canoya
Forumsvar skapade
-
canoya
Medlem27 april, 2005 vid 12:11 som svar på: Frågesport. Fena i pris (Quatroseglare PWA Hawaii)Gissar på att de tre Starboardseglarna inte kör på Quatro-brädor, eftersom Starboard själva verkar jobba med egna shapers.
-
Jag tror att Simmermasten är ganska smal (utan att ha mätt och jämfört noga med någon annan mast).
Problemet med mitt Simmersegel är att plastdelen som är kombinerat lattstopp och fäste för själva camberklykan går av på grund av att det blir för kraftig böj där lattan slutar (och mastfickan börjar) särskilt på de två nedre lattorna. Den nedre har till och med varit så kraftigt böjd att jag har fått trycka till med foten för att den ska flippa över till andra sidan när man slår/gippar. Största belastningen på detta ställe är egentligen när man riggar upp och ner seglet. Jag provade att dra nedhalet ännu hårdare en gång i höstas men då kom även lattan över bommen att vägra flippa över helt. Om jag jämför hur mycket jag beöver ta i för att sträcka nedhalet på mitt simmer med hur mycket kraft som krävdes för brorsans Nitro2 så känns det som att jag får ta i dubbelt så mycket på mitt segel, och det var med samma förlängare.Jag har lagat seglet ännu en gång nu och tycker att det borde man inte behöva göra varje säsong när man inte använder det mer än cirka 10 ggr/år.
-
Håller med om att man vill veta höjden från botten till toppen där vågen bryter. Det som SMHI mäter är väl inte våghöjden i brytet utan snarare höjden på dyningen, men detta ger ju också en bra fingervisning om vad man kan förvänta sig i brytet. (kan man säja att det är samma sak som swell?)
-
På en sån här bräda behöver man ju kunna köra på riktigt grunt vatten (där de små vågorna bryter) så man skulle ju behöva en fena på mindre än 20 cm som ändå funkar med 7 kvadratssegel så att man kan ta lite höjd även utan att plana på väg ut.
-
Jag har köpt två brädor från Danmark, men åkt från Jönköping och hämtat dem. Jag har fått lite bilder skickade i förväg. I ena fallet kom säljaren till Helsingör med brädan så jag behövde inte ta över bilen, i det andra fallet kombinerade s hämtingen med en utflykt med familjen. Tar man över bilen krävs ett riktigt bra pris för att det ska gå ihop sig. Du bor ju tydligen i Mölndal och kan ju sikta in dig på brädor från norra Jylland och höra om säljaren kan tänka sig att köra brädan till Fredrikshamn (mot bensinpengar?) så behöver du ju bara lösa personbiljett på färjan.
-
Jag har en Windsufing Hawaii-förlängare med kopp som jag har använt sedan 1987! Röret började bli slitet på insidan av koppen så att det blev ovalt när man dragit nedhal men inte satt i koppen och dessutom var det rätt så glappig passning mellan rör och kopp så jag borrade ur nitarna till blocket/cleaten, kapade röret ca 5 cm och satte en 5 cm lång bit alurör som passade utanpå orginalröret och nitade sedan fast blocket igen och borrade nya hål för knopparna på koppen. Nu är den som ny igen fast starkare eftersom extraröret hindrar att det blir ovalt när man drar nedhalet.
De sista åren har jag också haft förlängare med pin-koppling och inte kunnat märka att det fungerar sämre. Nu kör jag för sällan i vågorför att uttala mig om det ena eller andra är bättre i såna förhållanden.
Jag har varit med om att få in små stenar i förlängaren vid riggning (grusparkering i Fiskebäck). Stenarna ramlade ner i koppen och låste muttern där mot koppen och efter en stunds segling hade låsmuttern gängats av pinnbulten och riggen lossnade, så man bör nog vara vaksam med att även koppen sitter som den ska.
-
Jag seglade en hel del i Långedrag under första halvan på 90-talet, och nog kan det bli speedvatten bakom öarna du pratar om. Om man sedan lyckas tajma med nån stenafärja kan man få lite vågor att hoppa på också.
Ett annat ställe som jag har kolla på på kartor är på andra sidan älven, vid Arendal, se karta. har någon testat hur det är där? Där finns ju en del tunna landtungor att köra bakom för många vindriktningar.
-
Jag skulle gissa på någonstans mellan 1986 och 1988, senare hade Bic heltäckande grafik på ovansidan. Jag tror att detär en föregångare till Astro Rock.
-
Jag har lagat tre master genom åren.
Den första genom att linda glasfiber runt brottet och plasta. Den blev rätt tjock och gick av på samma ställe (lite ovanför bommen) efter några seglingar.
Den andra hade gått av på mitten, jag sågade rent och limmade i ett aluminiumrör i den undre halvan och vips så hade jag en delbar mast. Den har hållt sedan dess (1990), och använder rätt flitigt de första 7-8 åren till 5,0 segling. Därefter har den använts mer sporadiskt vid glidarsegling på landet.
