canoya
Forum Replies Created
-
@Raggarn 736184 wrote:
typ denna…?? http://www.clasohlson.com/se/V%C3%A4vtejp-Super/Pr313417002
hmm. klart billigare än Gorillan jag slog till på…..!!
såklart gick ju in i en båtaffär…!! då får man ju plussa på.!!!
nåja ..ska testa så får vi seJa, den är det! Sitter bra!
/Håkan
-
Jag köpte en klar, vävarmerad tejp på Clas Ohlson som jag lagat ett liknande hål med. Har suttit i 2 eller möjligen 3 säsonger nu. Tejpade på båda sidor om seglet.
/Håkan
-
Soppaförbrukningen på S-Max 2,5T var nog ca 0,9-1 l/mil (lite mer om det bara är småkörning), CrossTouran 2,0 TDI knappt 0,6 l/mil i snitt på 5000 mil och Renault Traffic 2,0 16V ca 0,9 l/mil på långkörning typ Jönköping- Varberg och 1,2 l/mil på småkörning vintertid (7 km till jobbet)
Jag är lite imponerad av att Renaulten inte tar mer soppa på långkörning, den är ju ändå rejält stor.
/Håkan
-
Om man ska prata om bilar som även funkar som normal personbil så kan jag rekommendera VW Touran. Hade en CrossTouran direkt efter min S-Max och VWn hade både rails och fällbar passagerarstol som båda saknades i Forden. Lite kortare kupé dock. Fordens baksäten går ner i golvet vid fällning, det gör inte VWns, utan man får lyfta ut dem om man behöver höjden. 2 brädor och 5 segel med tillhörande master och bommar är inga problem i VWn utan att skymma sikten.
Annars är en Renault Traffic/Opel Vivaro/Nissan Primastar perfekt. Har långa modellen med plats för förare och 2 passagerare i fram och med lite enkelt demonterbar inredning i lastutrymmet får jag i 7 brädor upp till ca 280 cm längd (formula, slalom, freeride 2 vågbrädor, SUP och longboard), 10 segel (från 4,0 – 10,7), 5 bommar, 6 master och alla andra småprylar som behövs. Men då är den ju inte så praktisk som vardagsbil även om det funkar som andrabil.
/Håkan
-
Jag har en Fanatic Falcon 113 som är besvärlig på samma sätt. Tunn nos som till och med är skålad på ovansidan från strax bakom mastkassetten (antagligen för att man vill få masfoten när botten). Ser man bara på siffrorna 113 liter och 69 cm bred så borde det vara rätt lätt för en som väger 75 kg att slå och dra rigg på den, men det är det inte! När man slår måste man nästan ha vågbrädeteknik och vara snabb runt masten så man kommer bak på brädan innan den stannat upp för mycket. När man drar rigg måste man st långt bak, precis som du beskriver, cobainwindsurfer. Vattenstart med 8,6 med bred mastficka fylld med vatten är ingen kul upplevelse, tycker jag,
Min lösning blir att träna på det 🙂
/Håkan
-
Jag kan ju avslöja att min breddade “Gula Faran” känns lite tung efter den andra breddningen, den är nu 68 cm bred. Att jag breddat i två etapper har säkert spätt på vikten, men det är ganska svårt att skarva i utan att lägga på lite för mycket vikt. Jag utgick från en gammal vågbräda (Tiga 267 som var riktigt lätt i original, byggd med dubbelsandwich i däcket) och det innebär också att den blir lite trög jämfört med en typisk bräda av denna bredd som oftast har betydligt rakare rocker. Den funkar dock som komplement när 95 liter vågbräda inte släpper loss och planar längre. Men jag tror att resultatet hade blivit bättre om jag utgått ifrån en “fast tail” FSW istället. Det passar liksom bättre när man kommer upp i den storleken på bräda tror jag. Det var också ganska besvärligt att få de olika bitarna i linje med varandra. Det började ge sig av när PU-limmet började jäsa och blev rätt stressigt att hålla allt på plats. Jag hade ändå tryckt i typ blompinnar som skulle säkra detta.
/Håkan
-
Det funkar. Har kört segel från 2002 på RDM och det har funkat utan problem.
/Håkan -
@erree 735224 wrote:
Håller med dig helt, mer b-videos åt folket
Det var väl inget “b” med den videon?!? Sol, bra vind, vågor och schysst segling. Dessutom ser det ju cool ut i dubbel bemärkelse att sanden är så vit att det ser ut som snö 🙂
Tummen upp!
-
Slalombräda – axelhöjd
Vågbräda – något högre men fortfarande under hakan
Formula – näshöjd
Bomhöjd och mastfotsposition är starkt sammankopplade. Mastfot långt fram har motsatt verkan mot högre bom, och tvärt om, tycker jag. -
Jag har monterat band på min Northsele som jag inte trivdes med för att den gled upp hela tiden. Mycket bättre! Tack för dina envisa tips, TWS! Fast jag är ju en sån där som hållt fast vid sittsele ända sedan de kom. Men eftersom alla tjatade om att man inte kan segla vågsegling med sittsele var jag ju tvungen att testa midjesele, som jag inte trivdes med förrän den fick grenband :-). Faktum är att jag tycker att midjeselen hindrar rörligheten mer än min sittsele. Den breda magplattan som kroken sitter på gör att man inte kan böja sig lika obehindrat som med sittselen. Blev lite bättre när selen kommer lägre, men fortfarande stelare än med min sittsele (NP3D från 2004 eller nåt).
Däremot förstår jag inte hur det kan funka med löst sittande sele, då måste den väl halka upp ännu mer? Att den åker ner när man krokat ur har man väl inte så mycket nytta av, eller?/Håkan
-
Riders.dk tror jag har beg-marknad.
/Håkan -
Kul att se bygget på film, och varvat med segling!
/Håkan -
Det där tror jag är helt rätt! Jag har själv en gammal formula från strax efter sekelskiftet (Starboard 186, 268 lång och 100 bred) och tror att de tidiga formulabrädorna var mindre krävande att segla än de nya. Jag har aldrig seglat nån nyare än 2005, men redan då uppfattade jag att det hänt nåt, den kortare längden kräver mer aktivitet för att plana upp t.ex. På min gamla kan man stå och bara låta seglet dra upp en i planing om man inte orkar pumpa. 30 cm extra nos gör det lättare att slå och lite sånt.
8,8 kvm är inte för stort steg från det 7,2 du kört tidigare, men ger tydligt tidigare planing.
Köp!
/Håkan