canoya
Forumsvar skapade
-
Jag kör en Fanatic Cross 120 (64 bred 116 liter 265 lång) med 7,4 Soul -01 och tycker att det funkar perfekt. Jag använder dock en freeridefena på 42 cm och har stropparna ute på kanten för mer slalomlik segling. Jag tror att min bräda skulle funka bra med ytterligare större segel.
-
Det är väl bara att ha flera master av samma längd i så fall. Då funkar ju dessutom alla som reserv till alla segel! Det blir ju inte mer pengar än att ha alla master i olika längder.
-
Din nya mast lär väl inte förlora så mycket andrahandsvärde på att vara provseglad en gång så jag föreslår att du testar masten innan du bestämmer dig för att sälja den.
-
En 3/5 dräkt kan du ha hela säsongen. Om du blir för varm på sommaren är det bara att hoppa i och svalka dig lite. Det är bättre att vara tillräckligt varm när det är kallt väder och svettas när det är varmt än att frysa när det är kallt för att vara lagom varm när det är varmt.
Du kan också komplettera 5/3 dräkten med en billig shorty. Clas Ohlson sålde förra året för 495 kr.
-
Wavemaster är oftast gjorda för att tåla spolningar och andra vågtrick bättre, medan freeridemaster är lite lättare för sin kolhalt eftersom de inte förväntas utsättas för lika mycket misshandel.
Jag tror (rätta mig om jag har fel) att vi vanliga svenssonsurfare som sällan seglar vågor av storlek gubbe eller ännu högre utan mest kör småchopp och lagom trevliga midjehöga vågor faktiskt får mer prestanda ur en halvbillig freeridemast än ur en halvbillig vågmast eftersom vi då får en lättare mast med mer kolinnehåll för samma pengar.
-
Kolla in annonsen hor danskarna. Borde kunna ge hög knop/krona-faktor, eller vad tror ni?
Pris : 2500
Annonce :
Mærke : RRD 268 slalom kit
Model :
Årgang : 0
Størrelse :
Pris : 2500
Fri tekst : Komplet kit med RRD Avantslalom 268, boardbag, finner, masteforlængere, mast, bom samt Nitro2 6,3 og Arrows 5,6 – kort sagt er du flyvende
Billede : Intet billede.Kontaktperson :
Navn : Ole Hansson
Email : hansson@form75.dk
Telefon : 26175999
Område : 8260
Indsat : 27. apr. 2005 kl. 11:39
Udløber : 11. maj 2005 kl. 11:39http://www.riders.dk/windsurf/brugtmarket.asp?actionId=lookAd&AID=1711
-
Jag skulle inte säga att Apelviken är så vidare bra för formula, ganska långgrunt så man får gå en bit ut ínnan man kan starta och är det dessutom lite vågor så blir det riktigt besvärligt att släpa ut grejerna till tillräckligt djup för att kunna starta. Även ganska små brytande vågor (0,5 m) får bra tag i 11 kvm segel om det ligger i vattnet. Bättre med ett ställe som är lite mer inomskärs och helst blir “fendjupt” nära land.
-
Håller med!
Har man dessutom köpt en som redan är lite risig så kan man ju montera stropp-pluggar i mer nybörjarvänlig position och som sagt starta med mindre fena för att underlätta beachstart-träningen. Nybörjarbädor av denna bredd har väl oftast fenor mindre än 40 cm vilket ändå bör ge hyggliga möjligheter att kryssa med nybörjarvänliga segelstorlekar kring 6,0 kvm.
-
På segel med öljett borde denna sitta lite ovanför underliket så att man kan använda en krok med trissor utan att det bygger onödigt mellan mastfot och underlik. Kolla på bilden ovan på Gaastraseglet. (som visserligen har fastsytt block, men det borde gå exakt lika bra att sätta en öljett på samma sätt)
-
Om ca 1500 kr kvalar in som riktigt billigt kan du kolla på vindsurfing.se.
-
Hur mycket ska man slipa bort?
Är det en nackdel om mastfickan inte är sträckt från masten mot seglet? Det borde ju underlätta rotationen, eller är det risk att cambern poppar av masten om det blir för löst?
/Håkan -
Jag köpte Nitro2:an och har provriggat men ej seglat ännu och tycker att jag känner igen dina iaktagelser om rotationen på nedersta cambern. Har du mer detaljer om hur man ska modifiera den?
Hur hårt drar du nedhalet?
Jag ställde förlängaren på 35 cm ocg drog så att det var ca 4 cm mellan seglets block och rullarna på förlängaren och tyckte att det så rätt bra ut med lite släpp i akterliket på de tre översta lattorna. Ska jag dra hårdare när jag kommer att ha detta som största segel och använda i lättvind? När det blåser lite mer har jag ett ProRace 9,0 också (som jag tycker funkar lite smidigare än 10,7:an, men det kanske bara beror på att det är mindre?) så jag behöver ju inte köra överriggad med 10,9:an.Jag har varit i kontakt med John på SP om mitt ProRace 10,7 och han skulle försöka få tag på Tomas Persson på Simmer och fråga om han hade några tips på hur man kan få cambrarna att hålla bättre. Jag måste säga att jag blev imponerad över deras engagemang för att hjälpa till med ett så pass gammalt segel. Får väl se om det går att fixa till så det blir bra, då har jag ju ett reservsegel eller kan sälja det.
/Håkan
-
canoya
Medlem28 april, 2005 vid 09:00 som svar på: Frågesport. Fena i pris (Quatroseglare PWA Hawaii)Jag tror att barberaren har helskägg, eller finns det kvinnliga barberare?
-
Att utgå från en klar skåpkärra är ju såklart en bra genväg till lyckat resultat bara man får tag i en som är tillräckligt lång. Dock är det stor prisskillnad på begagnade skåpkärror och vanliga flakkärror. När jag skaffade min flakkärra (beg. från 1984 för 4000 kr) kollade jag mycket på färdiga skåpkärror eftersom jag helst ville ha det. De kostade från ca 15000 och uppåt, vilket avgjorde valet för mig. Det blev en bromsad flakkärra på 140×250 cm.
Jag har byggt ett avtagbart skåp som går ut lite framför och lite bakom flaket för att rymma brädor upp till 2,90. (Jag har tagit bort lämmarna fram och bak) Skåpet är byggt av 45x45mm regel och 12 mm plywood, målat med husfärg och med hörnen tätade med silvertejp. Diskret vit för att inte locka klåfingriga att kolla vad som kan finnas inuti.
2 formula, 4 freeride och vågbrädor + en massa segel, master och bommar får plats, lastat på botten och två hyllor.
Jag har inte provat att besiktiga med skåpet på men frågade på bilprovningen när jag var där och de tyckte att det inte borde vara några problem, men man vet ju inte om det är samma kille nästa gång man kommer dit.
Jag brukar ha kärran packad och klar parkerad i garaget, så är det bara att rulla ut den och kroka på när man ska ut. det går fortare än att bara skruva på takräcket på bilen! och så slipper man det sura jobbet att lasta av allting när man kommer hem. Jag bruka bara ta ut blöta segel och lägga på tork på altanen och hänga dräkt mm i garaget.
Highly recomended, som det brukar stå i tester!