funkar bra för att låta barnen göra de första försöken med om man inte vill lägga ut tusenlappar utan i stället komma undan med någon hundring. Dessutom är det rätt kul att leka segelmakare och lära sig lite om hur mastkurvan påverkar seglets form osv. Jag tror att jag ägnade ca 3 timmar åt att klippa plast och tejpa för att få till ett fungerande segel. En bred bräda är att rekomendera så att det går att kliva runt lite på däcket utan att det blir för vingligt. Det är också bra att binda en lång lina i brädan så att man kan dra tillbaka den lilla seglaren i stället för att gå eller simma bredvid. Barnen har även testat lite skatesurf med denna rigg och tyckte det var kul.

  • canoya

    Medlem
    8 juni, 2005 vid 11:34 som svar på: Prylar, transport och lastning

    Jag vet att släp är nördigt men det känns rätt okej när man har “lastat” alla prylar på mindre än fem minuter. (formula-, slalom-, freeride- och vågbrädor med tillhörande riggar) Det som tar länst tid är att rulla ihop dräkten som hängt på tork och packa ner den, skorna, selen, badbrallorna och handduken i en väska. Man har alltid allting med sig och blir aldrig irriterad över att inte ha med sig rätt prylar för den rådande vinden. Dessutom går det smidigt att packa när man ska hem igen. Bara att skicka in grejerna på sin plats och slippa att spänna remmar på taket. Det går fortare att koppla på släpet än det tog att montera på takräcket på bilen tidigare! Enda nackdelarna som jag kan se är att det tar lite mer soppa och att det kan vara lite krångligt om det är en trång parkering, det beror ju lite på var man brukar köra.

  • canoya

    Medlem
    8 juni, 2005 vid 11:22 som svar på: Att dras ner under vagorna???

    Har själv som barn dragits med i strömmen vid Vilshärad. Badade någonstans rakt nedanför bussvändplatsen och drogs med utåt/vänster, efter en stund kom jag iland en bit ut bland stenarna som kantar den södra udden och klättrade i land där spottandes saltvatten, det kändes som man hade svalt flera liter. Som regel strömmar vattnet i “U-form”, dvs in på ett ställe och ut bredvid så tipset att simma tvärs strömmen istället för att försöka simma mot den är bra. Kommer man bara 100 m åt sidan så har man som regel kommit ur “utåtströmmen” och kommit in i “inåtströmmen” i stället.

  • canoya

    Medlem
    3 juni, 2005 vid 06:21 som svar på: Pallar symaskinen?

    Jag har lagat mycket segel på min (eller är det fruns?) Husqvarna symaskin. Den har en lågväxel som gör den lite starkare om man drar ut “knappen” på axeln som man spolar upp ny undertråd på. Om den inte orkar igenom ändå får man hjälpa till att rulla på hjulet uppe på högerkanten på maskinen. Kraftig nål, extra stark tråd, låg fart och lite vevhjälp där den verkar köra fast så klarar den rätt mycket. 4-5 lager dacron plus lite spinnakertejp bör inte vara några problem. Det svåraste med att laga segel är att komma åt att sy när skadan är en bit in från kanten på seglet. Då får man ta ut lattorna och rulla seglet hårt och försöka hålla rullen tight med gummiband eller tejp. Om du har skador i “bärande delar” typ längst fram mot mastfickan så är det en bra ide att lägga på en ganska stor laglapp för att sprida ut lasten över lite större yta. Tänk på att om du vill sy i monofilmen måste du ha vävtejp (spinnakertejp) på båda sidor om filmen annars finns det risk att den spricker i sömmen.

    Lirka med symaskinen och ta det försiktigt så känner du om det blir för tjockt att sy i.

    Lycka till!

  • canoya

    Medlem
    31 maj, 2005 vid 13:41 som svar på: Blocket.se rockar vidare

    Kolla den ljusblåa “halvflytande”, den har hängt så länge i taket att den fått negativ rocker under stropparna!

  • canoya

    Medlem
    30 maj, 2005 vid 09:47 som svar på: Surf som träning

    Som du säger så är slalom och formula mer statisk ansträngning är våg, träningsvärk i vaderna får man inte av vågsegling men däremot av att pressa slalom och formula med segel som känns stora.

  • canoya

    Medlem
    27 maj, 2005 vid 06:27 som svar på: Surfställen

    De flesta Jönköpingssurfare brukar hålla till på Landsjön, Kaxholmen, på vind mellan syd och väst (= vanligaste riktningarna). Man kör oftas hos Ragges, en liten bit norr om idrottsplatsen. Kör ner till sjön mellan traktorer och lastbilar. Vi är på hans privata tomt så det gäller att hålla ordning efter sig.

    Vill man köra riktigt nära stan på sydlig vind kan man prova Rocksjön, men den är liten och byig också får man se upp med kanotbanan som ligger på västra sidan.

  • canoya

    Medlem
    27 maj, 2005 vid 06:17 som svar på: Surf som träning

    Jag tror att medelsvensson bränner mycket mer energi på/i vågen än på slalom. Tänk på allt simmande för att komma ikapp tappad utrustning, kämpande för att komma upp i vattenstart mitt i brytet och annat som amn brukar få träna på när man vågar sig ut i vågor och försöker på något som ligger utanför det man vet att man kan. smile.gif Slalom är mer mentalt tröttande dock, att ligga på gränsen till att vurpa och veta att gör man det kommer det att göra ont blir man också trött av.

  • canoya

    Medlem
    26 maj, 2005 vid 06:14 som svar på: Varberg-Göteborg

    Nissastigen följer väl snarare Nissan och går mellan Halmstad och RV40 strax väster om Jönköping smile.gif (Förlåt att jag leker besservisser). Från Borås till Varberg tar väl en dryg timme och är nog något längre än mellan GBG och Varberg, men betydligt mindre väg och större risk för fortkörningsböter.

  • canoya

    Medlem
    24 maj, 2005 vid 07:31 som svar på: Hur ska jag sätta fast brädan på taket på bilen?

    Lägg inte bommen på brädan utan nåt mellanlägg, det blir lätt bucklor av tex. hängselelinor om de kläms mellan bommen och brädans botten.

Sida 47 av 61
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums canoya

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.