Den tredje masten (NP CK95 520) gick av ca 60 cm från botten vid segling med 10,7 (jobbigt att simma 500 m in till land!). Masten sågades jämn på båda sidor om brottet. Jag fick köpa en bottenhalva av en formulamast som gått av i skarven av Andreas på Surfcompaniet för en hundring. Genom att välja rätt del av bottendelen fick jag en ca 40 cm lång bit som passade tight i min mast. Jag fick trä i den nerifrån eftersom masten är svagt konisk. Skarvbiten limmades in med Superepoxi från Biltema och jag virade lite packtejp kring skarven för att inte behöva slipa bort epoxi som krupit ut när jag pressade ihop delarna. Masten blev nu 510 cm istället och eftersom skarvbiten sitter rätt långt ner får man inte i mer än ca 25 cm förlängare.Jag tillverkade en förlängare med fast längd av resten av donatormasten så att den passar perfekt till mitt 9,0 med den lagade masten. Har kört med denna lagning i två säsonger till 9,0an och jag märker inte att det skulle funka sämre än det gjorde innan.
Slutsatsen blir att om man ska laga en mast så ska man förstärka skarven med ett rör på insidan.
Lycka till!
/Håkan -
Jag ser att det finns tre rader skruvhål i sidled, funkar det att sätta skruven i ett av kanthålen om man vill förskjuta den mot mitten på brädan men saknar alternativa pluggar i brädan?
Vad kostar ett kit med fyra stroppar?
/Håkan -
När jag skaffade formula hade jag 9,0 till att börja med som jag hade kört på en F2 Powerglide på 68 cm / 140 liter med 55 cm fena. När jag bytte den mot SB 186 med original 70 cm fena tyckte jag att jag planade upp bra mycket tidigare med formulan och samma segel. Sen blev jag ju rätt snart sugen på att plana ännu tidigare och skaffade en 10,7 m2 som nog är det största som går at köra på 520 mast och det sänkte planingströskeln lite till. Jag körde då också en gammal slalom med 6,6 racerigg och tycker att hoppet mellan 6,6 och slalom till 9,0 och formula var helt OK, det hade säkert funkat att hoppa till 9,8 också, men till 10,7 är jag tveksam. Mitt tips om det handlar om att cruisa är att skaffa formula och 9,8 m2 så kan man ju alltid komplettera med nåt större om man tycker att man vill igång ännu tidigare. Då slipper man att få ett glapp mellan väldigt utmanande (scary) formulasegling och slalom/freeridesegling. Jag tycker att det blir lite väl spännande att köra 10,7 och formula i så hård vind som räcker till 6,6 och freeride, men det hänger väl på hur driven man är antar jag.
Lycka till!
-
Jag har provat med VLC men färgerna blir konstiga, det verkar som att gult fattas! Något tips om hur man kommer tillrätta med det, någon?
-
Jag håller med om att en långbräda med centerbord, typ gammal raceboard funkar bättre än formulan om man seglar i icke planingsvind, men om man ska välja mellan dem så är ju inte valet så svårt. Hellre lite sämre prestanda när man inte planar för att i gengäld plana i riktigt lätt vind, än att kunna kryssa med bra vinkel i lätt vind men inte plana så särskilt mycket tidigare än med freeriden vilket är min upplevelse av raceboarden jag har (BIC Bamba från -91 som nog väger ca 14 kg, vilket nog är ok för en raceboard?)
-
Jag kör ett NP Soul 7,4 från -01 med luff 4,96 och rekomenderad mast 4,90 på en äldre (-94-95 nånstans) UP racing 4,65 som vid lite efterforskning och tydning av mycket sliten etikett visat sig ha IMCS 28 med en vikt på 1,8 kg och 60% kol, vilket ju ligger rätt nära en tretusenkronors ny mast. Enda felet är att den inte är delbar utan man får ha den på taket vid transport. Seglet funkar mycket bra med denna mast. Jag har också testat med en annan gammal mast helt i glasfiber och därför ganska tung och det funkar ok med den också men blir lite segare på grund av viktökningen. Det jag ville komma till var att det verkar som att äldre master verkar vara styvare vid kortare längd än dagens master.
Ett tips kan därför vara att köpa seglet ock testa på den 4,60 mast du redan har. Om inte seglet funkar bra på den köpa en äldre begagnad racingmast för nästan inga pengar alls.
-
Som någon annan antydde så tror jag att man lika gärna som en OS-bräda kan köpa en modern nybörjarbräda typ Fanatic Viper eller Starboard Start om man inte har tänkt sig att ha den för att tävla. Man kommer då undan med halva priset.
Men jag vill slå ett slag för begagnad formula!
En formula funkar för trevlig “fram-och-tillbaka-segling-i-solsken” även när den inte planar och nog kan man ta höjd med den även i icke planingsvind, tillräckligt för att ut ock leka. Man måste inte ha 12,5 m2 segel för att plana tidigt heller. För den som inte har tävlingsambitioner klarar man sig långt med 9-10 m2 vilket inte kräver så hemskt mycket tillvänjning, men ger väldigt tidig planing om man dessutom prioriterar att plana framför att kryssa eller köra extremt djupa slörar. Med en formula med denna riggstorlek klarar man tillräckligt mycket vind för att ha ett överlapp mot en 110-liters freeride med 7m2 rigg och handlar man 3-4 år begagnat kan man komma undan med 7000 kr för hela paketet. Jag bor i Jönköping med klen och byig insjövind, men kommer ut och kan segla med planing ungeför dubbelt så ofta tack vare mitt begagnade formulakit jämfört med om jag bara hade haft min Cross 120 med 7,4 som störst.Nu kommer våren!